Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #1 Skrevet 15. september 2020 I mitt navn? I barnas navn? Fordeler, ulemper? Ift skatt? Studielån (de er bare 4 og 5 nå). Fond? Sparekonto? Betale ned på lån slik at jeg har bedre økonomi når de blir eldre, eller spare en større sum? Spare på 1 konto/1 fond, felles. Eller hver sin? Trenger tips? Begrunn gjerne. Anonymkode: 33d94...2d6
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #2 Skrevet 15. september 2020 Betale ned egen gjeld er klart mest fornuftig, med mindre du har svært mye disponible midler. Anonymkode: e2b20...c2a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #3 Skrevet 15. september 2020 Kommer litt an på gjeldsgrad, jeg ville nok spart i fond i eget navn ettersom det er så lang sparehorisont, og heller spart litt lavere beløp om det er mye igjen av lånet. Jeg sparer 1500 i indeksfond i mnd, tenkt til førerkort el. når den tid kommer. Jeg er vel innenfor 60% belåningsgraden. Så lav som spare (og låne) renta er nå skal det ikke så mye til før det lønner seg med fond. Jeg burde spart mer, har rammelån og kunne bare betalt renter, men er en smule risikoavers 😄 Går opp i lønn straks, da skal jeg ta en gjennomgang av finansene. Anonymkode: 513e8...5cf
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 Trenger dere det da? Vi har aldri spart til barna, men sørget for å betale ned lån, jobbe oss opp til bedre inntekter og så begynt å investere i fond og aksjer. Nå er barna 13-18 år og vi kan gi dem den økonomiske støtten de måtte trenge. Vi trenger ikke å spare opp til konfirmasjonen, sertifikat osv., vi tar bare ut utbytte. Det blir det samme hvis barna trenger hjelp til bolig osv. i framtiden. Anonymkode: e152c...9a9
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 Ikke spar i barnas navn ihvertfall. En ting er at de ikke får stipend fra lånekassen når de har formue, men enda viktigere er det at om du sparer i deres navn får de tilgang til midlene så fort de blir 18 år. Uansett hvor god økonomisk oppdragelse du har gitt barna dine så vil en 18-åring som føler seg nyrik ha lyst til å brenne av en del penger på russebuss, sydentur og hva det måtte være. Helt greit med både sydenturer og russebusser, men sånt må mine barn spare til selv, de må ta seg sommerjobber og ekstrajobber og skjønne hva ting koster og hvor mye jobb det er å spare opp. Så kan de heller få litt hjelp den dagen de skal kjøpe seg sin første bolig, men det skal være en overraskelse til den dagen det faktisk skal skje. Akkurat nå er renta så lav at det er lite som lønner seg mer enn å betale ned på egen gjeld. Om du betaler ned ekstra hver måned nå så er du gjeldfri og vel så det når barna blir voksne og du kan hjelpe de godt i gang enten ved å kausjonere eller ta opp litt lån på egen bolig for å gi bort. Anonymkode: decc4...f5d
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #6 Skrevet 15. september 2020 Jeg sparer i fond i mitt eget navn. Kommer til å dele summen på 2 når de skal kjøpe seg bolig. Har også en bsu konto. Oppretter du det anbefaler jeg å legge inn aldersgrense for når de kan disponere den☺️ Anonymkode: 2d464...1f4
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #7 Skrevet 15. september 2020 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg sparer i fond i mitt eget navn. Kommer til å dele summen på 2 når de skal kjøpe seg bolig. Har også en bsu konto. Oppretter du det anbefaler jeg å legge inn aldersgrense for når de kan disponere den☺️ Anonymkode: 2d464...1f4 Man bør IKKE spare på BSU for barna, da går de jo glipp av de fine skattefordelene når de blir eldre. BSU er noe ungdommene/de voksne barna bør spare på selv. Anonymkode: e152c...9a9
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #8 Skrevet 15. september 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Betale ned egen gjeld er klart mest fornuftig, med mindre du har svært mye disponible midler. Anonymkode: e2b20...c2a Har bare 1.5 mill i lån og huset har en verdi på 3.2 mill. Men! Jeg tjener 250.000 i året og er alene med barna (far er ikke inni bildet). Så tja... mye egenkapital, men likevel litt trang økonomi samlet sett. Anonymkode: 33d94...2d6
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #9 Skrevet 15. september 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Kommer litt an på gjeldsgrad, jeg ville nok spart i fond i eget navn ettersom det er så lang sparehorisont, og heller spart litt lavere beløp om det er mye igjen av lånet. Jeg sparer 1500 i indeksfond i mnd, tenkt til førerkort el. når den tid kommer. Jeg er vel innenfor 60% belåningsgraden. Så lav som spare (og låne) renta er nå skal det ikke så mye til før det lønner seg med fond. Jeg burde spart mer, har rammelån og kunne bare betalt renter, men er en smule risikoavers 😄 Går opp i lønn straks, da skal jeg ta en gjennomgang av finansene. Anonymkode: 513e8...5cf Ja, førerkort, konfirmasjon, tannregulering, moped, bil osv er jo ting jeg ikke vil betale ut av egen lomme der og da. Så sparing må jeg jo på en eller annen måte. Men jeg er også livredd for å tape pengene (fond, kan vel skje??) Anonymkode: 33d94...2d6
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #10 Skrevet 15. september 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Trenger dere det da? Vi har aldri spart til barna, men sørget for å betale ned lån, jobbe oss opp til bedre inntekter og så begynt å investere i fond og aksjer. Nå er barna 13-18 år og vi kan gi dem den økonomiske støtten de måtte trenge. Vi trenger ikke å spare opp til konfirmasjonen, sertifikat osv., vi tar bare ut utbytte. Det blir det samme hvis barna trenger hjelp til bolig osv. i framtiden. Anonymkode: e152c...9a9 Neida, jeg trenger ikke å spare i form av penger i banken/spsrekonto. Men å spare i fond i eget navn slik dere gjør(?) er jo en form for sparing til barna siden dere kan bruke utbyttet til å hjelpe barna. Er noe aånt jeg bør begynne med. Kan ikke betale en konfirmasjon eller billappen på stående fot uten oppsparte midler, jeg har ikke inntekt til det dessverre. Anonymkode: 33d94...2d6
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #11 Skrevet 15. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ikke spar i barnas navn ihvertfall. En ting er at de ikke får stipend fra lånekassen når de har formue, men enda viktigere er det at om du sparer i deres navn får de tilgang til midlene så fort de blir 18 år. Uansett hvor god økonomisk oppdragelse du har gitt barna dine så vil en 18-åring som føler seg nyrik ha lyst til å brenne av en del penger på russebuss, sydentur og hva det måtte være. Helt greit med både sydenturer og russebusser, men sånt må mine barn spare til selv, de må ta seg sommerjobber og ekstrajobber og skjønne hva ting koster og hvor mye jobb det er å spare opp. Så kan de heller få litt hjelp den dagen de skal kjøpe seg sin første bolig, men det skal være en overraskelse til den dagen det faktisk skal skje. Akkurat nå er renta så lav at det er lite som lønner seg mer enn å betale ned på egen gjeld. Om du betaler ned ekstra hver måned nå så er du gjeldfri og vel så det når barna blir voksne og du kan hjelpe de godt i gang enten ved å kausjonere eller ta opp litt lån på egen bolig for å gi bort. Anonymkode: decc4...f5d Ja, det er sant. Ønsker å bidra til fornuftige ting, ikke russebuss etc. Takk for tips, det er nok en løsning som kan fungere bra i min situasjon. Anonymkode: 33d94...2d6
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #12 Skrevet 15. september 2020 4 hours ago, Anonym bruker said: I mitt navn? I barnas navn? Fordeler, ulemper? Ift skatt? Studielån (de er bare 4 og 5 nå). Fond? Sparekonto? Betale ned på lån slik at jeg har bedre økonomi når de blir eldre, eller spare en større sum? Spare på 1 konto/1 fond, felles. Eller hver sin? Trenger tips? Begrunn gjerne. Anonymkode: 33d94...2d6 har et i barnets navn med mindre summer og et på mitt som er beregnet på barnet på mitt navn. Fond på begge Anonymkode: 79f3e...92d
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #13 Skrevet 15. september 2020 Jeg sparer på boligsparekonto i barnets navn, siden det er ganske god rente der sammenlignet med andre sparekontoer. Har ikke råd til å spare så mye, så det er ingen fare for at det blir så mye at overformynderiet tar over eller at det påvirker studielån. I tillegg sparer jeg på en konto i mitt navn til større utgifter i løpet av oppveksten. Forhåpentligvis blir det igjen nok der til at vi kan sponse lappen når den tid kommer. Fond og sånt kan jeg ingenting om, så det tør jeg ikke. Men det hadde sikkert vært lurt... Anonymkode: 82a28...08d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå