Gå til innhold

Ang. barn og lappen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som har tre barn. 
De har det slik at hvis de holder seg unna røyk/alkohol til de er 18 så får de lappen. 
Det ene barnet ville ikke ta lappen og da ga foreldrene henne 30.000 cash. 
Jeg tenker jo at de pengene er forbeholdt lappen og ikke fest og vase de bort? Syntes det er spesielt og bare gi 30.000 i «belønning» til 18 års dagen. 
Hva tenker dere? 

Anonymkode: c2a21...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ei venninne som har tre barn. 
De har det slik at hvis de holder seg unna røyk/alkohol til de er 18 så får de lappen. 
Det ene barnet ville ikke ta lappen og da ga foreldrene henne 30.000 cash. 
Jeg tenker jo at de pengene er forbeholdt lappen og ikke fest og vase de bort? Syntes det er spesielt og bare gi 30.000 i «belønning» til 18 års dagen. 
Hva tenker dere? 

Anonymkode: c2a21...69a

Jeg tenker i bunn og grunn at dette er det ingen grunn til å mene noe om. De gjør da akkurat som de vil med sine penger. Hvorfor skulle noen måtte mene noe? Dumt å gi de pengene hvis det går til fyll? Jupp men jeg har da virkelig ikke noe med hva andre bruker pengene sine på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg tenker i bunn og grunn at dette er det ingen grunn til å mene noe om. De gjør da akkurat som de vil med sine penger. Hvorfor skulle noen måtte mene noe? Dumt å gi de pengene hvis det går til fyll? Jupp men jeg har da virkelig ikke noe med hva andre bruker pengene sine på 

En mener jo noe om det meste, eller? 
Jeg har ikke sagt noe til min venninne om min mening, som sagt så styrer de som de ønsker. Jeg lurte bare på hva andre syntes? 

Anonymkode: c2a21...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En mener jo noe om det meste, eller? 
Jeg har ikke sagt noe til min venninne om min mening, som sagt så styrer de som de ønsker. Jeg lurte bare på hva andre syntes? 

Anonymkode: c2a21...69a

Men hvis de andre søsknene fikk penger til lappen, så er det jo riktig at den uten lappen får penger også? 

Anonymkode: ff47b...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er kjempedumt med sånne regner, ikke alkohol eller røyk før du fyller 18 så får du lappen. Eneste det medfører er at ungdommene lyver, ikke kommer hjem, ikke tør ringe om de driter seg ut osv. De aller aller fleste smaker alkohol før de blir 18, og om mine barn gjør det, eller driter seg ut og drikker for mye, så skal de ihvertfall tørre å ringe meg, komme hjem osv.

Eldste sønn er 19 år og det skjedde en gang, da var han 17 år og hadde fått noen "jordbærdrinker" som smakte jordbærsyltetøy men selvfølgelig var fulle av sprit på et arrangement. Da ringte han meg kl halv ti og sa han ville hjem, han var ikke overstadig, spydde og sånn, men han var full og jeg fikk han hjem til senga si. Tenkt om han ikke kunne ringe meg i en slik situasjon....

Mine barn får også lappen, jeg ser det som en del av almennutdannelsen å kunne kjøre bil, Om et av barna mine ikke ville ha lappen hadde jeg gjort det jeg kunne for å presse de litt, om de ikke kjører så mye de første årene så er det veldig greit å ha den senere i livet. Plutselig flytter de ut av byen, får barn som skal kjøres og hentes osv, livssituasjonen endrer seg og da kan det være veldig greit å ha.

Men hadde de fremdeles nektet, jeg vil ikke ta den, ja da hadde de fått være uten, men penger hadde de ikke fått.

Anonymkode: 74810...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde nok ville sotte pengene på BSU om de ikke vikke tatt lappen. 

så går i allefall pengene til noe fornuftig :)

 

Anonymkode: 1eff8...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det er kjempedumt med sånne regner, ikke alkohol eller røyk før du fyller 18 så får du lappen. Eneste det medfører er at ungdommene lyver, ikke kommer hjem, ikke tør ringe om de driter seg ut osv. De aller aller fleste smaker alkohol før de blir 18, og om mine barn gjør det, eller driter seg ut og drikker for mye, så skal de ihvertfall tørre å ringe meg, komme hjem osv.

Eldste sønn er 19 år og det skjedde en gang, da var han 17 år og hadde fått noen "jordbærdrinker" som smakte jordbærsyltetøy men selvfølgelig var fulle av sprit på et arrangement. Da ringte han meg kl halv ti og sa han ville hjem, han var ikke overstadig, spydde og sånn, men han var full og jeg fikk han hjem til senga si. Tenkt om han ikke kunne ringe meg i en slik situasjon....

Mine barn får også lappen, jeg ser det som en del av almennutdannelsen å kunne kjøre bil, Om et av barna mine ikke ville ha lappen hadde jeg gjort det jeg kunne for å presse de litt, om de ikke kjører så mye de første årene så er det veldig greit å ha den senere i livet. Plutselig flytter de ut av byen, får barn som skal kjøres og hentes osv, livssituasjonen endrer seg og da kan det være veldig greit å ha.

Men hadde de fremdeles nektet, jeg vil ikke ta den, ja da hadde de fått være uten, men penger hadde de ikke fått.

Anonymkode: 74810...497

Jeg er veldig enig med det du skriver her! 
 
HI

Anonymkode: c2a21...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får lappen av oss og ikke som bursdagsgave. Jeg vil at de skal kunne kjøre. Det er ikke noen regler om at man ikke skal drikke og røyke tilknyttet. Dersom de ikke vil ha lappen vil de ikke kompenseres i form av penger i stedet. 
 

Anonymkode: 2deb4...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn får lappen av oss og ikke som bursdagsgave. Jeg vil at de skal kunne kjøre. Det er ikke noen regler om at man ikke skal drikke og røyke tilknyttet. Dersom de ikke vil ha lappen vil de ikke kompenseres i form av penger i stedet. 
 

Anonymkode: 2deb4...82d

Nøyaktig det samme som vi gjør! Prikk likt 😊

Anonymkode: a11a8...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok heller satt av de pengene og betalt lappen om barnet ønsket å ta den senere. Jeg hadde syntes det var surt selv, å finne ut som f.eks. 25-åring at det var lurt å ha lappen likevel, og vite at jeg hadde hatt pengene til det men sløst dem bort. Men det er sikkert læring i det også. 😛

Anonymkode: 6c8e1...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også spart til lappen for ungene, eller til noe annet lurt. De får dem ikke til fritt bruk, men BSU, reise jorda rundt el. er greit. Har ikke lappen selv, men angrer jo litt på at jeg ikke tok den da jeg ble 18 (mulig jeg tar det sammen med datteren min om et par år). Knyttes ikke direkte opp mot røyk/alkohol, men kunne nok brukt det som incentiv/pressmiddel om de skled veldig ut med det ene eller andre, ev. slet med motivasjon på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mine barn skal få lappen om de ikke røyker eller snuser fast. Vil de ikke ta lappen får de ikke pengene. Evt setter jeg de ikk på en konto i mitt navn som går til bolig, uten å informere de om det. Jeg ønsker at de skal ta lappen så vil ikke «lokke « med 30 000kr mer til bolig f.eks. Vi sparer fast til barna å summen vil ligge på ca 180 000kr ved 18årsdagen.

Anonymkode: 5d373...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en dum ting. Jeg fikk 10.000 til førerkort fra farmor mot at jeg ikke begynte å røyke. Jeg var 10 år da jeg fikk pengene ... Og noen år senere begynte å røyke (sluttet for 11 år siden)

Anonymkode: 09d77...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Anonym bruker said:

Har ei venninne som har tre barn. 
De har det slik at hvis de holder seg unna røyk/alkohol til de er 18 så får de lappen. 
Det ene barnet ville ikke ta lappen og da ga foreldrene henne 30.000 cash. 
Jeg tenker jo at de pengene er forbeholdt lappen og ikke fest og vase de bort? Syntes det er spesielt og bare gi 30.000 i «belønning» til 18 års dagen. 
Hva tenker dere? 

Anonymkode: c2a21...69a

Supert, bra Motivasjon

Anonymkode: 06e0b...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ei venninne som har tre barn. 
De har det slik at hvis de holder seg unna røyk/alkohol til de er 18 så får de lappen. 
Det ene barnet ville ikke ta lappen og da ga foreldrene henne 30.000 cash. 
Jeg tenker jo at de pengene er forbeholdt lappen og ikke fest og vase de bort? Syntes det er spesielt og bare gi 30.000 i «belønning» til 18 års dagen. 
Hva tenker dere? 

Anonymkode: c2a21...69a

Ja, 30.000 kan man kun få rett i handa hvis man har løyet på seg litt religion og utholdt noen timers bibellære.

Anonymkode: f9991...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...