Anonym bruker Skrevet 14. september 2020 #1 Skrevet 14. september 2020 Gi meg noen nyttige tips om hvordan klare å skrive oppgaven ferdig på fire mnd! (+ jobber og er alenemor). Har bare såvidt startet på en skisse og ønsker innspill fra dere som har skrevet oppgave. Hvilke snarveier kan jeg ta? Hvilke feller bør jeg ikke gå i? Skriv alene eller sammen med noen..? Anonymkode: e728d...07c
sug lut Skrevet 14. september 2020 #2 Skrevet 14. september 2020 Jeg håper du tuller. Hvis snarveier er det du ønsker deg bør du tryne.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2020 #3 Skrevet 14. september 2020 Alene. Les andre oppgaver for inspirasjon. Anonymkode: 0cf24...b65
Anonym bruker Skrevet 14. september 2020 #4 Skrevet 14. september 2020 2 minutter siden, sug lut skrev: Jeg håper du tuller. Hvis snarveier er det du ønsker deg bør du tryne. Hm, men det er jo hundrevis av valg å ta underveis. Nekter å tro at det ikke finnes måter å jobbe på som er tidsbesparende. Hadde håpet på litt erfaringsdeling. Anonymkode: e728d...07c
Anonym bruker Skrevet 14. september 2020 #5 Skrevet 14. september 2020 Begynn med metodedelen, så resultat (spesielt om du velger kvantitativ metode). Så er det lurt å skrive teoridelen og drøftingsdelen parallelt. Forbered deg med å lese aktuelle og relevante forskningsartikler slik du ikke står på bar bakke når du begynner. Anonymkode: f0c8b...833
Anonym bruker Skrevet 14. september 2020 #6 Skrevet 14. september 2020 Sørg for å loggføre bpde litratursøket og egne undersøkelser godt, hvis ikke sliter du når du skal skrive metodedelen. Anonymkode: 2e7c9...aac
Anonym bruker Skrevet 14. september 2020 #7 Skrevet 14. september 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hm, men det er jo hundrevis av valg å ta underveis. Nekter å tro at det ikke finnes måter å jobbe på som er tidsbesparende. Hadde håpet på litt erfaringsdeling. Anonymkode: e728d...07c Ikke bry deg med Sug Lut. Hør på andre her inne, alle unntatt henne Anonymkode: e029d...f61
Anonym bruker Skrevet 14. september 2020 #8 Skrevet 14. september 2020 5 timer siden, sug lut skrev: Jeg håper du tuller. Hvis snarveier er det du ønsker deg bør du tryne. Det er fullt mulig å be om råd selv om du selv ikke har lyktes. Anonymkode: e029d...f61
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #9 Skrevet 15. september 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hm, men det er jo hundrevis av valg å ta underveis. Nekter å tro at det ikke finnes måter å jobbe på som er tidsbesparende. Hadde håpet på litt erfaringsdeling. Anonymkode: e728d...07c Snarveier er noe annet enn å jobbe på en tidsbesparende måte. Jeg er ikke ferdig med min oppgave og mitt største problem er å prioritere tid før å jobbe med oppgaven, så min anbefaling er å finne noen tider du uansett skal jobbe med oppgaven. F. eks etter barna har lagt seg, de dagene barna har aktiviteter og sykler selv/ sitter på med andre el. Jobb effektivt hele helgen mens barna er hos far, evt slag barnevakt en helg... Anonymkode: e9a4c...338
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #10 Skrevet 15. september 2020 Før litteraturliste med sidetall fortløpende! Det tar en evighet å skulle fikse dette i ettertid. Legg inn hyperkoblinger når du refererer til noe annet i oppgaven din, så slipper du å scrolle rundt etter det. Les andres masteroppgaver, bruk mye ulik faglitteratur, helst internasjonalt også, lag ferdig problemstillingen, hypoteser og "skjelettet" til oppgaven først og be veileder se på dette. Skriv råutkast på teori og metode først, så kan du fortløpende referere til det du trenger når du analyserer resultater og drøfter. Og ingenting er umulig, altså. Jeg skrev hele min masteroppgave på 5 måneder (men da hadde jeg samlet inn data og lest meg opp litt på forhånd) ved siden av 50 % annet studie, 100 % jobb og fire barn. Fikk sterk B. Alt går når man vil. Anonymkode: f46c4...5df
HeiteH Skrevet 15. september 2020 #11 Skrevet 15. september 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er fullt mulig å be om råd selv om du selv ikke har lyktes. Anonymkode: e029d...f61 Man kan jo syns mye om Sug lut, men hennes akademiske ferdigheter trekker jeg ikke i tvil. Da er det verre med dine. Les setningen din en gang til.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #12 Skrevet 15. september 2020 Akkurat nå, HeiteH skrev: Man kan jo syns mye om Sug lut, men hennes akademiske ferdigheter trekker jeg ikke i tvil. Da er det verre med dine. Les setningen din en gang til. Man kan være dyktig akademisk og likevel mene at det er umulig å fullføre en master på 4 mnd fordi man selv føler at det er slik. Min veileder er kjent i hele landet for sin ekspertise på sitt fagfelt, er ofte sitert i media og er utrolig dyktig, jobbet ved universitetet i over 30 år. Han fortalte meg at jeg aldri ville klare å skrive min masteroppgave på 5 mnd, spesielt i min livssituasjon (se svar over). Han tok feil, og var den første til å innrømme det også. Dette høres skrytende ut, jeg vet det, men noen har rett og slett bare større kapasitet og viljestyrke enn andre. Kanskje HI er en sånn hun også? Anonymkode: f46c4...5df
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #13 Skrevet 15. september 2020 Takk for mange gode tips 💕 HI Anonymkode: e728d...07c
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #14 Skrevet 15. september 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Sørg for å loggføre bpde litratursøket og egne undersøkelser godt, hvis ikke sliter du når du skal skrive metodedelen. Anonymkode: 2e7c9...aac "Litratur"?! Virkelig?? Håper ikke du har master... Anonymkode: 93eb3...b96
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #15 Skrevet 15. september 2020 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Litratur"?! Virkelig?? Håper ikke du har master... Anonymkode: 93eb3...b96 Det er fult mulig å ta master selv med dysleksi. Selv om jeg ikke kan stave, er det ingenting i veien med de akademiske evnene mine. Jeg bruker ikke mye energi på å rette skrivefeil på et innlegg på forum, i en akademisk oppgave derimot, så jobber jeg hardt med det. Likevel glipper det nok noen ganger også i oppgavene mine, men jeg har likevel gode karakterer. Jeg studerer ikke rettskrivning. Det sensor er opptatt av er at metoden er gjennomtenkt og følger vitenskapelige normer, at oppgaven har en god diskusjon som svarer på problemstillingen, at etiske overveielser er tatt og alle nødvendige tillatelser er hentet inn, og at oppgaven er oversiktlig med en rød tråd. Hvis du tror at det er evnen til å stave riktig som bestemmer om man er i stand til å skrive en god masteroppgave, sier det mer om deg enn det sier om meg. Anonymkode: 2e7c9...aac
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #16 Skrevet 15. september 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Man kan være dyktig akademisk og likevel mene at det er umulig å fullføre en master på 4 mnd fordi man selv føler at det er slik. Min veileder er kjent i hele landet for sin ekspertise på sitt fagfelt, er ofte sitert i media og er utrolig dyktig, jobbet ved universitetet i over 30 år. Han fortalte meg at jeg aldri ville klare å skrive min masteroppgave på 5 mnd, spesielt i min livssituasjon (se svar over). Han tok feil, og var den første til å innrømme det også. Dette høres skrytende ut, jeg vet det, men noen har rett og slett bare større kapasitet og viljestyrke enn andre. Kanskje HI er en sånn hun også? Anonymkode: f46c4...5df Det er ikke bare viljestyrke som skal til. Når man har barn, skorter det også på tida. Kan vedde mye på at du ikke hadde barn. Eller mann/familie som hjalp til 24/7 Anonymkode: 78e25...f65
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #17 Skrevet 15. september 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke bare viljestyrke som skal til. Når man har barn, skorter det også på tida. Kan vedde mye på at du ikke hadde barn. Eller mann/familie som hjalp til 24/7 Anonymkode: 78e25...f65 Jo, jeg har fire barn, som nevnt over. Pluss at jeg jobbet 100 % og tok 50 % ekstra studier. Mannen min tok sin del og litt ekstra i innspurten, men jeg var tilstede for barna jeg også. Og jo, det gikk på ren viljestyrke mot slutten. Anonymkode: f46c4...5df
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #18 Skrevet 15. september 2020 Ts. Bruk minimal tid på å lese. Nå må du skrive. I hvert ledige minutt. Søk gjerne etter litteratur på nett, men skriv samtidig. innen en måned bør du ha gjort unna det groveste, som litteratur om temaet, oppdatert forskning om temaet, og skrevet det om metoden som kan gjøres uten undersøkelsen. Så gjennomfører du undersøkelsen på 2 uker, og gjør analysen de siste to. Da har du 2 mnd igjen til finpuss. Det blir knallhardt, men det går. Sørg for å få minst 1-2 hele dager PR uke (morgen til kveld) hvor du kan skrive sammenhengende. Allier deg med barnets far eller familie, lever tidlig og hent sent. Det blir beintøft, men vi har mange som har klart det før deg. Lykke til. Anonymkode: 78e25...f65
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #19 Skrevet 15. september 2020 Ha god kommunikasjon med veileder Anonymkode: f84a9...d11
oslofrk Skrevet 15. september 2020 #20 Skrevet 15. september 2020 Lag en god innholdsfortegnelse og følg den! Bestem deg for hvor du begynner og avtal med veileder så du vet når de ulike delene må være ferdig.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2020 #21 Skrevet 15. september 2020 Bruk Endnote! Anonymkode: f0c8b...833
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå