Anonym bruker Skrevet 16. september 2020 #1 Skrevet 16. september 2020 Har en god venninne som mistet sitt barn for under ett år siden. Dette var hennes eneste barn. Hun var en fantastisk mor. Jeg strever så med å vite hvordan jeg kan hjelpe henne. Hun svarer ikke i telefonen, hun åpner ikke opp døra når jeg/vi ringer på. Hun har fått hjelp av kriseteam og psykolog. Noen i nabolaget fant henne gående på gaten og rope på barnet sitt, lege ble tilkalt. Barnet hennes gikk i samme barnehage som mitt barn. Hvordan kan jeg hjelpe på best mulig måte?. Det er jo kjempevanskelig når hun ikke tar telefonen og ikke åpner døra. Hun har ikke foreldre og ingen søsken, hun vokste opp med moren, men hun døde for flere år siden så hun er egentlig helt alene (far var aldri i bildet) Jeg vil så veldig gjerne være til stede og støtte, men vet ikke hvordan jeg kan gå frem? Er det noen jeg kan kontakte for å få hjelp med dette? noen som har noen gode råd? Anonymkode: 96961...631
Anonym bruker Skrevet 16. september 2020 #2 Skrevet 16. september 2020 😭😭😭er ikke mye til hjelp men gudbså fælt😭😭 Anonymkode: 100f3...535
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #3 Skrevet 17. september 2020 Nå fikk jeg helt vondt inni meg 😢 Er nok ikke så lett å hjelpe henne akkurat nå. Hun trenger profesjonelle i den tilstanden hun er i. Så skjønner at dette er en veldig vanskelig situasjon. Anonymkode: 7be15...b64
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #4 Skrevet 17. september 2020 Er det sant? Gikk hun og ropte på barnet sitt? Det kvalifiserer til umiddelbar innleggelse og akutthjelp. Ring fastlegen hennes i dag. Anonymkode: b040c...fef
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #5 Skrevet 17. september 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det sant? Gikk hun og ropte på barnet sitt? Det kvalifiserer til umiddelbar innleggelse og akutthjelp. Ring fastlegen hennes i dag. Anonymkode: b040c...fef Siden lege ble tilkalt så har nok fastlegen fått beskjed om det Anonymkode: 89f80...363
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #6 Skrevet 17. september 2020 Jeg tenker at selv om hun ikke åpner døren, eller svarer på telefonen an det fremdeles hende hun leser meldinger. Hadde sent henne en melding hvor jeg hadde skrevet at jeg tenker mye på henne, og når hun er klar vil jeg være der for henne. Anonymkode: 89f80...363
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #7 Skrevet 17. september 2020 Jeg ville også sendt meldinger og brev. Anonymkode: 97f28...72a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #8 Skrevet 17. september 2020 Hun trenger hjelp av profesjonelle. Kan du kontakte kriseteamet hvis de enda er på? Kontakte fastlegen og melde din bekymring? Sånn for å være sikker på at hun fanges opp av helsevesenet. Bortsett fra det så er det du kan gjøre å aldri gi opp. Fortsett å prøve å ringe på, send meldinger, ring. Kanskje kom med et måltid, vaske hus/klær, rydde, begynn å gjør noe ute for henne. Prøv å få henne med deg ut. Fortsett å prøv å få kontakt, la henne vite at du alltid er der og kan komme med en gang (hvis du kan det). F.eks legg igjen litt mat, en kurv og et (kort) brev på trappen som hun kan ta inn. Ikke bare en gang, men gjenta. Bare så hun vet at noen er der og passer litt på, følger med og virkelig er der for henne. En dag vil hun kanskje åpne døra på gløtt og slippe deg litt inn.. Hun trenger jo virkelig at noen er der da hun ikke har noen andre, men det er ikke lett å ta imot noe. Hvis du sender en melding og skriver at hun kan ta kontakt når hun føler for det, men så går det noen uker, noen måneder, ja kanskje lengre tid og hun ikke har hørt noe fra deg i mellomtiden, så vil det være vanskelig å tenke at du virkelig er der for henne. Ikke gi opp! Anonymkode: c36cd...d0f
Gardkjerringa Skrevet 17. september 2020 #9 Skrevet 17. september 2020 Så grusomt! Støtter henne over, som sier du ikke må gi opp. Fortsett å ringe på hos henne, send henne meldinger. Trenger ikke skrive så mye, bare vis henne at når hun er klar, er du der.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #10 Skrevet 17. september 2020 Sier som andre her, fortsett å prøv. Send meldinger, skriv brev som du legger utenfor døren(kan hende hun ikke går i posten i den tilstanden), ring gjerne legevakt hvis du trur hun kan finne på noe dumt. Vis at du er der. Får vondt av venninnen din. Syk, ensom og i en bunnløs sorg. Kommunen, lege, dps burde fulgt henne opp😢❤️ Anonymkode: cbbba...e30
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #11 Skrevet 17. september 2020 Har du sett reklamen med de som maser på han som ligger i senga? Sender meldinger og vil ha han med ut på alt mulig gøy. Så sender en kompis melding «vil du være med å sitte stille på takterrassen i 10 minutter, uten å si noe» (eller noe slikt). jeg mistet barna mine og låste meg helt inne. Jeg orket ikke forholde meg til folk, visste ikke hva jeg skulle si, var redd for å begynne å gråte. Var redd folk jeg traff på butikken skulle synes det var vanskelig å møte meg osv. jeg fikk såååå mye blomster at det luktet kvalmt inne. Jeg skjønner jo tanken var god, men det ble så mye. Mange kom på døren og mye meldinger. alle takler sorg forskjellig, men det som hjalp meg var meldingen til en bekjent. Ho pleide ikke komme på besøk en gang, men vi pratet alltid godt når vi tilfeldigvis møttes. Ho spurte om jeg ville bli med gå en tur ved sjøen, uten å prate noe særlig! Det var mye vind, regn og begynte å bli mørkt. Det var en fantastisk tur, og hjalp meg videre. i tillegg var det de som kom med ferdig, posjonspakket middag til meg. Jeg var så kvalm og orket ikke lage mat. Men en liten porsjon som var klar det gikk litt ned. samtidig vil jeg oppfordre deg til å kontakte helsesøster/fastlege/legevakt dersom dere ikke får kontakt. Her må det hjelp til, særlig dersom ho ikke har familie rundt seg. Anonymkode: b9503...7a8
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #12 Skrevet 17. september 2020 En ting til. Ikke send meldinger (eller om du prater med henne) der du sier «si fra viss du trenger hjelp med noe». Det er godt ment, men antagelig klarer hun ikke komme på noe hun trenger hjelp med eller be om noe. vær helt konkret. Send en melding: hei Kari! Jeg kommer innom med litt mat til deg idag. Tenkte jeg skulle kjøpe inn litt frukt, brød, melk..... hva mer trenger du? Kommer innom klokken 17. Osv Anonymkode: b9503...7a8
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #13 Skrevet 17. september 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det sant? Gikk hun og ropte på barnet sitt? Det kvalifiserer til umiddelbar innleggelse og akutthjelp. Ring fastlegen hennes i dag. Anonymkode: b040c...fef Lege ble tilkalt, og hun var innlagt en stund. Anonymkode: 96961...631
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #14 Skrevet 17. september 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: En ting til. Ikke send meldinger (eller om du prater med henne) der du sier «si fra viss du trenger hjelp med noe». Det er godt ment, men antagelig klarer hun ikke komme på noe hun trenger hjelp med eller be om noe. vær helt konkret. Send en melding: hei Kari! Jeg kommer innom med litt mat til deg idag. Tenkte jeg skulle kjøpe inn litt frukt, brød, melk..... hva mer trenger du? Kommer innom klokken 17. Osv Anonymkode: b9503...7a8 Takk for flotte råd. Jeg vet det var mye hjelp fra kommunen i begynnelsen, men er litt usikker nå. Tror de har trekt seg litt tilbake. Jeg ringte de en gang, men de sa at de ikke kunne opplyse meg om noe. Jeg var jo egentlig ikke ute etter opplysninger, ville bare vite om hun fikk hjelp fortsatt. Men jeg skal fortsette å sende meldinger, og kjøpe inn litt mat (gjøre ferdig små middager som bare kan varmes opp). Takk igjen for gode råd. Det var vondt å høre at du mistet barna dine. Anonymkode: 96961...631
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #15 Skrevet 17. september 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at selv om hun ikke åpner døren, eller svarer på telefonen an det fremdeles hende hun leser meldinger. Hadde sent henne en melding hvor jeg hadde skrevet at jeg tenker mye på henne, og når hun er klar vil jeg være der for henne. Anonymkode: 89f80...363 Ja, jeg skal fortsette med dette. Anonymkode: 96961...631
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #16 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for flotte råd. Jeg vet det var mye hjelp fra kommunen i begynnelsen, men er litt usikker nå. Tror de har trekt seg litt tilbake. Jeg ringte de en gang, men de sa at de ikke kunne opplyse meg om noe. Jeg var jo egentlig ikke ute etter opplysninger, ville bare vite om hun fikk hjelp fortsatt. Men jeg skal fortsette å sende meldinger, og kjøpe inn litt mat (gjøre ferdig små middager som bare kan varmes opp). Takk igjen for gode råd. Det var vondt å høre at du mistet barna dine. Anonymkode: 96961...631 Jeg må bare si at du høres ut som en utrolig god venn, alle skulle hatt en venn som deg 🧡 Anonymkode: 83a46...cce
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #17 Skrevet 17. september 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du sett reklamen med de som maser på han som ligger i senga? Sender meldinger og vil ha han med ut på alt mulig gøy. Så sender en kompis melding «vil du være med å sitte stille på takterrassen i 10 minutter, uten å si noe» (eller noe slikt). jeg mistet barna mine og låste meg helt inne. Jeg orket ikke forholde meg til folk, visste ikke hva jeg skulle si, var redd for å begynne å gråte. Var redd folk jeg traff på butikken skulle synes det var vanskelig å møte meg osv. jeg fikk såååå mye blomster at det luktet kvalmt inne. Jeg skjønner jo tanken var god, men det ble så mye. Mange kom på døren og mye meldinger. alle takler sorg forskjellig, men det som hjalp meg var meldingen til en bekjent. Ho pleide ikke komme på besøk en gang, men vi pratet alltid godt når vi tilfeldigvis møttes. Ho spurte om jeg ville bli med gå en tur ved sjøen, uten å prate noe særlig! Det var mye vind, regn og begynte å bli mørkt. Det var en fantastisk tur, og hjalp meg videre. i tillegg var det de som kom med ferdig, posjonspakket middag til meg. Jeg var så kvalm og orket ikke lage mat. Men en liten porsjon som var klar det gikk litt ned. samtidig vil jeg oppfordre deg til å kontakte helsesøster/fastlege/legevakt dersom dere ikke får kontakt. Her må det hjelp til, særlig dersom ho ikke har familie rundt seg. Anonymkode: b9503...7a8 ❤️ Anonymkode: 83a46...cce
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #18 Skrevet 17. september 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Har en god venninne som mistet sitt barn for under ett år siden. Dette var hennes eneste barn. Hun var en fantastisk mor. Jeg strever så med å vite hvordan jeg kan hjelpe henne. Hun svarer ikke i telefonen, hun åpner ikke opp døra når jeg/vi ringer på. Hun har fått hjelp av kriseteam og psykolog. Noen i nabolaget fant henne gående på gaten og rope på barnet sitt, lege ble tilkalt. Barnet hennes gikk i samme barnehage som mitt barn. Hvordan kan jeg hjelpe på best mulig måte?. Det er jo kjempevanskelig når hun ikke tar telefonen og ikke åpner døra. Hun har ikke foreldre og ingen søsken, hun vokste opp med moren, men hun døde for flere år siden så hun er egentlig helt alene (far var aldri i bildet) Jeg vil så veldig gjerne være til stede og støtte, men vet ikke hvordan jeg kan gå frem? Er det noen jeg kan kontakte for å få hjelp med dette? noen som har noen gode råd? Anonymkode: 96961...631 Tenker at DU kanskje ikke kan hjelpe henne så mye. Du har barn i samme alder, og i bhg, og jeg tipper alt ved deg representerer det hun mistet (det er ikke din skyld). Det kan gjøre grusomt vondt. Om du velger å møte henne, vær da ekstremt varsom på å snakke om barnet ditt. Det vil dra opp igjen sår tror jeg. Anonymkode: 54777...dca
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #19 Skrevet 17. september 2020 Hvis hun ikke svarer på telefon eller åpner døra, er du sikker på at hun lever og har det "bra"? Anonymkode: c9dc0...291
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #20 Skrevet 17. september 2020 Når jeg mistet barnet mitt var det meste svart. jeg fikk sms fra ei venninne som skrev at jeg ikke skulle svare, hun ville bare vise at hun var her for meg. Og tenkte på meg. det å få et hjerte eller blomsteremoji hver dag.. og uten å måtte takke eller svare.. det varmet et knust hjerte. fikk melding hver dag..Ei setning Med små fine ord. Eller bare et ❤️🌻🌷 mat på døra var også godt. Matlaging var hat.. Andre småbarnsforeldre kunne være slitsomt... så urettferdig at det var jeg av alle som måtte miste barnet mitt.. Jeg fikk ei bok som heter Sommerlandet. Den anbefales. Nydelig skrevet om en drømmende fortelling hva som skjer når små barn dør.. om livet i himmelen/ sommerlandet.. En mager trøst... ❤️🌸🌻 ikke lat som du forstår, det er ingen som kan forstå uten å ha opplevd det.. Heldig er henne som har deg som bryr deg.. aldri slutt å snakk om barnet, det er sårt at folk unngår å prate om barnet som det aldri har fantes..❤️ Det er ved sorg og tragedier en ser hvem som er ens ordentlige venner.. ❤️ Anonymkode: dda57...336
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #21 Skrevet 17. september 2020 Spørre om hun blir med å gå en tur er bra❤️❤️❤️ Anonymkode: dda57...336
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #22 Skrevet 17. september 2020 Jeg vasket huset til min venninne da hun mistet barnet sitt. Gjorde det jevnlig over noen måneder. Det var hun glad for. Noe konkret å hjelpe til med. Vet at andre kom med middager, og andre gjorde hagearbeid. Anonymkode: 1e32a...d9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå