Gå til innhold

Har du hatt Korona?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig så farlig? Personlig ikke hørt om noen som blir alvorlige syke. Virker veldig overdrevent. 

Anonymkode: 79976...1c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner en som ble veldig dårlig, ikke sykehus, men skyhøy feber og null energi. Var syk i bortimot en mnd. Personen ble syk i mars, og sliter fortsatt med lite energi. 

Anonymkode: d30d4...8f8

Skrevet

Ja har hatt det, var som en lett forkjølese for hele familien her,mens noen vi kjenner der 2 er i risikogruppen ble veldig syke og ene var døden nær, er vel ikke så veldig farlig for friske mennesker ,men verre for de med risiko

Anonymkode: f3c8f...520

Skrevet

Jeg fikk korona med en påfølgende lungebetennelse og var dårlig i 5 uker. Men har ingen underliggende sykdommer så jeg ble nå helt frisk. 

Anonymkode: 6f4b0...4cb

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja har hatt det, var som en lett forkjølese for hele familien her,mens noen vi kjenner der 2 er i risikogruppen ble veldig syke og ene var døden nær, er vel ikke så veldig farlig for friske mennesker ,men verre for de med risiko

De har vel nå funnet ut at det kan se ut som mange får senskader, hvor mange av de har ikke vært noe særlig syke av korona og  ikke var i risikogrupper

Anonymkode: 173cc...f29

Skrevet

Har ikke hatt det, men kjenner flere som har hatt det og sett mange som har vært fryktelig dårlige av det. Det var mest skremmende i starten, å møte normalt friske mennesker som plutselig ble kjempe dårlige og måtte ha pustehjelp og behandling bare i løped av få timer. 

De jeg kjenner som har hatt det har stort sett klart seg bra. Noen har hatt det som en kraftig influensa, noen som en langvarig forkjølelse og to sliter med senvirkninger som slapphet og det man kaller for fatigue. 

-Senskader skremmer meg mest, egentlig. Man begynner å se tall på at det er de som også bare har hatt milde symptomer kan få senskader. Alt fra muskel/leddsmerter til lungeskader og slapphet som drar seg over tid. Blir interessant å se dataene om noen år. 

Anonymkode: 99eb2...733

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

De har vel nå funnet ut at det kan se ut som mange får senskader, hvor mange av de har ikke vært noe særlig syke av korona og  ikke var i risikogrupper

Anonymkode: 173cc...f29

Oki her kjenner jeg ingen med senskader, selv ikke de 2 i risiko gruppa

Skrevet

Ikke jeg, men naboen. En ung kvinne på 22 år av den typen som trener omtrent hver dag og er på fjelltur i ett kjør. Kjernesunn, slank og sterk. Hun ble ganske dårlig, men ikke innlagt. Var dårlig i tre uker. Dette var i april. Nå er hun fortsatt så redusert at hun ikke en gang klarer å gå på butikken alene og må ta pauser hvis hun snakker fordi hun blir så andpusten. Det er helt vilt og ekstremt skremmende synes jeg. Jeg var ikke så redd for korona i starten, men etter å ha sett hvordan naboen har det, er jeg livredd for at ungene, mannen eller jeg skal bli syk.

Anonymkode: 4d2fe...548

Skrevet

Kjenner to som har hatt det. Ingen av dem var i risikogruppe, ikke underliggende sykdom, friske og ved god helse. Den ene måtte på sykehus for oksygenbehandling, den andre slapp det med et nødskrik, men var veldig dårlig i mange uker. Begge har tilsynelatende blitt friske og er tilbake i jobb, men begge sliter med energi.

Det er vel ingen seriøse forskningsmiljøer som mener at covid-19 ikke er mer smittsomt og mer dødelig enn vanlig influensa.

Du må huske det, Hi, at dødstallene vi har i Norge kommer etter den største nedstengningen av samfunnet noensinne. Uten tiltakene ville vi trolig hatt helt andre tall. Dødstallene på verdensbasis - med strenge tiltak i de aller fleste land - er allerede godt over dødstallene av influensa i verden et vanlig år. Koronavirusene er generelt også mer dødelige enn influensavirus. Unntakene er når influensavirus har hatt såkalte genetiske skifter, slik som ved spanskesyken, asiasyken og Hong Kong-syken, da millioner har dødd på et år.

Dødstallene for covid-19 på verdensbasis er allerede godt over antall som dør av influensa på et normalt år. Og fremdeles er det flere måneder før det har gått et år siden covid-19 oppstod - og det har vært nedstengning av det meste av verdens samfunn i uker og måneder.

Anonymkode: 7a9df...030

Skrevet

Jeg har hatt covid-19, og jeg ble ikke spesielt dårlig. Partneren min var derimot svært nær å dø, og etter at han var utenfor livsfare, var han fortsatt så dårlig at han ble på sykehuset i ovet fem måneder til sammen. Så jeg har dessverre fått erfare hvor alvorlig syke enkelte kan bli av viruset. Faren til en venninne mistet livet sitt. 

Skrevet

Kjenner en som har hatt det. Ung, sprek og frisk. Ble ikke verre syk enn influensa, men har fått alvorlige senskader. Hun kan knapt bevege seg rundt i huset fordi hun blir så andpusten. Verre lungekapasitet enn min far som har KOLS grad 4... Har i tillegg kraftig fatuige.

Det hun synes er aller verst er å ikke vite om hun noen sinne blir bra igjen...

Anonymkode: 60195...ce4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...