Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #1 Skrevet 6. september 2020 Datter som øver til naturfagsprøve. Jeg mener jo JA, men så ble jeg litt usikker da jeg googlet. Anonymkode: cc010...a2c
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #2 Skrevet 6. september 2020 Co2 gir ikke tynnere ozonlag. Det er en vanlig misforståelse. Global oppvarming, på grunn av økt co2, og ødelagt ozonlag, på grunn av cfc-gasser er to ulike prosesser som påirker klimaet og delevis hverandre, men økt co2 påvirker ikke ozonlaget direkte. Anonymkode: 4d8b2...1b9
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #3 Skrevet 6. september 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Datter som øver til naturfagsprøve. Jeg mener jo JA, men så ble jeg litt usikker da jeg googlet. Anonymkode: cc010...a2c Klorfluorkarboner, ikke karbondioksid Anonymkode: 37f03...7f2
soleia Skrevet 6. september 2020 #4 Skrevet 6. september 2020 Reduksjon av ozonlaget blei forårsaka av klorfluorkarboner, og etter at ein drastisk reduserte utsleppa av desse gassane, held ozonlaget no på å gradvis bygge seg opp att. Global oppvarming vert forårsaka av ei rekkje gassar, deriblandt også dei omtalte KFK gassane. CO2 er ikkje den verste klimagassen, men fordi vi slepp ut så store mengder CO2 av alt vi forbrenn, så er det spesiellt denne gassen som er problemet. Etter kvart som tundra smeltar og store mengde metan slepp laus, så er også denne gassen pådrivar av global oppvarming. Metan er 28 gonger kraftigare klimagass enn CO2
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #5 Skrevet 6. september 2020 Er det ikke rart? På 70-tallet var det mas om at det var en klimakrise, vi var på vei inn i en ny istid. På 80-tallet var det en masse mas om dette med ozon-hullet. Så ble det stille på 90-tallet om ozon og klima. Først i 2000 begynte maset om "global oppvarming". Så ble det stille om det en 10 år senere. I stedet begynte det å mases om "klimaforandringer". Eller som normale folk kaller det: årstider. Anonymkode: 8589d...c0d
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #6 Skrevet 11. september 2020 Altså: CO2 bryter ikke med ozonlaget og for mye ozon fører ikke til global oppvarming? hi Anonymkode: cc010...a2c
Gjest Skrevet 11. september 2020 #7 Skrevet 11. september 2020 På 6.9.2020 den 22.13, Anonym bruker skrev: Er det ikke rart? På 70-tallet var det mas om at det var en klimakrise, vi var på vei inn i en ny istid. På 80-tallet var det en masse mas om dette med ozon-hullet. Så ble det stille på 90-tallet om ozon og klima. Først i 2000 begynte maset om "global oppvarming". Så ble det stille om det en 10 år senere. I stedet begynte det å mases om "klimaforandringer". Eller som normale folk kaller det: årstider. Anonymkode: 8589d...c0d Nei, det stemmer jo ikke. På 70-tallet var det mye snakk om sur nedbør som ødela plante- og dyreliv og forsuret skoger og fiskevann. På 80-tallet var det mye snakk om at et tynnere ozonlag gjorde solstrålene mer skadelige, særlig rundt polområdene. Men vet du hva? Politiske virkemidler og ny teknologi gjorde at man klarte å slutte med å slippe ut svovelforbindelser fra industrien og dermed stoppe den sure nedbøren. Og på samme måte ble det forbud mot å slippe ut KFK-gassene som bryter ned ozonlaget, og dermed fikk det sjansen til å reparere seg selv. Men dette skjedde ikke av seg selv. Det skjedde fordi forskning ga oss svarene på hva som måtte gjøres. Folkelige kampanjer la press på industrien og på politikerne. Nye partier så dagens lys, og de gamle partiene måtte ta inn et miljøperspektiv i programmene sine. Det endret seg fordi noen endret på det. Og sånn er det også med CO2: vi må innse at vi ikke kan slippe ut mer av den.
Gjest Skrevet 11. september 2020 #8 Skrevet 11. september 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså: CO2 bryter ikke med ozonlaget og for mye ozon fører ikke til global oppvarming? hi Anonymkode: cc010...a2c Ozon beskytter til en viss grad mot global oppvarming. Men da snakker vi ozon i stratosfæren, ikke bakkenært ozon.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #9 Skrevet 11. september 2020 10 minutter siden, Pashla skrev: Nei, det stemmer jo ikke. Jo, det gjør det. Jeg har lest en hel del om dette faktisk. https://no.wikipedia.org/wiki/Global_nedkjøling Anonymkode: 8589d...c0d
Syngensang Skrevet 11. september 2020 #10 Skrevet 11. september 2020 På 6.9.2020 den 22.13, Anonym bruker skrev: Er det ikke rart? På 70-tallet var det mas om at det var en klimakrise, vi var på vei inn i en ny istid. På 80-tallet var det en masse mas om dette med ozon-hullet. Så ble det stille på 90-tallet om ozon og klima. Først i 2000 begynte maset om "global oppvarming". Så ble det stille om det en 10 år senere. I stedet begynte det å mases om "klimaforandringer". Eller som normale folk kaller det: årstider. Anonymkode: 8589d...c0d Skikkelig rart.... Klimakrise, global oppvarming og klimaendringar er det vel blitt masa om og blir fortsatt masa om fordi det kjem til å gjere livet vansklegare og verre for både folk dyr og plantar på heile planeten. Mas om ozonlaget vart det fordi det plutseleg var store hol i ozonlaget pga gassar brukt i hårspray og kjøleskåp. Faktisk så mykje at ein slutta å bruke desse gassane og ozonlaget byrja å bygge seg opp att. Så då slutta maset om ozonlaget. Ingenting av dette har med årstider å gjere. Tvert imot.
Gjest Skrevet 11. september 2020 #11 Skrevet 11. september 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det gjør det. Jeg har lest en hel del om dette faktisk. https://no.wikipedia.org/wiki/Global_nedkjøling Anonymkode: 8589d...c0d Syns du skal lese artikkelen du selv linker til... Det står vel om at noen dyrket en misforstått hypotese på 1970-tallet. «Pressemeldinger reflekterte ikke den nøyaktige og fulle rekkevidden av den vitenskapelige forskningslitteraturen. Dette til tross for en voksende mengde vitenskapelig litteratur som tvert imot estimerte en framtidig oppvarming grunnet menneskelig utslipp av klimagasser.»
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå