Gå til innhold

Hvor mye krav på samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye samvær kan fedre kreve? Har lest meg inne i noen sider og forumer der de kan bare kreve en gang i uken og annen vær helg og at dette kan vare lenge med slikt avtale vis ikke foreldrene er enig om mer samvær. 

Kan en dommer dømme 50/50 eller mer en en gang i uken og annen vær helg?

Her vet jeg at far ikke vil avslutte saken pga av om 1 år til så blir barnet 3 år og da pleier fleste og vurdere 50/50  og kreve dette noe jeg synes ikke er stabilt samvær for barnet er litt eldre en det og kan bestemme litt selv. Selv synes jeg at en 3 åring er for liten for 50/50, sikkert bare jeg som tenker, jeg tenker at barnet trenger et fast bosted Så lenge det er så liten som 3-7. Far bor også et lite stykke unna og vi samarbeider ikke så godt som det skulle ha vært..

Så spørsmålet er kan en dommer dømme 50/50?

Anonymkode: 30fe5...139

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En dommer kan absolutt dømme 50-50, det blir mer og mer vanlig. Retten kan også bestemme at far skal ha fast bosted og du samvær. 

Barnet har som et utgangspunkt rett på samvær med begge sine foreldre, og det er i juridisk forstand slett ikke opp til deg å avgjøre at du skal se barnet mer enn den andre forelderen. I midlertid vil det telle i din favør dersom barnet har vært mest sammen med deg hittil. Det vil gå i din disfavør om du fremstår lite samarbeidsvillig og lite villig til å tilpasse verden slik at også far kan ha god kontakt med barnet. 

Anonymkode: 48ef0...699

Skrevet

Barnet kan jo like gjerne ha fast bosted hos far. Han er like mye forelder til barnet som deg. 

Anonymkode: ec5f5...a6b

Skrevet

Hvis det er du som tidligere har hatt mange tråder her om det samme, Hi, du som bl.a. har uttalt at du ikke har noen planer om at far skal være en del av barnets fremtid, så skaff deg hjelp for din egen del!

Uansett om du er henne eller ikke - bruk det kommende året til å bedre samarbeidet med far. Dere må samarbeide i mange år fremover! Se om du får med deg far til jevnlige timer hos familievernkontoret og/eller ta timer der alene også.

Anonymkode: c27ac...352

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet kan jo like gjerne ha fast bosted hos far. Han er like mye forelder til barnet som deg. 

Anonymkode: ec5f5...a6b

Dette tenker jeg kan være bedre da barnet er litt større og kan bestemme selv. Når de er små så tenker jeg da at et lite barn bør ha et fast bosted og ha det stabilt.

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er du som tidligere har hatt mange tråder her om det samme, Hi, du som bl.a. har uttalt at du ikke har noen planer om at far skal være en del av barnets fremtid, så skaff deg hjelp for din egen del!

Uansett om du er henne eller ikke - bruk det kommende året til å bedre samarbeidet med far. Dere må samarbeide i mange år fremover! Se om du får med deg far til jevnlige timer hos familievernkontoret og/eller ta timer der alene også.

Tidligere hvem? 

Har prøvd med familievernkontor men han er ikke så gira på slike møter siden, Der er det bare snakk for han og ikke noe endringer i avtalen som han ønsker. 

Her har dommeren vært enig med meg om vær torsdag og annen vær helg men uten fredagen enda bare lørdag-søndag. For og begynne litt rolig for barnets del. Og kanskje neste år så blir det annen vær helg med fredagen til søndag, Men han ville ha flere dager i uken den uka han ikke har barnet i helgen og dette mente dommeren selv var for mye og at dette handler om barnets beste ikke om det vi selv ønsker og vil at det skal være, Så her har dommeren tenkt nøye på barnets beste til og være med far.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette tenker jeg kan være bedre da barnet er litt større og kan bestemme selv. Når de er små så tenker jeg da at et lite barn bør ha et fast bosted og ha det stabilt.

Tidligere hvem? 

Har prøvd med familievernkontor men han er ikke så gira på slike møter siden, Der er det bare snakk for han og ikke noe endringer i avtalen som han ønsker. 

Her har dommeren vært enig med meg om vær torsdag og annen vær helg men uten fredagen enda bare lørdag-søndag. For og begynne litt rolig for barnets del. Og kanskje neste år så blir det annen vær helg med fredagen til søndag, Men han ville ha flere dager i uken den uka han ikke har barnet i helgen og dette mente dommeren selv var for mye og at dette handler om barnets beste ikke om det vi selv ønsker og vil at det skal være, Så her har dommeren tenkt nøye på barnets beste til og være med far.

Alder og problemstilling minnet veldig på ei som har skrevet gjentatte ganger her, ei som forsøker å sabottere fars samvær. Er du ikke henne, så beklager jeg.

Så lenge det samarbeides dårlig så vil ingen dommer dømme 50/50, hvis far tar saken til retten. Men fortsett gjerne å kalle far inn til møter på fvk, for å bedre kommunikasjonen mellom dere. Om han ikke vil møte opp så sier det også noe om hans vilje til samarbeid. Vis at du hele tiden tenker på barnets beste og at du forsøker å forbedre kommunikasjon og samarbeid med far. Det vil være til din fordel i fremtiden, og også til ditt barns fordel om du og far greier å samarbeide bedre. Vil han ikke samarbeide særlig så er det heller ikke anbefalt 50/50, da en slik ordning fordrer et godt samarbeid mellom foreldrene.

Skrevet

HVER, ikke vær!!

Anonymkode: 807d7...955

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tidligere hvem? 

Herregud, og du forventer at ungen skal bli trygg hos pappa med så lite samvær. Slutt å sabotere og manipulere for å få det som du vil. Tror ingenting på at dommeren mener det du påstår her. Barnets beste er å ha god kontakt med både mamma og pappa, barnets beste er ikke at mamma tror hun eier barnet og nekter barnet å ha skikkelig samvær med pappaen sin.

Anonymkode: 2d86e...7fe

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, og du forventer at ungen skal bli trygg hos pappa med så lite samvær. Slutt å sabotere og manipulere for å få det som du vil. Tror ingenting på at dommeren mener det du påstår her. Barnets beste er å ha god kontakt med både mamma og pappa, barnets beste er ikke at mamma tror hun eier barnet og nekter barnet å ha skikkelig samvær med pappaen sin.

Tro på hva du vil🤷‍♀️ Jeg vet iallfall på det som er blitt sagt.

Manipulere, sabotere? Har aldri nekter far barnet?

En tips i fra meg..

Ta deg en bolle! 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

HVER, ikke vær!!

Anonymkode: 807d7...955

*Hver

sånn

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tro på hva du vil🤷‍♀️ Jeg vet iallfall på det som er blitt sagt.

Manipulere, sabotere? Har aldri nekter far barnet?

En tips i fra meg..

Ta deg en bolle! 

Du lyver så du tror det selv, at du gjør det beste for barnet....skremmende...

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du lyver så du tror det selv, at du gjør det beste for barnet....skremmende...

Du skal ikke være så skråsikker på at dommeren ikke har sagt det hi påstår. Jeg har vært i en rettsak med ett lite barn (2,5 år), og der ble dommen annenhver onsdag og dagsamvær lørdag og søndag den påfølgende uken.

Anonymkode: 631c8...b2f

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skal ikke være så skråsikker på at dommeren ikke har sagt det hi påstår. Jeg har vært i en rettsak med ett lite barn (2,5 år), og der ble dommen annenhver onsdag og dagsamvær lørdag og søndag den påfølgende uken.

Anonymkode: 631c8...b2f

Joda, det er jeg, for hi har lagd utallige innlegg her inne.

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye samvær kan fedre kreve? Har lest meg inne i noen sider og forumer der de kan bare kreve en gang i uken og annen vær helg og at dette kan vare lenge med slikt avtale vis ikke foreldrene er enig om mer samvær. 

Kan en dommer dømme 50/50 eller mer en en gang i uken og annen vær helg?

Her vet jeg at far ikke vil avslutte saken pga av om 1 år til så blir barnet 3 år og da pleier fleste og vurdere 50/50  og kreve dette noe jeg synes ikke er stabilt samvær for barnet er litt eldre en det og kan bestemme litt selv. Selv synes jeg at en 3 åring er for liten for 50/50, sikkert bare jeg som tenker, jeg tenker at barnet trenger et fast bosted Så lenge det er så liten som 3-7. Far bor også et lite stykke unna og vi samarbeider ikke så godt som det skulle ha vært..

Så spørsmålet er kan en dommer dømme 50/50?

Deg igjen. Stakkars jævel av en far. Men vet du, jeg håper dommer gir far omsorg og deg minimumssamvær. For det kan  dommeren også gjøre.

Anonymkode: 41c6e...bef

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Deg igjen. Stakkars jævel av en far. Men vet du, jeg håper dommer gir far omsorg og deg minimumssamvær. For det kan  dommeren også gjøre.

Anonymkode: 41c6e...bef

Okei jeg leser ofte her inne en som blir tatt for alle sånne innlegg..  Sitter dere og analysere vært tråd her inne? Har dere noe bedre og gjør med livet deres en og krenke på vært person her inne? Ta deg et gigantisk bolle du! 🤷‍♀️Håper at barne dine blir tatt jeg :) Sånn kommentar er ikke noe kult for og si det sånt

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okei jeg leser ofte her inne en som blir tatt for alle sånne innlegg..  Sitter dere og analysere vært tråd her inne? Har dere noe bedre og gjør med livet deres en og krenke på vært person her inne? Ta deg et gigantisk bolle du! 🤷‍♀️Håper at barne dine blir tatt jeg :) Sånn kommentar er ikke noe kult for og si det sånt

Du skriver usedvanlig dårlig, og er lett å kjenne igjen. Er du utenlandsk kanskje?

Men man kan ikke gå rettens vei uten å ha prøvd mekling. Første stopp er mekling på familievernkontoret, så rettsforberedende møter, og når far ikke engang vil til mekling kommer dere ikke til retten.

Anonymkode: c5157...605

Skrevet

deg igjen 😏😵

Anonymkode: d3c83...425

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...