Gå til innhold

Feil i journal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble akuttoperert på Ullevål. Måtte gjennom mottaket. Der ble det stilt mange spørsmål, bl.a. om familiære sykdommer. Nevner da diabetes og høyt blodtrykk. I journalen står det: Andre sykdommer: kjent diabetes 2 og hjerte- og karsykdommer i familien. I et annet notat finner jeg da også at det står at pasienten har kjent diabetes 2, noe som ikke er tilfellet. 

Først trodde jeg bare at jeg var helt ute for sykepleieren på oppvåkningen spurte mens jeg var groggy om jeg brukte medisiner for diabetesen. Skjønte ingenting og lurte på om de hadde funnet ut at jeg hadde diabetes. Nei, det måtte være feil i papirene. 

Oppe på avdelingen lurte jeg på om jeg kunne få sukker og kanel på havregrøten, og da spirte sykepleieren om det var lurt med min diabetes. Jeg fortalte nok en gang at jeg ikke har diabetes.

Dette fulgte meg tilbake til lokalsykehuset, som lurte på om jeg ikke tok medisiner for diabetesen. Nok en gang avkreftet jeg diabetes.

Så når jeg nå en stund senere leser inne på Helsenorge, ser jeg at de ikke har fjernet det, selv om de allerede på oppvåkningen kalte det en misforståelse. Er det noen mulighet til å få det endret? Og er det noe poeng å få det fjernet? 

Anonymkode: ef6e4...e2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville fått det fjernet. Det kan være med på å gi deg feil diagnose i senere tid for eksempel. 

Skrevet

Du bør ta kontakt med den som skrev originalnotatet og de som ev. har videreført feildiagnosen i sine papirer og be hver enkelt av dem om å få det slettet fra journalen.

Jeg gjetter på at de bare vil tilføye et notat som sier at du ikke har diabetes, at de ikke sletter.

Har opplevd noe lignende, helt horrible ting som stod i journal som ikke gjaldt meg, men pasienten før meg. Klaget på å få det slettet, legen tilføyde bare et notat. Klaget til fylkeslegen, men denne mente det var bra nok at legen hadde skrevet et tillegg om at feilinformasjonen ikke gjaldt meg. Hadde vært bra nok det hvis de konsentrerte seg om rettelsen, men det er jo ikke den de husker...

Har også fått feildiagnoser på OUS, samme greia der. De ville kun legge til et notat om at det var feil, det nektet jeg, ville ha det slettet. De nektet og jeg gikk dessverre med på at de istedenfor skulle "skjule" den informasjonen for alle andre, dvs. de aktuelle journalnotatene blir låst slik at ingen kommer inn på dem. Men skjult er de jo ikke, for de står i listen,  og det er synlig hvilken avdeling jeg da var på - og dette har så fulgt meg videre, leger blir skeptiske til at det er skjult informasjon, de antar feil ting og de spør til og med rett ut hva det er. Selv om jeg da har forklart har de så brukt det mot meg. Og siden en annen lege før det ble slettet brukte det i en annen henvisning så ble ikke akkurat det skjult, og dermed er feildiagnosene ute fremdeles. Skal gå igang med å få de slettet, men da må også andre ting slettes fra andre steder dette er sendt. Håpløst! Og det verste er at man så ikke får medhold fra fylkeslegen om å få slettet slikt. Men når jeg bare får energi nok skal jeg på igjen med å forsøke å få det slettet.

Du må lese hele journalen din, både fra Ullevål og lokalsykehus og epikrise sendt til din fastlege etterpå, HI, for feilinformasjonen kan stå alle steder. Og så må du kontakte alle som har videreført feildiagnosen og be om å få det slettet. Får du det ikke, klag til fylkeslegen. Må da gjøre det veldig tydelig i klagen din at denne feildiagnosen blir videreført hele tiden tross gjentatte påpekninger fra deg om at dette er feil og at du derfor er redd for følgene. Pasientombudet kan kanskje hjelpe deg.

Anonymkode: 74a43...148

Skrevet

Feil i journal kan få konsekvenser hvis du skal tegne uføreforsikring. Du kan bli nektet å tegne forsikring, eller forsikringen vil ikke gjelde for det som feilaktig er oppgitt i journalen. Du kan også bli nektet utbetaling på forsikringen da de kan bruke det mot deg, og påstå at du har holdt tilbake informasjon eller oppgitt feil opplysninger.

Anonymkode: 465c3...83e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...