Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 hvor mange her er uføre? har dere barn? eller er dere prøvere? hvordan er hverdagen deres med barn? Anonymkode: 7f5a8...814
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 Jeg er 44 år og ble ufør for snart 3 år siden, har et barn som er 13 år. Ble ikke flere barn nettopp fordi jeg ble dårlig etter fødselen. Har brukt nesten 10 år på ulike tiltak og behandlinger før det ble klart at det beste var ufør. Håper likevel stadig å bli bedre slik at jeg kan jobbe litt. Har kjæreste, skal ikke flytte sammen før ungen min er ferdig på ungdomsskolen, og vi er for gamle til å ha felles barn i tillegg til at det ikke er bra for helsen min. Anonymkode: 6aa87...071
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 Jeg er ufør. Fikk ufør på under en uke, før maxdatoen gikk ut og gikk aldri på aap. Har barn. hverdagen består i å trene intensivt hos fysioterapeut for en dag klare komme i jobb igjen. Spesialistene mine har sagt at det. Aldri kommer til å skje, men jeg må ha det som mål for å overleve. Jeg savner jobben og kollegene hver dag. jeg trener hver formiddag, så må jeg hvile og klarer så vidt ettermiddagen. Legger meg rett etter barna. Har heldigvis en fantastisk mann. i perioder er jeg på sykehus, opererer osv. Ungene mine synes ikke sykehus er skummelt. De er ofte med på kontroller osv. Er jeg innlagt leser jeg for de via FaceTime hver kveld. Anonymkode: ced40...000
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 Jeg er ufør, er 46 år og har vært ufør i 2 år, etter et hjerneslag. Har barn, fikk de før jeg ble syk. Hverdagen min med barn går greit, jeg har dagene alene mens de er på skolen, også følger jeg de opp på ettermiddag/kveld. Er gift med pappaen deres så han tar jo også sin del. Livet som ufør er veldig ensomt, jeg savner å være i jobb, savner kollegaer og det å ha noe å gå til. Savner å ha en oppgave annet enn å være mamma og kone. Anonymkode: 5e6d5...835
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ufør. Fikk ufør på under en uke, før maxdatoen gikk ut og gikk aldri på aap. Har barn. hverdagen består i å trene intensivt hos fysioterapeut for en dag klare komme i jobb igjen. Spesialistene mine har sagt at det. Aldri kommer til å skje, men jeg må ha det som mål for å overleve. Jeg savner jobben og kollegene hver dag. jeg trener hver formiddag, så må jeg hvile og klarer så vidt ettermiddagen. Legger meg rett etter barna. Har heldigvis en fantastisk mann. i perioder er jeg på sykehus, opererer osv. Ungene mine synes ikke sykehus er skummelt. De er ofte med på kontroller osv. Er jeg innlagt leser jeg for de via FaceTime hver kveld. Anonymkode: ced40...000 Kan jeg spørre hvilken diagnose du har? jeg har bechterew og har hatt 18 operasjoner. Trener 4 ganger i uka og går turer hver dag. Utslitt etter hver trening men de periodene jeg har operert og ikke trent, er enda verre 😅 Anonymkode: 53fed...a2d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 Jeg er ufør, 43 år og ble ufør i fjor. Er alene med 2 barn. Ble syk da de var 9 og 15 år gamle. Og må si takk og pris var de så gamle, hadde de vært små hadde jeg ikke klart det. Bor i dag sammen med 15 åringen min, eldste har flyttet. Og jeg er og heldig med en utrolig flott gutt, som og hjelper til hjemme. Så jeg får jo nok hvile, og klarer jo da det jeg må. Anonymkode: 959b8...72a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er 44 år og ble ufør for snart 3 år siden, har et barn som er 13 år. Ble ikke flere barn nettopp fordi jeg ble dårlig etter fødselen. Har brukt nesten 10 år på ulike tiltak og behandlinger før det ble klart at det beste var ufør. Håper likevel stadig å bli bedre slik at jeg kan jobbe litt. Har kjæreste, skal ikke flytte sammen før ungen min er ferdig på ungdomsskolen, og vi er for gamle til å ha felles barn i tillegg til at det ikke er bra for helsen min. Anonymkode: 6aa87...071 Glemte å svare på det siste spm, hverdagen min nå er bedre nå når barnet mitt er så stort og klarer å gjøre det meste selv. Da han var mindre så ble jeg mer sliten, men så lenge jeg ikke hadde så mye annet enn ham å deale med så gikk det jo bra. Meen så var det jo i disse årene jeg ofte måtte i tiltak også, så noe stress har det vært. Skammer meg ikke over at jeg faktisk sier alt ble bedre da jeg gikk over til ufør fordi kampen og slitet ble borte slik at jeg kan bruke energien på å henge med bedre. Dagene er litt ulike men de fleste dagene kan jeg bestemme over selv i allefall 🤗 Anonymkode: 6aa87...071
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre hvilken diagnose du har? jeg har bechterew og har hatt 18 operasjoner. Trener 4 ganger i uka og går turer hver dag. Utslitt etter hver trening men de periodene jeg har operert og ikke trent, er enda verre 😅 Anonymkode: 53fed...a2d Jeg har alvorlig crohns. Jeg merker også at trening hjelper mye, selv om det som er en god treningsøkt for meg, knapt vil merkes hos en frisk. Har fått mye spørsmål om hvorfor jeg ikke klarer å jobbe dersom jeg klarer å trene hver dag. Men min trening består av 3 minutter på spinningsykkel osv. Anonymkode: ced40...000
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har alvorlig crohns. Jeg merker også at trening hjelper mye, selv om det som er en god treningsøkt for meg, knapt vil merkes hos en frisk. Har fått mye spørsmål om hvorfor jeg ikke klarer å jobbe dersom jeg klarer å trene hver dag. Men min trening består av 3 minutter på spinningsykkel osv. Anonymkode: ced40...000 Jeg har også crohns i tillegg. Ikke alvorlig men nok til at jeg går på biologiske medisiner. Får infusjoner hver 8.uke og er veldig streng på hva jeg spiser. For en dritt-sykdom, bokstavelig talt! Du skriver du trener intensivt med fysio. Hvorfor fysio? Og hvorfor intensivt? Jeg trener men føler fysio gir meg lite. Trener styrke på egen hånd. Anonymkode: 53fed...a2d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #10 Skrevet 10. september 2020 Har et barn på 10 år, ble ufør da hun var 1. Hverdagen går greit nå, (var forferdelig slitsomt de første par årene), men jeg har konstant dårlig samvittighet. Føler jeg svikter på mange områder fordi jeg ikke orker så mye, og det blir mye enkle middager bl.a., samt at jeg ikke hadde helse til å gi henne søsken. Har åpent hus for vennene hennes da, håper det hjelper litt... Anonymkode: 415a3...696
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 Vore ufør i 60% i 2 år. Sjuk fra 6 mnd etter siste barnet kom for 9 år siden. Jobber litt. Anonymkode: d7faf...a47
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #12 Skrevet 10. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også crohns i tillegg. Ikke alvorlig men nok til at jeg går på biologiske medisiner. Får infusjoner hver 8.uke og er veldig streng på hva jeg spiser. For en dritt-sykdom, bokstavelig talt! Du skriver du trener intensivt med fysio. Hvorfor fysio? Og hvorfor intensivt? Jeg trener men føler fysio gir meg lite. Trener styrke på egen hånd. Anonymkode: 53fed...a2d Intensivt for meg, veldig lite trening for friske. fysioterapeut legger opp trening, justerer øktene etter formen min og hjelper i gang etter operasjoner. Anonymkode: ced40...000
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #13 Skrevet 10. september 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Intensivt for meg, veldig lite trening for friske. fysioterapeut legger opp trening, justerer øktene etter formen min og hjelper i gang etter operasjoner. Anonymkode: ced40...000 Takk for svar. Lykke til videre 💗 Anonymkode: 53fed...a2d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #14 Skrevet 10. september 2020 6 hours ago, Anonym bruker said: hvor mange her er uføre? har dere barn? eller er dere prøvere? hvordan er hverdagen deres med barn? Anonymkode: 7f5a8...814 Ufør siden jeg var 18 ( snart 35 ) Et barn på snart 8 Hverdagen med barn går stort sett slik : Opp halv sju : Spise frokost og se litt tv går til bussen kl 8 og barnet til Sfo jobb fra 830-1530 ( barnet på skolen og sfo i den tiden ) Hjemme 1540 Lage Middag , spiser lekser ca 1630, og så er barnet ute til ca 19-1930 så inn og kveld stell og i seng 20.30, ca 45 minutter før hvis barnet skal lese Da ser jeg stort sett på Masterchef Norge så det blir jo Mandag-Onsdag, og så filmer ellers legger meg ca 22-01 kommer an på hvor trøtt/sliten jeg er Helgene : Finner vi på mye med foreldrene mine eller venner, eller er på hytta Anonymkode: 44682...92f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #15 Skrevet 10. september 2020 Jeg er 43. Ble ufør for ett år siden, etter å ha strittet i mot i mange år. Vært helt ute av arbeidslivet siden 2012. Har 3 barn, yngste er 11. Hadde aldri fått barn etter at jeg ble for syk til å jobbe. Har mange diagnoser som til sammen har gjort meg ufør. Har bl.a. nevrologiske skader etter flere akutte operasjoner i nakken, kompleks PTSD, migrene, trigeminusnevralgi, hjertesykdom og fatigue på grunn av det sammensatte Sykdomsbildet. Har vært flere som har ment mye om min helse, men jeg skylder ingen en liste med over mine diagnoser, selv om det hender at noen spør om det også. Noen av diagnosene hadde jeg før jeg fikk barn, men det hindret meg ikke til verken studier eller til å jobbe. Det har vært tøft, med mye utfordringer, men jeg klarte å få ting til å gå rundt. 2 år etter at siste ble født, fikk jeg flere diagnoser og traumer, og totalsummen har blitt for mye. Har et stor drøm om at alt skal bli bra, slik at jeg får brukt utdannelsen min og føle at jeg bidrar med noe givende. Mannen min har tatt veldig mye ansvar, spesielt da ungene var mindre. Nå er de mer autonome, så de må ikke «gjetes» like tett som de har blitt tidligere. Jeg prøver å ha middagen på bordet og holde orden i huset, men opp til flere dager i uken klarer jeg ikke å følge opp dette. Jeg følger som regel ene barnet på fritidsaktivitet, mens mannen følger de to andre. Noen dager er gode dager, og andre tilbringes under dyna. Har heldigvis mange gode samtaler og en åpen favn for ungene, selv om jeg ikke får vært med på alt som skjer. Anonymkode: 7f432...cda
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #16 Skrevet 10. september 2020 Jeg er ikke ufør, og klikket meg inn av nysgjerrighet. En stor styrkeklem til alle dere uføre her inne. Virker tøft på mange måter. Håper dere får det bedre dere som har det vanskelig Anonymkode: 1ab59...24b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå