Gå til innhold

Kreft og «fem års overlevelse»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kreftform med hvor fem års overlevelse er 90%. Det kan man jo si at er bra, men det betyr vel også at jeg har 5% for å dø av kreften? Eller er 5 % de som er døde innen fem år, uavhengig av dødsårsak?

Anonymkode: c6694...8ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10 % lever ikke innen 5 år. Du har god prognose.

Anonymkode: 64796...048

Skrevet

Håper det går bra med behandlingen, og at du er en av dem som får god hjelp med behandling. 

Sånn jeg skjønner det vil 10% av de som har den kreftformen du har, dessverre dø som følge av kreftsykdommen i løpet av 5 år. Jeg vet ikke om alle dødsfall, som ikke kan knyttes til kreftsykdommen, blir regnet med. 

Anonymkode: e5b7a...9f4

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

10 % lever ikke innen 5 år. Du har god prognose.

Anonymkode: 64796...048

Ja der skjønner jeg, men dør disse 10 % som følge av kreft, eller regner de også med dem som dør av alderdom, i ulykker etc?

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en kreftform med hvor fem års overlevelse er 90%. Det kan man jo si at er bra, men det betyr vel også at jeg har 5% for å dø av kreften? Eller er 5 % de som er døde innen fem år, uavhengig av dødsårsak?

Ser jeg skrev feil. Mente å skrive 10 %. Men spørsmålet er altså om disse 10 % dør av kreften?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ser jeg skrev feil. Mente å skrive 10 %. Men spørsmålet er altså om disse 10 % dør av kreften?

Ja. Det er poenget med den slags statistikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...