Leverpostei Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 ... som kjæledyr for hele familien. Er det en god idé? Vi har tre barn, yngste er 3 år, eldste er tenåring. Vi har tid og økonomi, og vil gjerne ha dyr som «gir noe tilbake». På grunn av allergi kan vi ikke ha katt eller hund, eller smådyr som må ha høy. Tror dere rotter er noe for oss, dere som har rotter selv?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 5 minutter siden, Leverpostei skrev: ... som kjæledyr for hele familien. Er det en god idé? Vi har tre barn, yngste er 3 år, eldste er tenåring. Vi har tid og økonomi, og vil gjerne ha dyr som «gir noe tilbake». På grunn av allergi kan vi ikke ha katt eller hund, eller smådyr som må ha høy. Tror dere rotter er noe for oss, dere som har rotter selv? Nei! Da er det sannsynlig at noen reagerer på rotter også. Jeg trodde jeg reagerte kun på katter og hunder. Det er ikke vanlig at de tester for smågnagere. Jeg ble helt tett i brystet av rotter. Tålte det virkelig ikke. Spesielt ikke å skifte på buret. Anonymkode: 46306...d3b
soleia Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Har ikkje peiling sjølv, men trur rotter er litt undervurdert som kjæledyr. Hadde kollega som var med i norsk tamrotteforening (fekk sjokk då eg først høyrde det, for trudde ho sa tannråte forening 🤣) https://tamrotter.com/?page_id=11
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 Vi har fem jente-rotter og de er vanvittig morsomme og ganske så søte. Rotter er intelligente og søker kontakt som hunder og katter, må ut av buret hver dag og trenger oppmerksomhet og stimuli for å være lykkelige. De ligger ikke å sover og titter rundt seg som hamstere. Jenter trenger høyt bur da de er klatrere. Gutter trenger stor flate da de er tyngre og har mer ulykker hvis de klatrer. Alle trenger morsomme hindre flere områder å trekke seg tilbake på, hengekøyer og huler å trykke seg sammen i 😊 Selv har vi bygget eget bur i flere etasjer med en luke på siden slik at de kan gå inn og ut som de vil når vi er hjemme. For de finner sine territorier, går aldri langt fra buret og trives ikke på gulvet. Så det er helt trygt å la de styre dette selv. Som babyer er de en liten håndfull i starten. Tisser og bæsjer over alt og er ikke særlig samarbeidsvillige. Så de trenger masse tid og tålmodighet i starten. Men det er verdt det og når det virker som om de aldri blir rene er det plutselig over tilvenningen. Rotter er supre husdyr, flere burde få øynene opp for de og se forbi halen. Anonymkode: 6a81c...db4
Leverpostei Skrevet 7. september 2020 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei! Da er det sannsynlig at noen reagerer på rotter også. Jeg trodde jeg reagerte kun på katter og hunder. Det er ikke vanlig at de tester for smågnagere. Jeg ble helt tett i brystet av rotter. Tålte det virkelig ikke. Spesielt ikke å skifte på buret. Anonymkode: 46306...d3b Det skal vi selvsagt undersøke med både allergitest og rottebesøk før vi eventuelt anskaffer dyr 😊 Allergikeren tåler forøvrig både marsvin og kanin, men de må jo begge ha høy.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #6 Skrevet 7. september 2020 Jeg har hatt ørkenrotter og kunne hatt det igjen, selv om minihamster er de jeg liker best. Om det er pga allergi så er det ikke sikkert dette er noen lur idee heller. Mine rotter og hamstre har liggi i halsgropen og kost seg, og de har pels slik at jeg tror det kan gå dårlig om dere har allergier. Mine rotter gikk fritt rundt når jeg var hjemme, var utrolig kosete og ga meg veldig mye. Muligens flaks, men det krevde også mye jobb fra meg å få de slik selv om jeg følte det var en jobb. Hamsterne gikk også løse hjemme, men når jeg fikk barn så måtte ting gjøres anderledes. Liten unge og liten hamster skjønte ikke helt at de ikke hørte etter når jeg snakka til de. Hamstern ville jo gjøre som den alltid hadde gjort, men det fungerte ikke med en liten unge som løp rundt. Det vil jeg tro blir litt likt med 3åringen dere har, selv om ungen vet det skal være forsiktig osv så glemmer de fort og ikke tenker. Jeg har ikke troa på at de skal bo i ett bur og bare bli kost med i buret. Reptiler er kanskje noe dere heller bør vurdere pga allergier. Anonymkode: df57f...36d
Leverpostei Skrevet 7. september 2020 Forfatter #7 Skrevet 7. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi har fem jente-rotter og de er vanvittig morsomme og ganske så søte. Rotter er intelligente og søker kontakt som hunder og katter, må ut av buret hver dag og trenger oppmerksomhet og stimuli for å være lykkelige. De ligger ikke å sover og titter rundt seg som hamstere. Jenter trenger høyt bur da de er klatrere. Gutter trenger stor flate da de er tyngre og har mer ulykker hvis de klatrer. Alle trenger morsomme hindre flere områder å trekke seg tilbake på, hengekøyer og huler å trykke seg sammen i 😊 Selv har vi bygget eget bur i flere etasjer med en luke på siden slik at de kan gå inn og ut som de vil når vi er hjemme. For de finner sine territorier, går aldri langt fra buret og trives ikke på gulvet. Så det er helt trygt å la de styre dette selv. Som babyer er de en liten håndfull i starten. Tisser og bæsjer over alt og er ikke særlig samarbeidsvillige. Så de trenger masse tid og tålmodighet i starten. Men det er verdt det og når det virker som om de aldri blir rene er det plutselig over tilvenningen. Rotter er supre husdyr, flere burde få øynene opp for de og se forbi halen. Anonymkode: 6a81c...db4 Åh, takk for fint svar! Vi har plass til stort bur, det er ikke noe problem, og hvis de selv kan gå ut og inn er det jo dødskult. Barna (og jeg 😂) vil gjerne ha dyr som er kontaktsøkende, som liker litt kos og oppmerksomhet, og som kan være sammen med oss.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 Rotter er kjempekule kjæledyr for barn/ungdom (og voksne). Hadde to stykker da jeg var ung selv. Mine arvet Lundby dukkehuset mitt og var mye i det, og de blir helt tamme. Men sjekk opp det med allergien, for man kan helt klart reagere på rotter også. Anonymkode: 68ada...b86
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei! Da er det sannsynlig at noen reagerer på rotter også. Jeg trodde jeg reagerte kun på katter og hunder. Det er ikke vanlig at de tester for smågnagere. Jeg ble helt tett i brystet av rotter. Tålte det virkelig ikke. Spesielt ikke å skifte på buret. Anonymkode: 46306...d3b Rotter, hund og katt er forskjellige allergener. Jeg er veldig allergisk for rotter, men hund og katt går helt fint. Har testet og slår kun ut på et par smågnagere. Beste er å ta testen eller låne en rotte eller et godt brukt bur. Jeg kan til nød håndtere en rotte, men får pustevansker hvis jeg børster gulvet i buret, så det er det andre som gjør. Anonymkode: 6a81c...db4
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 8 minutter siden, Leverpostei skrev: Åh, takk for fint svar! Vi har plass til stort bur, det er ikke noe problem, og hvis de selv kan gå ut og inn er det jo dødskult. Barna (og jeg 😂) vil gjerne ha dyr som er kontaktsøkende, som liker litt kos og oppmerksomhet, og som kan være sammen med oss. Rotter blir akkurat det dere gjør dem til. Gi de masse oppmerksomhet og frihet og de gir så masse kjærlighet tilbake. Vår ene elsker å ligge i armkroken og kommer hver dag løpende for å legge seg der. Et par elsker å hamstre godis til alle og kommer ut og tigger for så å løpe inn og gjemme dem. Når vi har kyllingvinger steker vi alltid en ekstra uten krydder til hver av dem. Da blir de elleville og kommer på rekke og rad for p få sin. Ei er prinsessa på puta. Hun har en pute utenfor buret som hun legger seg på for å slappe av. Alle kommer ut på egenhånd, noen mer enn andre, men rotter er veldig nysgjerrige så de vil være med på det som skjer. Anonymkode: 6a81c...db4
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 De er morsomme, sosiale og intelligente kjæledyr, men hvis dere har allergi mot andre pelsdyr er faren stor for at dere kan reagere på rottene også. Kan dere teste det på forhånd? Evt spørre i dyrebutikken om dere kan holde og klappe rottene en stund og sjekke om dere reagerer?. Anonymkode: f65d1...286
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 Vi har høns, og syns det er beste dyret! De gir i alle fall noe tilbake, både hygge og ferske egg. De trenger ikke høy. Mine bor på sagflis, og har papir-makulatur i verpekassa. Anonymkode: 6a748...8e0
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #13 Skrevet 7. september 2020 Ser høy blir nevnt flere ganger her, rotter skal IKKE ha høy. Rotter er ekstremt mottagelig for luftveisplager, og høy gjør dette bare værre. Rotter skal ha strø som ikke støver, vi bruker et som er laget av resirkulert papir. Anonymkode: 6a81c...db4
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #14 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ser høy blir nevnt flere ganger her, rotter skal IKKE ha høy. Rotter er ekstremt mottagelig for luftveisplager, og høy gjør dette bare værre. Rotter skal ha strø som ikke støver, vi bruker et som er laget av resirkulert papir. Anonymkode: 6a81c...db4 Det er jo nettopp derfor rotter vurderes, fordi et av familiemedlemmene ikke tåler høy, og de dermed ikke kan ha f.eks. kanin og marsvin. Anonymkode: 7003f...d1c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #15 Skrevet 7. september 2020 Vi hadde rotter da jeg var liten, hadde to jenter, i et høyt bur med tre etg. De var også mye ute av buret, men hos oss fikk de ikke gå ut og inn selv, vi tok dem ut mens vi var tilstede og passet på, og lukket dem ellers inn. De hadde stort bur da, med god plass til å bevege seg. Synes det høres hyggelig ut å kunne la dem gå ut og inn selv, som en over her snakker om, men hadde væt redd for elektriske ledninger, de gnager på mye rart. Kanskje personen over kan forklare mer om hvordan de får akuratt den biten til å fungere. Vil tro større frihet for dyra gir høyere livskvalitet, samtidig som de sikkert vil bli en enda større del av familien når de får gå ut og inn på den måten. Våre ble også veldig tamme. Vi hadde som sagt to. Den ene var min, og den andre var min søster sin (de bodde sammen, man bør ikke ha en alene, for de er sosiale dyr). Min pleide å like å ligge å kose i halsgropen min. Anonymkode: 7003f...d1c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #16 Skrevet 7. september 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi hadde rotter da jeg var liten, hadde to jenter, i et høyt bur med tre etg. De var også mye ute av buret, men hos oss fikk de ikke gå ut og inn selv, vi tok dem ut mens vi var tilstede og passet på, og lukket dem ellers inn. De hadde stort bur da, med god plass til å bevege seg. Synes det høres hyggelig ut å kunne la dem gå ut og inn selv, som en over her snakker om, men hadde væt redd for elektriske ledninger, de gnager på mye rart. Kanskje personen over kan forklare mer om hvordan de får akuratt den biten til å fungere. Vil tro større frihet for dyra gir høyere livskvalitet, samtidig som de sikkert vil bli en enda større del av familien når de får gå ut og inn på den måten. Våre ble også veldig tamme. Vi hadde som sagt to. Den ene var min, og den andre var min søster sin (de bodde sammen, man bør ikke ha en alene, for de er sosiale dyr). Min pleide å like å ligge å kose i halsgropen min. Anonymkode: 7003f...d1c Jeg lar våre gå inn og ut som de vil. Det hele avhenger av plassering av buret. Rotter liker ikke å gå ned på gulvet, så det holder de seg unna. De går heller ikke langt unna buret, de vil kunne løpe tilbake til buret på 2-3 sekunder. Hos oss er den ene sofaen rett ved siden av buret, den liker de seg i, men lengre enn det synes de er for langt. Ledninger er i utgangspunktet ikke spesielt iinteressant, så lamper bak sofaen får henge i fred. Ledninger til pc og mobil tar vi mye på og lukter da oss, de liker de godt, så de må vi passe på at ungene ikke legger igjen i sofaen. Samtidig er rotter veldig lærenemme, så ved å stoppe dem i å gå spesielle steder skjønner de etterhvert dette. Noen ganger vil de over i sofa nr.2, men det vet de nå ikke er lov så da står de kun i første og strekker seg for å få oppmerksomhet eller godis. Siste faktor er at de kommer ut for selskap. Så de løper ikke rundt og herjer hvis ingen er i nærheten. Titter de ut og ingen er der går de rett inn igjen. I praksis kan buret være åpent hele døgnet, men vi lukker det selvfølgelig igjen når vi skal ut eller det er natt. Er bare å prøve seg frem, det går seg til mer naturlig enn man tror. Anonymkode: 6a81c...db4
Leverpostei Skrevet 7. september 2020 Forfatter #17 Skrevet 7. september 2020 Tusen takk for fine innspill, alle! Det høres definitivt ut til at rotter kan være noe for oss. De virker både morsomme og koselige, slik dere beskriver dem. Jeg ser mange er bekymret for allergien, og vi skal selvsagt teste både med prikktest og nærkontakt FØR vi skaffer rotter.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #18 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, Leverpostei skrev: Tusen takk for fine innspill, alle! Det høres definitivt ut til at rotter kan være noe for oss. De virker både morsomme og koselige, slik dere beskriver dem. Jeg ser mange er bekymret for allergien, og vi skal selvsagt teste både med prikktest og nærkontakt FØR vi skaffer rotter. Du tester dette best med blodprøve. Selv fant jeg det ut etter å ha fått rottene i hus, men med medisiner går det helt fint, jentene får bli. Og så slipper jeg da all rengjøring, noe som er en liten bonus 😄 Anonymkode: 6a81c...db4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå