Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er midt i et samlivsbrudd.. Burde vært gjort for lenge siden, men nå har jeg altså fått nok. Mye grums har kommet frem, og nå må jeg tenke på barna og på meg. 
Vi har to barn, ett på 3 år og ett på 1 år. 

Jeg sitter alene med mye praktiske ting jeg ikke helt finner ut av- og håper noen der ute kan svare meg! 
Vi eier et hus sammen som nå skal selges. Banken ønsker å vite hva jeg får i stønader da jeg blir ‘enslig forsørger’ (far skal ha barna annenhver helg og samvær en dag i uken). Og i følge nav, så kan jeg jo ikke søke om disse stønadene før jeg og far har flyttet fra hverandre. Forståelig det- men hvis jeg ikke kan søke stønader før det, ja så stopper jo det meste opp. Jeg får jo ikke finansieringsbevis fra banken uten å ha dette klart, ergo hvordan skal jeg få kjøpt meg en bolig innen huset vårt er solgt og noen andre flytter inn? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal vel ikke leve av stønader? Har du jobb? Ellers får du ikke mye til lån!

Anonymkode: 42a8f...7af

Skrevet

Stønader regnes jo som inntekt. Hun skal ha disse i mange år fremover. Er dere enige om noen form for avtale mtp barnebidrag? Du vet jo at du får en ekstra barnetrygd blant annet. Bidrag regnes forsåvidt ikke som inntekt men du har kalkulatorer og veiledere som gir en viss oversikt. Alternativt må du flytte hjem eller til en hybel til alt er i orden.

Anonymkode: 092d0...b3e

Skrevet
1 time siden, T3b skrev:

Hei. Jeg er midt i et samlivsbrudd.. Burde vært gjort for lenge siden, men nå har jeg altså fått nok. Mye grums har kommet frem, og nå må jeg tenke på barna og på meg. 
Vi har to barn, ett på 3 år og ett på 1 år. 

Jeg sitter alene med mye praktiske ting jeg ikke helt finner ut av- og håper noen der ute kan svare meg! 
Vi eier et hus sammen som nå skal selges. Banken ønsker å vite hva jeg får i stønader da jeg blir ‘enslig forsørger’ (far skal ha barna annenhver helg og samvær en dag i uken). Og i følge nav, så kan jeg jo ikke søke om disse stønadene før jeg og far har flyttet fra hverandre. Forståelig det- men hvis jeg ikke kan søke stønader før det, ja så stopper jo det meste opp. Jeg får jo ikke finansieringsbevis fra banken uten å ha dette klart, ergo hvordan skal jeg få kjøpt meg en bolig innen huset vårt er solgt og noen andre flytter inn? 

Jeg var i samme situasjon for to år siden. Fikk ikke finansieringsbevis før huset faktisk var solgt. Så endte med å leie bolig i 10 mnd før jeg kjøpte og overtok. Men stønader vet du jo ca. Står på nav sine sider hva du får. Og bidrag kan du regne ut i bidragskalkulatoren, om dere da ikke skal ha privat avtale. 

Anonymkode: 6eea4...548

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skal vel ikke leve av stønader? Har du jobb? Ellers får du ikke mye til lån!

Anonymkode: 42a8f...7af

Jeg har full jobb og god inntekt. 

Skrevet

Du må først endre adresse. Kan du flytte til dine foreldre og ha deres adresse frem til stønadene er i boks? 

Anonymkode: ff4ad...3c1

Skrevet
23 minutter siden, T3b skrev:

Jeg har full jobb og god inntekt. 

Da får du jo ikke stønader

Anonymkode: d36e1...1e6

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vil jo få utvidet barnetrygd.

Anonymkode: ff4ad...3c1

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får barnetrygd, utvidet barnetrygd, småbarnstillegg, evt overgangsstønad, barnebidrag. 

Skrevet

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får barnetrygd, utvidet barnetrygd, småbarnstillegg, evt overgangsstønad, barnebidrag. 

Overgangsstønad får hun vel neppe med «god inntekt», en ekstra barnetrygd kan umulig være avgjørende for lån. Barnebidrag telles vel heller ikke med som inntekt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...