Gå til innhold

På tide med ny lockdown?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva synes du? 
 

 

Anonymkode: 00120...cb6

Jeg synes ingenting. Jeg gjør som jeg får beskjed om. Problemet i håndteringen av denne pandemien er nettopp synserne

Anonymkode: 3ad46...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg at de som styrer med slikt har best oversikt over.

Når det er sagt så tviler jeg på om det noen gang kommer en så omfattende lockdown igjen som i mars. Det ble gjort fordi man ikke hadde rutiner og systemer for å håndtere mange syke, mens de nå har fått tid på seg til å planlegge og forberede.

Om det blir lockdowns, blir nok det ganske lokalt der smitten sprer seg.

Anonymkode: c8f36...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer vi å slå ned smitten nå tror jeg vi slipper ytterligere nedstengning nå. Da tror jeg neste bølge vil komme til jul og nyttår. Det kommer litt an på hvordan folk oppfører seg i høstferien.

I en ideell verden hadde folk blitt mye mindre trøtte av tiltakene om de var mer differensierte. Men ettersom det er så mange som misforstår med vilje og utnytter systemet er det vanskelig med differensierte tiltak. Det blir her slik at en liten gjeng ødelegger for alle de andre. 

Nå blir det så standardisert at det oppleves som ulogisk. Da har man en hel gjeng med mennesker som bare tenker på seg selv, så får vi økt smitt og nedstengning (og mer standardisering). Ofte rammer nedstengning hardest de som har vært flinke, ikke de som har vært uansvarlig. Det får dermed ikke den preventive effekten heller. Myndighetene er redde for å straffeforfølge de som bryter karantene fordi de er redde for at de ikke melder fra om de blir syke slik at man ikke får smittesporet og sendt i karantene andre som potensielt er smittet. Firma har misbrukt ordningen med "kritisk" personell der alt for mange bare defineres som kritisk slik at de skal slippe karantene osv. Dermed strammes mye inn og jeg synes ikke alt er gjennomtenkt. Selv om vi har hatt pandemien i snart et halvt år virker mange av tiltakene (som ekstratiltakene i Bergen) å være overilte eller symbolpolitikk. Man burde også ha lenger tid fra noen av tiltaket informeres om til de innføres.  

F.eks.

burde kommuner med ingen eller liten smitte kunne ha andre tiltak som besøksordninger på sykehjem enn det områder med mye smitte kan ha. 

burde man skilt på arrangement med alkohol og uten. Velorganiserte arrangement uten alkohol og der det er store saler med faste sitteplasser burde få gå med flere tilskuere (som store konserthus og store kamparena). F.eks. burde man la konfirmasjoner i store kirker ha flere enn 50 tilskuere (Bergen). I Bergen er det også kun lov med 10 stk i private selskap. Det er jo ikke mulig å få til en god organisering av en konfirmasjon/dåp med 10 deltagere på så kort varsel. Man gjør det beste ut av det, men mye er nok unødvendig. Tror ikke det hadde blitt mye mer smitte med 20 deltagere. Mange tar allerede godt vare på smittevern da det er en del eldre mennesker i konfirmasjoner/dåp

Strengere regulering av kjøpesentre og kollektivtransport. Spesielt på kollektivtransport står man tett og gjerne over 15 minutter. Mange studenter tar også kollektivtransport og i Bergen er det mye smitte i disse miljøene. Det ville uansett virke mer "rettferdig" overfor kulturnæringen som atter en gang får innskrenkninger på velorganiserte arrangement til tross for at ingen har blitt smittet på slike arrangement (Bergen). 

Differensiert karantenevilkår for nødvendige reiser også til røde land innen EØS om smittetrykket var tilnærmet lik det norske. Kan man dokumenterer hvor stor risiko man har løpt ved en slik reise (og den er lav) burde man kunne få følge samme regler som for arbeidende med test på dag 0 og test på dag 5. Slik det er nå er det ganske så åpent for arbeidende (f.eks. fotballspillere kan reise på landslagstreff, komme tilbake og trene med klubblaget etter første negative test og spille kamp og leve som normalt etter andre negative test). Samtidig er nødvendige reiser veldig lukket for private årsaker som f.eks. å besøke alvorlige syke eller døende slektninger (av andre ting en Covid-19) på institusjoner med strengt smittevern.
Når det er så enkelt for arbeidsreisende og så stengt for private, nødvendige reiser (som folk opplever som viktigere enn jobbreiser) så er dette med å undergrave folks ønske om å bidra. Da vil flere enn de tiltakene treffer bryte karantene.

Når noen regler oppleves som tull og urettferdige er det en gruppe mennesker som slutter å bry seg om reglene. I Norge har vi vært svære gode på nedstengning i starten slik at få er døde, det gjør at færre har opplevd alvoret på kroppen. Detter er (nesten ironisk nok) med på å ødelegge folks korona-moral. 

Anonymkode: cadff...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke der vi bor. Ingen tilfeller siste tre uker og ingen innlagt. Kanskje stramme grepene i storbyen. Jeg nekter å reise inn til Oslo på jobb nå. Vi har kontor der men jeg tilhører et annet. 
Problemet er åpenbart først og fremst fester og sosiale lag. Jeg tenker det kan være greit å stenge dét helt en tid. Og slå beinhardt ned på de som har fest med bøter som svir. 

Anonymkode: 79ad4...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Vi skal leve med dette i årevis. Og alt blusser opp når det åpnes igjen uansett. Lokale tiltak som folk fulgte lojalt ville hjulpet. Bergen burde tatt tak på en bedre måte for lenge siden. Slik NTG og Hamar/Ringsaker gjorde. 
 

Anonymkode: 9c346...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva synes du? 
 

 

Anonymkode: 00120...cb6

Da må det være lokalt, ikke nødvendig å stenge ned hele landet sånn som det er nå. Hvorfor tenker du at det er på tide med lockdown?

Anonymkode: bf7b0...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på en stenging av alt igjen for to ukers tid. Hvis alle som kan holde seg hjemme er hjemme Dør kanskje en del av viruset ut. 

Anonymkode: 9a509...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært noen ordentlig lockdown i Norge, og det er heller ikke behov for det nå. Heldigvis. Sannsynligvis kommer vi heller ikke til det punktet. 

Anonymkode: 8da90...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager tenker du at vi skal ha ny runde med lockdown? Det er 15 stk på sykehus i hele landet! Er du klar over hvilke konsekvenser nedstengningen fikk?

Anonymkode: 7ea4b...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre skriver, ikke tid for en nasjonal nedstenging, men lokale tiltak, også strenge lokale tiltak der det er nødvendig og større smitte.

Jeg bor i en kommune som ikke har hatt noen tilfeller siden april, noen nedstengning er dermed ikke nødvendig her. Men nabokommunen, hvor mange jobber i min kommune, den har nå fått flere tilfeller pga. utenlandsreiser. Så situasjonen kan raskt endre seg.

WHO mener at nedstenging ikke er nødvendig i Europa nå.

Men de advarer også mot at det nå er stadig yngre som må sykehusinnlegges pga. covid-19, og at dødstallene kommer til å øke også i Europa utover høsten.

Vi har fremdeles så dårlig sykehuskapasitet i Norge at det er avgjørende at vi alle er med på å redusere smitte slik at vi kan både tilby covid-19-syke OG alle andre som har behov for utredning og behandling ved sykehusene det de trenger. Slapper vi av vil vi igjen stå i en situasjon hvor mange ikke får riktig eller tidsnok behandling og vi kan også risikere at covid-19-syke heller ikke får god nok behandling.

Så hva hver enkelt av oss tar av valg fremover er viktig for alle!

Anonymkode: 54be9...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødeligheten har heldigvis gått veldig ned, viruset har tydeligvis brent ut, slik virus ofte gjør. Er vi heldige slipper vi vaksine, og SarsCov19 blir et like vanlig forkjølelsesvirus som corona. 

Anonymkode: e3112...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så Sveriges strategi var kanskje ikke så verst likevel...? 😉

Anonymkode: d3b28...9a2

Hvordan kom du frem til det? Sverige har 8600 smittede og 579 døde pr million, men Norge har 2302 smittede og 49 døde pr million.

Anonymkode: bf7b0...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke kvalifisert til å synes noe om. Jeg forholder meg til gjeldende råd og anbefalinger, både nasjonalt og lokalt. 

Anonymkode: d93d3...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2020 den 10.00, Anonym bruker skrev:

Hva synes du? 
 

 

Anonymkode: 00120...cb6

Har snart vært permittert i et halvt år, så nei, jeg vil jobbe igjen. 

Anonymkode: a0571...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2020 den 10.00, Anonym bruker skrev:

Hva synes du? 
 

 

Anonymkode: 00120...cb6

At folk må roe seg mange hakk.....

Anonymkode: 44bef...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/16/2020 at 10:00 AM, Anonym bruker said:

Hva synes du? 
 

 

Anonymkode: 00120...cb6

Nei det kan de drite i... Jeg trenger jobben og være med andre voksne og barnet trenger skolen og sosialering der. En ny lockdown hadde vert hysteri

Anonymkode: bc302...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.  Er kjedeleg nok her i Bergen, men det må til slik her er no.  Slike strenge tiltak må komme lokalt, når det skjer ei oppblussing. (takk til alle som berre måtte til syden, og deretter smitta festungdomane)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2020 den 22.47, Anonym bruker skrev:

Dødeligheten har heldigvis gått veldig ned, viruset har tydeligvis brent ut, slik virus ofte gjør. Er vi heldige slipper vi vaksine, og SarsCov19 blir et like vanlig forkjølelsesvirus som corona. 

Anonymkode: e3112...411

Dødeligheten har vel gått ned fordi det er yngre folk som får det nå, mens det var flere voksne/eldre som fikk det i vår/sommer. Som i Afrika, der er jo dødstallene mye lavere enn man fryktet på forhånd - men medianalderen er 18 år der, og ikke 42 år, som her i Europa. Og med så mange som har ettervirkninger som vi ennå vet lite om, så er det et skummelt virus. 

Anonymkode: 73991...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dødeligheten har vel gått ned fordi det er yngre folk som får det nå, mens det var flere voksne/eldre som fikk det i vår/sommer. Som i Afrika, der er jo dødstallene mye lavere enn man fryktet på forhånd - men medianalderen er 18 år der, og ikke 42 år, som her i Europa. Og med så mange som har ettervirkninger som vi ennå vet lite om, så er det et skummelt virus. 

Anonymkode: 73991...45c

Nei, det er ikke skummelt. Vi vet ingenting om langtidsvirkningene. Sannsynligvis går det fint. Media prøver bare å skremme deg. 

Anonymkode: d3b28...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...