Gå til innhold

Skolejoggen- bare tull!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så er det på tide med skolejoggen. Der barna skal løpe for SOS barnebyer. Hele opplegget er bare tull! Lærer vi barna være at om de bare løper et par runder rundt skolen, så får 220 millioner barn bedre omsorg? Hvorfor skal de løpe for fattige barn? De kan da løpe selv?

Altså. Jeg er ikke i mot innsamlingen. Den deltar vi gjerne på, men jeg ser ikke helt poenget i å løpe for fattige barn. Bør de ikke heller arrangere noe som genererer penger de selv samler inn og sender til formålet i stedet for å løpe to ganger rundt skolen og legge en 50-lapp i en konvolutt. Bør vi ikke lære barna våre å same inn penger til de som trenger det på bedre måter enn bed å jogge? 

Er det bare jeg som synes det er rart å jogge for de fattige?

Anonymkode: 32ea6...b54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er ett flott tiltak hvor både fysisk aktivitet og det å jobbe for en felles sak kombineres. Alt for lite fysisk aktivitet så dette er supert

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg tenker det er ett flott tiltak hvor både fysisk aktivitet og det å jobbe for en felles sak kombineres. Alt for lite fysisk aktivitet så dette er supert

Her er det mye fysisk aktivitet. Vi fikk ny rektor for et par år siden og hun innførte 40 min lenger skoledag og to økter på 20 min med fysisk aktivitet hver dag. I tillegg har de 4 aktivitetsdager i året

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det mye fysisk aktivitet. Vi fikk ny rektor for et par år siden og hun innførte 40 min lenger skoledag og to økter på 20 min med fysisk aktivitet hver dag. I tillegg har de 4 aktivitetsdager i året

Så bra!! 

Skrevet

Aldri hørt om noen som har reagert på dette før. 
Det er jo et fantastisk tiltak?

Vi viser barn, at selv om vi er på andre siden av jorden, kan vi gjøre en forskjell. 

Anonymkode: 49cac...a04

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri hørt om noen som har reagert på dette før. 
Det er jo et fantastisk tiltak?

Vi viser barn, at selv om vi er på andre siden av jorden, kan vi gjøre en forskjell. 

Jeg har ikke noe i mot å samle inn penger til formålet, det er jeg mer en gjerne med på, men jeg reagerer litt på måten det blir gjort på. De vil se mer verdien i å hjelpe andre om de har innsamlinger, vaffelsalg, loppemarked eller lignende i stedet

Skrevet

Det er definitivt litt 80-tallsstil over arrangementet, men poenget er jo å skape oppmerksomhet om saken og samtidig samle inn penger. Om mor og far betaler for jogg eller vaffel er vel egentlig mindre viktig. 

Skrevet
34 minutter siden, Leverpostei skrev:

Det er definitivt litt 80-tallsstil over arrangementet, men poenget er jo å skape oppmerksomhet om saken og samtidig samle inn penger. Om mor og far betaler for jogg eller vaffel er vel egentlig mindre viktig. 

Innsamling av tomflasker og basar eller slikt hjelper litt på for de som ikke har en 50-lapp per barn å rutte med

Skrevet

De siste årene jeg hadde barn som deltok på dette, var det ingen som fikk vite hvor mye hvert enkelt barn samlet inn. 

Ungene fikk med seg sponsorkort hjem. De måtte selv ta runden og skaffe seg sponsorer, i vårt tilfelle foreldre, besteforeldre og onkel. Vi fikk tydelig beskjed om at disse kortene IKKE skulle leveres tilbake til skolen, men oppbevares hjemme. Så kom barnet hjem med en lapp fra lærer der det sto hvor mange runder det hadde løpt, og vi regnet ut hva vi skulle betale. Betalingen foregikk digitalt (lurer på om det var via spleis? Det husker jeg ikke helt) slik at ingen fikk vite hvor mye eller lite hvert barn hadde samlet inn. Til slutt fikk vi alle vite totalsummen for skolen.

Etter min mening var dette en mye bedre løsning enn vaffelsalg. Skal de stå og selge vafler blir det i hvert fall veldig tydelig at mammaen til Ole var innom og kjøpte for 200 kroner mens mammaen til Lise ikke kjøpte noen ting.

Ikke klarer jeg med min beste vilje å forstå hvordan de "bedre ser verdien i å hjelpe andre" hvis de selger vafler enn hvis de går rundt og skaffer sponsorer og deretter løper heller.

Skrevet

Skolejogg er genialt. Ved salg av lodd og mat, må en få tillatelse av Mattilsynet og melde lotteriet inn. Noen ganger kreves det også tillatelse fra politiet. Det er veldig tidkrevende arbeid for skolen. Det er ikke uvanlig at lærerne jobber gratis både helger og kvelder. Det blir fort tydelig for elevene hvem som har noen hjemme som stiller opp og ikke. Skolejoggen krever minimalt med for- og etterarbeid. Det blir heller ikke synlig hvem som samlet inn hva. Elevene løper/ går sammen, det er generelt god stemning. Jeg er så fornøyd med at vi gikk over fra vafler og basar, til skolejogg. Mer penger får vi også inn.

Anonymkode: 2ae6e...70f

Skrevet

Supert tiltak. Aktivitet, samhold og fokus på en viktig sak. 
Helt fascinerende hvordan enkelte kan snu hva som helst til noe negativt 

Anonymkode: be39b...fef

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke noe i mot å samle inn penger til formålet, det er jeg mer en gjerne med på, men jeg reagerer litt på måten det blir gjort på. De vil se mer verdien i å hjelpe andre om de har innsamlinger, vaffelsalg, loppemarked eller lignende i stedet

Hvorfor er det bedre med vafler? 😅

Skrevet

Vi har aldri giddet å betale når ungen har deltatt på skolejoggen.. Uansett hvor mange runder han har løpt. 

Anonymkode: d645d...29d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har aldri giddet å betale når ungen har deltatt på skolejoggen.. Uansett hvor mange runder han har løpt. 

Anonymkode: d645d...29d

Giddet?? Hvorfor? 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Innsamling av tomflasker og basar eller slikt hjelper litt på for de som ikke har en 50-lapp per barn å rutte med

Man må ikke betale startkontingenten på 20 kroner. Man kan løpe uten å betale noe som helst, og ingen av de andre barna merker at ikke alle har anledning til å gi :)

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det egentlig? Hvorfor er det bedre med vaffelsalg`?

Anonymkode: 74470...ca5

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Supert tiltak. Aktivitet, samhold og fokus på en viktig sak. 
Helt fascinerende hvordan enkelte kan snu hva som helst til noe negativt 

Anonymkode: be39b...fef

Godt sagt og enig!

Anonymkode: 760e9...eac

Skrevet

Jeg syns vel heller ikke at jogging og veldedighet har noen naturlig sammenheng. Ville ha satt pris på at aksjonen kom som del av et undervisningsopplegg, og så kunne joggingen være del av kroppsøvingsfaget. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det egentlig? Hvorfor er det bedre med vaffelsalg`?

Skudd i mørket herfra, men kanskje fordi det betaler seg? 

Skrevet
7 minutter siden, Pashla skrev:

Skudd i mørket herfra, men kanskje fordi det betaler seg? 

Det gjør jo skolejoggen og

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så er det på tide med skolejoggen. Der barna skal løpe for SOS barnebyer. Hele opplegget er bare tull! Lærer vi barna være at om de bare løper et par runder rundt skolen, så får 220 millioner barn bedre omsorg? Hvorfor skal de løpe for fattige barn? De kan da løpe selv?

Altså. Jeg er ikke i mot innsamlingen. Den deltar vi gjerne på, men jeg ser ikke helt poenget i å løpe for fattige barn. Bør de ikke heller arrangere noe som genererer penger de selv samler inn og sender til formålet i stedet for å løpe to ganger rundt skolen og legge en 50-lapp i en konvolutt. Bør vi ikke lære barna våre å same inn penger til de som trenger det på bedre måter enn bed å jogge? 

Er det bare jeg som synes det er rart å jogge for de fattige?

Er helt enig, er bare tull. 

Anonymkode: 986a7...0f5

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør jo skolejoggen og

På hvilken måte? 

Skrevet
16 timer siden, Superdolly skrev:

De siste årene jeg hadde barn som deltok på dette, var det ingen som fikk vite hvor mye hvert enkelt barn samlet inn. 

Ungene fikk med seg sponsorkort hjem. De måtte selv ta runden og skaffe seg sponsorer, i vårt tilfelle foreldre, besteforeldre og onkel. Vi fikk tydelig beskjed om at disse kortene IKKE skulle leveres tilbake til skolen, men oppbevares hjemme. Så kom barnet hjem med en lapp fra lærer der det sto hvor mange runder det hadde løpt, og vi regnet ut hva vi skulle betale. Betalingen foregikk digitalt (lurer på om det var via spleis? Det husker jeg ikke helt) slik at ingen fikk vite hvor mye eller lite hvert barn hadde samlet inn. Til slutt fikk vi alle vite totalsummen for skolen.

Etter min mening var dette en mye bedre løsning enn vaffelsalg. Skal de stå og selge vafler blir det i hvert fall veldig tydelig at mammaen til Ole var innom og kjøpte for 200 kroner mens mammaen til Lise ikke kjøpte noen ting.

Ikke klarer jeg med min beste vilje å forstå hvordan de "bedre ser verdien i å hjelpe andre" hvis de selger vafler enn hvis de går rundt og skaffer sponsorer og deretter løper heller.

Helt enig! Samme måten de gjorde det på her. At barna blir gjort obs på behovet for innsamling og forholdene andre barn lever om rundt i verden, samtidig som de må gjøre en innsats og får fysisk aktivitet er vel bare vinn-vinn. Slår vaffelsalg og loppemarked i mine øyne i hvert fall

Anonymkode: c9d65...5f6

Skrevet
18 timer siden, Superdolly skrev:

Det er ikke sånn det fungerer her. Her skal man legge ønsket beløp i en lukket konvolutt. Ikke noe «jo flere runder du løper, jo mer samler du inn». Hadde det vært gjort på måten du beskriver, så hadde det jo vist verdien i det. Da kunne jeg forstått det bedre

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

På hvilken måte? 

På hvilken måte tror du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...