Gå til innhold

Barnevernspedagogstudent, hjelp med oppgave.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går barnevernspedagog på høyskolen. Har fått en oppgave som skal skrives både akademisk, og inneholder visse krav når det gjelder både struktur, form og innhold. Oppgaven går kort sagt ut på at jeg skal late som at jeg er ansatt på BUP (og ferdigutdannet), og at jeg skal møte en gutt på 10 år som skal gå i samtale der, og sørge for at han får en mer positiv utvikling i forhold til at han nå har en skeivutvikling / negativ utvikling slik at han får et bedre liv. Jeg har ikke fått noe mer bakgrunnsinformasjon enn dette, og jeg sliter med å komme i gang.. Derfor spør jeg om råd og tips her dersom andre er i samme situasjon eller har erfaring fra tidligere <3 Hvordan skal jeg løse denne oppgaven? Jeg har flere tanker om hva man burde gjøre sånn og slik, men synes det er vanskelig med SÅ lite informasjon, i tillegg til at jeg er relativt fersk.. 

Anonymkode: d89ab...d17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville laget en grundigere case og beskrevet at du går ut fra slik og sånn, for dette er bakgrunnsinformasjon man har før man iverksetter behandling i Bup. 

Deretter beskrevet, med referanse til aktuell litteratur dere har, hvordan jeg ville tilnærmet meg barnet. 

Ved bupene i Oslo vil ikke en barnevernspedagog ha en slik stilling. Til nød med klinisk spesialisering. Det blir litt på siden, men samtidig relevant. Dere har vel likevel en del miljøterapi (Larsen?) og klassisk utviklingspsykologi (Gulbrandsen?) du kan trekke inn fra pensum. 

Pussig oppgave, da. 

Anonymkode: f8634...f63

Skrevet

Tusen takk for svar, du over her! ❤️ Blir takknemlig for alle tips!! :D Ja, oppgaven er litt pussig.. Synes det er litt vanskelig i og med det er så lite av bakgrunnsinformasjon. Jeg har selv gått til BUP da jeg var mindre, og det var jo MANGE samtaler før de kunne kartlegge noe særlig.. Var jo en tidkrevende prosess liksom.. Skal absolutt ta med meg tipsene dine videre! Oppgaven er kanskje ikke så stor, men synes den likevel er utfordrende når det skal være på 3500 ord, og det er så lite informasjon rundt situasjon og bruker. 

Skrevet

Det var merkelig at de hadde valgt BUP som arbeidsplass, da det nok ikke vil være relevant arbeidstid ut undra utdanning, men la gå 😂 

1. som over: Lag deg en grundige case, men ikke for vanskelig. F.eks en gutt på 10 som viser relasjonelle vansker / tillnytningsvansker og nå opplever mobbing på skolen med lite tro på at voksne kan hjelpe han. 
2. Jeg vil tro de er ute etter:                      - —-refleksjon over hvordan du kan være i møte med han / viktigheten av å bygge en relasjon. 
- Hvordan du strukturerer samtalen, (type Shulman. F.eks). 
- ville ikke beveget meg ut i ulike kartleggingsverktøy. Lag deg et forbehold om at du det kan støtte deg til psykolog kollegaer. 
- ville fokusert på samarbeid med andre instanser rundt gutten. Tenkt systemterori. 
- ville og dratt frem at ut ville vært fleksibel. Møte gutten på en arena det han er trygg. (ER SÅ LEI AV AT BUP avslutter da barnet ikke vil prate på et kontor....). 

Usikker på hvor nyttig dette var for deg. Det var en typisk høyskole oppgave der en må tolke seg i hjel for å forstå hva de egentlig vil....

Anonymkode: ee46a...167

Skrevet

Dere har virkelig hjulpet meg, begge to over her! TUSEN TAKK ❤️ Jeg også stusset litt på BUP. Har en venninne som går samme studiet et annet sted i landet, men hun fikk velge mellom flere ulike instanser å "liksom jobbe på", og i ulikt aldersspenn på brukeren. Er nok typiske høyskoleoppgaver ja.. mye akademisk i det.. tar med meg rådene deres videre. - TS

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går barnevernspedagog på høyskolen. Har fått en oppgave som skal skrives både akademisk, og inneholder visse krav når det gjelder både struktur, form og innhold. Oppgaven går kort sagt ut på at jeg skal late som at jeg er ansatt på BUP (og ferdigutdannet), og at jeg skal møte en gutt på 10 år som skal gå i samtale der, og sørge for at han får en mer positiv utvikling i forhold til at han nå har en skeivutvikling / negativ utvikling slik at han får et bedre liv. Jeg har ikke fått noe mer bakgrunnsinformasjon enn dette, og jeg sliter med å komme i gang.. Derfor spør jeg om råd og tips her dersom andre er i samme situasjon eller har erfaring fra tidligere ❤️ Hvordan skal jeg løse denne oppgaven? Jeg har flere tanker om hva man burde gjøre sånn og slik, men synes det er vanskelig med SÅ lite informasjon, i tillegg til at jeg er relativt fersk.. 

Altså, hele premisset her er jo helt feil. Bv-pedagoger jobber jo ikke på bup? Det skal psykologer og psykiatere gjøre. 

Jeg gikk ut fra høyskolen for et par år siden, og den skolen har jeg ikke veldig mye bra å si om. Vi fikk også en haug med rare oppgaver da jeg gikk der som ikke alltid ga mening. Den er så uprofesjonell på så mange plan at det er vanskelig å vite hvor man skal starte. 

Men for å hjelpe deg med oppgaven: begynn med å skrive hvordan du angriper oppgaven. Si at det er lite informasjon, derfor har du også lagt «dette og dette og dette» til grunn og du forutsetter «dette og dette». Jeg ville også lagt til grunn hva din arbeidsinstruks som bv-ped hos bup innebar. Det kan jo umulig være du som skal fungere som klinisk terapeut og behandler? 

Anonymkode: a7033...299

Skrevet

Jeg er ikke barnevernspedagog, så det rent faglige her kan jeg ikke hjelpe deg med. Men akademisk sett, når man får en oppgave der det er for lite informasjon i casen, så kan det være lurt å forklare hva man vil kartlegge, hvordan man vil kartlegge det,og hvorfor man vil kartlegge det. Etter å ha forklart dette vil det være naturlig å legge til informasjon i casen, som man legger til grunn for oppgaven videre, slik som de over snakket om. Viktig å være tydelig på hvilke informasjon man selv har lagt til, så sensor følger tankegangen.

Anonymkode: 572a6...1f3

Skrevet

Jeg jobber i BUP. Jeg har og har hatt følgende profesjoner som kollegaer: pedagoger, sosionomer, barnevernspedagoger, sykepleiere, leger, psykologer og ufaglærte. For øvrig fine svar over her :)

Anonymkode: f3786...126

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, hele premisset her er jo helt feil. Bv-pedagoger jobber jo ikke på bup? Det skal psykologer og psykiatere gjøre. 

Jeg gikk ut fra høyskolen for et par år siden, og den skolen har jeg ikke veldig mye bra å si om. Vi fikk også en haug med rare oppgaver da jeg gikk der som ikke alltid ga mening. Den er så uprofesjonell på så mange plan at det er vanskelig å vite hvor man skal starte. 

Men for å hjelpe deg med oppgaven: begynn med å skrive hvordan du angriper oppgaven. Si at det er lite informasjon, derfor har du også lagt «dette og dette og dette» til grunn og du forutsetter «dette og dette». Jeg ville også lagt til grunn hva din arbeidsinstruks som bv-ped hos bup innebar. Det kan jo umulig være du som skal fungere som klinisk terapeut og behandler? 

Anonymkode: a7033...299

Jo bv pedagoger kan så absolutt arbeide på bup. Da ene barnet mitt var til utredning var både bv pedagog og barnepsykiater i bildet. Barnepsykiater tok seg av møtene med barnet, mens bv pedagogen veiledet oss foreldre, og ivaretok oss, for å sikre at hverdagen som familie var god under utredningsprosessen. Dette var faktisk gull verdt for oss, og noe jeg verdsatte.

Det er også en del barn som blir henvist til bup via bv, og dermed er det jo også ganske viktig at bv pedagoger også arbeider her. 

Anonymkode: 0a6e4...8ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...