Anonym bruker Skrevet 16. september 2020 #1 Skrevet 16. september 2020 Har en som jeg er tante til på 3,5 år som nå skal utredes. Han er sein på noen områder som språk og relasjoner med andre barn. Min søster var helt knust da noen hadde nevnt psykisk utviklingshemming. Og jeg kan ikke forstå at han kan være det. Greit så snakker han dårlig, og er lite selvstendig på enkelte områder som å kle på seg. Men han kler fint av seg, spiser med bestikk, går på do selv. Han kan alle farger, alle former, alfabetet . Puslespill går som en lek (30-40 biter) og på meg virker han veldig oppegående selv om han er litt forsinket. Høres dette ut som psykisk utviklingshemming? Min stakkars søster googler og googler og ser bare mørkt på alt. Anonymkode: 06f88...c94
Anonym bruker Skrevet 16. september 2020 #2 Skrevet 16. september 2020 Det er helt umulig å svare på for barn med psykisk utviklingshemming eller like forskjellige som barn uten noen diagnoser. Har selv et barn med utviklingshemming, men når jeg leser at han kan alfabetet, alle farger og former så tenker jeg mer i retning av autisme/Asperger enn en utviklingshemning. Men man må nok bare vente til utredningen er ferdig, å Google hjelper ingenting❤️ Anonymkode: a14eb...d3e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2020 #3 Skrevet 16. september 2020 Hvem i alle dager har nevnt noe så spesifikt i forbindelse med en utredning? Jeg har to barN (som bl.a har hatt språkvasker og slitt med sosialt samspill), men all utredning har vært bredspektret. Dvs det har ikke vært luftet noen diagnoser underveis. For øvrig har et av mine barn store språkvansker (og ikke bare forsinket). Han slet med begreper og kunne f.eks ikke farger, tall, alfabetet, osv, før langt oppi skolealder. Han er ikke psykisk utviklingshemmet. Er det mor selv som frykter dette og har satt ord på det? I så fall er det bare å slappe av. Kartleggingen og utredning viser en del av barnets styrker og svakheter. Ut fra hva du skriver her kan jeg ikke se for meg en slik diagnose, men at barnet kanskje trenger spesialpedagogisk tiltak knyttet til f.eks språk og det sosiale. Det er i så fall utelukkende positivt med tidlig innsats som er til barnets beste. Anonymkode: 18f66...3e4
Anonym bruker Skrevet 16. september 2020 #4 Skrevet 16. september 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem i alle dager har nevnt noe så spesifikt i forbindelse med en utredning? Jeg har to barN (som bl.a har hatt språkvasker og slitt med sosialt samspill), men all utredning har vært bredspektret. Dvs det har ikke vært luftet noen diagnoser underveis. For øvrig har et av mine barn store språkvansker (og ikke bare forsinket). Han slet med begreper og kunne f.eks ikke farger, tall, alfabetet, osv, før langt oppi skolealder. Han er ikke psykisk utviklingshemmet. Er det mor selv som frykter dette og har satt ord på det? I så fall er det bare å slappe av. Kartleggingen og utredning viser en del av barnets styrker og svakheter. Ut fra hva du skriver her kan jeg ikke se for meg en slik diagnose, men at barnet kanskje trenger spesialpedagogisk tiltak knyttet til f.eks språk og det sosiale. Det er i så fall utelukkende positivt med tidlig innsats som er til barnets beste. Anonymkode: 18f66...3e4 Ja det er mor selv som sitter hjemme og googler. Hun graver seg litt ned dessverre. Han er verdens søteste gutt som er nesten aldri sur og jeg synes han er så flink (kanskje har jeg mitt tantebriller på). Men han kan jo så mye. Lærer egentlig ganske fort, men har litt problemer med å holde fokus. Alfabet/farger og slikt har han kunnet en god stund også . Anonymkode: 06f88...c94
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #5 Skrevet 17. september 2020 Han høres ihvertfall ikke psykisk utviklingshemmedet ut. Kjenner flere voksne med den diagnosen som ikke kan lese eller skrive. Mine kunne ikke alfabetet på den alderen, og de har ingen diagnoser. Tenker mer i autistspekteret. Men det vet man jo ikke får han er ferdig utredet. Anonymkode: 55393...0b4
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #6 Skrevet 17. september 2020 Uansett hvilken diagnose han måtte få er han jo akkurat samme gutten som i dag, den blide flotte gutten som dere er så glad i. Han endrer seg ikke selv om han får en diagnose, men hjelpetiltak i barnehagen kan være lettere å få istand om det er en diagnose på papiret. Datteren min har en klassevenninne som er lettere psykisk utviklingshemmet, rett og slett det vi i "gamle dager" kalte en hjerneskade. Hun har en del utfordringer altså, hun bor ikke så langt fra oss så vi har kjent henne siden barnehagealder og det var aldri tvil om at hun hadde en diagnose, det kunne alle se fra hun var liten. Med min erfaring høres det ikke ut som nevøen din er psykisk utviklingshemmet, men barn med disse diagnosene er veldig forskjellige og det kommer i flere grader så jeg vet jo ikke. En utredning vil nok finne ut av det, men ikke ta sorgene på forskudd, det er slett ikke sikkert det er så "ille" som søsteren din tror. Anonymkode: 09633...b95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå