Gå til innhold

Vanlig at man med Asperger er senere utviklet? Barnlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sønnen min har Asberger, og han var relativt tidlig utviklet, krabbe, gå, sykle, svømme osv. Han er i dag 13 år, og har kun venner på sin egen alder. Og føler ikke at han henger etter de. 

Men nå er det stor forskjell på de med Asperger. 

Anonymkode: 0fceb...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en sier så er det veldig store forskjeller på de med Aspergers. Jeg kjenner flere med diagnosen der noen lever vanlige liv med partner, barn og i noen tilfelle vanlig jobb, men også andre som nok kommer til å måtte ha tilrettelagt jobb og relativt tett oppfølging i voksen alder.  

En av dem kjenner jeg fra barnet var liten. Barnet var da heller veslevoksen og manglet egentlig det barnlige. Kunne sitte lenge å prate avansert (for alderen) med voksne, men strevde med og var uinteressert i lek (utover PC-spill).  

Anonymkode: 47879...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn var tidlig utviklet. Sterk som en okse da han var baby, gikk da han var 7 mnd,  var tidlig ute med det meste. Intelligent som bare rakkeren, men takler skolen dårlig. Har alle forutsetninger for å få 6 i alle fag, men må ha tilrettelagt hele dagen for å i heletatt klare å komme seg gjennom skoledagen.  (Og det er litt av en kamp når skolen bare klarer å se en oppegående og reflektert gutt - mistet 3 år med skole pga det!) Han har bestandig trektes mot eldre barn og nå voksne.  (Han går nå på videregående) 

Jeg tror jo han skulle klare jobb etterhvert,  men da med noe tilrettelegging.  Kanskje også en kjæreste og familie - om han møter den rette dama. For hun må nok være av den mer tålmodige typen 😅 Men gutten min virker på utsiden som å være tipp topp tommel opp type altså, men har sine begrensninger helt klart! 

 

Vet av flere med asperger som heller mot den mer umodne siden. Så de kommer i alle varianter.  

Anonymkode: cbccf...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden, men er det noen tegn som er likt for nesten alle med asberger? 

Anonymkode: 0639b...7a8

Ja selvfølgelig, det er derfor man har diagnosekriterier. 

Men nå finnes det ikke lengre en diagnose som heter asberger: https://blogg.forskning.no/en-spesialpedagogisk-blogg/asperger-ut-av-rekka-gar/1220480

 

Anonymkode: b725a...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min har Asberger, og han var relativt tidlig utviklet, krabbe, gå, sykle, svømme osv. Han er i dag 13 år, og har kun venner på sin egen alder. Og føler ikke at han henger etter de. 

Men nå er det stor forskjell på de med Asperger. 

Anonymkode: 0fceb...f09

Det er ikke fysisk, men sosial utvikling de henger etter på.

Anonymkode: b725a...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Som en sier så er det veldig store forskjeller på de med Aspergers. Jeg kjenner flere med diagnosen der noen lever vanlige liv med partner, barn og i noen tilfelle vanlig jobb, men også andre som nok kommer til å måtte ha tilrettelagt jobb og relativt tett oppfølging i voksen alder.  

En av dem kjenner jeg fra barnet var liten. Barnet var da heller veslevoksen og manglet egentlig det barnlige. Kunne sitte lenge å prate avansert (for alderen) med voksne, men strevde med og var uinteressert i lek (utover PC-spill).  

Anonymkode: 47879...924

Det er forskjeller, men ikke så enorme som du skisserer. Statistikken forteller dessverre at 90% av de med asbergers ikke er i noen form for jobb. 

Mange vil derimot kunne ha asbergertrekk, men likevel være et stykke unna å oppfylle kriteriene for å få diagnosen.  

Anonymkode: b725a...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjeller, men ikke så enorme som du skisserer. Statistikken forteller dessverre at 90% av de med asbergers ikke er i noen form for jobb. 

Mange vil derimot kunne ha asbergertrekk, men likevel være et stykke unna å oppfylle kriteriene for å få diagnosen.  

Anonymkode: b725a...c2c

Alle de jeg snakker om har diagnosen så det at det ikke er slike forskjeller stemmer ikke. Nå er det jo slik at aspergerdiagnosen skal forsvinne og erstattes med grader innen autisme-aspektet og da vil jo disse definitiv havne på forskjellige grader

Anonymkode: 47879...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på straks 15 er langt unna å tilsvare mentalt det samme som jevnaldrende på de aller fleste ting. 5-7 år yngre på en del, mens enkelte ting skjønner han. Vi øver på ulike oppgaver innenfor husarbeid og andre dagligdagse ting. 

Anonymkode: f78c8...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Anonym bruker skrev (På 16.9.2020 den 19.21):

Ja selvfølgelig, det er derfor man har diagnosekriterier. 

Men nå finnes det ikke lengre en diagnose som heter asberger: https://blogg.forskning.no/en-spesialpedagogisk-blogg/asperger-ut-av-rekka-gar/1220480

 

Anonymkode: b725a...c2c

Hva heter det nå da?

Anonymkode: c7e4c...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva heter det nå da?

Anonymkode: c7e4c...cc8

Alle autisme-diagnoser samles i diagnosen autismespekterforstyrrelser. De som har dette mild vil nå ikke lenger få en slik diagnose, men få en diagnose mer spesifikt mot de ekstra utfordringene de har som f.eks. sosiale kommunikasjonsproblemer og stereotypiske bevegelsesproblemer. 

Anonymkode: 47879...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...