Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Jeg lurer på om dere merker mye til dette, og om dere merker forskjell innad i søskenflokken dersom dere har flere barn? Min datter på 11 år har alltid vært skarp, noe både de i bhg og skole har kommentert, men jeg har aldri tenkt på henne som verken evnerik eller spesielt begavet heller, bare litt over snittet smart og kanskje litt skarpere enn sine søsken. Hun er svært kreativ og kan innimellom komme med imponerende resonnementer, men også stille rett ut dumme spørsmål eller ikke forstå relativt enkle ting. I det hele tatt ganske vanlig sånn sett. Men hun har også en del andre ting som gjør at hun er under utredning hos BUP. Som et ledd her, har de testet evnene hennes og konkludert med at hun har en høy IQ (over 140), og jeg er faktisk litt overrasket. Når jeg tenker på noen som er så smart, ser jeg for meg de som lærer seg å lese som 4-åringer, regner matte på VGS-nivå som 10-åringer osv, men det stemmer jo ikke helt med vår datter. Ikke er hun noe videre utenfor sosialt heller. Det eneste vi merker en stor forskjell på er språket, hun er ekstrem på å lære nytt språk, brukte f.eks. bare noen måneder på å lære seg engelsk og er nå godt i gang med å lære seg spansk. Hvordan er deres såkalte evnerike barn? Anonymkode: d448e...60a
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 Jeg har en sønn som er såkalt "evnerik". Han er langt over snittet i alle fag, men i hverdagen vil jeg ikke si at han skiller seg fra jevnaldrende barn. Sammenlignet med søsken merker jeg ikke mye, men jeg utelukker ikke at søsknene hadde skåret høyt på en IQ-test også. Eneste årsaken til at sønnen min ble utredet var mye uro og uønsket atferd på skolen. Anonymkode: 69bf0...f49
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 Min 9 åring sliter dessverre mer enn han har nytte av det. Han er veldig flink på skolen, men venner på hans alder blir fort kjedelige. Derfor omgås han kun andre gutter på skolen, og har ikke «ordentlige» venner i klassen. Han klarer dessverre ikke å regulere akkurat dette. Selv om han også er veldig flink i språk og skole generelt. Han kan også klage litt i timene og forstyrre de andre. Det er fordi han selv føler seg utenfor fordi han ikke «lærer noe». Anonymkode: 6df50...776
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en sønn som er såkalt "evnerik". Han er langt over snittet i alle fag, men i hverdagen vil jeg ikke si at han skiller seg fra jevnaldrende barn. Sammenlignet med søsken merker jeg ikke mye, men jeg utelukker ikke at søsknene hadde skåret høyt på en IQ-test også. Eneste årsaken til at sønnen min ble utredet var mye uro og uønsket atferd på skolen. Anonymkode: 69bf0...f49 Vår utredes for ADHD, og de på BUP er veldig usikre på om hun "bare" er evnerik og kjeder seg, eller om hun faktisk har ADHD. Nå går det mot begge deler. Hun er veldig urolig og rastløs av seg og sliter skikkelig med konsentrasjon. Jeg tenker også at søsken ikke er helt dum de heller, begge de eldre brødrene har høyt snitt (5 og 5,2) uten å jobbe noe særlig for det. HI Anonymkode: d448e...60a
Nyttårs barn Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Min 9 åring sliter dessverre mer enn han har nytte av det. Han er veldig flink på skolen, men venner på hans alder blir fort kjedelige. Derfor omgås han kun andre gutter på skolen, og har ikke «ordentlige» venner i klassen. Han klarer dessverre ikke å regulere akkurat dette. Selv om han også er veldig flink i språk og skole generelt. Han kan også klage litt i timene og forstyrre de andre. Det er fordi han selv føler seg utenfor fordi han ikke «lærer noe». Anonymkode: 6df50...776 Mulig å flytte ham over på en annen mer passende skole? Har en vennefamilie som har en svært evnerik datter som har gått gjennom grunnskolen uten å få utfordringer og særlig tilrettelegging. Hun har som mange jenter ikke utagert men heller vendt dette innover og er nå 16 år og går til BUP på grunn av depresjon.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 Min sønn har en venn som er evnerik, foreldrene har sagt de har målt høy iq. Det eneste jeg merker skiller ham fra andre er at han er helt "umulig ". Han sitter aldri i ro, og hører ikke etter. Han tar også lett til tårene. Anonymkode: bccac...445
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 8 hours ago, Anonym bruker said: Vår utredes for ADHD, og de på BUP er veldig usikre på om hun "bare" er evnerik og kjeder seg, eller om hun faktisk har ADHD. Nå går det mot begge deler. Hun er veldig urolig og rastløs av seg og sliter skikkelig med konsentrasjon. Jeg tenker også at søsken ikke er helt dum de heller, begge de eldre brødrene har høyt snitt (5 og 5,2) uten å jobbe noe særlig for det. HI Anonymkode: d448e...60a Vi endte opp med å skifte skole, da skolen han gikk på ikke klarte å gi ham tilpasset undervisning. Han kjedet seg i alle timer, som var årsaken til mye uro i timene. Var en del ugrei oppførsel utenfor timene også. Vi kjente ikke til denne versjonen av sønnen vår hjemme. Skoledagen har blitt en helt annen etter at han byttet skole og fikk utfordringer tilpasset sitt nivå. Nå er det ikke lenger daglige telefoner om uro, det er faktisk ingen telefoner overhodet. Usikker på om man snakket om evnerike barn da jeg var liten, men jeg ble også kartlagt med flere ulike tester. Skole var kjedelig og jeg fikk ikke oppgaver som var tilpasset mitt nivå. Heldigvis var jeg flink til å underholde meg med ting jeg satte pris på å gjøre, slik som å lese og skrive, så jeg klarte meg fint på skolen uten tilrettelegging. Det er nok ikke så enkelt for de fleste barn som kjeder seg i klasserommet. Anonymkode: 69bf0...f49
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 Jeg har selv 140 i IQ, og er rimelig sikker på at mannen min er på samme nivå. Vi kunne begge lese da vi begynte på skolen og kjedet oss gjennom skolen... Barna våre på 5 og 2 er ganske skarpe. Femåringen leser på to språk (jeg snakker morsmålet mitt med barna så de er tospråklige), og toåringen lærte å telle til 15 da hun var 21 mnd gammel, og å gjenkjenne alle tallene skriftlig mellom 0-10 og kjenner nå igjen flere bokstaver. Anonymkode: 75842...f2e
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi endte opp med å skifte skole, da skolen han gikk på ikke klarte å gi ham tilpasset undervisning. Han kjedet seg i alle timer, som var årsaken til mye uro i timene. Var en del ugrei oppførsel utenfor timene også. Vi kjente ikke til denne versjonen av sønnen vår hjemme. Skoledagen har blitt en helt annen etter at han byttet skole og fikk utfordringer tilpasset sitt nivå. Nå er det ikke lenger daglige telefoner om uro, det er faktisk ingen telefoner overhodet. Usikker på om man snakket om evnerike barn da jeg var liten, men jeg ble også kartlagt med flere ulike tester. Skole var kjedelig og jeg fikk ikke oppgaver som var tilpasset mitt nivå. Heldigvis var jeg flink til å underholde meg med ting jeg satte pris på å gjøre, slik som å lese og skrive, så jeg klarte meg fint på skolen uten tilrettelegging. Det er nok ikke så enkelt for de fleste barn som kjeder seg i klasserommet. Anonymkode: 69bf0...f49 Vi har faktisk vurdert å bytte skole, men hun vil ikke selv. I vårt tilfelle har det vært omvendt med tanke på uro osv. Vi har alltid merket hyperaktivitet, rastløshet og mangel på oppmerksomhet, konsentrasjon og fokus, mens de ikke har sett dette på skolen før siste 1,5-2 årene. Hun klarer rett og slett å ta seg sammen hos andre, men blir helt utslitt av det, og nå klarer hun det ikke helt på skolen lenger heller fordi det er mer krevende enn på småtrinnet. HI Anonymkode: d448e...60a
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 Vår yngste er ekstremt skoleflink og allrede i syvende klasse var hun ferdig med pensum for niende trinn i de fleste fag. Merker ikke noe i hverdagen annet enn at hun har et voldsomt konkurranseinstinkt 😊 Anonymkode: 399f9...de6
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #11 Skrevet 30. august 2020 Min ene leste som 4-åring, spilte sjakk tidlig, regnet gangestykker før han begynte på skolen og øver på å lære japansk nå. Spiller også et instrument på ganske høyt nivå. Han er 13. Utover de evnene, er han jo også barnslig og umoden ofte. Kan hodt stille «dumme spørsmål» og være en vanlig ungdom. Anonymkode: b70af...5ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå