Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Det er ikke helt sant. Men jeg er ikke noe flink til å legge meg tidlig (nok) fordi jeg da endelig har tid til å slappe av, se en serie, tulle på telefonen, spille gitar osb. Nå er huset tom og jeg er svimmel av søvnmangel og skal legge meg å ta en powernap, (jeg lover!!!) men hjernen kverner stadig på ting jeg vil gjøre og ting jeg bør gjøre. Søvn kommer liksom langt nede på listen over det jeg har lyst til, slev om jeg kjenner på kroppen at det er det jeg MÅ gjøre nå. Flere som har det slik??? Og hvordan lure seg selv til å få mer søvn? Har vanligvis ikke problem med å sovne når jeg først prøver... (nå legger jeg bort tlf, og skal sove knallhardt en halvtimes tid.) Anonymkode: 28f9b...50e
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Du må rett og slett velge. Gjøre "alt" nå og trolig gå på en smell som gjør at du senere ikke vil greie å gjøre noe som helst... eller ta grep om prioriteringene dine og stresset ditt. Det høres ut som om du egentlig stresser og ikke greier å stresse ned, så tror du må ta tak i det som gjør at du føler hjernen og kroppen din hele tiden må jobbe. Det kan også være noe du gjør for å unngå å forholde deg til noe du synes er vanskelig, i så fall er det noe du må ta tak i også. Jeg har nok litt av din tendens, eller hadde. Hjalp ikke å være B-menneske. For meg så ble det bare vanskeligere og vanskeligere å sove jo mindre jeg sov. Holdt strengt på alle søvnrådene i noen år, det med å unngå skjerm/lys, legge seg og stå opp samme tid osv. Men ikke noe hjalp, så jeg måtte rett og slett begynne å sove når jeg kunne. Da ble kroppen såpass mye roligere at jeg etterhvert også fikk mer normale reaksjoner for å bli trøtt og å sove. Blir jeg for sliten reagerer jeg med å bli mer og mer våken. Jeg måtte rydde både mentalt/følelsesmessig og også ellers i livet. Og ikke minst måtte jeg lage meg nye, gode og koselige kveldsrutiner for å få kroppen til å roe ned. Tv går ikke - ikke fordi jeg ikke får sove av det, men fordi jeg da bare vil se litt til og litt til. Mobilen bruker jeg konsekvent ikke på nettet, for da kan jeg heller ikke "tulle" på den. Terskelen for å skru på pc'en er høyere. Og så bør jeg gå på badet en time før jeg helst skal legge meg, gjøre meg ferdig med kveldsstellet og pusse tenner osv. Hvis ikke våkner jeg av lyset på badet - og da kan jeg holde det gående i flere timer igjen. Så en kveldskopp med natt-te, en god bok eller bare lytte til musikk og strikke, rett og slett være i ro med kropp og hode. Dette fikk i hvert fall min kropp til å fungere igjen med å sove til mer normale tider og noenlunde lenge nok hver natt. Kosthold er forresten også viktig, jeg er avhengig av å spise riktig og regelmessig, hvis ikke går kroppen også inn i en stressreaksjon som skaper uro i kroppen. Hvis jeg ikke spiser riktig på kvelden så får jeg også veldig lavt blodsukker i løpet av natten og til neste morgen, og da er kroppen omtrent død når jeg skal stå opp, nesten umulig å komme seg opp, smertefullt å bevege kroppen, rett og slett. Men spiser jeg riktig og regelmessig og nok før jeg legger meg, da roer kroppen seg også bedre og innstiller seg på hvile og søvnen blir bedre. Jeg har blitt syk med noe som dessverre også påvirker søvn veldig negativt, så jeg har måttet starte på egen liste på nytt. For meg er det også nyttig å tøye hele kroppen på kvelden før jeg legger meg, det roer også systemet. Men det fungerer, bare man går inn for det! Jeg har også bare måttet innrømme at jeg nok også er arvelig belastet med det med søvn og at jeg alltid må ta bevisste valg for å kunne få nok søvn. Og når jeg har fått nok søvn i en periode så kjenner jeg at det er verdt det. Da blir hodet klarer, kroppen fungerer bedre, og jeg blir langt mer effektiv, noe som også gjør at det er lettere å roe systemet på kvelden. De som jobber med søvn snakker ofte om søvnhygiene. Jeg velger å tenke på det som en del av de tingene jeg ønsker å gjøre, på lik linje med å pusse tenner, dusje, ha rene klær osv. Men det er bare du som kan gjøre en endring Jeg bruker forresten flytende melatonin fra helsekosten i perioder hvor jeg sliter med å ikke være trøtt på kvelden, det hjelper også. Kan være en god hjelp for å snu om på rutinene. Anonymkode: 84dd7...20c
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 Jeg har det som deg, jobber masse, holder på med barnas aktiviteter og lekser, trener, rydder, ordner. Og elsker alt det andre som du beskriver - surre rundt, gjøre meningsløse småting, se venner, snakke, lese... Døgnet har ikke nok timer til det jeg vil fylle det med. Men jeg føler meg jo ikke «strukket» eller sliten, og jeg har blitt 41 år nå uten å være i nærheten av å gå på noen smell. Jeg tåler nok greit å sove litt for lite (selv om jeg ofte lurer på hvor lynskarp jeg hadde vært hvis jeg hadde sovet nok 😜) Tenker sånne som oss må kjenne på om det er et problem eller ikke. Hvis det er et problem, bør du følge slavisk rådene for bedre søvn som finnes på nasjonalt kompetansesenter for søvnkvalitet. Det er bare så kjedelig!!!! Anonymkode: 2f14c...083
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 Takk for langt og utfyllande svar 20 c. Du har nok helt rett i at det er dette jeg bør gjøre. Jeg har ikke tenkt på dette med å spise riktig om kvelden, men jeg har et vanskelig blodsukker, og kjenner ofte den følelsen du snakker om om morgenen! Hva er riktig mat for deg om kvelden? Ellers er jo litt av min utfordring at jeg har et "fullt" liv. Dvs at jeg ofte kommer hjem klokka 22 feks. Da kan jeg i teorien gå rett til sengs (noe som nok hadde vert riktig mtp nok søvn.) men det er sååå vanskelig, vil ofte se litt tv før jeg legger meg (men som du sier litt til og litt til) . Men kanskje jeg skal finne en podkast i passelige episoder og litt strikking istede? Jeg skal jo som regel ut av huset til 7.30 dagen etter uansett, så mååå få til å prioritere den søvnen... Anonymkode: 28f9b...50e
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #5 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har det som deg, jobber masse, holder på med barnas aktiviteter og lekser, trener, rydder, ordner. Og elsker alt det andre som du beskriver - surre rundt, gjøre meningsløse småting, se venner, snakke, lese... Døgnet har ikke nok timer til det jeg vil fylle det med. Men jeg føler meg jo ikke «strukket» eller sliten, og jeg har blitt 41 år nå uten å være i nærheten av å gå på noen smell. Jeg tåler nok greit å sove litt for lite (selv om jeg ofte lurer på hvor lynskarp jeg hadde vært hvis jeg hadde sovet nok 😜) Tenker sånne som oss må kjenne på om det er et problem eller ikke. Hvis det er et problem, bør du følge slavisk rådene for bedre søvn som finnes på nasjonalt kompetansesenter for søvnkvalitet. Det er bare så kjedelig!!!! Anonymkode: 2f14c...083 Jeg har desverre vert i en liten smell, var sykmeldt for stress i 6 mnd, startet i full jobb i juni i fjor. Jeg tåler greit lite søvn i perioder, men når det blir normalen går det ikke i lengden. Og det er slik det er blitt nå føler jeg. Normalen er at jeg vil gjøre mye, og da har døgnet som du sier for få timer... (Og kjedelig er rette ordet!!!!) Anonymkode: 28f9b...50e
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #6 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har desverre vert i en liten smell, var sykmeldt for stress i 6 mnd, startet i full jobb i juni i fjor. Jeg tåler greit lite søvn i perioder, men når det blir normalen går det ikke i lengden. Og det er slik det er blitt nå føler jeg. Normalen er at jeg vil gjøre mye, og da har døgnet som du sier for få timer... (Og kjedelig er rette ordet!!!!) Anonymkode: 28f9b...50e Ja, da er det jo faktisk et problem.. Prøv å gjøre det til en konkurranse for deg selv å få det til? For hver dag du gjør alt riktig, får du poeng. En viss sum gir premie. Ta vare på deg selv 🥰 https://helsenorge.no/sykdom/sovnproblemer/gode-rad-for-bedre-sovn Anonymkode: 2f14c...083
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #7 Skrevet 13. september 2020 Jeg har også "1000" ting jeg burde gjort, men jeg er så konstant sliten og trøtt. Har ikke overskudd til annet enn å ligge. Glo på tlf eller tv. Trøtt hele tiden, og ugjorte things to do henger over meg. Konstant. Skulle vært med barnebarna, vasket, ryddet, lagt opp gardiner, sydd putevar, vært med yngste sønnen, vært ute, kost meg. Ordnet ute, besøkt mamma, besøkt pappa, laget mat, trent. Greier ingenting. I dag har jeg ryddet terassen, men alt på den mest lettvinte måten. Laget middag. Nå kaputt😭😭😭. Dag ut og dag inn. Anonymkode: 968a4...e25
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for langt og utfyllande svar 20 c. Du har nok helt rett i at det er dette jeg bør gjøre. Jeg har ikke tenkt på dette med å spise riktig om kvelden, men jeg har et vanskelig blodsukker, og kjenner ofte den følelsen du snakker om om morgenen! Hva er riktig mat for deg om kvelden? Ellers er jo litt av min utfordring at jeg har et "fullt" liv. Dvs at jeg ofte kommer hjem klokka 22 feks. Da kan jeg i teorien gå rett til sengs (noe som nok hadde vert riktig mtp nok søvn.) men det er sååå vanskelig, vil ofte se litt tv før jeg legger meg (men som du sier litt til og litt til) . Men kanskje jeg skal finne en podkast i passelige episoder og litt strikking istede? Jeg skal jo som regel ut av huset til 7.30 dagen etter uansett, så mååå få til å prioritere den søvnen... Anonymkode: 28f9b...50e Jeg må passe på hva jeg spiser hele dagen, ikke bare om kvelden. Jeg må spise mat som holder blodsukkeret mitt stabilt gjennom dagen, for da blir jeg mindre "giret" til kvelden. Så jeg må rett og slett spise et fullverdig måltid før jeg legger meg, dvs. en, maks to, timer før jeg skal sove. Det strider jo delvis mot de vanlige søvnrådene, men for meg er det viktigst å få kroppen til å ha et stabilt blodsukker hele døgnet. (Bare for å presisere, jeg har ikke diabetes, men jeg kan få veldig lavt blodsukker på morgenen - har bl.a. målt under 2 fastende hos lege på morgenen, og det var en morgen jeg var i fin form.) Noen fordøyer mat veldig dårlig om de spiser sent og kan bli urolig av det, jeg fordøyer det tydeligvis fint og må spise ganske sent (har f.eks. heller aldri fungert for meg å slanke meg med å spise siste måltid tidlig, slik noen fungerer bra på). Så man må rett og slett prøve seg litt frem og finne rutiner som passer. Jeg spiser som sagt et fullverdig måltid på kvelden, med grønnsaker, proteiner og riktig fett. Jeg spiser vel et grovkarbokosthold, siden kroppen og blodsukkeret mitt er mest stabilt på det. Jeg spiser gjerne middagsrester til kvelds (lager alltid mer middag slik at jeg har enten til kvelds eller til lunsj dagen etter), jeg spiser salat med div. proteiner og fett i, kan slenge ihop en rask suppe eller en omelett. Jeg jobbet en stund med type turnusvakter, men jeg fant ut at mitt system ikke taklet det, for når jeg kom hjem rundt kl 22, som du også gjør, da var jeg gjerne skrubbsulten og for sliten, og da tok det flere timer for kroppen min å gire ned. Så jeg så meg om etter ny jobb etterhvert, for fant ut at jeg ville bli ødelagt om jeg fortsatte. Det jeg fant ut gjorde det enklere når jeg jobbet sent, det var at jeg da alltid hadde middagsrester jeg kunne varme raskt. Hoppet da i dusjen (varmen hjelper til å gire ned og koble ut dagen) med det samme jeg kom hjem, mens maten varmet seg på lav varme, og spiste når jeg var ferdig i dusjen. Da giret jeg raskere ned. Men jeg måtte bytte jobb uansett etterhvert, for jeg taklet ikke de sene vaktene pga. søvn. Siden du allerede har gått på en smell så er det kjempeviktig at du nå tar tak i dette Snu om på ting, spiller du gitar så kan du jo skru av tv'n og spille litt også, at det blir et slags kveldsrituale for deg. Lykke til Anonymkode: 84dd7...20c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå