Gå til innhold

Barnevernet og Samspillobservasjon av meg og mitt barn på 16mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ser de etter? Noen råd og tips? Barnet vil jo bare gå rundt og har ikke tid til å sitte rolig. Blir stresset av det og vet ikke hva jeg skal finne på. 

Anonymkode: 6b17f...c65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke forberede noe. Vær som du er. Ingen forventer at en toddler skal sitte rolig og det tas høyde for at situasjonen er stressende for foreldre som observeres. 

Anonymkode: c3f7f...2d2

Skrevet

Uff. Det er ikke bra. Selvfølgelig vil de se mest mulig kontakt mellom deg og barnet. Om barnet søket vekk fra deg vil det tolkes negativt. Sørg for å ha barnet i nærheten, følg etter og fang interessen. Det er også viktig med mye øyekontakt. 

Anonymkode: 374cf...e28

Skrevet

Min gutt var 5 år når bv kom på hjemmebesøk å selvsagt ikke han i ro,han lekte med meg mens bv observerte. Fikk kun skryt etter hjemmebesøket.

Barnefaren gikk på tur med stranden som sønnen vår elsker,når bv skulle observere far. Barnet var hele tiden aktiv da også. Far fikk masse skryt han også.

Anonymkode: 16867...63d

Skrevet

Det går fint. Du skal bare passe på at barnet ikke er for langt unna deg og være observant. Send meg gjerne PM hvis behov. 

Skrevet

De vil observere hvordan din samhandling er med barnet og du forstår og dekker dets behov (trøste,forklare,le med, hva du gjør hvis barnet gjør noe uønsket osv). De ser også på om du har god blikkontakt med barnet. De vil gjerne se at du er interessert i barnet og at du klarer å lese barnet. Du skal i grunn bare være deg selv. 

Anonymkode: d8767...5c1

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff. Det er ikke bra. Selvfølgelig vil de se mest mulig kontakt mellom deg og barnet. Om barnet søket vekk fra deg vil det tolkes negativt. Sørg for å ha barnet i nærheten, følg etter og fang interessen. Det er også viktig med mye øyekontakt. 

Man skal ikke jage etter ungen. Hvis barnet leker fredelig aleine så er det også normal atferd. Men i samspillsituasjoner (måltid, trøst, stell, lek) vil BV se at du er påkoblet. 
Et vandrende barn er ikke i seg selv et problem. Men mange unger vil søke til mamma når fremmede kommer på besøk, da kan man jo smi mens jernet er varmt og lese en bok, leke "stjele nesetipp", "borte-bø" eller synge Klappe søte med barnet.

Anonymkode: 11d16...fa1

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om barnet søker vekk er ikke så farlig. Et barn i den alderen har sjelden tid til å sitte stille. Men om det er lei seg eller slår seg så skal barnet søke kontakt med deg. Og også gjerne sånn inne mellom om barnet har tid. Sånt de ser på. 

Mitt eldste barn satt ikke stille et sekund, bare løp. Men hendte han kom bort til meg for en rask kos. 

Anonymkode: f2bc3...b45

Skrevet

Har også vært gjennom dette. Vær deg selv, være avslappet og ha fokus på barnet. Kommenter hva barnet leker med og hva barnet er opptatt av osv.. prøv å hjelpe barnet til å sitte litt i ro med en leke av gangen. Høres normalt ut at barnet er aktivt altså, men det jeg har fått tilbakemelding på er at man må prøve å hjelpe barnet til å konsentrere seg om en ting av gangen. Husk å ha blikk kontakt, det er de vanligvis veldig opptatt av..

Anonymkode: 3553a...073

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man skal ikke jage etter ungen. Hvis barnet leker fredelig aleine så er det også normal atferd. Men i samspillsituasjoner (måltid, trøst, stell, lek) vil BV se at du er påkoblet. 
Et vandrende barn er ikke i seg selv et problem. Men mange unger vil søke til mamma når fremmede kommer på besøk, da kan man jo smi mens jernet er varmt og lese en bok, leke "stjele nesetipp", "borte-bø" eller synge Klappe søte med barnet.

Anonymkode: 11d16...fa1

Eller spørre om barnet om han kan vise rommet sitt. Det er hvertfall alltid populært her å da myknet han fortere opp.

Anonymkode: 16867...63d

Skrevet
9 timer siden, Rhapsody in blue skrev:

Det går fint. Du skal bare passe på at barnet ikke er for langt unna deg og være observant. Send meg gjerne PM hvis behov. 

Vær fryktelig forsiktig, HI, med å utlevere NOE SOM HELST av opplysninger på PM!!

Anonymkode: 5c108...33b

Skrevet

Det er helt normalt at et barn på 16 mnd vandrer, det vil de ikke se på som negativt. 

Det de ser etter er samspillet mellom dere, når barnet vil vise frem noe, slår seg eller hva det måtte være, søker det da til deg.

Sett gjerne frem noen leker i nærheten som fenger barnet. Når mine var på den alderen var f.eks koppesett veldig populært så jeg ville latt barnet dekke på bordet dere satt ved, servere lekemat og lekedrikke, da ser de at barnet ønsker voksenkontakt og dere kan snakke med barnet.

Anonymkode: 06e1b...c03

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vær fryktelig forsiktig, HI, med å utlevere NOE SOM HELST av opplysninger på PM!!

Dette! 

Ikke alle vil deg vel, ikke del noe sensitivt med noen!

Anonymkode: acec0...efb

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette. I hvertfall ikke til den brukeren

Anonymkode: 07f03...03d

Skrevet
12 timer siden, Rhapsody in blue skrev:

Jeg ville definitivt vært forsiktig med å utlevere meg på om til ukjente på nettet. Forstår ikke hvorfor du ber HI kontakte deg på PM når hun får gode råd åpent i tråden her?

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette. I hvertfall ikke til den brukeren

Anonymkode: 07f03...03d

Hvorfor ikke den brukeren? Ville aldri skrevet til noen uansett. Har fått masse gode råd her så tusen takk. 

Skrevet
På 13.9.2020 den 23.42, Anonym bruker skrev:

Hva ser de etter? Noen råd og tips? Barnet vil jo bare gå rundt og har ikke tid til å sitte rolig. Blir stresset av det og vet ikke hva jeg skal finne på. 

Les litt om trygghetssirkelen du og gjerne spør bv om de har cos kurs. Det vil de nok hjelpe til med! 

At barnet bare vil gå rundt og ikke har tid til å sitte rolig er først og fremst normalt, det er slik de SKAL være. For det andre er det bra! Det viser et barn som er trygg i sin utforskning. Din jobb som mor er å støtte barnet i lek og utforsking og ikke dra barnet innover og ned på trygghetssirkelen når det viser tydelige tegn til å være øverst. Har du noen gang opplevd at barnet sitter på fanget ditt, koser eller ønsker din oppmerksomhet, for så å stikke avgårde for å leke og kommer så tilbake for mer kos? Det kalles påfyll i kjærlighetskoppen. Jo mer fylt den koppen er, des tryggere er barnet på å gå ut og utforske. Barnet føler seg trygg på at du er der og tar han/henne imot. Hendene dine er den trygge basen til barnet ditt. Barnet er øverst i sirkelen når det leker og springer rundt, og så nederst når det gråter, vil ha trøst, er «sutrete» eller generelt bare veldig klengete. Da har barnet behov som må dekkes på samme måte som da h*n er ute å utforsker. Har du opplevd at barnet går og henter en leke eller en annen gjenstand for så å komme med den tilbake til deg for å vise den? Det er gjerne barnets måte å invitere deg til en lek med den tingen. Barnet ønsker oppmerksomhet og engasjement fra forelderen. Barnevernet vil ofte observere samspill og se hvordan du er i forhold til trygghetssirkelen. Om du klarer å følge barnets mønster og behov enten og om du sliter med å møte barnet enten øverst eller nederst på sirkelen og tilbyr da hjelp ut i fra det. De bruker cos-kurs mer og mer som tiltak og det er et fantastisk tilbud! 

80EEDF2A-F69D-465A-81DD-BC6B3203BA15.png

Anonymkode: 980b0...3d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...