Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 Har akkurat vært i kontakt med legen min, som legger fram tre muligheter for sykmelding. 1.Kortidssykmelding 2.Lengre sykmelding men med gradert jobb 3.12 uker sykmelding mens man søker ny jobb Fikk ikke med meg alt hun sa... Noen som vet følgende; 1. Hvor lang kan en kortidssykmelding være? 2. Hvor lenge fullt sykmeldt før gradert? 3. Må man bestemme seg for å slutte - altså si opp? Hva skjer hvis man ikke har fått ny jobb innen 12 uker? Noen som vet noe? Anonymkode: cebfb...704
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 En sykemelding kan være alt fra en dag til lenger. kan være gradert fra dag 1, men man kan være 50% sykmeldt for eksempel og være på jobb fulltid, men jobbe 50% av det du vanligvis gjør. Siste spørsmålet vet jeg ikke svaret på. Høres ut som en lege som er raus på sykmeldingene når du får alternativer å velge mellom og vil sykmelde deg frem til du får ny jobb Anonymkode: e00d7...47f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 En kortidssykemelding skrives ut for en uke eller to om gangen. Hun snakker nok om diagnosen som skal stå på sykemeldingen. Arbeidsgiver og nav har plikter i følge lovverket som må følges opp, dialogmøter, oppfølgingsplaner, tilrettelegging osv, skal du unngå dette kan du ikke være sykemeldt mer enn noen uker. Skjønner ikke helt det andre spørsmålet ditt. Hvor lenge du er fullt sykemeldt før gradert kommer jo an på helsen din, når kan du klare å jobbe gradert. Igjen kommer dette med tilrettelegging inn, du må i samtaler med arbeidsgiver og finne ut hvor mye du evt kan jobbe. Tredje alternativet ditt høres litt rart ut, men jeg regner med legen din har erfaring med at nav godkjenner sykemeldinger i inntil 12 uker før du må gjøre en innsats selv for å komme deg i jobb igjen. Møter ikke bare med arbeidsgiver men også med nav må gjennomføres for å kunne beholde sykepengene. Det må ganske åpenbare diagnoser til for å slippe dette. Ligger du på sykehuset med benet i strekk etter en operasjon er det åpenbart at du ikke kan på jobb i en barnehage, men i veldig mange tilfeller kan man jobbe noe, tilrettelagt, og dette må på plass. Har du ikke funnet ny jobb må du enten friskemeldes eller fortsette som sykemeldt og ta kravene til nav med oppfølging, tilrettelegging osv. Anonymkode: 6729e...70d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 Dette gjelder min situasjon- der det er i hovedsak hodet mitt/psyken min som er årsaken til sykmelding. Hun sa at det pr nå ikke var mulig å være langtidssykmeldt (fullt) pga dette. Ang nr 3: tror det gjelder kun hvis jeg velger å si opp- at jobben er så belastende at jeg vet jeg aldri klarer den igjen. Anonymkode: cebfb...704
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 En korttids sykemelding er en sykemelding på 1-2 uker. Hvor lenge du kan være fullt sykemeldt før du får en gradert sykemelding er jo umulig å vite. Jeg f.eks har vært 100% sykemeldt i 6 mnd for å så være 80% sykemeldt i en mnd, også 60% sm, også 40% osv. Det viktigste er jo at du får hjelp for de psykiske vanskene du har. Har legen henvist det til dps, psykolog, psykiatrisk sykepleier eller noe slikt? Sykemelding kan nok hjelpe der og da, men på sikt så hjelper det ikke hvis du sliter psykisk. Da må du jo få hjelp til den biten også. Anonymkode: e124a...4cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå