Gå til innhold

Hvordan få bedre morgoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vekker 1., 4. og 6. Klassinger fra 06 50. Begynner stort sett med 4. Klassing og tar de andre etterpå. Han har ADHD og har godt av å være aleine før medisin virker. Stort sett er 1.og 6. Klassing på badet/rommet og kler på seg alene. Jeg lager litt matpakker og ordner frokost. De kan egentlig sjølv, men 1. og 4. Klassing skrur på barne TV med en gang. Slit med å få de med bort til bordet. Minste finn skiva og tar den med til stova og TV. Mellomste et stort sett på kjøkken (mens de andre er på badet) og ser barne TV etterpå. De må gå ut av huset 07.50 for å rekke buss. Vanskelig å få de ut i tide, må liksom bare sjå ferdig. Pleier ta litt på opptak, men det blir så mye. Hvordab gjør dere det med frokost,og barneTV.

Eldste ordner frokost, nistepakke osv sjølv. 

Anonymkode: d0140...4a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri TV på morgenen, verken da de var små eller nå når de er skolebarn. 

Anonymkode: 4619f...e4b

Skrevet

Prøver meg med et forslag: Helst ikke tv, men hvis de vil se, må de stå opp tidligere, så kan de se på tv frem til et gitt tidspunkt (sjekk når episodene er ferdige, sånn at det ikke blir midt i et program). Alle må selvfølgelig være påkledd før de kan se tv. Når den er avslått, er det frokost, tannpuss og avgårde. Tenn heller et lys, og spis frokost alle samlet. Og ikke si det bli for travelt, bare stå opp tidligere.

Anonymkode: 26c0f...ad1

Skrevet

Vi har aldri sett TV om morgenen på hverdager, det er noe som hører helga til.

Har fire barn og to bad, alle blir vekt og steller seg selv, kommer så og spiser frokost sammen mens jeg lager matpakker til dem. Da er alle i samme rom og vi snakker sammen om dagen, er gymtøy husket, hvem skal på trening i dag, hvem har lekeplaner med venner osv.

Vi bor rett ved skolen da, så de går hjemmefra et kvarter før den begynner. De står opp litt før halv åtte, og går hjemmefra kvart over åtte. Jeg begynner 9 og reiser halv ni.

Anonymkode: 9c9b5...fd2

Skrevet

Sier som de andre, kutt ut TV. 

Anonymkode: 8dbde...2da

Skrevet

TV før skole/bhg har vært bannlyst her. Det bare ødelegger. Så jeg ville starte med å legge dem tidligere - da våkner de av seg selv - og droppe barne-TV på morgenen totalt. Sitt heller og prat litt. Lær de minste klokka, så de selv kan følge med og vet når de må ut. Heng et stort ur på kjøkkenet der dere spiser, så alle kan sjekke. Gi dem ansvar for å rekke en del ting selv.

Anonymkode: 3d228...f85

Skrevet

Sett ned foten. Du er mor og du bestemmer! 

Jeg har en på 2 og en på 4 som spiser ved spisebordet 6.45. De ser tv når de er ferdige med å spise, og pusse tenner. Jeg skrur av tv når vi skal dra. 

Da ordner jeg matpakker mens tvillingene på 11 år spiser frokost og går på badet. Jeg har 1 med ADHD - ren konsentrasjons forstyrrelse. Og jeg har en med autistiske trekk. 

Når bilen starter så bør du sitte på plassen din, ellers kan du ta bena fatt! 

Klare regner og rutiner starter med klar tale fra mor! Det er faktisk ikke vanskeligere! 

Og ikke tro at jeg ikke har mine tørner med barna. Men en god morgen er til alles beste! 

Anonymkode: 52b05...a0c

Skrevet

Jøss, det er da du som.bestemmer over tv. Skaff deg litt autoritet, menneske.

Anonymkode: 5df78...e89

Skrevet

Rart spørsmål når det er så innlysende fra det du skriver. Ingen TV.

Anonymkode: dcd07...21d

Skrevet

Aldri TV på morgenen. Kanskje de får lov til å se litt på mobilen hvis de er ferdig med alt de skal gjøre, inkludert ha på skoene og er helt klare for å gå ut.

Anonymkode: 5a703...e56

Skrevet

Mine får ikke se TV før de har spist og kledd seg. Og da kun hvis vi har tid. Mellomste får våkne med tlf på senga, han er lettere å få opp da, klarer ikke bære han lenger🤣

Anonymkode: 475fa...6af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...