Gå til innhold

14 åring som bare spiser søppel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min 14 år gamle sønn er helt grusom i matveien. Jeg lager god og variert mat så det blir både kjøtt fisk og ful i løpet av uka med masse grønt. Min sønn pirker som regel bare i maten med mindre det er ting som taco, pizza, hamburger osv. Hvert eneste måltid må jeg be han å ta grønnsaker på fatet. Han hiver i seg ris om vi har det, men jeg må faktisk sitte å be han å spise grønnsakene og mange ganger kjøttet han har på fatet også. Han kan godt hive i seg en 200 grams sjokolade, en pose potetgull og tømme en stor flaske cola på en lørdagskveld, så jeg vet at det ikke er fordi han er småspist. Jeg har lar dem ikke spise godteri eller drikke brus i ukedagene, de må spise brød eller kan få en kopp nudler om jeg føler med spandabel en kveld. Jeg juicer mye, å det liker han heldigvis. Men frukt kommer ikke på tale. Lager vi belgiske vafler i helgene har han kun melis på. Han vil ikke ha noe som helst frukt eller bær. Han er ikke undervektig, men han er ganske slank. Har dere noen tips til hvordan jeg sal få han til å spise litt bedre? Har forsøkt å forklare han dette med næring og hvor viktig det er, men det siger ikke inn. Er det noen av deres ungdommer som er sånn, hva gjør dere?

Anonymkode: e4e8c...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min 14 år gamle sønn er helt grusom i matveien. Jeg lager god og variert mat så det blir både kjøtt fisk og ful i løpet av uka med masse grønt. Min sønn pirker som regel bare i maten med mindre det er ting som taco, pizza, hamburger osv. Hvert eneste måltid må jeg be han å ta grønnsaker på fatet. Han hiver i seg ris om vi har det, men jeg må faktisk sitte å be han å spise grønnsakene og mange ganger kjøttet han har på fatet også. Han kan godt hive i seg en 200 grams sjokolade, en pose potetgull og tømme en stor flaske cola på en lørdagskveld, så jeg vet at det ikke er fordi han er småspist. Jeg har lar dem ikke spise godteri eller drikke brus i ukedagene, de må spise brød eller kan få en kopp nudler om jeg føler med spandabel en kveld. Jeg juicer mye, å det liker han heldigvis. Men frukt kommer ikke på tale. Lager vi belgiske vafler i helgene har han kun melis på. Han vil ikke ha noe som helst frukt eller bær. Han er ikke undervektig, men han er ganske slank. Har dere noen tips til hvordan jeg sal få han til å spise litt bedre? Har forsøkt å forklare han dette med næring og hvor viktig det er, men det siger ikke inn. Er det noen av deres ungdommer som er sånn, hva gjør dere?

Anonymkode: e4e8c...790

Har oppdratt han annerledes fra han var liten. Det er det du har sviktet totalt. 

Anonymkode: 44ac4...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som en ganske normal tenåring 😊 Dette går seg til, bare vær tålmodig og fortsett med å servere sunn mat, men ikke mas så mye. 

Anonymkode: 6d18c...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har oppdratt han annerledes fra han var liten. Det er det du har sviktet totalt. 

Anonymkode: 44ac4...31c

Ja han fikk oboy så fort han begynte på flaske vettu :) Taco mosa vi til han når han var 1 år gammel, vi hadde heller aldri frukt i huset, foretrakk potetgull. Stikk et annet sted å troll.

HI

Anonymkode: e4e8c...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem i dag, at all søppelmaten er tilgjengelig.

Over 50% av befolkningen er overvektig og for første gang går gjennomsnittsalderen nedover, og det skyldes overvekt...

Ja, jeg har fire barn og selv om jeg har to som er altetende og to som er ganske kresne så er alle glad i snop, brus og søppelmat. Vi som foreldre må gå foran som gode eksempler, lære de at mat er bensin og trenger ikke alltid være kjempespennende og kjempegod, det er greit med kjedelig mat og ting som ikke er favoritter også, fordi kroppen trenger det og vi ønsker å ha en sunn, sterk og frisk kropp.

Så må vi bare håpe at de vokser opp til å bli smarte i matvalgene.

Eldste her er 19, snart 20 år, og fra han fikk sin første jobb som 15 åring ble det mye søppel altså. Alt fra brus til skoleboller, potetgull og sjokolade. Han fikk sunn og variert mat hjemme, men en periode spiste han bare middag og ikke hver dag det engang hjemme og kjøpte seg mye drit ellers.

Han ble smartere etterhvert, litt fordi han ble eldre og skjønte hva som var lurt, men litt fordi han kjente selv på kroppen at han var slapp og trøtt, ikke orket så mye som en gutt i sin beste alder skulle orke. Nå spiser han frokost hver dag, har sunn mat til lunsj og spiser middag hver dag. Han har alltid vært slank da, og spiser nok snop litt oftere enn hver lørdag, men han har blitt en mye mer fornuftig kar når det kommer til kosthold.

Jeg tenker at så lenge vi handler maten sørger vi for at den er sunn til hverdags, også går vi foran med et godt eksempel. Men det er en periode i tenårene og når de flytter hjemmefra hvor de må velge selv, og da håper jeg noe av det vi har sagt blir etterfulgt.

Anonymkode: c0342...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det går seg til. 

Jeg har to barn, snart voksne begge to. Den ene spiser alt han får servert, den andre likte kun junk og cola og «søppel». 

Nå er junkfoodbarnet 17 år, og ting har plutselig snudd. Blitt mer bevisst sitt eget kosthold. 

Høres ut som du har en ganske normal 14-åring. 

Anonymkode: 214c2...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han høres ut som en ganske normal tenåring 😊 Dette går seg til, bare vær tålmodig og fortsett med å servere sunn mat, men ikke mas så mye. 

Anonymkode: 6d18c...486

Så dette er normalt? Får bare fortsette med "du må smake" til han som en liten unge haha ;) 

 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er et problem i dag, at all søppelmaten er tilgjengelig.

Over 50% av befolkningen er overvektig og for første gang går gjennomsnittsalderen nedover, og det skyldes overvekt...

Ja, jeg har fire barn og selv om jeg har to som er altetende og to som er ganske kresne så er alle glad i snop, brus og søppelmat. Vi som foreldre må gå foran som gode eksempler, lære de at mat er bensin og trenger ikke alltid være kjempespennende og kjempegod, det er greit med kjedelig mat og ting som ikke er favoritter også, fordi kroppen trenger det og vi ønsker å ha en sunn, sterk og frisk kropp.

Så må vi bare håpe at de vokser opp til å bli smarte i matvalgene.

Eldste her er 19, snart 20 år, og fra han fikk sin første jobb som 15 åring ble det mye søppel altså. Alt fra brus til skoleboller, potetgull og sjokolade. Han fikk sunn og variert mat hjemme, men en periode spiste han bare middag og ikke hver dag det engang hjemme og kjøpte seg mye drit ellers.

Han ble smartere etterhvert, litt fordi han ble eldre og skjønte hva som var lurt, men litt fordi han kjente selv på kroppen at han var slapp og trøtt, ikke orket så mye som en gutt i sin beste alder skulle orke. Nå spiser han frokost hver dag, har sunn mat til lunsj og spiser middag hver dag. Han har alltid vært slank da, og spiser nok snop litt oftere enn hver lørdag, men han har blitt en mye mer fornuftig kar når det kommer til kosthold.

Jeg tenker at så lenge vi handler maten sørger vi for at den er sunn til hverdags, også går vi foran med et godt eksempel. Men det er en periode i tenårene og når de flytter hjemmefra hvor de må velge selv, og da håper jeg noe av det vi har sagt blir etterfulgt.

Anonymkode: c0342...326

Takk for et fint svar, da skal jeg fortsette som jeg har gjort å håpe at det endrer seg etterhvert :) er jo vanskelig å vite hva de putter i seg når de er ute av huset, men hjemme er vi strenge på kosten. De får selvsagt kose seg litt på lørdagene, men ikke ubegrenset. 

HI

Anonymkode: e4e8c...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil at han ikke skal spise seg mett på ris - ikke tilby han mer enn en porsjon ris.

Om du ikke vil han skal spise vafler med melis - ikke tilby han vafler med melis.

Om han stapper seg med tomme kalorier - ikke legg stein til byrden med nuddelkopper.

Og når han spør hvorfor vaffeljernet står og støver ned - forklar han at han selv fyller kroppen sin med så mye dritt at du har måttet gå til det skrittet. Spør han om han kan gå med på å spise såpass fornuftig på deg jevne at det blir forsvarlig å bruke vaffeljernet i helgene igjen.

Anonymkode: 121d5...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt, det går i bølger det der. Har selv tenåringer og vet hva jeg snakker om. 

Den ene har spist frukt og grønt og bare sunn mat siden småbarnsalderen og ikke liker hun sjokolade eller kaker, mens den andre har vært litt frem og tilbake med sunn vs søppelmat  i perioder og det har vært tider der jeg har forsynt han med litt grønnsaker til middag for å føle at han får i seg noe skikkelig mat. Det går seg nok til. 

Anonymkode: 5687a...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja han fikk oboy så fort han begynte på flaske vettu :) Taco mosa vi til han når han var 1 år gammel, vi hadde heller aldri frukt i huset, foretrakk potetgull. Stikk et annet sted å troll.

HI

Anonymkode: e4e8c...790

Høh, jeg ga skje med oboypulver til puppen jeg😏

 

Jeg har ei jente på samme alder. Hun forstår teorien i det jeg sier, og prøver så godt hun kan å ta seg sammen. Men søppel og tomme kalorier er fortsatt best😅 Jeg trenger ikke be henne ta grønnsaker og smake på mat heldigvis, for det har hun skjønt at hun ikke kommer utenom. 
 

Hun er helt bestemt på at hun skal flytte på hybel om to år, så jeg håper at hun klarer å bli mer moden i spisevanene sine før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja han fikk oboy så fort han begynte på flaske vettu :) Taco mosa vi til han når han var 1 år gammel, vi hadde heller aldri frukt i huset, foretrakk potetgull. Stikk et annet sted å troll.

HI

Anonymkode: e4e8c...790

Nei, er seriøs. Du skulle tatt tak i dette når han var gutt. Det er kun din egen feil. Ta til deg lærdom. Det er vel derfor du er her??? Min sønn er ikke slik fordi vi fortsatt oppdrar han som 15 åring. Vi begynte når han var liten. Det er du som troller her. 

Anonymkode: 44ac4...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...