Gå til innhold

Jente 11 år, selvbildet blir bare verre og verre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min jente har vært plaget med dårlig selvbilde så lenge jeg kan huske. Hun er en fin og normal jente. De andre jentene i klassen er veldig spinkle, det er ikke min datter. Hun er mer kraftig bygd og har litt på magen som hun gjerne skulle fått vekk. Vi er en aktiv familie og spiser sunt, så denne lille ringen rundt magen kommer til å forsvinne. 

 

Uansett, så er ikke fokuset mitt der at hun skal slanke seg, bare spise sunt og være aktiv og glad slik at det jevner seg ut. Når hun sier at hun har stygg kropp og at hun er feit, så sier jeg selvfølgelig at hun ikke er det, etterfulgt av at ingen er like, alle har ulik kropp osv. Jeg prøver selvfølgelig å møte følelsene hennes/se det hun ser, og sier at det lille greiene hun har på magen kommer til å forsvinne når hun blir høyere, men ingenting hjelper. 

Hun er så fastlåst i negative tanker om seg selv. Jeg har bedt om hjelp og hun skal få gå til samtaler hos BUP, første time i november. Men hva skal jeg gjøre frem til november? Nå skulle jeg kjøre henne på skolen, og hun ville nesten ikke gå ut av bilen fordi de andre elevene kunne se kroppen hennes... Vi kan ikke ha det sånn til november  :(

Anonymkode: e40f7...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan snakke med helsesøster på skolen, de jobber på flere måter, både med enkeltsamtaler og de kan komme i klasserommet og snakke mer generelt om ting.

Veldig trist at datteren din har blitt så opphengt i dette.

 

Anonymkode: b13c8...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud som jeg gruer meg til dette. Eldste på ti har begynt litt. Og det hun klager over er det som er vakrest. Hun har ganske markerte øyebryn (slik som voksne damer kjøper nå) og lange tette vipper. Sammenlignet med sine venninner som har lysere hår og mindre synlige hår så blir jo hun veldig markert. Så selv om hun har vipper og bryn vi voksne misunner henne så HATER hun disse og sier hun ser ut som en ape. Jeg håper de snart kommer i fasen der sminke er in, for da er hun «ferdig sminka» og kanskje hun opplever positive tilbakemeldinger på dette. Hjelper ikke hva jeg sier heller, jeg har ikke peiling. 
Har ingen råd enn å fortsette slik du gjør, støtte og oppmuntring og forståelse. Helsesøster er et alternativ som en over sier da. Ofte så er gode ord lettere å ta til seg fra en «fremmed» mamma SKAL jo elske deg uansett ikke sant? Så sier andre enn mamma noe klokt så går det kanskje mer inn?

Anonymkode: 29163...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn da jeg var 11-12, høy og stor, ikke tykk, men mye tyngre enn de andre jentene. Jeg begynte å smugspise og ble enda større, hatet meg selv og trøstespiste dermed enda mer, osv., osv. 

Moren min prøvde å si at høye jenter er flotte og at jeg kom til å vokse av meg valpefettet, men det jeg i voksen alder kunne ønske hun hadde sagt, var: Det er ikke utseendet som avgjør din verdi! Du er deg, du er fantastisk akkurat som du er, og vi elsker deg herfra og til månen - uansett om du veier 50 eller 100 kilo. 

Kanskje det ikke hadde hjulpet. Men kanskje det allikevel hadde plantet bare et lite gram selvverd i den lubne tolvåringen? Som det er, måtte jeg bli over førti før jeg forstod at min verdi som menneske ikke avhang av tallet på vekta, og at jeg faktisk er verd å elske selv med ti kilo for mye. 

Pøs kjærlighet ut over jentene deres og prøv å legge vekt på andre ting! Ting de er gode til, om de så er snille, musikalske, gode til å passe småsøsken, kreative, gode i matte, hva som helst. Prøv å være en sunn motvekt til den syke utseendefikseringen de har rundt seg ellers. 

Anonymkode: e5d33...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to jenter med helt forskjellig kroppsbygning. Hun minste på 9 spiser minst, men er størst. Hun er mer aktiv også men har elendig forbrenning. 
 

Hun minste liker ikke magen sin for hun synes den er for stor. 
Hun har også fått høre at hun var tykk av ei jente. Hun gråt så sårt den dagen. 
 

Vi tok en samtale om akkurat dette da. Jeg sa som sant var at noen er lange, noen er korte, noen er ganske smale, noen er helt vanlig, noen er litt større her eller der mens andre igjen kan være ganske store. Og det er HELT GREIT! Ingen er like. Det vi skal være opptatt av er ikke hvordan kroppen ser ut, men hva som er inni den som gjør deg til den du er. Mange som er veldig tynne vil bli større, men klarer ikke det, de blir også lei seg av å høre at de er tynne. Kroppen er det ikke lov å kommentere HIS andre, kan man ikke si noe pent så skal man holde munn. 
Ga henne også masse ros på alt hun er god til. 
Jeg har aldri fokusert på kropp eller sagt at barna mine ikke kan spise sånn og sånn for da blir de tjukke osv. Kroppen er som den er jeg elsker de høyere enn alt annet uansett. 

Anonymkode: cd37f...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det nok bare mye verre ved å være enig med henne om at hun er tykk da og at det skal vi nok få vekk. Si hun er bra som hun er, fokuser på at kropp og utseende betyr lite osv. 

Anonymkode: 65fde...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var tenåring selv, og selv om jeg var tynn så var selvbildet dårlig, for jeg hadde ikke pupper og rumpe som de andre. Jeg gråt når jeg prøvde på meg badedrakt fordi jeg så ut som en gutt. Prøvde å skulke svømmetimene der vi måtte avsløre så mye. Det er en del av det å være ungdom. Men det ser ut som at dette kommer tidligere hos dagens barn. Har en søster på 11 også som legger på seg fort. Hun er en av de største i klassen og liker ikke å gå i feks jeans fordi hun føler hun blir stygg i det. Hun plages ikke ellers.. hun har venner og har det mye gøy. Men mor prøver å få henne til å forstå at hun ikke må spise så mye drittmat og spise så mye hele tiden. 
Hun klager jo noen ganger på at hun ikke kan å gå i slike klær som de andre jentene. Vi sier aldri at hun er feit. Men vi ser at hun innerst inne plages litt. 

Anonymkode: 16727...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...