Gå til innhold

Engasjement og fravær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i et engasjement i drømmejobben, og de skal nå lyse ut en fast stilling. Nå er jeg blitt syk og må ta et par dager egenmelding. Var hos spesialist i dag, og han sa jeg måtte operere. Operasjonen bør gjøres snart (ikke livet om å gjøre, men bihuler som er potte tette og forårsaker mye smerter og betennelser). Jeg må regne med en til to uker sykemelding etter operasjonen. 

vil dette ødelegge sjansene mine til å få beholde jobben? Jeg vet de er fornøyde med meg, men det er et prestisjefylt sted å jobbe, og jeg vet mange med god kompetanse kommer til å søke. 

Anonymkode: deceb...40e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i et engasjement i drømmejobben, og de skal nå lyse ut en fast stilling. Nå er jeg blitt syk og må ta et par dager egenmelding. Var hos spesialist i dag, og han sa jeg måtte operere. Operasjonen bør gjøres snart (ikke livet om å gjøre, men bihuler som er potte tette og forårsaker mye smerter og betennelser). Jeg må regne med en til to uker sykemelding etter operasjonen. 

vil dette ødelegge sjansene mine til å få beholde jobben? Jeg vet de er fornøyde med meg, men det er et prestisjefylt sted å jobbe, og jeg vet mange med god kompetanse kommer til å søke. 

Nei, operasjonssåret vil vel gro? Du blir da ikke varig yrkeshemma eller funksjonsnedsatt av det.

Anonymkode: cef3e...641

Skrevet

Hvis det påvirker valget - da bør det ikke være drømmejobben din. Det betyr at du kommer til å leve med en rigid arbeidsgiver uten vilje til å tilrettelegge for arbeidstakernes grunnleggende rettigheter. 

Anonymkode: f7108...d51

Skrevet

Nei, det bør ikke det. 

Ville vært ærlig med arbeidsgiver om hva som er årsaken til fraværet da, om de vet at du har tette bihuler men skal stake de opp er det bedre enn fravær de ikke aner årsaken til. 

Anonymkode: 81f34...151

Skrevet

Bør ikke påvirke, men jeg hadde tatt en samtale med overordnet og raskt forklart plagene, operasjonen og at dette ikke er noe som er over etter den operasjonen.

Greit å si at kompetanse kommer først, men ingen arbeidssted ønsker en som regelmessig kommer med sykemelding. Slik hadde vært avgjørende for meg, selv om jeg aldri hadde sakt det høyt.

Anonymkode: 63a01...12c

Skrevet

En bihuleoperasjon er aldri noe som MÅ gjøres nå. Det er vondt ja, men hverken kritisk eller alvorlig. Man blir ikke værre eller sykere av å være i jobb!

Var jeg deg ville jeg vente til jobben var utlyst og du eventuelt hadde fått den. Jeg ville bitt tenna sammen og holdt ut noen uker til. Bruk nazonex forebyggende og rinexin ved betennelser. 

Jeg har operert på begge sider, samtidig. Min operasjon var ganske omfattende så den ble gjort i narkose.  Følte med ganske grei rett etter operasjonen, men de neste ukene var vonde. Var sykmeldt i litt over 3 uker. Angrer absolutt ikke på operasjonen. Nytt liv med mye mindre smerter, lite tett nese mm, bakdelen er liten luktesans. 

Anonymkode: 91858...108

Skrevet (endret)
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bør ikke påvirke, men jeg hadde tatt en samtale med overordnet og raskt forklart plagene, operasjonen og at dette ikke er noe som er over etter den operasjonen.

Greit å si at kompetanse kommer først, men ingen arbeidssted ønsker en som regelmessig kommer med sykemelding. Slik hadde vært avgjørende for meg, selv om jeg aldri hadde sakt det høyt.

Anonymkode: 63a01...12c

Nei!
Arbeidsplassen din har ikke noe krav på å vite hvorfor du er syk! 

Jeg ville naturligvis vært ærlig, men ikke vær dum. 
Søk stillingen og vent med å operere til du har fått den! 

Endret av oslofrk
Skrevet

Jeg har en fin dialog med leder, og hun vet hvorfor jeg er syk nå. Jeg er mye plaget med hodepine pga dette og har virkelig ikke lyst til å utsette operasjonen. Men jeg skjønner jo at man ikke vil ansette noen som har mye fravær! Vil det hjelpe å snakke med henne og si at en operasjon vil forhindre fremtidige bihulebetennelser? 

Det er en stilling i staten- om det har betydning. 

hi

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en fin dialog med leder, og hun vet hvorfor jeg er syk nå. Jeg er mye plaget med hodepine pga dette og har virkelig ikke lyst til å utsette operasjonen. Men jeg skjønner jo at man ikke vil ansette noen som har mye fravær! Vil det hjelpe å snakke med henne og si at en operasjon vil forhindre fremtidige bihulebetennelser? 

hi

Ja, da ville jeg sagt at jeg skal opereres og gleder meg til mindre smerter og sykdom! 😉

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

hi

Jeg tenker motsatt av hva du frykter, at det at du får tatt denne operasjonen trolig vil forebygge mye fravær i fremtiden, så bedre å få det gjort så fort som mulig - og at en oppegående arbeidsgiver også vil se logikken i det.

I disse dager så er det dessuten et poeng i å få det gjort raskt, for situasjonen i helsevesenet kan endre seg raskt om vi får en større oppblomstring av covid-19 i landet (eller i din region) igjen. Da kan slike operasjoner bli utsatt i lang tid. Så har de kapasitet til å få det gjort nå, så ville jeg helt klart fått det gjort.

Jeg ville solgt det inn for arbeidsgiver som om dette er en stor fordel for dem at du får gjort så fort som mulig, da det vil føre til lavere sykefravær enn om du fortsetter å gå med disse plagene.

Lykke til med operasjonen :)

Anonymkode: 2a2a2...965

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...