Gå til innhold

Samtykkeskjema til barnevernet, må man skrive under på alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det? De må fjerne hente inn info fra skole,lege og barnehage, men de vil hente ut info fra dps om min fortid langt tilbake i tid som jeg mener de ikke har rett på. Kan man nekte å la de innhente den informasjonen?

Anonymkode: 329db...964

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du, men det kan påvirke saken videre. Hvis de mener at du ikke er samarbeidsvillig, setrer de gjerne på seg et par mer kritiske briller. 

Anonymkode: d70cc...fe5

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan du, men det kan påvirke saken videre. Hvis de mener at du ikke er samarbeidsvillig, setrer de gjerne på seg et par mer kritiske briller. 

Tull. Du sier at de blir mer interessert i å «ta folk». Mulig noen i BV er slik men de skal ikke være slik. At foreldre ikke samtykker til innhenting av egne helseopplysninger er helt OK. 

Anonymkode: 04bb9...d55

Skrevet

Du kan si nei. Barneverntjenesten kan innhente uten samtykke dersom saken har en viss alvorlighetsgrad og det vurderes nødvendig å få disse opplysningene, men terskelen for dette er relativt høy. 

Skrevet

Jeg følte jeg måtte gi dette samtykket. Angret da jeg noen uker senere måtte få opplest hva dps skrev om meg. Likevel kunne ikke bv "ta" meg på noe for det var positivt at jeg hadde tatt grep og skaffet meg hjelp for problemene. 

Men tenker at jeg kunne likeså godt latt være å gi de dette samtykket. Tror det hadde gått bra. Blir jeg å oppi denne situasjonen en gang til kommer jeg til å avfeie det meste. Hjelpetiltakene de laget sist var helt grusomme og gjorde at sønnen min fikk større problemer. Da vi endelig ble kvitt dem fikk vi det bra. Har hørt bv-dama si at jeg var faktisk i posisjon til å takke nei til tiltakene. Trodde selv jeg måtte, for å samarbeide var jo et must, men man må ikke. Neste gang takker jeg pent nei 🥴

Anonymkode: fe372...806

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tull. Du sier at de blir mer interessert i å «ta folk». Mulig noen i BV er slik men de skal ikke være slik. At foreldre ikke samtykker til innhenting av egne helseopplysninger er helt OK. 

Anonymkode: 04bb9...d55

Jeg sier ikke at de er ute etter å ta folk, men det sier seg selv at de følger godt med hvis man blir oppfattet som lite samarbeidsvillig. 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er det? De må fjerne hente inn info fra skole,lege og barnehage, men de vil hente ut info fra dps om min fortid langt tilbake i tid som jeg mener de ikke har rett på. Kan man nekte å la de innhente den informasjonen?

Anonymkode: 329db...964

Ja, du kan det.

Anonymkode: 7008d...ee8

Skrevet

Å samarbeide betyr ikke å være enig med bv i ett og alt. Du som mor har som regel best greie på ditt eget barn, og kan fint si din mening og komme med andre forslag, dersom du mener det de foreslår er helt feil. Så nei, man jommer ikke automatisk «under lupen» dersom man ikke nikker og bukker til alle bv tiltak.

Du kan også nekte innsyn i dinegamle journaler, helt uten at de kan ta deg på det. Med mindre det gjelder noe som fortsatt er aktuelt for barnets omsorgssituasjon, men selv da har bh svært begrenset rett til innsyn, med ditt samtykke 

Anonymkode: 91258...5ef

Skrevet

Du kan nekte. Men til syvende og sist så gjør de det de mener de må uansett.. hvis saken er alvorlig. Er bedre å samarbeide... men de på bv er noen idioter til tider. De har ikke så mye å komme med uansett... ikke mye de kan hjelpe med spør du meg

Anonymkode: 065b6...78e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...