Gå til innhold

Generell studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ta opp norsk for å få rett antall timer. Men det er 700 år siden jeg gikk på skolen! 

Hvordan velger jeg er særemne? Tips? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går fint, 19 åringer med hodet fullt av festing, kjærester og vennedrama klarer det, da innfrir du som voksen uten problemer kravene altså 😉

Velg et særemne de ikke får tusen av hvert år, da står du mer på egne ben og blir ikke sammenlignet med alle andre. Jeg valgte parapsylologi, og fant da noen gamle bøker av ganske kjente forfattere om enhjørnunger og andre overnaturlige greier. Fikk 5 😊

Anonymkode: b90da...02b

Skrevet
1 time siden, Oktavia skrev:

Jeg må ta opp norsk for å få rett antall timer. Men det er 700 år siden jeg gikk på skolen! 

Hvordan velger jeg er særemne? Tips? 

Jeg valgte en forfatter som ikke alle andre hadde skrevet om allerede.

Anonymkode: 9735c...502

Skrevet

Velg etter hva du interesserer deg for. Du skal ikke la deg skremme av at mange før deg har valgt samme emne. 

Fordypningsemnet er typisk språklig eller litterært. Hvis du velger å fordype deg i et litterært emne, kan du for eksempel velge et tema (moderne kjærlighet, kulturmøter, kjønnsroller etc.) og ta utgangspunkt i alt fra én til flere tekster. Det er også mulig å velge et tema, for eksempel kjærlighet, og se hvordan kjærlighet blir skildret i to eller tre ulike litterære perioder. Videre kan du fordype deg i forfatter (sammenligne verker skrevet gjennom karrieren, eller sammenligne med en eller flere forfattere). 

Noen velger også sammensatte tekster (analyse av reklamefilmer, kampanjer, filmer etc.) eller saktekster. 

Dersom jeg skulle ha fordypet meg, ville jeg ha valgt et språklig emne. Identitet og språk (du kan knytte det til kodeveksling eller multietnolektisk ungdomsspråk for eksempel), dialekter/geolekter/sosiolekter/etnolekter/multietnolekter, språkhistorie, slang, språkutvikling, samtaleanalyse. Mulighetene er mange! 

Lykke til. 

Anonymkode: 7ff48...38c

Skrevet

Jeg ville valgt noe klassisk. Feks Atmandens døtre og Et dukkehjem, da kan du sammenlikne kvinnerollen og plassere de litteraturhistorisk. Finnes også mange gode kilder på dette. 

Skrevet

Jeg skrev om dialekten i området mitt og sammenlignet unge og gamle brukere av dialekten. Kommenterte hvordan intervjuobjektene snakket ulikt, hvilke ord som så ut til å ha endra seg siste 30 år osv. Det var morsomt! 

Anonymkode: bbb3c...e3e

Skrevet
På 10.9.2020 den 17.19, Anonym bruker skrev:

Det går fint, 19 åringer med hodet fullt av festing, kjærester og vennedrama klarer det, da innfrir du som voksen uten problemer kravene altså 😉

Velg et særemne de ikke får tusen av hvert år, da står du mer på egne ben og blir ikke sammenlignet med alle andre. Jeg valgte parapsylologi, og fant da noen gamle bøker av ganske kjente forfattere om enhjørnunger og andre overnaturlige greier. Fikk 5 😊

Anonymkode: b90da...02b

Så spennende da! Hvor mange bøker valgte du? 3 stk. 

Hvilken forfatter var dette? 

Skrevet
På 10.9.2020 den 18.43, Anonym bruker skrev:

Jeg valgte en forfatter som ikke alle andre hadde skrevet om allerede.

Anonymkode: 9735c...502

Hvilke tema var du innom? 

Skrevet
På 10.9.2020 den 20.02, Optatium skrev:

Jeg ville valgt noe klassisk. Feks Atmandens døtre og Et dukkehjem, da kan du sammenlikne kvinnerollen og plassere de litteraturhistorisk. Finnes også mange gode kilder på dette. 

Ja kanskje det? Jeg hadde Et dukkehjem hadde jeg på ungdomsskolen faktisk! 

Skrevet
På 11.9.2020 den 0.42, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev om dialekten i området mitt og sammenlignet unge og gamle brukere av dialekten. Kommenterte hvordan intervjuobjektene snakket ulikt, hvilke ord som så ut til å ha endra seg siste 30 år osv. Det var morsomt! 

Anonymkode: bbb3c...e3e

Oi, dette må jeg se litt på! 

Skrevet

Eg valgte kriminallitteratur, samanlikna forfattarar med ulik yrkesbakgrunn og diskuterte om dette kom fram i perspektiv.

Anonymkode: 963cc...51c

Skrevet

Jeg skrev om Anne Cath Vestly og de ulike familietypene ho har i bøkene (storfamilie, kjernefamilie, eneforsørger ) Fikk 5.

Anonymkode: 26788...99b

Skrevet

Jeg meldte meg opp i dag og friker ut! 😂

Skrevet

Jeg skrev om bøker som ble bannlyst da de kom ut og analyserte litt hvorfor, hva bøkene betyr i dag, hvorfor temaene ble tabu og hvilken betydning de kunne hatt om de ikke hadde blitt bannlyst. Jeg fikk 6

Anonymkode: 169f3...1df

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev om Anne Cath Vestly og de ulike familietypene ho har i bøkene (storfamilie, kjernefamilie, eneforsørger ) Fikk 5.

Anonymkode: 26788...99b

Så kult! Det gjorde jeg også😅🙌🏼

Anonymkode: 739eb...426

Skrevet

Tok på sonans og trengre ikke særemne på muntlig, slapp det. Tok norsk muntlig, skriftlig og nynorsk på 5 uker, gikk helt fint. Null stress!

Anonymkode: eeb8b...5d7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tok på sonans og trengre ikke særemne på muntlig, slapp det. Tok norsk muntlig, skriftlig og nynorsk på 5 uker, gikk helt fint. Null stress!

Anonymkode: eeb8b...5d7

Jeg har blitt anbefalt å skrive et særemne om 3 bøker som forberedelse til muntlig! Går opp som Privatist. Hva er dine tips? 

Jeg går opp til eksamen 13 november tror jeg. Tiden er knapp! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...