Gå til innhold

Mistenker MA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i mitt 2.svangerskap og vet ikke helt hva man skal forvente. 
Er nå i svangerskapsuke 7, men kjenner meg ikke gravid i det hele tatt. Er veldig trøtt!!! Og kvalmen kommer og går. 
Trodde forøvrig jeg skulle kunne se noe antydning på magen så tidlig også siden det er nr 2.... 
Så nå har jeg bare sånn ekkel følelse om at noe er galt!! ☹️ 
Noen som har vært gjennom MA, og hvordan fant du ut? Må du bestille tidlig ul, eller kan man henvises fra fastlege om man mistenker dette? Ønsker jo ikke gå lenge om MA er tilfelle :( 

På forhånd takk! ❤️

Anonymkode: d51b8...3da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uke 7 er veldig tidlig altså, det er overhodet ikke logisk at du skulle hatt antydning til mage nå. Du har jo de vanligste symptomene, du er trøtt og tidvis kvalm. Sannsynligvis er alt i skjønneste orden! 

Anonymkode: a578e...a10

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uke 7 er veldig tidlig altså, det er overhodet ikke logisk at du skulle hatt antydning til mage nå. Du har jo de vanligste symptomene, du er trøtt og tidvis kvalm. Sannsynligvis er alt i skjønneste orden! 

Anonymkode: a578e...a10

Ok! Betryggende :) Lest at man gjerne begynner å få mage allerede første måneden i andre svangerskap.... 

Skrevet

Mage er helt individuelt - hadde ikke mage i uke 7 med nummer 2 jeg heller. Jeg oppdaget min MA i ca uke 13 - hadde ikke vært utvikling siden uke 9 og fant det ut fordi jeg hadde noen blødninger som gjorde meg urolig. 

Men jeg hadde også i svangerskap nummer 1 en følelse av at det hadde gått galt (i ca uke 6) - var helt overbevist om at det hadde sluttet og jeg kom til å spontanabortere. Og jeg var overbevist i svangerskap nummer 3 (som var etter MA'en) at ting kom til å gå galt igjen. To fine og friske barn. Det er ekstremt vanlig å føle at ting har gått eller kommer til å gå galt på et eller annet tidspunkt i svangerskapet. Du har en rekke symptomer og er tidlig i svangerskapet - oddsene er for at alt er helt fint!

Skrevet
10 minutter siden, topaz skrev:

Mage er helt individuelt - hadde ikke mage i uke 7 med nummer 2 jeg heller. Jeg oppdaget min MA i ca uke 13 - hadde ikke vært utvikling siden uke 9 og fant det ut fordi jeg hadde noen blødninger som gjorde meg urolig. 

Men jeg hadde også i svangerskap nummer 1 en følelse av at det hadde gått galt (i ca uke 6) - var helt overbevist om at det hadde sluttet og jeg kom til å spontanabortere. Og jeg var overbevist i svangerskap nummer 3 (som var etter MA'en) at ting kom til å gå galt igjen. To fine og friske barn. Det er ekstremt vanlig å føle at ting har gått eller kommer til å gå galt på et eller annet tidspunkt i svangerskapet. Du har en rekke symptomer og er tidlig i svangerskapet - oddsene er for at alt er helt fint!

Det var trist å høre om MA’en din.. Men så trist når man går så mange uker i god tro, så har det vært dødt i 4 uker :( 

Men da det var MA, måtte du bestille ul selv? Eller ble du henvist pga blødningene kanskje?

Mtp mine symptomer er det vel pga graviditetshormonet? Det fortsetter jo å produseres selvom man har en MA... Det som er så vanskelig 😕 Så man vil jo oppleve symptomer selvom det kan ha oppstått en missed abortion!

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var trist å høre om MA’en din.. Men så trist når man går så mange uker i god tro, så har det vært dødt i 4 uker :( 

Men da det var MA, måtte du bestille ul selv? Eller ble du henvist pga blødningene kanskje?

Mtp mine symptomer er det vel pga graviditetshormonet? Det fortsetter jo å produseres selvom man har en MA... Det som er så vanskelig 😕 Så man vil jo oppleve symptomer selvom det kan ha oppstått en missed abortion!

Takk for omtanken, det var trist i øyeblikket, men jeg tenker lite på det nå i ettertid. 

Jeg dro til legevakt pga blødninger og fikk ultralyd der. Så ble jeg henvist videre. 

Poenget mitt er uansett at magefølelse på at noe er galt ikke nødvendigvis er noe å stole på når man er tidlig i graviditeten. De fleste graviditeter går faktisk fint. Og hvis fravær av mange er bekymringen i uke 7, så er ikke det noe grunn til bekymring! Uansett så håper jeg du får et fint og vellykket svangerskap!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok! Betryggende :) Lest at man gjerne begynner å få mage allerede første måneden i andre svangerskap.... 

Her var det faktisk litt motsatt. Jeg er liten og tynn, og med første var det tydelig kul fra uke 6-7 - tilogmed gynekologen var imponert over at hun kjente og så livmoren så tidlig. (jeg fikk ukentlig oppfølging fra uke 5) Og fikk kjempe struttemage. (ei med tvillinger jeg lå på obs post med hadde like stort symfysemål som meg) 

Så med nr 2 var jeg mentalt forberedt på veldig tidlig mage. Men kulen kom ikke på samme måte før uke 12 🙂🤷‍♀️ Og jeg hadde mindre symfysemål. 

Begge var gutter, og jeg var like liten i starten av begge. Så ingen forskjeller sånn sett. Var ikke kvalm med første, bare andre, men trøttere med første en andre. 

Tror du ikke trenger å stresse veldig. Du er trøtt og kvalm, det er jo tegn i seg selv det. Noen merker ingen verdens ting 🙂

Anonymkode: 58b25...8aa

Skrevet
1 time siden, topaz skrev:

Takk for omtanken, det var trist i øyeblikket, men jeg tenker lite på det nå i ettertid. 

Jeg dro til legevakt pga blødninger og fikk ultralyd der. Så ble jeg henvist videre. 

Poenget mitt er uansett at magefølelse på at noe er galt ikke nødvendigvis er noe å stole på når man er tidlig i graviditeten. De fleste graviditeter går faktisk fint. Og hvis fravær av mange er bekymringen i uke 7, så er ikke det noe grunn til bekymring! Uansett så håper jeg du får et fint og vellykket svangerskap!

Neida, er ikke ‘bare’ det med magen som gjør meg bekymret! Det er jo egentlig bare bra om den lar vente på seg til vi ønsker å dele dette med omverdenen 🙊

Er generelt at jeg ikke føler meg gravid. Husker ikke hvordan det var med første, annet at jeg var veldig kvalm!! Gakk for gode ord ❤️

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her var det faktisk litt motsatt. Jeg er liten og tynn, og med første var det tydelig kul fra uke 6-7 - tilogmed gynekologen var imponert over at hun kjente og så livmoren så tidlig. (jeg fikk ukentlig oppfølging fra uke 5) Og fikk kjempe struttemage. (ei med tvillinger jeg lå på obs post med hadde like stort symfysemål som meg) 

Så med nr 2 var jeg mentalt forberedt på veldig tidlig mage. Men kulen kom ikke på samme måte før uke 12 🙂🤷‍♀️ Og jeg hadde mindre symfysemål. 

Begge var gutter, og jeg var like liten i starten av begge. Så ingen forskjeller sånn sett. Var ikke kvalm med første, bare andre, men trøttere med første en andre. 

Tror du ikke trenger å stresse veldig. Du er trøtt og kvalm, det er jo tegn i seg selv det. Noen merker ingen verdens ting 🙂

Anonymkode: 58b25...8aa

Jaggu, så rart! Jeg hadde antydning rundt uke 16 med første. Men tipper jo det kommer en del tidligere denne gangen.. 🙃

Skrevet

Jeg var ekstremt kvalm med nr1 og var veldig fornøyd i uke 7 med nr2 fordi jeg ikke var kvalm i det heller tatt og uten problemer fungerte i jobb og i fritiden. Plutselig ble jeg ekstremt kvalm over natta og jeg måtte bli sykemeldt 100% fordi jeg ikke fungerte på jobb i det hele tatt. 

Lite symptomer betyr mest sannsynlig at alt er bra, enten fortsetter det sånn eller så kommer de over natta. 

Anonymkode: 3e4c6...9ff

Skrevet

Jeg er gravid med nr 5 og fikk ikke synlig mage før i uke 14-15😊 så det trenger ikke bety noe

Anonymkode: b2854...242

Skrevet

Jeg hadde en MA tidligere i år.  Var ca 7-8 uker på vei. Eneste symptom var trøtthet, og jeg gikk liksom å ventet på andre symptomer som aldri kom.. Begynte med liten blødning som ble verre ila den helgen. Til slutt fikk jeg en voldsom blødning og da var det ikke tvil om hva som skjedde.. Fikk time hos fastlege dagen etterpå for en sjekk og prat <3 ingen ul så tidlig. Dagen etter der igjen, altså dag 2..ploppet selve «fosteret» i do. Jeg trodde alt var ute...men neida.. Akkurat det var veldig ekkelt...men gikk bra.. Ble heldigvis gravid igjen ikke så lenge etterpå :) 

Anonymkode: c692e...cee

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde en MA tidligere i år.  Var ca 7-8 uker på vei. Eneste symptom var trøtthet, og jeg gikk liksom å ventet på andre symptomer som aldri kom.. Begynte med liten blødning som ble verre ila den helgen. Til slutt fikk jeg en voldsom blødning og da var det ikke tvil om hva som skjedde.. Fikk time hos fastlege dagen etterpå for en sjekk og prat ❤️ ingen ul så tidlig. Dagen etter der igjen, altså dag 2..ploppet selve «fosteret» i do. Jeg trodde alt var ute...men neida.. Akkurat det var veldig ekkelt...men gikk bra.. Ble heldigvis gravid igjen ikke så lenge etterpå :)

Beklager jeg leste feil.. jeg hadde en SA (spontanabort) ikke MA.. 

Uansett mage så tidlig som i uke 7 er vel ikke så vanlig. Jeg fikk først mage rundt uke 16. Men dette er jo veldig forskjellig :) 

Håper alt er bra ❤️ 

Skrevet

Har hatt en MA. Ting var som vanlig, og var på første svangerskapskontroll i uke 10. Fastlegen har ul, og han fant det ut da. Embryoet hadde sluttet å utvikle seg i uke 6. 

Anonymkode: 1d923...70c

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har hatt en MA. Ting var som vanlig, og var på første svangerskapskontroll i uke 10. Fastlegen har ul, og han fant det ut da. Embryoet hadde sluttet å utvikle seg i uke 6. 

Anonymkode: 1d923...70c

Så trist.. Men ja, akkurat dette magefølelsen min sier da.. Nå har ikke min fastlege ul-apparat, så måtte vel evt ordna tidlig ul selv :( 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager jeg leste feil.. jeg hadde en SA (spontanabort) ikke MA.. 

Uansett mage så tidlig som i uke 7 er vel ikke så vanlig. Jeg fikk først mage rundt uke 16. Men dette er jo veldig forskjellig :) 

Håper alt er bra ❤️ 

Ja, stusset da jeg leste, at dette hørtes mer ut som SA 😅 Man forstår liksom litt mer tegninga ved en SA, mens en MA mister man jo uten at kroppen rydder opp! Derav har man også fortsatt symptomer ..

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er nå i mitt 2.svangerskap og vet ikke helt hva man skal forvente. 
Er nå i svangerskapsuke 7, men kjenner meg ikke gravid i det hele tatt. Er veldig trøtt!!! Og kvalmen kommer og går. 
Trodde forøvrig jeg skulle kunne se noe antydning på magen så tidlig også siden det er nr 2.... 
Så nå har jeg bare sånn ekkel følelse om at noe er galt!! ☹️ 
Noen som har vært gjennom MA, og hvordan fant du ut? Må du bestille tidlig ul, eller kan man henvises fra fastlege om man mistenker dette? Ønsker jo ikke gå lenge om MA er tilfelle :( 

På forhånd takk! ❤️

Mage i uke 7? I såfall er du bare oppblåst, fosteret er jo på en størrelse med en ert! 

Du har symptomer som tilsier at du er gravid, det er det viktigste så tidlig. Da jeg hadde en SA i uke 6, følte jeg meg plutselig ikke gravid lenger to dager før SAen. Det var akkurat som bryteren ble slått av. Alle symptomer forsvant. 

Anonymkode: 78fd6...a71

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mage i uke 7? I såfall er du bare oppblåst, fosteret er jo på en størrelse med en ert! 

Du har symptomer som tilsier at du er gravid, det er det viktigste så tidlig. Da jeg hadde en SA i uke 6, følte jeg meg plutselig ikke gravid lenger to dager før SAen. Det var akkurat som bryteren ble slått av. Alle symptomer forsvant. 

Anonymkode: 78fd6...a71

Man får vel ikke større mage pga embryoet nødvendigvis i starten! Det er vel at livmoren utvider seg, mer blod, og sikkert også luft 🙃 

Hentet fra Internett;
5. Magen vil vises tidligere

Mens noen mener det bare er en myte, hevder andre kvinner at man ved graviditet nummer to kan se magen omtrent fra den første måneden

Nevner igjen; SA og MA er visstnok to forskjellige ting hva angår symptomer. Ved MA kan man fortsatt ha symptomer, og kroppen støter det jo ikke ut nettopp fordi den tror man fortsatt er gravid. Så er vel kanskje ikke såå sammenlignbart?? Jeg vet ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...