Gå til innhold

Ang. det å være velstående...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her på DIB synes det å være nesten bare velstående mennesker. Jeg trodde faktisk jeg var velstående, men ble litt usikker nå. Tror kanskje jeg til og med er fattig sammenlignet med flertallet.

Jeg og mannen tjener ca 1,3 i året, har 3 biler og ett hus med lån på tilsammen 4 mill. Verdi på tilsammen på kanskje 6,5.

Sparer noen tusen i mnd, men alt flyr ut de neste månedene til oppussing og større oppgraderinger i hus og hage. Har én utenlandstur i året (normalt sett). Klager ikke, føler meg takknemlig. Bare trodde vi var velstående, så viser det seg at alle dere andre har sinnsyke verdier, formuer og lønninger. Forstår det ikke helt. 

Anonymkode: 86b08...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er at du er fornøyd og har et godt liv.  Det kan du ha uten å sammenlikne deg med andre. 

Anonymkode: 8ba5d...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder fra folk som har veldig god råd, men som innbiller seg at de er nesten fattig fordi andre har mer, er bare kleint og pinlig. Dere har ikke dårlig råd bare fordi andre tjener mer enn dere.

Anonymkode: 46d9c...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen tjener 1.6 mill tilsammen. Lån på 4 mill og hus verdt 8 mill Og bil til 700.000. Langt fra rik. Men kan unne oss en del ekstra. Men så lenge vi har så mye lån er vi ikke rike og velstående. Har det helt Ok. Velstående da tenker jeg 2-3 mill i inntekt og lite lån 

Anonymkode: 575d8...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg velstående nå.

Har det siste året klart å spare opp en buffer på 55.000.-

Har ca 300.000.- igjen på boliglånet. Jobber som assistent i bhg så har ikke høy lønn,

men vi klarer oss. En voksen og ett barn.

Har verken bil, båt eller hytte, men sparer også så vi får til en sydentur i året.

I år ble det selvfølgelig norgesferie, og det ble noe dyrere.

Lever sparsomt, men følger med på tilbudene rundt omkring så vi har det bra.

 

Anonymkode: d74c6...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent som oss, hi. 1,1 mill i inntekt. Tomt, hus og biler til en verdi på omlag 7,5 mill. Lån på 2. Følger likevel med på tilbud og lever så sparsommelig vi kan. 3 barn i barnehage og sfo, så der går 10000 kroner i måneden. Føler oss ganske heldige likevel.

Anonymkode: ae310...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sier jo om man tjener 750.000 hver skal man ha det greit økonomisk. Altså man trenger ikke å bekymre seg for hverdagsøkonomien. Men langt fra det til velstående vil jeg si 

Anonymkode: 575d8...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes annenhver tråd handler om når stønaden kommer og far som betaler for lite i bidrag eventuelt vi har ikke penger fordi far betaler for mye til biomor. 

Anonymkode: c084f...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De sier jo om man tjener 750.000 hver skal man ha det greit økonomisk. Altså man trenger ikke å bekymre seg for hverdagsøkonomien. Men langt fra det til velstående vil jeg si 

Anonymkode: 575d8...e20

Hvem sier det? Og langt fra 750.000 til velstående? Det kommer jo helt an på. Hvor mange barn, hvor mye gjeld, sfo, barnehage, osv. Masse som spiller inn.

Anonymkode: ae310...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes "velstående " som synonym for "rik". Dere har jo absolutt god økonomi og ingen ting å klage over, mens de som svarer i "velstående"-tråden er direkte rike, eier flere hus og så videre. De fleste DiB-brukerne har nok ikke alt dette, men da føles det ikke naturlig å svare i den tråden heller.

Anonymkode: cfeb5...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sikter til tråden "Hvordan ble du velstående?" så svarer vel bare de som har god råd?

Jeg har ikke svart i den tråden...

Mannen tjener vel 450.000 i året og jeg tjener 400.000.

Vi var riktignok heldig med boligkjøp da, og sitter i dag med et ganske stort hus. Gjeld på 2,9 mill og verdi på ca 4 mill, men velstående er vi ikke. Vi klarer oss greit, men har begge valgt typiske lavtlønnsyrker, så da blir det sånn.

Anonymkode: e089f...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tråd der spørsmålet er hvordan vi ble vellstående er det selvfølgeøig bare de som eier en del som svare. I tillegg er det jo mange som har mye penger i Norge. Du er jo i den kategorien selv. Selv om du ikke er kjemperik har du gjort det bra og sitter på godt med midler. At mange andre også haf klart det gjør ikke din økonomi dårligere.

Anonymkode: 58474...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her på DIB synes det å være nesten bare velstående mennesker. Jeg trodde faktisk jeg var velstående, men ble litt usikker nå. Tror kanskje jeg til og med er fattig sammenlignet med flertallet.

Jeg og mannen tjener ca 1,3 i året, har 3 biler og ett hus med lån på tilsammen 4 mill. Verdi på tilsammen på kanskje 6,5.

Sparer noen tusen i mnd, men alt flyr ut de neste månedene til oppussing og større oppgraderinger i hus og hage. Har én utenlandstur i året (normalt sett). Klager ikke, føler meg takknemlig. Bare trodde vi var velstående, så viser det seg at alle dere andre har sinnsyke verdier, formuer og lønninger. Forstår det ikke helt. 

Anonymkode: 86b08...c50

Jeg tjener ikke i det hele tatt noe sånt. Har ikke sinnssyke verdier eller lønn, men har huset mitt da. Nesten nedbetalt.

Syns det virker som om folk i alle samfunnslag skriver her.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første er det jo bare de som faktisk ER velstående som svarer på den tråden du viser til, og de (vi) er jo ikke representative for hele DIB. For det andre er det vanskelig å definere et slikt begrep. Når jeg tenker på velstående, så tenker jeg på veldig rike, men jeg så jo i tråden at dette oppleves svært ulikt. Vi har f.eks. 2 mill i inntekt, ingen lån og verdier (hus + aksjer/fond) til ca 12 mill, men jeg tenker ikke på oss som velstående likevel.

Anonymkode: 0d952...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke velstående, men du har god økonomi. Vi har en god del mindre enn dere, men vi er ikke fattige av den grunn. 

Anonymkode: 8e3af...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

mange skryter på seg ting. de med lite svarer ikke.

Anonymkode: 63536...291

Nei, hvorfor skulle de det?

Og tror du virkelig man skryter på seg ekstra biler i en anonym tråd, altså? Jaja...

Anonymkode: 1411f...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...