Gå til innhold

Etternavn etter samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå en liten konflikt med min ex-mann (og hans nye kjæreste). 
Da jeg og ex-mannen planla giftemål og barn, gjorde jeg det helt klart at jeg og barna skulle ha samme etternavn. Altså, ikke nødvendigvis mitt navn, men samme navn. Vi ble enig om at jeg skulle ta hans etternavn når vi giftet oss, og at barna dermed også skulle få dette navnet. 
Vi har nå vært skilt noen år, og ex-mannen har fått ny kjæreste. Hun ønsker at jeg bytter etternavn, så da mener altså ex-mannen at jeg skal gjøre dette. Jeg ønsker jo ikke det, og har skissert tre løsninger for de; 

1. Jeg og barna bytter etternavn. Da mener jeg at barna skal ha kun mitt etternavn, mens hans fjernes. Dette vil han naturligvis ikke (ikke jeg heller, for den del). 
2. Han tar den nye damen sitt etternavn, og jeg og barna beholder navnet. Han mener jeg er helt idiot som tenker at dette kan være en løsning. 
3. Vi gjør ingen verdens ting, og oppfører oss som voksne folk.

Jeg ønsker jo alternativ 3, og ser ingen grunn til å bytte navn. Det er ingen av min omgangskrets i dag som kjenner til mitt pikenavn, og i jobbsammenheng ville det blitt litt av et styr. Å legge mitt pikenavn til som mellomnavn til barna er heller ikke ønskelig. De har to fornavn, og navnene ville blitt alt for lange.

Er jeg helt urimelig som ikke er villig til å gå med på ex-mannens (eller rettere sagt damen hans) sine ønsker? 

Anonymkode: a9662...5ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt nr 3. Har du navnet så har du det så lenge som du ønsker. 

Anonymkode: 9aecb...174

Skrevet

Du gjør som du vil.

Ingen kan kreve at du skifter navn.

Hadde ikkje bytta om jeg ikke ønsket det selv.

Har selv byttet 3 ganger har gått fint, men tilpasset di 2 siste til fornying av sertifikat. 

Anonymkode: 30018...8f9

Skrevet

Nei, du er ikke helt urimelig. Det er nå ditt etternavn, det ikke bare din ex-mann sitt

Anonymkode: 7a583...7b2

Skrevet

Han har ingen rett til å kreve at du endrer navnet ditt. Da du endret ditt etternavn ble hans etternavn like mye ditt som hans.

Du beholder navnet om det er det du ønsker, og så sier du bare at den dagen dere ble enige om at barna og dere skulle ha samme etternavn, da tok dere en avgjørelse som var varig. Om hans nye dame ikke aksepterer det, da bør han kanskje tenke gjennom om dette virkelig er en dame han er trygg på å dele livet sitt med, mtp. at hun er så usikker som hun er. Du er jo ingen trussel mot henne eller hennes forhold til han, for dere har vært skilte i flere år og du har ingen ønsker om å ta ham tilbake.

Jeg ville bare vært saklig med ham, si at det valget dere en gang ble enige om står, det er ikke oppe til diskusjon. Og så ville jeg spurt ham like saklig om han er helt sikker på at han virkelig ønsker et seriøst forhold til en dame som er så usikker på ham og forholdet at hun føler hun må styre en ekskone fra flere år tilbake. Det lover ikke godt for fremtiden deres!

Anonymkode: 3afdd...25b

Skrevet

Jeg får mark av alle disse usikre nye kjærestene og tafatte ekser...

Ingen har rett til å kreve at du bytter etternavn. Det navnet du tok da du giftet deg med eksmannen er ikke et navn som han har enerett på og som du lånte mens dere var gift. Det er ditt navn så lenge du vil.

Skrevet

Behold navnet når det er det du så gjerne ønsker. Selv klarte jeg ikke tanken på å fortsette med min exmanns etternavn selv om sønnen vår har det. Jeg synes noen ganger det er bittelitt trist at sønnen min og jeg ikke har samme etternavn, men det ene er jo ikke mer riktig enn det andre så er både greit og forståelig at gutten ikke vil bytte bort det han fikk ved fødsel. Jeg tenker det er jo bare et navn, han er like mye min sønn som farens. 

Men ingen kan tvinge deg til å skifte heller, så ignorer ønsket deres. Bare si nei, helt enkelt 😊

Anonymkode: 1cd68...24f

Skrevet

Vet du sier at det ikke er et alternativ, men jeg hadde skiftet navn og lagt til pikenavnet på navnene til barna også. Mine barn har også to fornavn, jeg hadde allikevel gått for den løsningen hvis jeg var i samme situasjon.

Anonymkode: 858a4...db7

Skrevet

Det at han overhodet ikke vil vurdere å ta den nye kjæresten sitt navn ville gjort at jeg nekter å bytte navn selv. Han mener tydeligvis at det er kvinner som skal forandre navn og menn skal få beholde navnet de har hatt hele livet.

Du bytter selvfølgelig ikke navn hvis du ikke vil det selv. 

Skrevet

Mamma hadde pappa sitt etternavn og vårt etternavn, i mange år etter skilsmissen. Hun tok nye mannens etternavn da de giftet seg. Det var litt rart og sårt i begynnelsen, men forståelig at det ble slik. 

Min farmor har vært skilt i 40 år, men har beholdt etternavnet til ex mannen. Hun og barna hennes har dette etternavnet. Synes det er fint jeg. 😊Du bestemmer. De kan ikke tvinge deg. 

Føler de/hun seg truet av en så liten ting? 

Du og barna deler samme etternavn, punktum finale. Mannen får hete nye kones etternavn og sitt eget etternavn. De får finne ut av det. 

Anonymkode: 970e4...187

Skrevet

Angela Merkel har fremdeles eksens etternavn og de har ikke en gang barn pluss at hun er gift på nytt.

Din eks syntes det var greit at du tok hans etternavn da dere giftet dere og han burde ha tenkt på at navnskifte er permanent så jeg hadde ikke byttet fordi han ønsket det, bare hvis jeg selv ønsket det.

Anonymkode: 3363b...2a4

Skrevet

Det er altså så patetisk med menn som insisterer på at kone og barn skal ha hans etternavn, men så viser det seg at kona i hans øyne bare har det til låns.

Og dette nautet han er sammen med, hun mener altså oppriktig at HUN skal bestemme at du ikke skal ha samme etternavn som dine barn, men at HUN da kan velge å ha det så de fremstår som en familie med felles barn?

Hadde bedt dem ta seg en bolle.

Anonymkode: 20e6e...337

Skrevet

Min mamma har pappas etternavn. Vi barna har også pappas etternavn. De har vært skilt i 33år. 

Anonymkode: 7b5de...b58

Skrevet

Han er jo ikke i posisjon til å kreve noe som helst. Vil du ikke, så sier du det og gjør som du selv vil. Så kan han og nykjæresten kreve så mye de bare gidder.

Anonymkode: 66f86...209

Skrevet

Alternativ 3, uten å bruke en halv kalori på diskusjon. Dette er rett og slett ikke gjenstand for diskusjon. Hva slags kålmark av en eks er dette? Og den nye dama? Fatter bare ikke at de kan tro de har stemmerett på dette en gang. 

Anonymkode: 7386a...7ff

Skrevet

Dette kan verken hun, han eller de to sammen bestemme. Faktum er at de har ingenting de skulle ha sagt når det gjelder hvilket navn du velger å ha. Du kan velge å beholde det navnet du nå har, som er ditt navn. Eller du kan velge å bytte det ut, nå, om ti år eller om førti år. Det er kun ditt valg.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg beholder navnet, og bruker ikke mer tid på å tenke på dette. 
Både ex-mannen og hans nye kjæreste er egentlig oppegående og hyggelige folk, så jeg ble litt overrasket over hele denne situasjonen. 

TS

Anonymkode: a9662...5ed

Skrevet

Du har jo ikke hans navn, du har barnas. 

Anonymkode: b7604...ce1

Skrevet

Drit i dem. Du kan ha hvilket navn du vil. Mamma har fortsatt pappa sitt. Det ble hennes navn også etterhvert og hun har samme som oss barna. 

Anonymkode: cf4ed...e2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...