Gå til innhold

Kan staten tvinge meg til å få korona?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ligger i risikogruppen og har to døtre som går på en skole hvor det har blitt bekreftet flere koronatilfeller. Jeg er redd for at de vil videreføre smitten til meg hvis de fortsetter å gå på skolen. Er dette godt nok grunnlag for å holde dem hjemme?

Anonymkode: 0b7be...4a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør du diskutere med legen din og ev. kommunelegen. Og deretter snakke med skolen til døtrene dine om. Hvis de skal holdes hjemme til dette er over, ev. at en vaksine foreligger for større grupper, så kan det jo bli lenge til døtrene dine kan gå på skolen igjen. Da er det også et spørsmål hvordan sikre at de får god nok skolegang og at de ikke faller helt utenfor sosialt.

Start med å snakke med legen din :)

Anonymkode: dfc84...ccb

Skrevet

Nei,  det er ikke godt nok grunnlag for å holde dem borte fra skolen. Selv om du må leve i total isolasjon, jeg går ut fra at du ikke går på jobb, handler eller treffer venner og familie selv, kan du ikkeisolere barna dine over lang tid. De trenger skolegang og de trenger et sossialt liv. Hvis helsen din er for dårlig til å gi dem det må du finne en ordning der de bor borte fra deg. De kan bo med far eller noen andre eller kanskje en internatskoøe kan fungere, men du kan ikke isolere dem fra skole og venner i månedsvis.

Anonymkode: 34b41...494

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei,  det er ikke godt nok grunnlag for å holde dem borte fra skolen. Selv om du må leve i total isolasjon, jeg går ut fra at du ikke går på jobb, handler eller treffer venner og familie selv, kan du ikkeisolere barna dine over lang tid. De trenger skolegang og de trenger et sossialt liv. Hvis helsen din er for dårlig til å gi dem det må du finne en ordning der de bor borte fra deg. De kan bo med far eller noen andre eller kanskje en internatskoøe kan fungere, men du kan ikke isolere dem fra skole og venner i månedsvis.

Anonymkode: 34b41...494

Dæven, du er meg et sjarmerende vesen.... Skam deg!

Anonymkode: 3afc6...1a2

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dæven, du er meg et sjarmerende vesen.... Skam deg!

Anonymkode: 3afc6...1a2

Det er jo sant? Hvis man ikke er i stand til å dekke barnas behov, må noen andre ta seg av det. 

Anonymkode: 2b20e...7b0

Skrevet

Her ville jeg satt barna foran meg selv. Tenk på hvilken enorm påkjenning isolasjon er, og de er barn!! Her har jeg nettopp måtte fortelle barna mine at de er i karantene pga nærkontakt. Verden gikk i grus for dem, og her snakker vi 10 dager. 

Enig med hun over: her må du faktisk vurdere å se etter andre løsninger.

Anonymkode: 97266...e09

Skrevet

Og dette får du oppsummert til å bli til at staten tvinger på deg korona?

Skrevet

Jeg er også i risikogruppe og har fått klar beskjed på sykehuset at jeg absolutt ikke må få korona. Jeg er innom der hver uke, og må da inn en bakinngang, treffer leger i smittevernutstyr og må selv ha maske osv. (Selv om ingen er smittet)

ungene mine får leve som normalt, men de følger selvsagt smittereglene. De får ha kompiser på besøk, men alle vet at skal de inn hit må hender vaskes og sprites. Samt at de oppholder seg i kjellerstua. Vi spriter håndtak og trapper osv hver kveld.

jeg handler ikke, går lite ut. mannen jobber, men har eget kontor og er streng med lite fysisk kundebesøk osv. Jeg er hos fysioterapeut og da har jeg fått tid før de åpner, slik at jeg treffer minst mulig folk og det er smittevasket kvelden i forveien. Jeg møter et par venninner ute på tur, selvsagt med noen meters avstand.

frykten for korona er der, men vi vet ikke hvor lenge dette varer. Da må man faktisk gjøre så godt man kan. Vi kan ikke gå i hi og isolere hele familien.

dersom du ikke kan la ungene ha det mest mulig normalt bør de flytte til far en periode, dersom dere er skilt. Ellers må dere sammen lage regler og forklare unger og nærmiljø viktigheten av at dere følger smitteregler og at dere får informasjon dersom noen blir smittet,

Anonymkode: d9d43...11a

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ligger i risikogruppen og har to døtre som går på en skole hvor det har blitt bekreftet flere koronatilfeller. Jeg er redd for at de vil videreføre smitten til meg hvis de fortsetter å gå på skolen. Er dette godt nok grunnlag for å holde dem hjemme?

Anonymkode: 0b7be...4a6

Hva sier behandlingsgruppen din da? Spesialistene? Siden du er i risikogruppe i ung alder har du vel et team rundt deg? Hva gjør du i infeksjonssesongen til vanlig?  Risikoen for unge, selv de i risikogruppe, er stort sett lav for alvorlig sykdom. Du må nesten se på studiene for akkurat din tilstand. Jeg tenker risikoen skal være svært høy for å forsvare så inngripende tiltak i dine døtre sitt liv. 

Anonymkode: 5c1af...f55

Skrevet

Nei, de kan ikke tvinge på deg korona, men de kan tvinge barna dine på skolen. 

Vesentlig forskjell... 

Anonymkode: 17616...8ea

Skrevet

Sånn rent konkret, er det ikke skoleplikt i Norge. Det er undervisningsplikt. Det vil si at du kan ta barna ut av skolen og sørge for undervisning i hjemmet. Skolen kan ikke nekte deg det, men skolen plikter da heller ikke å stille med undervisningsopplegg for dine barn om dere ikke fyller kriteriene for krav på hjemmeundervisning. I så fall blir det ditt ansvar at barna møter fagmålene, og kommunen som sjekker at barna lærer det de skal.

Skrevet

Huff, her ble det skrevet mye tull! 

Selvfølgelig kan du la barna dine ha hjemmeundervisning, så lenge du føler at du har kompetansen til det. Kommunene går jo ut med det at de som er i risikogrupper, eller har nære omsorgspersoner i risikogrupper kan få hjemmeundervisning. Snakk med skolen og få legen din til å skrive en legeerklæring. 
Unger tåler å være litt mindre sosiale for en periode. 
Lykke til! 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vesentlig forskjell... 

Nei, de kan ikke det. Hvis TS er i risikogruppe, så har barna  rett på hjemmeundervisning. 

Skrevet

Fy søren så mange ekle svar fra det man må ut i fra er voksne mennesker og foreldre uten spor av empati! Helt forkastelig med slike svar!

Dere som gyver løs om at man frarøver barna livet for en periode - skjønner dere ikke hva en koronasmitte kan her kan gjøre?

Skjønner godt at du lurer på dette HI, ville tatt det opp med skolen og legen. Det er jo ikke skoleplikt her i landet som noen påpeker, det er undervisningsplikt, så barna er ikke pliktig å være på skolen. Kan jo være en ide og kanskje ta de ut en stund til smittesituasjonen går over? Akkurat det trenger ikke å ta flere år 😊

Og i motsetning til de som går til angrep på deg her, så kan det jo være at barna syns det er helt greit, og forstår det om de må være hjemme en periode 😊

Anonymkode: df7c9...5e4

Skrevet
1 time siden, Lussi2015 skrev:

Nei, de kan ikke det. Hvis TS er i risikogruppe, så har barna  rett på hjemmeundervisning. 

Nei, ikke nå lenger 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fy søren så mange ekle svar fra det man må ut i fra er voksne mennesker og foreldre uten spor av empati! Helt forkastelig med slike svar!

Dere som gyver løs om at man frarøver barna livet for en periode - skjønner dere ikke hva en koronasmitte kan her kan gjøre?

Skjønner godt at du lurer på dette HI, ville tatt det opp med skolen og legen. Det er jo ikke skoleplikt her i landet som noen påpeker, det er undervisningsplikt, så barna er ikke pliktig å være på skolen. Kan jo være en ide og kanskje ta de ut en stund til smittesituasjonen går over? Akkurat det trenger ikke å ta flere år 😊

Og i motsetning til de som går til angrep på deg her, så kan det jo være at barna syns det er helt greit, og forstår det om de må være hjemme en periode 😊

Vet du hva, det er lett å synes synd på folk som bekymrer seg. 
Men når man formulerer det som at "staten tvinger på meg korona", da får jeg bare latterkrampe. Det er vel i så fall Gud som tvinger det på noen, eller skjebnen? Hold hjemmeskole, flytt til Grønland, desinfiser alle som kommer inn og ut av huset, men ikke kom med at sykdommer, skader og skavanker er statens ansvar. Ingen har ansvar for å holde deg trygg unntatt du selv.

Anonymkode: 7ccf7...770

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ikke nå lenger 

Joda, faktisk. Jeg er lærer!

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette.

Admin

Skrevet

Nei man holder ikke barna hjemme fra skolen, her jeg er fra er det mye smitte og både jeg og barnet er i risikogruppen, vi både jobber og går på skolen, jeg synes ikke dette er en grunn for og holde hjemme

Anonymkode: e579b...fc5

Skrevet

Nei, staten kan ikke tvinge deg til å få corona. Men staten kan ikke garantere at du ikke får det heller. Staten kan ikke legge til rette for  eller betale for at du og dine barn isolerer dere utover det som er retningslinjer i forhold til smittevetn selvom du er ekstra engstelig. 

Anonymkode: e77b0...af7

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva, det er lett å synes synd på folk som bekymrer seg. 
Men når man formulerer det som at "staten tvinger på meg korona", da får jeg bare latterkrampe. Det er vel i så fall Gud som tvinger det på noen, eller skjebnen? Hold hjemmeskole, flytt til Grønland, desinfiser alle som kommer inn og ut av huset, men ikke kom med at sykdommer, skader og skavanker er statens ansvar. Ingen har ansvar for å holde deg trygg unntatt du selv.

Anonymkode: 7ccf7...770

Synes synd i er noe annet enn å vise litt empati... Ja, så var det kanskje en litt dum måte å formulere seg på, men det unnskylder virkelig ikke mange av svarene her.

Skrevet
På 2.9.2020 den 15.26, Anonym bruker skrev:

Vesentlig forskjell... 

Nei, det kan de ikke. Det er ikke skoletvang i Norge. HI kan ta ungene ut av skolen om hun vil men da må ungene få hjemmeundervisning. Det er opplæringsplikt i Norge men ikke skoleplikt.

Anonymkode: 854a9...8bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...