Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Et vennepar av oss har en datter på 14 år. Hun har diagnosen dissosiativ lidelse. Jeg har lest en del om denne diagnosen, og lurer nå veldig her.... Det står at denne lidelsen utløses av traumer, hovedsakelig etter overgrep. Så da er jeg veldig bekymret her. Jenta har egentlig vært veldig spesiell siden hun var liten. Hun er veldig lite sosial med andre barn, og takler ikke sosiale settinger. For eksempel fungerte vårens hjemmeundervisning helt supert for henne. Hun er flink faglig, men hun klarer ikke å være mentalt til stede for å ta inn kunnskapen på skolen. Jeg lurer veldig på hva som har utløst lidelsen hos jenta, men når jeg spør om dette får jeg ikke noe klare svar. Min store bekymring er jo om hun har blitt utsatt for overgrep, - enten fra noen utenforstående, eller fra noen i familien. Dette er ikke noe hyggelig å tenke på, og jeg vet ikke hva jeg kan få gjort akkurat. Mora er en veldig åpen dame, og hun ville definitivt fortalt om hun visste at datteren var utsatt for noe. Hun er typen som forteller mer enn man helst vil vite om ting. Er det noen som har erfaring med dissosiativ lidelse hos barn/ungdom? Anonymkode: 7b126...eb8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Jeg tenker først at det ikke er veien å gå å forsøke å finne årsaken til dette. Jeg har dette. Hatt det som barn, og har det som voksen. At mor ikke sier noe kan ha noe med at barnet ikke vil det skal ut, og det må respekteres. Slutt å spørre og forsøk heller å behandle jenta som et hvilket som helst annet menneske, mulig med litt mindre spørsmål. Jeg hater å få spørsmål om ditt og datt fra de få som kjenner til diagnosen min. Spørsmål får meg til å låse meg helt. Anonymkode: 48c04...4fd
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 Hvorfor i all verden skal du vite mer om dette? Jenta har fått en diagnose, altså er ting under kontroll og behandling og du skal bare trekke det nesegrevet ditt til deg! Anonymkode: fd56a...750
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker først at det ikke er veien å gå å forsøke å finne årsaken til dette. Jeg har dette. Hatt det som barn, og har det som voksen. At mor ikke sier noe kan ha noe med at barnet ikke vil det skal ut, og det må respekteres. Slutt å spørre og forsøk heller å behandle jenta som et hvilket som helst annet menneske, mulig med litt mindre spørsmål. Jeg hater å få spørsmål om ditt og datt fra de få som kjenner til diagnosen min. Spørsmål får meg til å låse meg helt. Anonymkode: 48c04...4fd Takk for svar. Nå er det ikke sånn at jeg driver å spør om dette. Men man spør jo hvordan det går med hverandres barn osv. Mor pleier å lette hjertet sitt innimellom, og har spurt om diagnosen siden jeg ikke visste hva det gikk ut på spurte da også om bakgrunnen. Ellers behandles datteren som andre ungdommer, men hun har en veldig spesiell adferd. Anonymkode: 7b126...eb8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #5 Skrevet 13. september 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor i all verden skal du vite mer om dette? Jenta har fått en diagnose, altså er ting under kontroll og behandling og du skal bare trekke det nesegrevet ditt til deg! Anonymkode: fd56a...750 Wow! Visste jo at et sånt svar kom til å komme. Driver altså ikke å spør, men som sagt så letter moren hjertet sitt om jentas problemer. Og da har jeg spurt fordi jeg ikke kjenner diagnosen. At jeg er bekymret for bakgrunnen til den er vel ikke så rart? Og nå spurte jeg her inne for å kanskje få vite mer om lidelsen og dens mulige opphav. Anonymkode: 7b126...eb8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #6 Skrevet 13. september 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Nå er det ikke sånn at jeg driver å spør om dette. Men man spør jo hvordan det går med hverandres barn osv. Mor pleier å lette hjertet sitt innimellom, og har spurt om diagnosen siden jeg ikke visste hva det gikk ut på spurte da også om bakgrunnen. Ellers behandles datteren som andre ungdommer, men hun har en veldig spesiell adferd. Anonymkode: 7b126...eb8 La henne ha den da. Hun er bare sånn, så spør hvordan set går, og går der bra, så ikke spør mer. Jenta har krav på taushet rundt sin diagnose Anonymkode: 48c04...4fd
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #7 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Wow! Visste jo at et sånt svar kom til å komme. Driver altså ikke å spør, men som sagt så letter moren hjertet sitt om jentas problemer. Og da har jeg spurt fordi jeg ikke kjenner diagnosen. At jeg er bekymret for bakgrunnen til den er vel ikke så rart? Og nå spurte jeg her inne for å kanskje få vite mer om lidelsen og dens mulige opphav. Anonymkode: 7b126...eb8 Men det har du ingenting med? Ingen her inne kan vite hva som gjør at jenta har den diagnosen. Alt blir bare spekulasjoner og det er i hvert fall ingen tjent med. Du er nysgjerrig, ikke prøv å skjul det bak omtanke. Det toget har gått. Anonymkode: fd56a...750
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Wow! Visste jo at et sånt svar kom til å komme. Driver altså ikke å spør, men som sagt så letter moren hjertet sitt om jentas problemer. Og da har jeg spurt fordi jeg ikke kjenner diagnosen. At jeg er bekymret for bakgrunnen til den er vel ikke så rart? Og nå spurte jeg her inne for å kanskje få vite mer om lidelsen og dens mulige opphav. Anonymkode: 7b126...eb8 Opphavet kan være traume og det kan ikke være det. Jeg synes det er litt rart å ville vite bakgrunnen, men så er jeg mer opptatt av ve og vel enn diagnoser. Anonymkode: 48c04...4fd
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 Dette bør du bare la ligge. Hun har en diagnose. Punktum. Hvis det er en årsak til lidelsen og de ikke har delt den, ønsker de sannsynligvis ikke at du/andre skal informeres. Det kan se ut som du forsøker å forkle din nysgjerrighet som omtanke. Jeg synes ikke du lykkes med det. Anonymkode: 3afc9...36a
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Opphavet kan være traume og det kan ikke være det. Jeg synes det er litt rart å ville vite bakgrunnen, men så er jeg mer opptatt av ve og vel enn diagnoser. Anonymkode: 48c04...4fd For når jeg leste om dette på nettet så står det at det skyldes overgrep. Og da er det vel greit å få stoppet overgriperen. Anonymkode: 7b126...eb8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #11 Skrevet 13. september 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette bør du bare la ligge. Hun har en diagnose. Punktum. Hvis det er en årsak til lidelsen og de ikke har delt den, ønsker de sannsynligvis ikke at du/andre skal informeres. Det kan se ut som du forsøker å forkle din nysgjerrighet som omtanke. Jeg synes ikke du lykkes med det. Anonymkode: 3afc9...36a Men herregud. Jeg spør jo ikke familien. Da snakker vi bare om hvordan det går. Er det så rart å ville vite mer om lidelsen? Anonymkode: 7b126...eb8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: For når jeg leste om dette på nettet så står det at det skyldes overgrep. Og da er det vel greit å få stoppet overgriperen. Anonymkode: 7b126...eb8 Å hjelp. Anonymkode: 9a0ef...d1e
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Opphavet kan være traume og det kan ikke være det. Jeg synes det er litt rart å ville vite bakgrunnen, men så er jeg mer opptatt av ve og vel enn diagnoser. Anonymkode: 48c04...4fd 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette bør du bare la ligge. Hun har en diagnose. Punktum. Hvis det er en årsak til lidelsen og de ikke har delt den, ønsker de sannsynligvis ikke at du/andre skal informeres. Det kan se ut som du forsøker å forkle din nysgjerrighet som omtanke. Jeg synes ikke du lykkes med det. Anonymkode: 3afc9...36a 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det har du ingenting med? Ingen her inne kan vite hva som gjør at jenta har den diagnosen. Alt blir bare spekulasjoner og det er i hvert fall ingen tjent med. Du er nysgjerrig, ikke prøv å skjul det bak omtanke. Det toget har gått. Anonymkode: fd56a...750 Kunne vel ikke forvente mer her inne nei. Tror kanskje dere har de tyngste diagnosene av alle. Anonymkode: 7b126...eb8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #14 Skrevet 13. september 2020 Slutt å lese ting du åpenbart ikke har kompetanse til å tolke. Man kan fint ha en dissosiativ lidelse uten å være overgrepsutsatt. Og om barnet er det, vil jo behandlerne hennes ta tak i det. Anonymkode: de413...945
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: For når jeg leste om dette på nettet så står det at det skyldes overgrep. Og da er det vel greit å få stoppet overgriperen. Anonymkode: 7b126...eb8 Tror du ingen andre har tenkt på det? Dette er ikke opp til deg å fikse. Jenta er under behandling. Skjønner du ikke det? 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men herregud. Jeg spør jo ikke familien. Da snakker vi bare om hvordan det går. Er det så rart å ville vite mer om lidelsen? Anonymkode: 7b126...eb8 Ja, det er rart. Det viser at du er nysgjerrig og vil meske deg i andre sin elendighet. Dette. Er. Ikke. Din. Sak. Anonymkode: fd56a...750
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slutt å lese ting du åpenbart ikke har kompetanse til å tolke. Man kan fint ha en dissosiativ lidelse uten å være overgrepsutsatt. Og om barnet er det, vil jo behandlerne hennes ta tak i det. Anonymkode: de413...945 Så bra da. Da ga du meg i hvertfall et konstruktivt svar, som jeg er glad for å lese. Anonymkode: 7b126...eb8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #17 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tror du ingen andre har tenkt på det? Dette er ikke opp til deg å fikse. Jenta er under behandling. Skjønner du ikke det? Ja, det er rart. Det viser at du er nysgjerrig og vil meske deg i andre sin elendighet. Dette. Er. Ikke. Din. Sak. Anonymkode: fd56a...750 Nei, sier ikke det er min sak. Men når noen nære har en diagnose, så er det da virkelig ikke så rart å ville vite mer om diagnosen. Anonymkode: 7b126...eb8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #18 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, sier ikke det er min sak. Men når noen nære har en diagnose, så er det da virkelig ikke så rart å ville vite mer om diagnosen. Anonymkode: 7b126...eb8 Ja. Det er virkelig veldig rart. Anonymkode: fd56a...750
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja. Det er virkelig veldig rart. Anonymkode: fd56a...750 Ok, så om din venninnes barn får en diagnose som for deg er helt ukjent, ville du ikke googlet den? DET er virkelig veldig rart. Anonymkode: 7b126...eb8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok, så om din venninnes barn får en diagnose som for deg er helt ukjent, ville du ikke googlet den? DET er virkelig veldig rart. Anonymkode: 7b126...eb8 Nei, det hadde jeg ikke gjort. Jeg hadde tatt mot den informasjonen hun ønsket å dele med meg og støttet henne ut fra det. Jeg hadde stolt på og respektert hennes valg. Ville hun ikke fortalt nøyaktig hva diagnosen innebærer hadde jeg selvsagt respektert det. Alt annet er ren nysgjerrighet. Anonymkode: fd56a...750
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #21 Skrevet 13. september 2020 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men herregud. Jeg spør jo ikke familien. Da snakker vi bare om hvordan det går. Er det så rart å ville vite mer om lidelsen? Anonymkode: 7b126...eb8 Takk for svar. Nå er det ikke sånn at jeg driver å spør om dette. Men man spør jo hvordan det går med hverandres barn osv. Mor pleier å lette hjertet sitt innimellom, og har spurt om diagnosen siden jeg ikke visste hva det gikk ut på spurte da også om bakgrunnen. Ellers behandles datteren som andre ungdommer, men hun har en veldig spesiell adferd. Spør du familien om bakgrunnen eller spør du ikke? Anonymkode: 8386e...053
Anonym bruker Skrevet 14. september 2020 #22 Skrevet 14. september 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Et vennepar av oss har en datter på 14 år. Hun har diagnosen dissosiativ lidelse. Jeg har lest en del om denne diagnosen, og lurer nå veldig her.... Det står at denne lidelsen utløses av traumer, hovedsakelig etter overgrep. Så da er jeg veldig bekymret her. Jenta har egentlig vært veldig spesiell siden hun var liten. Hun er veldig lite sosial med andre barn, og takler ikke sosiale settinger. For eksempel fungerte vårens hjemmeundervisning helt supert for henne. Hun er flink faglig, men hun klarer ikke å være mentalt til stede for å ta inn kunnskapen på skolen. Jeg lurer veldig på hva som har utløst lidelsen hos jenta, men når jeg spør om dette får jeg ikke noe klare svar. Min store bekymring er jo om hun har blitt utsatt for overgrep, - enten fra noen utenforstående, eller fra noen i familien. Dette er ikke noe hyggelig å tenke på, og jeg vet ikke hva jeg kan få gjort akkurat. Mora er en veldig åpen dame, og hun ville definitivt fortalt om hun visste at datteren var utsatt for noe. Hun er typen som forteller mer enn man helst vil vite om ting. Er det noen som har erfaring med dissosiativ lidelse hos barn/ungdom? Anonymkode: 7b126...eb8 Hva er det som får deg til å tro st du må ta et ansvar her? Dersom hun har fått diagnose så betyr det at hun er under oppfølging av eksperter. I og med at hjemmeundervisning - det å være så isolert med foreldre over tid - fungerte godt for henne så har hun det i alle fall bra hjemme Kanskje hun har hatt det vanskelig sosialt på skolen over så lang tid at det har blitt et traume. Utrolig mye skade andre barn kan gjøre.. selv om de tilsynelatende ser «sosialt veltilpassede» ut. Anonymkode: 953be...136
amandine Skrevet 14. september 2020 #23 Skrevet 14. september 2020 " Greit å få stoppet overgriperen".. Det var her det gikk skikkelig skeis for meg, for da blir det alt for synlig at det ikke handler om omsorg men om sensasjonslyst og et ønske om å fremheve seg selv.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2020 #24 Skrevet 14. september 2020 Hadde du holdt på sånn i forhold til min diagnose, så hadde du blitt kuttet ut av livet rimelig kjapt. Det er så alt for tydelig at du bare er nysgjerrig. Fordi årsaken er irrelevant! Anonymkode: e3bbb...447
Anonym bruker Skrevet 14. september 2020 #25 Skrevet 14. september 2020 37 minutter siden, amandine skrev: " Greit å få stoppet overgriperen".. Det var her det gikk skikkelig skeis for meg, for da blir det alt for synlig at det ikke handler om omsorg men om sensasjonslyst og et ønske om å fremheve seg selv. Dette!🙌🏼 Anonymkode: e3bbb...447
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå