Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Har en gutt som spiser så mye at han får vondt i magen. Ser liksom ikke helt hva jeg kan gjøre heller for jeg kan jo ikke nekte han mat om han er sulten stakkars. Han er normalt slank, så han har ikke vondt av maten sånn sett, men han klager på mageknip hver dag, og det er etter at han har spist så mye. I bhg spiser han som regel 4 halve brødskiver, og til frukt kan han spise to knekkebrød +frukt. Det er jo ganske mye for en liten på 3 år. Han spiser glatt samme mengde hjemme. Har vi pizza på lørdager kan han spise 3-4 solide stykker! Hver dag har han mageknip og det går utover middag som han sjeldent spiser. Noen med samme "problem" her? Hvordan begrense på en så skånsom måte at barnet ikke føler at det blir nektet mat? Han må jo bli mett, men han stopper altså ikke av seg selv før han får vondt i magen. Anonymkode: 24f44...e0f
Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Prøv å gi han flere måltider hver dag, men begrens mengden hver gang. Mitt yngste barn er tynn som en flis, men hun hadde ikke magamål når hun var liten. Hun fikk aldri spist seg mett så la inn 5måltider og endel mellommåltider til henne hver dag. Da bedret det seg. Anonymkode: 1a329...09b
Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 Kan han reagere på maten? Nå er jeg sikkert litt oversensitiv på "symptomer" her fordi jeg har et barn med cøliaki, men det var faktisk akkurat dette med smerter etter måltider som fikk oss til å undersøke ham medisinsk også. Anonymkode: 210d5...c98
Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan han reagere på maten? Nå er jeg sikkert litt oversensitiv på "symptomer" her fordi jeg har et barn med cøliaki, men det var faktisk akkurat dette med smerter etter måltider som fikk oss til å undersøke ham medisinsk også. Anonymkode: 210d5...c98 Jeg har vært inne på tanken, men når jeg tenker på mengden han spiser så er det jo ikke så rart at det ender med mageknip heller. Men jeg burde nok sjekke det hos legen tenker jeg, bare for å være på den sikre siden. Anonymkode: 24f44...e0f
Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Prøv å gi han flere måltider hver dag, men begrens mengden hver gang. Mitt yngste barn er tynn som en flis, men hun hadde ikke magamål når hun var liten. Hun fikk aldri spist seg mett så la inn 5måltider og endel mellommåltider til henne hver dag. Da bedret det seg. Anonymkode: 1a329...09b Ja men da må jeg begrense mengden som du sier. Nå så spiser han store måltider på formiddag/dag slik at han får mageknip og bare pirker i middag og kveldsmat. Så jeg skjønner jo at noe må gjøres, men hvordan gjøre det på rett måte uten å ødelegge matgleden til Barnet? Kan liksom ikke si "nei, nå har du spist nok" men jeg kan kanskje si "føles det ut som magen er mett? Vi kan ta en pause og så finne noe mer å spise om en liten stund?" Han sier ofte "nei, jeg får ikke vondt i magen av en skive til" og så midt i den siste skiven "åå, jeg har så vondt i magen".. Anonymkode: 24f44...e0f
Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært inne på tanken, men når jeg tenker på mengden han spiser så er det jo ikke så rart at det ender med mageknip heller. Men jeg burde nok sjekke det hos legen tenker jeg, bare for å være på den sikre siden. Anonymkode: 24f44...e0f Ja, gjør det. Det er en enkel blodprøve (i første omgang i hvert fall). Anonymkode: 210d5...c98
Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 Du kan helt fint si at «Nå har du spist nok brødskive, men du kan få en gulrot». Trenger ikke få ubegrenset med brødmat og pizza. Min 3-åring spiser ellers like mye, og det er helt normalt for en liten en i vekst. Anonymkode: 7e8ba...620
Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du kan helt fint si at «Nå har du spist nok brødskive, men du kan få en gulrot». Trenger ikke få ubegrenset med brødmat og pizza. Min 3-åring spiser ellers like mye, og det er helt normalt for en liten en i vekst. Anonymkode: 7e8ba...620 Postet litt fort. Jeg tror ikke at en 3-åring får mageknip av to skiver til lunsj. Syns også du bør undersøke om han ikke tåler gluten. Anonymkode: 7e8ba...620
Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 En 3 åring i vekst kan fint spise 2 skiver til lunsj uten å få vondt i magen altså. Jeg ville heller tenkt at han spiser "feil" mat, at han ikke tåler det så godt Anonymkode: 4febf...90f
Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 Synes ikke det var mye mat. Heler helt normalt/lite. Barn i den alderen trenger mye mere mat enn enkelte foreldre forstår. Ville vurdert allergi test evt Anonymkode: 78f95...9b1
Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Har en gutt som spiser så mye at han får vondt i magen. Ser liksom ikke helt hva jeg kan gjøre heller for jeg kan jo ikke nekte han mat om han er sulten stakkars. Han er normalt slank, så han har ikke vondt av maten sånn sett, men han klager på mageknip hver dag, og det er etter at han har spist så mye. I bhg spiser han som regel 4 halve brødskiver, og til frukt kan han spise to knekkebrød +frukt. Det er jo ganske mye for en liten på 3 år. Han spiser glatt samme mengde hjemme. Har vi pizza på lørdager kan han spise 3-4 solide stykker! Hver dag har han mageknip og det går utover middag som han sjeldent spiser. Noen med samme "problem" her? Hvordan begrense på en så skånsom måte at barnet ikke føler at det blir nektet mat? Han må jo bli mett, men han stopper altså ikke av seg selv før han får vondt i magen. Anonymkode: 24f44...e0f Mengden pizza var kanskje litt mye hvis du snakker om ganske store stykker, men to brødskiver til lunsj og to knekkebrød+frukt er da absolutt ikke mye for en treåring. Du burde heller sjekke om han tåler den maten han får. Anonymkode: 856c3...c5c
Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #12 Skrevet 2. september 2020 Min 3 åring pleier å ha med 4 polarbrød med diverse pålegg, skyr/drikkeyoghurt og grønnsaker som han spiser til frokost og lunsj i barnehagen, til fruktmåltidet spiser han 2 knekkebrød og frukt. Matboksene kommer nesten tomme hjem hver dag. Når han får pizza spiser han lett 3 stykker. Så jeg synes ikke det hørtes så mye ut 🙂, tror jeg ville tatt en prat med lege 🙂. Anonymkode: 1b9be...5c7
Anonym bruker Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 Du kan ikke nekte ham mat om han er SULTEN. Men du kan nekte ham mat når han har fått nok, for da er han ikke sulten mer. Anonymkode: 73ab5...8a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå