Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #1 Skrevet 5. september 2020 Både i det virkelige liv og her inne har jeg opplevd samme fenomen. Når man diskutere ting som Snap, Instagram, FB, Twitter osv., så er omtrent alle foreldre helt enige om at det er viktig å overholde aldersgrensen på 13 år, eller i det minste være minst 11-12 år, og at sosiale medier generelt er noe barn skal holdes langt unna! Og det stemmer med det barna forteller også. Ingen i klassen til 11-åringen har noe av dette, men unntak av er par stykker som har Snap til bruk kun med familien. Men så kom TikTok, og plutselig opplever jeg at det visst er litt greit likevel. 11-åringen forteller meg at hun og to til er de eneste i klassen på 32 stykker som ikke får TikTok, og det stemmer også. Jeg har snakket med noen av disse mødrene, og det blir litt sånn "Ja, det ble jo så populært, og de danser jo bare" med noe jeg tolker som et litt flaut blikk. Jeg leser også her inne, og har lest avisinnlegg, om foreldre som forsvarer at deres barn på helt ned i 7-årsalderen har TikTok. Hvorfor? Hvorfor er dette greit, mens man nærmest får bitt hodet av dersom man vurderer en lukket Snap med bare familie på ventelisten f.eks.? Hva er det som gjør at en del foreldre plutselig synes det er helt greit at barna deres poster videoer av seg selv på en offentlig arena, og gjør dem sårbare for kommenterer, utestenging osv? At de plutselig stopper å ta ansvar for barna sine og hva de poster? Selv om det "bare" er en dansevideo, er det slett ikke sikkert barnet vil like å dette liggende ute når de vokser til, og vårt ansvar som foreldre er jo å gripe inn og hindre dem. Eller? Anonymkode: c7c55...aa8
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 Jeg tror det er rett og slett pga uvitenhet. Her lot exen min datteren vår få laste ned tik tok uten å opprette bruker. På spørsmålet mitt om han viste hva som var det fikk jeg bare beskjed om at han hadde bedt henne hoppe over det som ikke passet henne 🤦♀️ Heldigvis er min datter på enkelte områder mer fornuftig enn faren. Så når det dukket opp en film hvor en fyr viste penisen slettet hun appen. For den type ekle ting ville hun ikke se. Hun er forøvrig 10 år og har verken insta, snapp eller fb. Det har heldigvis ikke blitt spurt etter heller. Anonymkode: 6495c...66d
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 Min 8- og 9-åring får ikke Tik Tok da de er altfor unge. Har hørt at om du oppretter privat bruker kan man i lang utstrekking kontrollere hva de ser, men uansett ikke aktuelt for mine. Anonymkode: cbe11...599
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 Yngste her er 11 og har tik tok. Vet in flere foreldre som sier at barna ikke får det. De er der for det. Mange av ungene har ikke foreldre som har sperre på nedlasting av apper og ikke sjekker telefonen hyppig nok. Da er det komisk når de forteller om tin ton nekt, og så har datteren min fortalt om tik tokene ungene har postet. Når det kommer til nettvett, tenker jeg at godt kommunikasjon og åpenhet er viktigere enn rigide regler og at ungene skjuler hva de driver med. Mine barn har vært veldig åpne om det som skjer der, og de viser meg ofte hva de finner, og hva som skjer. Anonymkode: 24942...1cf
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 Tik tok er for de som virkelig ikke har vurderingsevne. Så jeg deler ikke din oppfatning om at det er greit. Men er nok mange andre som ser annerledes på det ja 😩 Anonymkode: 28509...218
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #6 Skrevet 5. september 2020 Jeg er en av de som har driti meg ut på det, vår datter fikk tik tok når hun var 11, men får ikke snap, noe så teit ja. Her har far hennes konto på sin tlf og ser hva som blir gjort osv, hun legger ikke ut noe, men ser jo på ting da. Får ikke hatt den kontrollen på snap, men ja, det er skikkelig teit/rart av oss, den ser jeg nå som hun maser om snap. Veit ikke hvordan vi tenker egentlig🙈😂 Anonymkode: 81dc5...191
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 Tik tok blir i all hovedsak mer som YouTube enn som Snapchat, da. Man har som forelder mer kontroll på førstnevnte (om man er villig til å sette seg inn i det vel og merke). Nå har ikke mine tiktok (de er 6 og 8, så litt lite interesse ennå), men jeg har (kunfor å se). Anonymkode: 9e914...d56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå