Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #1 Skrevet 1. september 2020 Mitt barn har krav på spesialundervisning i ett fag på ungdomskolen. Nå etter sommerferien sier hun at hun ikke får det lengre, hun er i klasserommet i de aktuelle timene istedenfor i den mindre gruppa. Er det noen som har mer kunnskap enn meg når det gjelder spesialundervisning og hva skolen er pliktet til her? Anonymkode: 6f6c9...385
Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #2 Skrevet 1. september 2020 Hva står det i elevens sakkyndige vurdering, og er denne gyldig for dette skoleåret eller skal ditt barn ha ny? Anonymkode: 09e78...449
Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #3 Skrevet 1. september 2020 Ny av året ja. Anonymkode: 6f6c9...385
Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #4 Skrevet 1. september 2020 Jeg skal lese den en gang til. Anonymkode: 6f6c9...385
Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #5 Skrevet 1. september 2020 Når ppt har skrevet en sakkyndig vurdering skal skoleleder (som regel rektor) fatte vedtak om spesialundervisning for hvert skoleår. Har rektor/skole gjort det? I så fall er det første stopp. Neste er en tlf til skolens ledelse med spørsmål om hvordan de ivaretar barnets spesialundervisning. Be om et møte så fort som mulig da dette er viktig å få på plass. Anonymkode: dc0f5...056
Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #6 Skrevet 1. september 2020 PPT fatter en sakkyndig vurdering. Det er å anse som en anbefaling til skolen rent juridisk, men den veier tungt ved eventuelle klager. Skolen skal deretter fatte et vedtak om spesialpedagogisk opplæring, og utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP). Alt dette skal skje "innen rimelig tid" etter at den sakkyndige vurderingen foreligger. Les vurderingen fra PPT, sjekk om dere har et vedtak fra skolen, etterlys det eventuelt. Om det foreligger, sjekk om dere har IOP og hva som står i den. Sosiallærer, inspektør eller rektor er aktuelle personer å spørre om dette. Og selvsagt - etterlys undervisningen om det er noe barnet har rett på ut fra de nevnte dokumentene. Klageinstans er Fylkesmannen, og skolen har plikt til å veilede om klageadgang. Anonymkode: f400e...d85
Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #7 Skrevet 1. september 2020 Og vær obs på at selv om sakkyndig vurdering anbefaler spesialundervisning, kan skolen fatte vedtak om tilpasset opplæring. Dette må ikke forveksles med spesialundervisning, det betyr bare at eleven skal få tilrettelegging i klassen uten at det nødvendigvis følger noen ressurser med i form av en lærer til. Skolene gjør nå dette i stor stil for å spare penger. Anonymkode: d5c0d...126
Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #8 Skrevet 1. september 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og vær obs på at selv om sakkyndig vurdering anbefaler spesialundervisning, kan skolen fatte vedtak om tilpasset opplæring. Dette må ikke forveksles med spesialundervisning, det betyr bare at eleven skal få tilrettelegging i klassen uten at det nødvendigvis følger noen ressurser med i form av en lærer til. Skolene gjør nå dette i stor stil for å spare penger. Anonymkode: d5c0d...126 Skoler gjør dette fordi forsking viser at spesialundervisning har liten til negativ læringseffekt. https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/kultur/spesialundervisningen-i-norge-fungerer-ikke/70184345/amp Anonymkode: 0bb1f...81a
Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #9 Skrevet 1. september 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skoler gjør dette fordi forsking viser at spesialundervisning har liten til negativ læringseffekt. https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/kultur/spesialundervisningen-i-norge-fungerer-ikke/70184345/amp Anonymkode: 0bb1f...81a Helt riktig! Da jeg begynte å jobbe i skolen for 12 år siden, tilbragte vi mange timer på grupperom med barn som skulle ha forskjellige former for spesialundervisning. Det var særdeles lite effektivt for de aller fleste. Det var veldig lite læring i det. I dag har vi nesten ikke "grupperomsbarn" lenger. Det er ca 450 barn på skolen hvor jeg jobber, og nå i år har vi kun 2 barn som tilbringer mesteparten av dagen på grupperommet. Den ene kommer til å forbli grupperomsbarn fordi det er antageligvis best for ham. Når det gjelder den andre er målet å sakte, men sikkert få barnet inn i klasserommet. Med voksenresurs som er i klassen og hjelper både barnet som har tildeling og de andre, blir det mye mer effektivt og mye mer læring på alle. Det betyr ikke at grupperommene aldri brukes, men heldigvis er det slutt på timesvis der inne. Det er en vinn-vinn situasjon for alle. Barnet som trenger det får hjelp i klasserommet, og de andre barna / ungdommene får også mer hjelp enn de fikk før. Flere voksne i klassen, gir mer ro og det er bra for alle. Anonymkode: e82d4...fa8
Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #10 Skrevet 1. september 2020 I vedtaket står det 75 årstimer spesial undervisning. Hvor mange uker/dager skal jeg dele dette på? HI Anonymkode: 6f6c9...385
Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #11 Skrevet 1. september 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: I vedtaket står det 75 årstimer spesial undervisning. Hvor mange uker/dager skal jeg dele dette på? HI Anonymkode: 6f6c9...385 38 Anonymkode: dc0f5...056
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå