Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Når jeg er hos lege, på sykehus, ringer kundeservice, eller ringer/besøker apotek o.l så vil jeg snakke med noen som snakker norsk! Jeg vil snakke med noen som jeg føler forstår hva jeg mener, og som kan gi tydelige svar, på norsk, tilbake. Overhørte nylig på et apotek ei ung jente som skulle hente medisin. Apoteker spør "hvor do registrert", jenta ble litt usikker, og spurte forsiktig om hva hun mente, og fikk til svar "hvor do registrert?". Hun spurte om det var legekontor, adresse eller hva han mente, liksom, men fikk bare "hvor do registrert?" til svar. Det var adressen de var ute etter. Jeg har selv opplevd det på apotek, legekontor, sykehus, på kommunehuset, elkjøp, whirlpool, viasat osv osv. Og jeg blir så lei! Er dette galt av meg? Anonymkode: f78e0...3a3
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 Om språkvanskene fører til misforståelse eller fare for misforståelse, som man helt klart kan tenke er tilfelle i eksempelet ditt, er det ikke rasistisk å reagere. Om man reagerer på aksent, som mange gjør og deretter gjemmer seg bak frykt for misforståelse, er man faktisk rasist. Anonymkode: 52f78...86f
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Jeg synes ikke det er rasistisk å forvente å snakke med noen som kan språket så man forstår hverandre. men jeg synes det er rart å skulle si at du vil snakke med noen som snakker norsk, hvis det er det ørste du gjør. Anonymkode: 8041b...100
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 Blir du ikke lei? Det er tråd nr ørten om samme tema. Anonymkode: c31bb...27b
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 Jeg forventer at ansatte i stillinger der kommunikasjon er viktig, snakker godt norsk. Det er spesielt viktig i stillinger i barnehager, skoler, helse og omsorg. Man er ikke rasist fordi man forventer å kunne kommunisere uten misforståelser. Anonymkode: 4bd6a...0d0
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #6 Skrevet 7. september 2020 Selvfølgelig er du ikke rasist. Innvandrere i helsevesenet som snakker dårlig norsk er et kjempeproblem. Anonymkode: 4f9be...1be
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #7 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Blir du ikke lei? Det er tråd nr ørten om samme tema. Anonymkode: c31bb...27b Hæ? Har ikke sett en eneste lik tråd? Anonymkode: cb217...423
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 Dette er noe vi alle opplever. Jeg forsøker å være positiv, de holder tross alt på og lærer et nytt språk. Det verste er å snakke i telefon med noen som ikke kan norsk. Har opplevd det med forsikringsselskap, det er virkelig uansvarlig å ansette slike personer i konsulentstillinger over telefon. Da føler du deg ikke akkurat trygg. Jeg blir aldri sint eller irritert på de som snakker så godt de kan, dersom de er positive. Mine sinte tanker går til politikerne som gir oss slike problemer i hverdagen. Det er ikke bare en bagatell når du ikke kan snakke normalt med et voksent menneske i jobb. Politikerne tror vel det. Anonymkode: bb3b4...51d
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er noe vi alle opplever. Jeg forsøker å være positiv, de holder tross alt på og lærer et nytt språk. Det verste er å snakke i telefon med noen som ikke kan norsk. Har opplevd det med forsikringsselskap, det er virkelig uansvarlig å ansette slike personer i konsulentstillinger over telefon. Da føler du deg ikke akkurat trygg. Jeg blir aldri sint eller irritert på de som snakker så godt de kan, dersom de er positive. Mine sinte tanker går til politikerne som gir oss slike problemer i hverdagen. Det er ikke bare en bagatell når du ikke kan snakke normalt med et voksent menneske i jobb. Politikerne tror vel det. Anonymkode: bb3b4...51d Politikerne? Hvor kommer de inn i ansettelsesprossessen i ditt forsikringsselskap? Anonymkode: 52f78...86f
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Når jeg er hos lege, på sykehus, ringer kundeservice, eller ringer/besøker apotek o.l så vil jeg snakke med noen som snakker norsk! Jeg vil snakke med noen som jeg føler forstår hva jeg mener, og som kan gi tydelige svar, på norsk, tilbake. Overhørte nylig på et apotek ei ung jente som skulle hente medisin. Apoteker spør "hvor do registrert", jenta ble litt usikker, og spurte forsiktig om hva hun mente, og fikk til svar "hvor do registrert?". Hun spurte om det var legekontor, adresse eller hva han mente, liksom, men fikk bare "hvor do registrert?" til svar. Det var adressen de var ute etter. Jeg har selv opplevd det på apotek, legekontor, sykehus, på kommunehuset, elkjøp, whirlpool, viasat osv osv. Og jeg blir så lei! Er dette galt av meg? Anonymkode: f78e0...3a3 Nei, du er ikke rasist. Anonymkode: 71cb8...be1
Gjest Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 (endret) Det er ikke rasistisk å be om å få noen som skjønner hva du sier i helsevesenet. Aksent må man uansett tolerere. Men hvis du ringer Viasat o.a. store selskap, så er sjansen stor for at den du snakker med ikke befinner seg i Norge engang. De bruker call-sentre i hele verden. Endret 7. september 2020 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg forventer at ansatte i stillinger der kommunikasjon er viktig, snakker godt norsk. Det er spesielt viktig i stillinger i barnehager, skoler, helse og omsorg. Man er ikke rasist fordi man forventer å kunne kommunisere uten misforståelser. Anonymkode: 4bd6a...0d0 Enig! Anonymkode: ad398...abf
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #13 Skrevet 7. september 2020 HI her. Jeg har selvfølgelig aldri, og kommer nok aldri til å be om å få prate med noen som prater bedre norsk, men jeg begynner å syns at solid norskkunnskap bør være et krav for div jobber. Og det at jeg kan tenke sånn, gjorde at jeg ble redd for at jeg av andre kan betraktes som rasistisk. Anonymkode: f78e0...3a3
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #14 Skrevet 7. september 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg forventer at ansatte i stillinger der kommunikasjon er viktig, snakker godt norsk. Det er spesielt viktig i stillinger i barnehager, skoler, helse og omsorg. Man er ikke rasist fordi man forventer å kunne kommunisere uten misforståelser. Anonymkode: 4bd6a...0d0 I all kommunikasjon vil det fra tid til annen skje misforståelser, å stille høyere krav til noen med et annet morsmål enn til de som er etnisk norske, er rasistisk. Hi har derimot legitim grunn til å reagere, eksemplet hun ga viser et for lavt språknivå for den typen jobb. Anonymkode: 729ee...0e2
Merdee Skrevet 7. september 2020 #15 Skrevet 7. september 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: I all kommunikasjon vil det fra tid til annen skje misforståelser, å stille høyere krav til noen med et annet morsmål enn til de som er etnisk norske, er rasistisk. Hi har derimot legitim grunn til å reagere, eksemplet hun ga viser et for lavt språknivå for den typen jobb. Anonymkode: 729ee...0e2 Skulle ikke være anonym.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #16 Skrevet 7. september 2020 Takk for svar alle sammen! Godt å høre at mine tanker om dette ikke får dere til å se på meg som rasistisk, men at dere ser de samme problemene som meg. Anonymkode: f78e0...3a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå