Gå til innhold

Elektriske sykler og sparkesykler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elektriske sparkesykler som kan gå fortere enn 20 km/t er ikke lov å bruke. For sykler er det også en grense.

Er det lovlig for politiet å inndra kjøretøyer som brukes ulovlig? Det ville jo måtte brukes litt ressurser på kontroller, men om faren for å miste sykkelen var reel ville kanskje flere tenke seg om før de kjøpte de raske modellene?

Anonymkode: b461f...72b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Politiet kan håndheve loven akkurat som de ønsker. Det handler mer om ressurser og hva de skal bruke de på...

Anonymkode: cba5b...6c2

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Politiet kan håndheve loven akkurat som de ønsker. Det handler mer om ressurser og hva de skal bruke de på...

Anonymkode: cba5b...6c2

De har jo et regelverk de må følge de også. Det er så vidt jeg vit ikke slik at de kan inndra hva som helst som brukes ulovlig, men mulig jeg tar feil.

Skrevet

Finnes jo flere tilfeller hvor politiet har inndratt både sparkesykler og sykler som går for fort uten at personen oppå tråkker.

Anonymkode: 3e7d9...74b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Finnes jo flere tilfeller hvor politiet har inndratt både sparkesykler og sykler som går for fort uten at personen oppå tråkker.

Anonymkode: 3e7d9...74b

Gjør det? Så bra. Da er det bare jeg som ikke har fått det med meg.

Skrevet

De elsyklene som selges i Norge er slik at motoren kutter ut når sykkelen går fortere enn 25 km/t. Det er imidlertid ikke ulovlig å sykle fortere. Du kan tråkke deg opp i høyere hastighet, og du kan fullt lovlig trille ned en bratt nedoverbakke og oppnå høyere hastighet. 

Lovlige elsykler er også slik konstruert at syklisten må tråkke for at motoren skal dra. Hvis du ikke tråkker, drar ikke motoren. (Med et unntak: Noen sykler har det som kalles walk assist, da får du bittelitt hjelp når du går ved siden av og triller sykkelen.)

Politiet kan selvfølgelig inndra ulovlige sykler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...