Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Bevares de gjør absolutt mye bra, på enkelte steder! Jeg gikk ut av et voldelig forhold for 3 år siden og har det topp alene, med barna mine. Han er politianmeldt. Da sender politiet automatisk en bekymringsmelding. Jeg fikk da også hjelp til å sende inn en bekymringsmelding via et ungdomstiltak i kommunen på mine 2 eldste barn. Jeg så de slet med sosiale koder. Jeg hadde snakket/kjempet mot skolen i et år da. Kontaktet ppt og bup uten hell. Helsesøster på skolen sendte også inn en melding etter at jeg snakket med henne om at jeg trengte hjelp med å bygge vennskap for barna. Jeg tenkte at NÅ får vi hjelp! Der tok jeg feil.. Jeg har flotte skriv fra skolen om oppfølging, klær, mat og samarbeid. Jeg har like bra skriv fra barnehagen. Jeg har bra skriv fra helsestasjonen. Jeg har bra skriv fra fastlegen om at helsen min er bra mht en ulykke jeg var i, i fjor. Jeg leier et helt nytt hus. Alt er på stell i huset. Har gode skriv på det fra barnevernet. MEN, de mener at jeg ikke har jobbet nok med traumer frs det voldelige forholdet. DPS ville derimot ikke rote i det siden jeg ikke har noen utfordringer med dette i hverdagen. Barnevernet mener at jeg ikke har emosjonell omsorg for barna! Noe skolen, barnehagen, helsestasjonen og fastlegen ikke er enige i! Barnevernstjenesten vil gå til Fylkesnemnda for å tvangsflytte mine 2 eldste til far på heltid. Han har knapt hatt dem annenhver helg de 2 siste årene. Han har hatt dem 2 uker i ferien de 5 årene før det! De vil sende mine 2 minste i besøkshjem uten å definere tidsrommet! Hva i alle dager kan jeg gjøre for å stoppe dette? Er det noen gode sjeler her inne som kan regler for barns rettigheter som barnevernet må følge? Noen andre tips? Jeg dør innvendig bare ved tanken på hvordan dette har utviklet seg! Anonymkode: 63b10...66a
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 La dem det, da. Dersom situasjonen er som du beskriver, vil de jo ikke få medhold i nemnda. Hva sier advokaten din? Anonymkode: e40b0...d22
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bevares de gjør absolutt mye bra, på enkelte steder! Jeg gikk ut av et voldelig forhold for 3 år siden og har det topp alene, med barna mine. Han er politianmeldt. Da sender politiet automatisk en bekymringsmelding. Jeg fikk da også hjelp til å sende inn en bekymringsmelding via et ungdomstiltak i kommunen på mine 2 eldste barn. Jeg så de slet med sosiale koder. Jeg hadde snakket/kjempet mot skolen i et år da. Kontaktet ppt og bup uten hell. Helsesøster på skolen sendte også inn en melding etter at jeg snakket med henne om at jeg trengte hjelp med å bygge vennskap for barna. Jeg tenkte at NÅ får vi hjelp! Der tok jeg feil.. Jeg har flotte skriv fra skolen om oppfølging, klær, mat og samarbeid. Jeg har like bra skriv fra barnehagen. Jeg har bra skriv fra helsestasjonen. Jeg har bra skriv fra fastlegen om at helsen min er bra mht en ulykke jeg var i, i fjor. Jeg leier et helt nytt hus. Alt er på stell i huset. Har gode skriv på det fra barnevernet. MEN, de mener at jeg ikke har jobbet nok med traumer frs det voldelige forholdet. DPS ville derimot ikke rote i det siden jeg ikke har noen utfordringer med dette i hverdagen. Barnevernet mener at jeg ikke har emosjonell omsorg for barna! Noe skolen, barnehagen, helsestasjonen og fastlegen ikke er enige i! Barnevernstjenesten vil gå til Fylkesnemnda for å tvangsflytte mine 2 eldste til far på heltid. Han har knapt hatt dem annenhver helg de 2 siste årene. Han har hatt dem 2 uker i ferien de 5 årene før det! De vil sende mine 2 minste i besøkshjem uten å definere tidsrommet! Hva i alle dager kan jeg gjøre for å stoppe dette? Er det noen gode sjeler her inne som kan regler for barns rettigheter som barnevernet må følge? Noen andre tips? Jeg dør innvendig bare ved tanken på hvordan dette har utviklet seg! Anonymkode: 63b10...66a Barnevernet er noen idioter til tider! Anonymkode: 49ced...892
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnevernet er noen idioter til tider! Anonymkode: 49ced...892 Vel jeg lurer jo på hvordan de kan mene dette. Og den sakkyndige rapporten er jo rent oppspinn! Og de mangler observasjoner av meg med 2 av barna i vante omgivelser. Jeg rappoterte jo inn selv fordi jeg så at barna mine ble mobbet, at de ikke hadde venner, at de var triste på skolen! Hi Anonymkode: 63b10...66a
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vel jeg lurer jo på hvordan de kan mene dette. Og den sakkyndige rapporten er jo rent oppspinn! Og de mangler observasjoner av meg med 2 av barna i vante omgivelser. Jeg rappoterte jo inn selv fordi jeg så at barna mine ble mobbet, at de ikke hadde venner, at de var triste på skolen! Hi Anonymkode: 63b10...66a Helt ufattelig! Jeg forstår det ikke. Har hatt noen helt hårreisende opplevelser med de jeg og. MASSE LYKKE TIL. Klag på rapporten og vedtaket. Anonymkode: 49ced...892
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel jeg lurer jo på hvordan de kan mene dette. Og den sakkyndige rapporten er jo rent oppspinn! Og de mangler observasjoner av meg med 2 av barna i vante omgivelser. Jeg rappoterte jo inn selv fordi jeg så at barna mine ble mobbet, at de ikke hadde venner, at de var triste på skolen! Hi Anonymkode: 63b10...66a Og deeer kom det mer som du utelot i hovedinnlegget. Dere har altså vært gjennom en sakkyndigutredning, og den sakkyndige - altså en psykolog eller psykiater som er godkjent for å utrede barnesaker - har konkludert med at de eldste barna vil ha det bedre hos sin far og at du behøver tiltak ifht de yngste? Det er ikke barneverntjenestens oppgave i det hele tatt å hjelpe barn som blir mobbet. Det ligger til skolen. Likevel har et ungdomstiltak bistått deg i å melde bekymring. Og helsesøster har meldt bekymring til barnevernet fordi du ba om hjelp med å bygge vennskap for barna? Selv om helsesøstre vet godt hva som er barneverntjenestens oppgaver, og det er ikke sosial støtte til barn med velfungerende omsorgspersoner. Beklager, men jeg tror deg ikke på at virkeligheten er som du ser den. Altså - du oppfatter sikkert situasjonen som du presenterer den, men jeg har møtt ganske mange foreldre som er helt ute av stand til å se den bekymringen mange andre rundt barna har. Det blir helt umulig å uttale seg om dette uten å ha sett saksdokumentene, men om ting er som du oppfatter dem har du ingenting å bekymre deg for. Da vil jo Fylkesnemnda gi deg medhold. Anonymkode: e40b0...d22
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 Fylkesnemnda kan ikke flytte barn fra mor til far, eller fra far til mor. Her må du ha misforstått noe. Anonymkode: e3bd1...de0
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og deeer kom det mer som du utelot i hovedinnlegget. Dere har altså vært gjennom en sakkyndigutredning, og den sakkyndige - altså en psykolog eller psykiater som er godkjent for å utrede barnesaker - har konkludert med at de eldste barna vil ha det bedre hos sin far og at du behøver tiltak ifht de yngste? Det er ikke barneverntjenestens oppgave i det hele tatt å hjelpe barn som blir mobbet. Det ligger til skolen. Likevel har et ungdomstiltak bistått deg i å melde bekymring. Og helsesøster har meldt bekymring til barnevernet fordi du ba om hjelp med å bygge vennskap for barna? Selv om helsesøstre vet godt hva som er barneverntjenestens oppgaver, og det er ikke sosial støtte til barn med velfungerende omsorgspersoner. Beklager, men jeg tror deg ikke på at virkeligheten er som du ser den. Altså - du oppfatter sikkert situasjonen som du presenterer den, men jeg har møtt ganske mange foreldre som er helt ute av stand til å se den bekymringen mange andre rundt barna har. Det blir helt umulig å uttale seg om dette uten å ha sett saksdokumentene, men om ting er som du oppfatter dem har du ingenting å bekymre deg for. Da vil jo Fylkesnemnda gi deg medhold. Anonymkode: e40b0...d22 Jeg fikk beskjed om at kun bvt kunne henvise til Bup, og på Bup kunne de se etter en asbergers diagnose eller lignende siden de ikke greide å få seg venner. Hi Anonymkode: 63b10...66a
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fylkesnemnda kan ikke flytte barn fra mor til far, eller fra far til mor. Her må du ha misforstått noe. Anonymkode: e3bd1...de0 Det er detre min advokat også klager på. Om jeg ikke skriver barna over på far så vil bvt hente dem ut med makt. Hi Anonymkode: 63b10...66a
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og deeer kom det mer som du utelot i hovedinnlegget. Dere har altså vært gjennom en sakkyndigutredning, og den sakkyndige - altså en psykolog eller psykiater som er godkjent for å utrede barnesaker - har konkludert med at de eldste barna vil ha det bedre hos sin far og at du behøver tiltak ifht de yngste? Det er ikke barneverntjenestens oppgave i det hele tatt å hjelpe barn som blir mobbet. Det ligger til skolen. Likevel har et ungdomstiltak bistått deg i å melde bekymring. Og helsesøster har meldt bekymring til barnevernet fordi du ba om hjelp med å bygge vennskap for barna? Selv om helsesøstre vet godt hva som er barneverntjenestens oppgaver, og det er ikke sosial støtte til barn med velfungerende omsorgspersoner. Beklager, men jeg tror deg ikke på at virkeligheten er som du ser den. Altså - du oppfatter sikkert situasjonen som du presenterer den, men jeg har møtt ganske mange foreldre som er helt ute av stand til å se den bekymringen mange andre rundt barna har. Det blir helt umulig å uttale seg om dette uten å ha sett saksdokumentene, men om ting er som du oppfatter dem har du ingenting å bekymre deg for. Da vil jo Fylkesnemnda gi deg medhold. Anonymkode: e40b0...d22 Er det ikke mer sannsynlig at skole, barnehage, helsesøster, Hi og barnas lege har et mer helhetlig inntrykk av deres situasjon enn hva en saksbehandler i bv og en sakkyndig som har møtt Hi og barn kun kort har? Hvis du jobber i bv så synes jeg det er skremmende hvordan du tolker det Hi har skrevet. Hun har skrevet at hennes eksmann er anmeldt for volden. Da blir bv automatisk koblet inn. Hi forteller også at hun selv meldte fra til bv, først ved hjelp av ungdomstiltaket i kommunen, og at helsesøster også meldte fra for henne. Jeg vil anta at helsesøster, som kjenner HI og barna, ser det samme som jeg ser ut fra dette, nemlig at dette mest trolig er barn og en familie som er traumatiserte og som kan trenge hjelp. Hjelp som HI tydelig har bedt om hos ulike instanser uten å ha fått. Og at da blir bv en instans som burde se barnas beste. Å splitte søskenflokken og føre to av barna tilbake til en voldelig far finnes det ingen logikk i - spesielt ikke når alle som faktisk står rundt HI og familien gir Hi gode skussmål. Det må tas hensyn til at Hi og barna har bodd i et voldelig hjem og hvor også barna trolig er traumatiserte av det de har opplevd. Det er også en kjent sak at sakkyndige dessverre ofte tar seg for lite tid til å avsløre manipulerende menn som ofte er psykopater. Voldelige menn er som regel også minst manipulerende, mange av dem er psykopater. Og dessverre så er de også da ofte gode til å manipulere også fagpersoner. Dette har jurist og psykolog Grete Nordhelle dokumentert bra og skrevet mye om. Hi, søk opp arbeider til Grete Nordhelle, det kan hjelpe deg og advokaten hvis bv ønsker å overføre ungene til far igjen. Om ikke annet så vil det hjelpe til å vise til ev. "hull" i sakkyndiges rapport. Anonymkode: 3d837...063
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #11 Skrevet 12. september 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er detre min advokat også klager på. Om jeg ikke skriver barna over på far så vil bvt hente dem ut med makt. Hi Anonymkode: 63b10...66a Barnevernet kan ikke hente de "med makt"/tvangsvedtak uten at det enten er akutt eller at fylkesnemda har bestemt det. Om saken er så enkel som du presenterer. Alle instanser er enige om at du er emosjonelt tilstede for barna så har jo ikke barnevernet en sak og vil tape saken i Fylkednemda. Om det derimot er slik at den sakkyndige har vurdert at du ikke gir god nok emosjonell støtte så er det vanskeligere. Den teller jo mer enn hva skolen tror om din evne til emosjonell støtte. Skolen ser jo ikke hvordan dere har det hjemme. De ansatte i bv har vel gjort hjemmebesøk? snakket med barna? Det må jo være mer til denne saken enn det du forteller. At skolen sier alt er bra med matpakker, samarbeid og klær feks. sier jo lite om hvordan barna blir møtt på følelsene sine hjemme. Så er jeg enig med hun over...at det ikke et slik at foreldre alltid ser hvordan man kan komme til kort. At feks manglende emosjonell støtte hjemmefra kan gjøre at man får andre typer vansker, feks med å knytte seg til andre (sosialt), konsentrasjon/oppmerksomher på skolen, psyk. uhelse hos barna osv. At det å være glad i barna og ønske dem det beste ikke alltid er nok om egen kapasitet til omsorg og tilknytning feks ikke er god nok. Når det er sagt så er det rart at DPS sier at du ikke skal få hjelp mtp traumer fordi det ikke påvirker fungering i hverdagen og at barnevernet sier at traumene klart påvirker din evne til emosjonell støtte for barna. Da tenker jeg ett første skritt fra dem kanskje burde være å evt sørge for god psyksik helsehjelp til deg, evt familieråd, avlastning osv. All den tid flytting er en såpass stor belastning for barn. Så da igjen lurer jeg jo på om du forteller alt. De må jo ha vurdert at det er svært alvorlig om de tenker det er bedre for så store barn og flyttes ut av hjemmet. Anonymkode: f83f9...fee
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #12 Skrevet 12. september 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det ikke mer sannsynlig at skole, barnehage, helsesøster, Hi og barnas lege har et mer helhetlig inntrykk av deres situasjon enn hva en saksbehandler i bv og en sakkyndig som har møtt Hi og barn kun kort har? Hvis du jobber i bv så synes jeg det er skremmende hvordan du tolker det Hi har skrevet. Hun har skrevet at hennes eksmann er anmeldt for volden. Da blir bv automatisk koblet inn. Hi forteller også at hun selv meldte fra til bv, først ved hjelp av ungdomstiltaket i kommunen, og at helsesøster også meldte fra for henne. Jeg vil anta at helsesøster, som kjenner HI og barna, ser det samme som jeg ser ut fra dette, nemlig at dette mest trolig er barn og en familie som er traumatiserte og som kan trenge hjelp. Hjelp som HI tydelig har bedt om hos ulike instanser uten å ha fått. Og at da blir bv en instans som burde se barnas beste. Å splitte søskenflokken og føre to av barna tilbake til en voldelig far finnes det ingen logikk i - spesielt ikke når alle som faktisk står rundt HI og familien gir Hi gode skussmål. Det må tas hensyn til at Hi og barna har bodd i et voldelig hjem og hvor også barna trolig er traumatiserte av det de har opplevd. Det er også en kjent sak at sakkyndige dessverre ofte tar seg for lite tid til å avsløre manipulerende menn som ofte er psykopater. Voldelige menn er som regel også minst manipulerende, mange av dem er psykopater. Og dessverre så er de også da ofte gode til å manipulere også fagpersoner. Dette har jurist og psykolog Grete Nordhelle dokumentert bra og skrevet mye om. Hi, søk opp arbeider til Grete Nordhelle, det kan hjelpe deg og advokaten hvis bv ønsker å overføre ungene til far igjen. Om ikke annet så vil det hjelpe til å vise til ev. "hull" i sakkyndiges rapport. Anonymkode: 3d837...063 Du skriver at det er kjent at sakkyndige ofte ikke er gode nok til å avsløre manipulerende menn (eller kvinner). Enig i det. Men i dette tilfellet er personen anmeldt og ikke i bildet i følge hi. Det er ikke sikkert det er barnas far som har vært voldelig, all den tid han har hatt samvær med de eldste. Så da kan man jo også argumentere med at mor ikke har beskyttet barna om de har levd med vold fra stefar i hjemmet. Samtidig så er det klart at vold, psykisk eller fysisk gir traumer og at hele familien kan ha behov for hjelp. MEN det kan også være slik at mor ikke har klart å sette barnas behov først og at dette har skapt store vansker for barna med tilknytning, skole, venner osv. At det er vanskelig for mor å vurdere barnas behov fordi hun strever selv. Jeg har vært i flere saker der manglende emosjonell støtte og psykisk vold i hjemmet har gitt barna store psykiske vansker. Uten at skole, forelder eller andre skjønner hvorfor ungene strever. De får jo det de trenger (klær, mat osv) men har ikke fått tilstrekkelig oppfølging av en allerede stresset forelder. Noen ganger handler det ikke om annet enn kapasitet. belastningene blir for store, for langvarige og den/de som skal følge opp klarer ikke dette godt nok. Barn som vokser opp med vold (psykisk eller fysisk) vil jo ha mye større behov for god emosjonell reguleringstøtte enn barn med med ordinære oppvekstvilkår. Her er det flere feller man kan gå i ved tolkning i og med at vi har så lite informasjon som vi har. Anonymkode: f83f9...fee
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #13 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bevares de gjør absolutt mye bra, på enkelte steder! Jeg gikk ut av et voldelig forhold for 3 år siden og har det topp alene, med barna mine. Han er politianmeldt. Da sender politiet automatisk en bekymringsmelding. Jeg fikk da også hjelp til å sende inn en bekymringsmelding via et ungdomstiltak i kommunen på mine 2 eldste barn. Jeg så de slet med sosiale koder. Jeg hadde snakket/kjempet mot skolen i et år da. Kontaktet ppt og bup uten hell. Helsesøster på skolen sendte også inn en melding etter at jeg snakket med henne om at jeg trengte hjelp med å bygge vennskap for barna. Jeg tenkte at NÅ får vi hjelp! Der tok jeg feil.. Jeg har flotte skriv fra skolen om oppfølging, klær, mat og samarbeid. Jeg har like bra skriv fra barnehagen. Jeg har bra skriv fra helsestasjonen. Jeg har bra skriv fra fastlegen om at helsen min er bra mht en ulykke jeg var i, i fjor. Jeg leier et helt nytt hus. Alt er på stell i huset. Har gode skriv på det fra barnevernet. MEN, de mener at jeg ikke har jobbet nok med traumer frs det voldelige forholdet. DPS ville derimot ikke rote i det siden jeg ikke har noen utfordringer med dette i hverdagen. Barnevernet mener at jeg ikke har emosjonell omsorg for barna! Noe skolen, barnehagen, helsestasjonen og fastlegen ikke er enige i! Barnevernstjenesten vil gå til Fylkesnemnda for å tvangsflytte mine 2 eldste til far på heltid. Han har knapt hatt dem annenhver helg de 2 siste årene. Han har hatt dem 2 uker i ferien de 5 årene før det! De vil sende mine 2 minste i besøkshjem uten å definere tidsrommet! Hva i alle dager kan jeg gjøre for å stoppe dette? Er det noen gode sjeler her inne som kan regler for barns rettigheter som barnevernet må følge? Noen andre tips? Jeg dør innvendig bare ved tanken på hvordan dette har utviklet seg! Anonymkode: 63b10...66a I alle dager 😳. Her må du få deg en advokat så snart som mulig. Anonymkode: 23223...da5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #14 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og deeer kom det mer som du utelot i hovedinnlegget. Dere har altså vært gjennom en sakkyndigutredning, og den sakkyndige - altså en psykolog eller psykiater som er godkjent for å utrede barnesaker - har konkludert med at de eldste barna vil ha det bedre hos sin far og at du behøver tiltak ifht de yngste? Det er ikke barneverntjenestens oppgave i det hele tatt å hjelpe barn som blir mobbet. Det ligger til skolen. Likevel har et ungdomstiltak bistått deg i å melde bekymring. Og helsesøster har meldt bekymring til barnevernet fordi du ba om hjelp med å bygge vennskap for barna? Selv om helsesøstre vet godt hva som er barneverntjenestens oppgaver, og det er ikke sosial støtte til barn med velfungerende omsorgspersoner. Beklager, men jeg tror deg ikke på at virkeligheten er som du ser den. Altså - du oppfatter sikkert situasjonen som du presenterer den, men jeg har møtt ganske mange foreldre som er helt ute av stand til å se den bekymringen mange andre rundt barna har. Det blir helt umulig å uttale seg om dette uten å ha sett saksdokumentene, men om ting er som du oppfatter dem har du ingenting å bekymre deg for. Da vil jo Fylkesnemnda gi deg medhold. Anonymkode: e40b0...d22 Her er det mye synsing og lite kunnskap. Undersøkelser har vist at en for stor andel barnehager og skoler ikke er selvkritiske, men er raske til å fraskrive seg ansvar og påstå at utfordringer barn har på skolen må skyldes hjemmet. Anonymkode: 23223...da5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #15 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er detre min advokat også klager på. Om jeg ikke skriver barna over på far så vil bvt hente dem ut med makt. Hi Anonymkode: 63b10...66a Barnevernet kan plassere midlertidig hos far. Men kun i påvente av barnefordelingssak. Fylkesnemnda kan ikke plassere hos far. Kun i godkjent fosterhjem eller institusjon. Anonymkode: e3bd1...de0
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #16 Skrevet 12. september 2020 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det ikke mer sannsynlig at skole, barnehage, helsesøster, Hi og barnas lege har et mer helhetlig inntrykk av deres situasjon enn hva en saksbehandler i bv og en sakkyndig som har møtt Hi og barn kun kort har? Hvis du jobber i bv så synes jeg det er skremmende hvordan du tolker det Hi har skrevet. Hun har skrevet at hennes eksmann er anmeldt for volden. Da blir bv automatisk koblet inn. Hi forteller også at hun selv meldte fra til bv, først ved hjelp av ungdomstiltaket i kommunen, og at helsesøster også meldte fra for henne. Jeg vil anta at helsesøster, som kjenner HI og barna, ser det samme som jeg ser ut fra dette, nemlig at dette mest trolig er barn og en familie som er traumatiserte og som kan trenge hjelp. Hjelp som HI tydelig har bedt om hos ulike instanser uten å ha fått. Og at da blir bv en instans som burde se barnas beste. Å splitte søskenflokken og føre to av barna tilbake til en voldelig far finnes det ingen logikk i - spesielt ikke når alle som faktisk står rundt HI og familien gir Hi gode skussmål. Det må tas hensyn til at Hi og barna har bodd i et voldelig hjem og hvor også barna trolig er traumatiserte av det de har opplevd. Det er også en kjent sak at sakkyndige dessverre ofte tar seg for lite tid til å avsløre manipulerende menn som ofte er psykopater. Voldelige menn er som regel også minst manipulerende, mange av dem er psykopater. Og dessverre så er de også da ofte gode til å manipulere også fagpersoner. Dette har jurist og psykolog Grete Nordhelle dokumentert bra og skrevet mye om. Hi, søk opp arbeider til Grete Nordhelle, det kan hjelpe deg og advokaten hvis bv ønsker å overføre ungene til far igjen. Om ikke annet så vil det hjelpe til å vise til ev. "hull" i sakkyndiges rapport. Anonymkode: 3d837...063 Det står ikke noe sted her at sakkyndig og barnevern kun har møtt familien kort. Det ville være svært uvanlig når en sakkyndigutredning er fullført OG barneverntjenesten har slik grad av bekymring at de mener to av barna bør flytte. Jeg gjetter at de to eldste barna har en annen far enn de yngste, ut fra vurderingene som er gjort - men det sier ikke HI noe om. Faktum som HI presenterer er at to ulike instanser har meldt bekymring, barneverntjenesten har blitt bekymret nok til å hyre inn sakkyndig (det er ikke særlig vanlig), samt at sakkyndig har landet på at to av barna bør bo et annet sted og de to andre bør ha hjelpetiltak. Hva fastlegen måtte mene om saken tar jeg med en god klype salt, det er svært sjelden disse kjenner familier godt nok til å komme med en kvalifisert uttalelse. Om barnehage og skole er positive til mors omsorg i sin helhet, er det et kjempepluss. Det vil jeg tro sakkyndig også har tatt med i sin vurdering, jeg har aldri sett en sakkyndigvurdering hvor det ikke er innhentet komparentopplysninger derfra. Selv ikke hos de mest slurvete sakkyndige. Barneverntjenesten kan bare flytte barn til samværsforelder som en midlertidig løsning i påvente av sak etter Barneloven, så hva HI sier om dette henger ikke helt på greip. Summa summarum: Det er umulig å mene noe om HIs situasjon på bakgrunn av informasjonen som er gitt her, men jeg tror ikke noe på at saken er så enkel som den presenteres. Sannsynligheten for at hun har misforstått noe eller har en annen virkelighetsforståelse enn andre som kjenner barna, er minst like høy som sannsynligheten for at både barneverntjenesten og en ekstern sakkyndig er helt på jordet (om nå HIs presentasjon av hva barneverntjenesten faktisk foreslår i det hele tatt er riktig, den gir jo ikke helt mening). At det er svikt i emosjonell omsorgsutøvelse hos traumeutsatte voksne er ikke uvanlig. At disse likevel ikke får et adekvat tilbud hos DPS er heller ikke uvanlig. Om det er tilfelle her kan ikke vi vite. Anonymkode: e40b0...d22
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #17 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du skriver at det er kjent at sakkyndige ofte ikke er gode nok til å avsløre manipulerende menn (eller kvinner). Enig i det. Men i dette tilfellet er personen anmeldt og ikke i bildet i følge hi. Det er ikke sikkert det er barnas far som har vært voldelig, all den tid han har hatt samvær med de eldste. Så da kan man jo også argumentere med at mor ikke har beskyttet barna om de har levd med vold fra stefar i hjemmet. Samtidig så er det klart at vold, psykisk eller fysisk gir traumer og at hele familien kan ha behov for hjelp. MEN det kan også være slik at mor ikke har klart å sette barnas behov først og at dette har skapt store vansker for barna med tilknytning, skole, venner osv. At det er vanskelig for mor å vurdere barnas behov fordi hun strever selv. Jeg har vært i flere saker der manglende emosjonell støtte og psykisk vold i hjemmet har gitt barna store psykiske vansker. Uten at skole, forelder eller andre skjønner hvorfor ungene strever. De får jo det de trenger (klær, mat osv) men har ikke fått tilstrekkelig oppfølging av en allerede stresset forelder. Noen ganger handler det ikke om annet enn kapasitet. belastningene blir for store, for langvarige og den/de som skal følge opp klarer ikke dette godt nok. Barn som vokser opp med vold (psykisk eller fysisk) vil jo ha mye større behov for god emosjonell reguleringstøtte enn barn med med ordinære oppvekstvilkår. Her er det flere feller man kan gå i ved tolkning i og med at vi har så lite informasjon som vi har. Anonymkode: f83f9...fee Uansett er det her tilfelle at mor/barn trolig er traumatiserte. Mor har kommet seg ut av det voldelige forholdet. Mor har bedt om hjelp "alle steder" uten å få hjelp. DPS mener hun er for frisk og velfungerende. Såsant det ikke er svært alvorlig i hverdagen i hjemmet nå så skal ikke bv ta barn ut av hjemmet uten å først ha forsøkt å hjelpe familien. Her er det bedt om hjelp, det vil si mor er motivert. Da skal ikke ungene tas fra henne uten at hjelp er forsøkt, spesielt ikke når man vet at mor og barn har opplevd vold og traumer. Da er ikke det rette å splitte en søskenflokk. Enig i at vi har lite informasjon, men ut fra det Hi skriver mener jeg likevel at bv ikke kan fjerne ungene før hun/barna har fått tilbud om hjelp, spesielt ikke siden mor har vist at hun har kommet seg unna voldsutøveren, har skapt en stabil hverdag og hun er motivert for å få hjelp og selv har bedt om dette både for egen del og for barnas del. Anonymkode: 3d837...063
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #18 Skrevet 12. september 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig i at vi har lite informasjon, men ut fra det Hi skriver mener jeg likevel at bv ikke kan fjerne ungene før hun/barna har fått tilbud om hjelp, spesielt ikke siden mor har vist at hun har kommet seg unna voldsutøveren, har skapt en stabil hverdag og hun er motivert for å få hjelp og selv har bedt om dette både for egen del og for barnas del. Anonymkode: 3d837...063 Men man kan ikke vurdere en kompleks barnevernsak ut fra det HI skriver. Nettopp fordi det er for lite informasjon. Det eneste fornuftige rådet hun kan få er å skaffe en dyktig advokat. Det er et godt råd til alle foreldre som kommer i den situasjonen at det blir aktuelt med tvangstiltak fra det offentlige, og nettopp derfor har man rett på gratis juridisk bistand. Anonymkode: e40b0...d22
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #19 Skrevet 12. september 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk beskjed om at kun bvt kunne henvise til Bup, og på Bup kunne de se etter en asbergers diagnose eller lignende siden de ikke greide å få seg venner. Hi Anonymkode: 63b10...66a Det stemmer ikke. Fstlegen henviser til BUP. Hvem ga deg slike opplysninger? det er regelrett løgn. Anonymkode: ba791...191
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #20 Skrevet 12. september 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uansett er det her tilfelle at mor/barn trolig er traumatiserte. Mor har kommet seg ut av det voldelige forholdet. Mor har bedt om hjelp "alle steder" uten å få hjelp. DPS mener hun er for frisk og velfungerende. Såsant det ikke er svært alvorlig i hverdagen i hjemmet nå så skal ikke bv ta barn ut av hjemmet uten å først ha forsøkt å hjelpe familien. Her er det bedt om hjelp, det vil si mor er motivert. Da skal ikke ungene tas fra henne uten at hjelp er forsøkt, spesielt ikke når man vet at mor og barn har opplevd vold og traumer. Da er ikke det rette å splitte en søskenflokk. Enig i at vi har lite informasjon, men ut fra det Hi skriver mener jeg likevel at bv ikke kan fjerne ungene før hun/barna har fått tilbud om hjelp, spesielt ikke siden mor har vist at hun har kommet seg unna voldsutøveren, har skapt en stabil hverdag og hun er motivert for å få hjelp og selv har bedt om dette både for egen del og for barnas del. Anonymkode: 3d837...063 Enig! Jeg bodde med moren min og en voldelig stefar! Moren min var helt super med meg selv om jeg merket at hun var trist og lei seg innimellom. Volden merket jeg ikke direkte på kroppen slik min mor gjorde, men det er klart at jeg ble nervøs av det hele. Barnevernet fikk flere bekymringsmeldinger, men det jeg reagerer på er at når vi (mamma og jeg) kom oss vekk, fikk en leilighet og alt ble så bra, da kom BV inn på banen og flyttet meg i fosterhjem. Jeg husker fortsatt hvor vondt det var og hvor mye jeg savnet mamma. Jeg har aldri vært så ulykkelig som etter at jeg ble plassert i fosterhjem. Etter ca 1 år fikk jeg flytte hjem igjen til mamma fordi jeg var så ulykkelig i fosterhjem. Fosterforeldrene var greie mennesker de, men de var ikke mamma. De så og forsto hvor ulykkelig jeg var, og de var med å hjelpe til slik at jeg fikk flyttet tilbake (vet ikke helt hvordan det gikk til). Da hadde jeg gått mye ned i vekt og ble omtalt som deprimert. Da var jeg mellom 9-10 år. Mamma hadde nok ikke alt på stell etter vi flyttet for oss selv, men hvem har det? Hun var altid så kjærlig og god og fulgte opp på alle måter. Jeg merket hvor lykkeligere hun ble når vi kom oss bort fra stefaren min. Hvorfor ventet de med å gjøre noe når vi endelig hadde kommet oss bort? Jeg klarer ikke å forstå det. Det var mitt verste år når jeg ble tvunget bort fra mamma, det opplevdes som mye verre enn å faktisk bo i et voldelig hjem. Anonymkode: ba791...191
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #21 Skrevet 12. september 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk beskjed om at kun bvt kunne henvise til Bup, og på Bup kunne de se etter en asbergers diagnose eller lignende siden de ikke greide å få seg venner. Hi Anonymkode: 63b10...66a Da tror jeg noen har løyet til deg. Fastlegen henviser til bup. Barnevernet trenger ikkje være i bildet i det hele tatt Anonymkode: 7ef85...cfa
Anonym bruker Skrevet 12. september 2020 #22 Skrevet 12. september 2020 Dessverre veldig typisk i flere saker med barnevernet. Mor og barn opplever vold fra far. Og så mener bv at mor er så preget av det at de flytter barna til far😲 I flere sånne tilfeller har far psykopatiske trekk, og går selvfølgelig for å være "en fantastisk far". Skremmende og tenker bare stakars stakkars barn. Håper at du har en veldig god advokat. Det trenger du. Og ikke gi opp. Anonymkode: 06993...d30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå