Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #1 Skrevet 9. september 2020 Jeg har en datter, hun er yngst på kullet og litt umoden for alderen. Helt siden hun begynte på skolen når hun var 5,5 år har hun slitt. Det gikk for fort for helle å lære alle bokstavene før jul, og forventninger om å knekke lesekoden før sommerferien. Før hun begynte på skolen var hun ganske flink i matte, men det ble helt glemt siden hun brukte all energi på bokstavene. Skolen utreder henne høyt og lavt, og prøver å finne feil med henne, når PPT ikke er enige om at det er noe galt med henne påklager de beslutningen for å få ny utredning, og finner andre "feil" de vil de skal se på. Vi følger selvfølgelig opp, men begynner å få litt nok av alt sammen. Kjenner meg så utrolig godt igjen i problemene min datter har, jeg hadde de samme på barneskolen, og ble stemplet som dum. Har sener fått en universitet utdanning innen realfag, og et årsstudium innen offentlig administrasjon på høyskole og kombinere de to utdanningene i en ganske god jobb.. Er så lei av at skolen bare fokuserer på det negative og "glemmer" det hun faktisk klarer å få til, de klarer liksom ikke se progresjonen hun har hatt den siste tiden. Hun skjønner verden rundt seg, er utrolig flink til å bruke den kunnskapen hun har til å trekke konklusjoner, spør og graver om alt mulig og virker alt annet enn dum. Vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, kanskje bare få ut litt frustrasjon før jeg skal fylle ut nok et skjema... Og, ja vi gjøre det vi kan for å samarbeide med PPT og skolen Anonymkode: c8de0...aae
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #2 Skrevet 9. september 2020 Dette høres da virkelig ut som et klassisk tilfelle av dysleksi.... Men det har hun vel blutt testet for? Anonymkode: ea0c9...427
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #3 Skrevet 9. september 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette høres da virkelig ut som et klassisk tilfelle av dysleksi.... Men det har hun vel blutt testet for? Anonymkode: ea0c9...427 Hun skal testes for det, det er en av tingene jeg faktisk har mast om. Det var det som var mitt problem, og jeg har jobbet ganske mye med henne her hjemme ved tanke på dysleksi. Det er også arvelig. HI Anonymkode: c8de0...aae
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #4 Skrevet 9. september 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette høres da virkelig ut som et klassisk tilfelle av dysleksi.... Men det har hun vel blutt testet for? Anonymkode: ea0c9...427 For å kunne bli testet for dysleksi så må barnet kunne lese og skrive. Dette fikk vi bedskjed om av to spes ped. Anonymkode: 00095...660
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #5 Skrevet 9. september 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en datter, hun er yngst på kullet og litt umoden for alderen. Helt siden hun begynte på skolen når hun var 5,5 år har hun slitt. Det gikk for fort for helle å lære alle bokstavene før jul, og forventninger om å knekke lesekoden før sommerferien. Før hun begynte på skolen var hun ganske flink i matte, men det ble helt glemt siden hun brukte all energi på bokstavene. Skolen utreder henne høyt og lavt, og prøver å finne feil med henne, når PPT ikke er enige om at det er noe galt med henne påklager de beslutningen for å få ny utredning, og finner andre "feil" de vil de skal se på. Vi følger selvfølgelig opp, men begynner å få litt nok av alt sammen. Kjenner meg så utrolig godt igjen i problemene min datter har, jeg hadde de samme på barneskolen, og ble stemplet som dum. Har sener fått en universitet utdanning innen realfag, og et årsstudium innen offentlig administrasjon på høyskole og kombinere de to utdanningene i en ganske god jobb.. Er så lei av at skolen bare fokuserer på det negative og "glemmer" det hun faktisk klarer å få til, de klarer liksom ikke se progresjonen hun har hatt den siste tiden. Hun skjønner verden rundt seg, er utrolig flink til å bruke den kunnskapen hun har til å trekke konklusjoner, spør og graver om alt mulig og virker alt annet enn dum. Vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, kanskje bare få ut litt frustrasjon før jeg skal fylle ut nok et skjema... Og, ja vi gjøre det vi kan for å samarbeide med PPT og skolen Anonymkode: c8de0...aae De stempler henne ikke som dum, men prøver å finne en løsning på problemet, da må de ha fokus på det som er negativt, og det hun sliter med. Anonymkode: 206c1...4ca
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #6 Skrevet 9. september 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: For å kunne bli testet for dysleksi så må barnet kunne lese og skrive. Dette fikk vi bedskjed om av to spes ped. Anonymkode: 00095...660 Hun kan lese og skrive nå, men ligger bak i alle fag siden hun ikke klarer å ta igjen det hun ikke fikk til de 2 første årene på skolen. Går i 4. klasse (noe jeg selvfølgelig burde ha skrevet i hovedinnlegget, beklager at det gikk litt fort i svingene) HI Anonymkode: c8de0...aae
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #7 Skrevet 9. september 2020 Har skolen uttalt at de mener hun er dum, eller er det bare din tolkning? Prøver de å «finne feil» son du påstår, eller prøver dD å funne ut hvorfor hun har utfordringer slik at de kan hjelpe henne så godt de kan? Anonymkode: 1dc0f...243
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #8 Skrevet 9. september 2020 Dette kjenner jeg igjen. Skolen insisterer på «svekket kognitive evner», som fint oversettes til dum. PPT er helt uenige. Vi foreldre er helt uenige. Skolen lytter ikke. Stå på🙌🏼 Anonymkode: 05289...e11
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #9 Skrevet 9. september 2020 Vi slet voldsomt med å få utredet sønnen vår for dysleksi. Kunne ikke få «diagnosen» før i 4. noe som er håpløs gammeldags tenking. Så fikk vi beskjed om at han ikke kunne «gjemme seg» bak dysleksi. Var da jeg vart sint og sa at han følte seg dum. For han spurte jo hjemme hvorfor han strevde slik, når andre i klassen ikke gjorde det. Vart en liten oppvåkning for lærerene. Gutten er jo slett ikke dum, men skjønner jo hvorfor han følte det slik. Stå på ditt! Få hun utredet asap. Anonymkode: 3f1b7...08d
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #10 Skrevet 9. september 2020 Jeg hadde samme problem med barneskolen for min datter, med unntak av at de har trenert og motsatt seg all form for testing på dysleksi selv om mye tyder på at hun har det og at flere andre i familien har det. Heldig vis gikk det mye bedre da hun kom over på ungdomsskolen. Dysleksitestingen er utsatt pga korona, men hun hadde 5,3 i snitt etter 8.klasse etter å ha fått bruke lydbøker i noen fag og ellers møtt av mer positive lærere. Anonymkode: 1a8e4...5d0
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #11 Skrevet 9. september 2020 Ved å fokusere på det negative og kanskje være i overkant på det, vil man kunne presse på i en kø på ppt. Jeg har flere ganger gjort det samme selv, fordi jeg ønsker at en elev skal få hjelpen han eller hun trenger og at det begynner å haste. Skjønner godt du føler det leit, men jeg vil tro det gjøres for en god sak, og jeg håper de gir et annet inteykk til jenta i klasserommet. Anonymkode: 9b45d...74c
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #12 Skrevet 9. september 2020 Hvor mye hjelp vil hun få, tror du, hvis det i stedet fokuseres på hvor flink hun er, hvor dyktig hun er i klasserommet, hvor godt hun gjør fra seg? Anonymkode: 9ef5f...11a
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #13 Skrevet 9. september 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun skal testes for det, det er en av tingene jeg faktisk har mast om. Det var det som var mitt problem, og jeg har jobbet ganske mye med henne her hjemme ved tanke på dysleksi. Det er også arvelig. HI Anonymkode: c8de0...aae Stemples som «dum»? Si meg, bruker noen fra skolen det ordet? Eller er det du selv som blir fornærma fordi de bruker ressurser på å utrede henne? Utredningene er et forsøk på å hjelpe barnet ditt... Og det er helt normalt at unger ikke knekker koden i 1.klasse. Anonymkode: ec16b...cee
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #14 Skrevet 9. september 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette kjenner jeg igjen. Skolen insisterer på «svekket kognitive evner», som fint oversettes til dum. PPT er helt uenige. Vi foreldre er helt uenige. Skolen lytter ikke. Stå på🙌🏼 Anonymkode: 05289...e11 Nei, svekkede kognitive evner betyr vel en mild form for utviklingshemming. Det er jo ikke å være dum. Anonymkode: ec16b...cee
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #15 Skrevet 9. september 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stemples som «dum»? Si meg, bruker noen fra skolen det ordet? Eller er det du selv som blir fornærma fordi de bruker ressurser på å utrede henne? Utredningene er et forsøk på å hjelpe barnet ditt... Og det er helt normalt at unger ikke knekker koden i 1.klasse. Anonymkode: ec16b...cee En av min datters lærere brukte det ordet, ja. Hun ble også tatt ut til lesetrening fra engelsktimene (slik at hun fikk halv engelskundervisning i nesten et år) og plasert sammen med andre som var dårlige til å lese som var 4 år yngre. De snakket "babyspråk" til henne, haddevkunn fokus på lesehastighet og stavefeil i alle fag og selv når hun skårte over landsgjennomsnitt på nasjonale prøver fortalte de henne at her i området pleide barn å gjøre det mye bedre. Jeg tviler ikke på at hi sitt barn virkelig har blitt stemplet som dum. Anonymkode: 1a8e4...5d0
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #16 Skrevet 9. september 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: En av min datters lærere brukte det ordet, ja. Hun ble også tatt ut til lesetrening fra engelsktimene (slik at hun fikk halv engelskundervisning i nesten et år) og plasert sammen med andre som var dårlige til å lese som var 4 år yngre. De snakket "babyspråk" til henne, haddevkunn fokus på lesehastighet og stavefeil i alle fag og selv når hun skårte over landsgjennomsnitt på nasjonale prøver fortalte de henne at her i området pleide barn å gjøre det mye bedre. Jeg tviler ikke på at hi sitt barn virkelig har blitt stemplet som dum. Anonymkode: 1a8e4...5d0 Det med å bli tatt ut for lesetrening kjenner jeg så alt for godt igjen. Få egne lekser som ligger LANGT under hennes nivå, ja hun kan telle til 10, hun har gjort det siden hun var 3 år gammel!!! Få kommentarer om kanskje hun skal få slippe noe når de skal begynne med noe nytt, det jeg ønsker og har spurt om er å få vite det litt på forhånd når de sal begynne på noe nytt slik at jeg kan bruke tid sammen med henne og forberede henne på de. Når det var hjemme skole, alternative oppgaver i matte, de skulle begynne med geometri, hun gjorde de vanlige oppgavene, raste gjennom dem og syns det var så gøy. Men selvfølgelig har hun ikke gjort dem selv etter skolens mening, vi som foreldre må da ha sittet sammen med henne og fortalt henne hva svaret var - noe vi ikke gjorde. Jeg kan godt fortsette... HI Anonymkode: c8de0...aae
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #17 Skrevet 9. september 2020 Høres ut som en dårlig skole! Sønnen tok evnetest når han var 5 år å der kom det frem av han er litt under gjennomsnittet,å dermed kan ha vanskelig for å lære. Likevel er læreren veldig flink til å oppmuntre,hjelpe til ekstra og rose han masse når han klarer oppgavene. Så nå kan sønnen min si : "disse matteoppgaven klarer jeg LETT;for "Helene" sier at jeg er kjempe god med pluss og minus". Læreren bygger han hele tiden opp å det gir gode resultater. Anonymkode: ed972...106
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå