Gå til innhold

Hvordan takler dere dårlig råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke ute etter råd som å prioritere bedre/kutte kostnader/tjene mer. Alt dette er allerede gjort.

Vi har fortsatt dårlig råd og de bekymringene ødelegger mye for meg. Hver time av dagen er jeg opptatt av å spare inn på noe så det blir nok til noe annet..

Noen som har gode råd om hvordan klare å gi litt slipp på den klumpen i magen? Det går jo rundt, men er bare så sliten 🙈

Anonymkode: f5d98...834

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff så trasig. Hvor mye tjener dere da ? Har dere høy husleie ? Mange barn ? 

Anonymkode: cc7da...70c

Skrevet

Vet hvordan det er,i helgen sendte jeg barnet mitt i bursdag til bestevennen selv om jeg var veldig klar over at ikke egentlig hadde råd til å gi gave. Så nå har vi under 200 kr å klare oss på til fredag. Vi kommer jo til å klare oss men ja det stresser meg å ha så dårlig råd,å ikke har mulighet til å kjøpe nødvendige klær.

Anonymkode: 26e1e...91d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet hvordan det er,i helgen sendte jeg barnet mitt i bursdag til bestevennen selv om jeg var veldig klar over at ikke egentlig hadde råd til å gi gave. Så nå har vi under 200 kr å klare oss på til fredag. Vi kommer jo til å klare oss men ja det stresser meg å ha så dårlig råd,å ikke har mulighet til å kjøpe nødvendige klær.

Hvilke klær er det du må kjøpe til fredag? Unnskyld, men det blir bare for dumt. 200 kr på under en uke takler de aller fleste. Det er jo en ypperlig anledning til å få tømt litt i fryseren.

Mitt beste tips er egentlig ukeshandling, det gir meg fred i sjela! Da vet jeg at kjøleskapet er fullt, og kontoen plager meg ikke like mye. I en periode drev jeg tilogmed med månedshandling. Da hadde jeg ekstremt dårlig råd, men følte en vanvittig tilfredsstillelse av å få handlet alt vi trengte av mat og husholdningsartikler på en måned til under 3000 kr. Og jeg trengte ikke å bekymre meg for om jeg kom til å ha råd til å kjøpe middag, for den hadde jeg jo allerede kjøpt :)

Anonymkode: ecf63...b1e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke klær er det du må kjøpe til fredag? Unnskyld, men det blir bare for dumt. 200 kr på under en uke takler de aller fleste. Det er jo en ypperlig anledning til å få tømt litt i fryseren.

Mitt beste tips er egentlig ukeshandling, det gir meg fred i sjela! Da vet jeg at kjøleskapet er fullt, og kontoen plager meg ikke like mye. I en periode drev jeg tilogmed med månedshandling. Da hadde jeg ekstremt dårlig råd, men følte en vanvittig tilfredsstillelse av å få handlet alt vi trengte av mat og husholdningsartikler på en måned til under 3000 kr. Og jeg trengte ikke å bekymre meg for om jeg kom til å ha råd til å kjøpe middag, for den hadde jeg jo allerede kjøpt :)

200 kr er mye hvis man har lite i utgangspunktet. Alle kronestykker monner da. Høst og vinter er tungt med mange kleskjøp. Ikke enkelt å få tak i brukt i riktige størrelser alltid. Når skolen skriver "Klær etter vær " får jeg vondt i magen 😔

Ts.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan greide du å handle for en måned frem i tid? Jeg skjønner jo at man kan kjøpe ti pakker kjøttdeig og putte i fryseren, men hva med grønnsaker? De blir jo dårlige. Jeg sliter allerede med en uke av gangen. Hvis jeg handler på mandag og skal ha brokkoli på søndag, er den gul og muggen innen den tid. 😅 Beklager, hi, ikke meningen å kuppe tråden. 

Jeg har dessverre ingen råd, hvis alt allerede er gjort. Men er det virkelig det? Har du tenkt den skumle tanken å f.eks flytte til et rimeligere sted? Sånn virkelig? Eller forsøkt å bytte jobb? Eller bedt om lønnspålegg? Hva med sfo? Trenger dere det 100%? Hva med å gå ned til 60%? Det er ca 1400 kr spart hver måned. Kjøper du first price produkter? Eller kjedenes egne merker? De er ofte like gode som merkevarene. Finn.no er gull med tanke på klær og utstyr til barna. Har dere gått gjennom forsikringer og bank? Ofte kan én enkelt telefon spare deg for tusenlapper i året. Jeg fikk renta ned fra 2,44 til 1,6 med to telefoner. Det er myyyye penger spart hvis man har 2 mill i lån. 

Vel. Ønsker deg uansett lykke til. For meg har det gått sport i å spare - det er gøy!

Anonymkode: 1c175...4fa

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

200 kr er mye hvis man har lite i utgangspunktet. Alle kronestykker monner da. Høst og vinter er tungt med mange kleskjøp. Ikke enkelt å få tak i brukt i riktige størrelser alltid. Når skolen skriver "Klær etter vær " får jeg vondt i magen 😔

Ts.

Det er jeg fullstendig klar over, men "200 kr til fredag" er ikke det samme som "200 kr etter at regninger og mat er betalt". Jeg var lenge der at jeg hadde 700 kr "til overs", som skulle dekke alt av klær og sko, fritidsaktiviteter for barnet mitt, bensin, legebesøk, busskort og telefon til barnet, bursdagsgaver osv. Det var beinhardt!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan greide du å handle for en måned frem i tid? Jeg skjønner jo at man kan kjøpe ti pakker kjøttdeig og putte i fryseren, men hva med grønnsaker? De blir jo dårlige. Jeg sliter allerede med en uke av gangen. Hvis jeg handler på mandag og skal ha brokkoli på søndag, er den gul og muggen innen den tid. 😅 Beklager, hi, ikke meningen å kuppe tråden. 

Jeg har dessverre ingen råd, hvis alt allerede er gjort. Men er det virkelig det? Har du tenkt den skumle tanken å f.eks flytte til et rimeligere sted? Sånn virkelig? Eller forsøkt å bytte jobb? Eller bedt om lønnspålegg? Hva med sfo? Trenger dere det 100%? Hva med å gå ned til 60%? Det er ca 1400 kr spart hver måned. Kjøper du first price produkter? Eller kjedenes egne merker? De er ofte like gode som merkevarene. Finn.no er gull med tanke på klær og utstyr til barna. Har dere gått gjennom forsikringer og bank? Ofte kan én enkelt telefon spare deg for tusenlapper i året. Jeg fikk renta ned fra 2,44 til 1,6 med to telefoner. Det er myyyye penger spart hvis man har 2 mill i lån. 

Vel. Ønsker deg uansett lykke til. For meg har det gått sport i å spare - det er gøy!

Anonymkode: 1c175...4fa

Epler, kiwi, gulrøtter, pærer, mango, kålrabi, rødkål, potet, søtpotet kan ligge leeeeenge i kjøleskapet. Brokkoli kuttet jeg i buketter og hev i fryseren, stilken også! Samme med blomkål. Frosne grønnsaker er billig og godt, samme med frosne bær. Store maisbokser er billigere enn små, og restene kan fryses. Nesten alt av frukt og grønt kan fryses.

Jeg laget middagslister hver eneste måned, med varierte og sunne middager. Egg kan ligge i kjøleskapet i månedsvis, og er kjempefin lunsjmat sammen med en brødskive med ost og noe frukt til. Bak brød selv.

Enkelte varer måtte jeg kjøpe ukentlig i tillegg, feks melk og bananer. Så til sammen brukte jeg under 3500 kr i måneden på mat og husholdning. Det hjelper å bruke kontanter, da holder man lettere oversikt :)

Skrevet

Har man litt dårlig råd i perioder så må man være litt smart også. F.eks kjøpe klær off season. Da blir ikke høsten og vinteren så tung å komme seg igjennom - økonomisk 🌸

Anonymkode: 73116...5a2

Skrevet

Den gamgen jeg hadde virkelig lite penger var jeg barnløs student som bodde på internat. Jeg hadde brukt nesten alt jeg hadde på bøker og husleie for hele skoleåret da jeg måtte tol tanlegen. Etter det var det ingenting igjen, men jeg trengte jo ikke noe heller. Jeg kunne ikke betale togbilett for å reise hjem i helgene, være med på byen eller kjøpe en sjokolade  men det eneste problemet var egentlig å skrape ammen penger til bind. For deg som har barn blir det noe helt annet. Det kan ikke sammenliknes. Jeg kan egentlig bare ønske deg lykke til og oppfordre deg til å være stolt hver dag du klarer å finne løsninger. Finn noen å skryte til. Det er nesten viktigere enn å ha noen å klage til. Det er godt når noen blir imponert over hvordan du klarer å ordne det til. Du skal være kjempestolt over at du klarte å sende ungen i bursdag, at fant ut hvor øite shampo det gikk å bruke så du ikke trengte mer enn halvparten osv.

Anonymkode: 015b0...e99

Skrevet

Man kan jo få klær gratis pent brukt. Nesten alt 

Skrevet

Jeg har rett og slett lært meg selv til å tenke "så lenge det går rundt, går det bra". Jeg ukeshandler, så jeg slipper å bekymre meg for mat. Og så har jeg alltid et lite lager av spill og div jeg har kjøpt når det har vært megasalg på noe, sånn at jeg ikke trenger å være bekymret for gave, om ungene blir invitert i bursdag. Tar vare på klær og sko, sånn at småsøsken kan arve. Og tenker alltid fremover, sånn at når vinterklær/sko kommer på salg på våren, og sommerklær på høsten, kjøper jeg så vi har når det trengs. 

Anonymkode: e6051...2c5

Skrevet

Jeg takler også dårlig det å ha dårlig råd. Når jeg hadde veldig dårlig råd så sørget jeg for å ha god oversikt. Jeg deltok i så mange spørreundersøkelser som mulig som gav belønning og brukte de gavekortene til kino, klær eller restaurant besøk. Jeg vet du ikke ville ha dette men jeg sørget for å sjekke priser på mobilabonnement, forsikring og lån, men dette negerer jeg med dere har gjort alt. 

Prøv om du kan komme deg ut å gå en tur på ettermiddagen for å få klarnet hodet og få frisk luft. Tenk igjennom følgende: Hva er det verste som kan skje om jeg ikke får betalt avdrag på bilen? Om vaskemaskinen ryker? Om jeg ikke får betalt rørlegger....osv. 

Klapp deg selv  på skulderen og si: "Vi klarer i alle fall å betale regningene våres, det vil bli bedre på sikt". Ta men familien ut i skauen og nyt de fine høstfargene. 

Det er veldig lett å si at "Penger er ikke alt" om man har greit med penger til overs. 

Anonymkode: a25c9...0fc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mente generelt vi ikke har råd til nøvendige klær. Ikke noe vi trenger nå før fredag.

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan jo få klær gratis pent brukt. Nesten alt 

Gir noen bort klær så er det alltid mange som er intressert å de er alltid gitt bort når jeg har tatt kontakt hvertfall.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke ute etter råd som å prioritere bedre/kutte kostnader/tjene mer. Alt dette er allerede gjort.

Vi har fortsatt dårlig råd og de bekymringene ødelegger mye for meg. Hver time av dagen er jeg opptatt av å spare inn på noe så det blir nok til noe annet..

Noen som har gode råd om hvordan klare å gi litt slipp på den klumpen i magen? Det går jo rundt, men er bare så sliten 🙈

Først synes jeg du skal klappe deg selv på ryggen for at du står i det og hele tiden leter etter nye og bedre løsninger. Det er lov å bli sliten, for det er tungt å alltid ha det stramt økonomisk. Ta en dag av gangen, let etter det som er positivt hver dag. Vet det høres helt  teit og banalt ut, men f.eks skriv opp 5 ting hver dag som du er takknemlig for og som gjør deg glad. Tøm hodet for bekymringer hver kveld, ikke la tankene ta helt over når du skal sove, skyv de vekk til neste dag. Vet det er lett å si, for det er da jeg kverner på ting selv.

Anonymkode: 2644b...bfa

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Epler, kiwi, gulrøtter, pærer, mango, kålrabi, rødkål, potet, søtpotet kan ligge leeeeenge i kjøleskapet. Brokkoli kuttet jeg i buketter og hev i fryseren, stilken også! Samme med blomkål. Frosne grønnsaker er billig og godt, samme med frosne bær. Store maisbokser er billigere enn små, og restene kan fryses. Nesten alt av frukt og grønt kan fryses.

Jeg laget middagslister hver eneste måned, med varierte og sunne middager. Egg kan ligge i kjøleskapet i månedsvis, og er kjempefin lunsjmat sammen med en brødskive med ost og noe frukt til. Bak brød selv.

Enkelte varer måtte jeg kjøpe ukentlig i tillegg, feks melk og bananer. Så til sammen brukte jeg under 3500 kr i måneden på mat og husholdning. Det hjelper å bruke kontanter, da holder man lettere oversikt :)

Du forvellet ikke brokkoli og blomkål først?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du forvellet ikke brokkoli og blomkål først?

Neida :)

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mente generelt vi ikke har råd til nøvendige klær. Ikke noe vi trenger nå før fredag.

Skjønner, unnskyld hvis jeg var krass. Kjenner du noen som har eldre barn dere kan arve fra?

Skrevet

Det som hjalp meg var å sette opp budsjett og ha dedikerte kontoer. En konto for regninger, en for mat og en for diverse. Alle forventede utgifter ble regnet om i mnd summer og overført til regningskonto, da hadde jeg alltid til det. Til og med til de store som kommer et par ganger i året. Samme med mat. Det var tilknyttet et eget kort, og innholdet på kontoen var regnet ut på forhånd. Det som var igjen da hadde jeg på brukskonto. I starten var den skral, for det meste som var til overs måtte på regnignskonto, ettersom den ikke vil gå opp om den ikke har en «buffer» pga ujevn fordeling av utgifter.
siden lot jeg det gå litt sport i å være gjerrig, for å ha mest mulig igjen hver mnd. Jo mer man har, jo lettere er det å spare penger. Da kan man handle og hamstre tilbud f.eks.

Skrevet

Et tips til: er det noe du kan gjøre for å koble av hodet litt? Da tenker jeg på f.eks dataspill, puslespill, kryssord, håndarbeid ++. Det som er viktig er å gjøre noe som gir deg følelsen av mestring og som har en slutt. 

Anonymkode: a25c9...0fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...