Gå til innhold

Lekser første klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

De to eldste hos meg hadde kun leselekser hver dag + en og kanskje to ting til som skulle gjøres i løpet av veka (samme lærer)

Minste har en annen lærer og  har nå leselekser hver dag,og til i morgon skal han  ta bilde av tre ting som har A i seg + ei side i matte. Til onsdag ei side i norsk og ei i matte + leselekser. Til torsdag leselekse  + ta bilde av ting som har N i seg. Og til fredag kun lesing og skal da "lese" teksten inn på showbie. Er det mye eller normalt ? 🤔 

Anonymkode: f0799...677

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt mer enn vår førsteklassing har i alle fall. De får leselekse, som er et par sider som skal leses flere ganger. I tillegg skal de øve på å skrive forrige ukes bokstav i lekseboka, skrive og tegne minst ett ord som begynner på eller har bokstaven i seg. I tillegg har de mattelekse i en eller annen form. 

Anonymkode: 65897...6fd

Skrevet

Det er innenfor normalen, men det er stor forskjell på hvor mye lekser lærerne gir.

Jeg har fire barn, og møtt på mange lærere oppgjennom, og noen er imot mye lekser, noen gir uhyggelig mye lekser. I fjor hadde jeg en i 5. og en i 7.klasse, og 5.klassingen hadde mye mer lekser enn 7.klassingen.

De eldste barna dine hadde lite lekser, og yngste har litt mye, synes jeg, men det er opp til hver enkelt lærer dette.

Anonymkode: 390e8...944

Skrevet

De eldste barna hadde nok litt lite, mens yngste har nok litt for mye. Er stor forskjell på hvor mye lærere gir i lekser. 

Husker min 1.klassing hadde mye mer lekser enn 3. Klassingen hadde. 

Anonymkode: 9c22c...8c7

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt mer enn vår førsteklassing har i alle fall. De får leselekse, som er et par sider som skal leses flere ganger. I tillegg skal de øve på å skrive forrige ukes bokstav i lekseboka, skrive og tegne minst ett ord som begynner på eller har bokstaven i seg. I tillegg har de mattelekse i en eller annen form. 

Anonymkode: 65897...6fd

Ok. Her er leseleksa to linjer ( til Saman seks ord som skal leses tre ganger hver dag) i tillegg til de bokstavene de har lært. De lærer to nye kvar veke. Føler at min ikke henger heilt med. Tror ikke han kan skrive alle bokstavene, noen skrives feil veg og husker ikke alle når han "leser". 🤔 Men det er jo mye å huske og ikke rart at det blandes eller? Læreren hadde 7. Klasse i fjor, tror det er lenge siden ho har hatt 1. Klassinger. HI

Skrevet

Mye mer enn hos oss. Høres veldig mye ut. Min sliter med å motivere seg gjennom to ark per dag. Enten er det bokstaver eller mattestreker. 

Anonymkode: 28ff6...2f8

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye mer enn hos oss. Høres veldig mye ut. Min sliter med å motivere seg gjennom to ark per dag. Enten er det bokstaver eller mattestreker. 

Anonymkode: 28ff6...2f8

Ja, sist veke var det litt mindre enn denne veka. Da kun ein dag med mattelekse. Idag skal jeg på jobb ettermiddag/kveld og de to yngste må på SFO og er ikke hjemme før halv 4. Og så lage ferdig middag før lekser. Men lærer skriv at dersom det blir mye må vi gi beskjed. Får se hvordan det går . HI

Skrevet

Jeg hadde helt klart gitt beskjed. Garantert mange som får lærelysten drept av det regime der.

Skrevet

Omtrent samme som mine hadde i første klasse. Synes ikke det var spesielt mye

Anonymkode: 97a99...6dc

Skrevet
21 minutter siden, Plutselig_gravid skrev:

Jeg hadde helt klart gitt beskjed. Garantert mange som får lærelysten drept av det regime der.

Ja, ungene er ulike. Min eldste er jente og moden og hadde nok kommet gjennom. Men kanskje litt mye for minste som er gutt og ikke så interessert 🙈

Skrevet

Det hørtes veldig mye ut. Det er så viktig å ikke drepe all læringsglede i denne perioden.

Min førsteklassing hadde kun lesing det første året. De skulle lære to bokstaver i uka, noe han ikke hang med på i det hele tatt. Det kom seg etter hvert og nå i tredje klasse henger han godt med faglig.

Jeg hadde tatt det opp med lærer ganske umiddelbart.

Anonymkode: 7b342...e17

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hørtes veldig mye ut. Det er så viktig å ikke drepe all læringsglede i denne perioden.

Min førsteklassing hadde kun lesing det første året. De skulle lære to bokstaver i uka, noe han ikke hang med på i det hele tatt. Det kom seg etter hvert og nå i tredje klasse henger han godt med faglig.

Jeg hadde tatt det opp med lærer ganske umiddelbart.

Anonymkode: 7b342...e17

Ja! Har og utviklingssamtale i morgen, skal ta det opp der 👌 HI

Skrevet

Det er omtrent like mye som min fjerdeklassing har. (Med forbehold om at "en side" kanskje inneholder mer nå enn i 1. klasse.) Leseleksa er jo større da, men tipper tiden brukt blir omtrent likt.

Anonymkode: b64d5...02a

Skrevet

Her har de leselekse hver dag, de samme sidene for repetisjon. Og så har de 1-2 sider i matteboka og 1-2 sider i norskboka. Passe mengde for en 1.klassing etter min mening.

Anonymkode: 273d5...15f

Skrevet

Her har de leselekse hver dag, pluss en dag med norsk skrivelekse og en side med matte i uka. Mer enn nok i 1. klasse! 

Anonymkode: c6999...598

Skrevet

Min erfaring er at lærere er veldig lydhøre når det gjelder lekser. Er jo bare å si fra hvis det blir for mye, eller om barna ønsker mer lekser.

Anonymkode: a7864...b38

Skrevet

Her har de enda ikke hatt lekser. Eller de tegner litt fra uteskole bare. Skal begynne såvidt neste uke. Så glad de tar oppstarten med ro og fokuserer på relasjoner, trygghet, mye lek osv. 

Anonymkode: 47ad9...a50

Skrevet
On 9/14/2020 at 8:45 AM, Anonym bruker said:

De to eldste hos meg hadde kun leselekser hver dag + en og kanskje to ting til som skulle gjøres i løpet av veka (samme lærer)

Minste har en annen lærer og  har nå leselekser hver dag,og til i morgon skal han  ta bilde av tre ting som har A i seg + ei side i matte. Til onsdag ei side i norsk og ei i matte + leselekser. Til torsdag leselekse  + ta bilde av ting som har N i seg. Og til fredag kun lesing og skal da "lese" teksten inn på showbie. Er det mye eller normalt ? 🤔 

synes ikke det er mye, min hadde ca det samme, har det samme i år også i 2 klasse

Anonymkode: 8f48d...ac3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...