Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Har en jente i 7. klasse. Det har alltid vært problemer for henne på skolen, Og i går kveld knakk hun sammen og sa at hun snart ikke orker mer. Hun blir ikke mobbet, sier hun, men hun blir heller ikke inkludert. Opplevde mye og alvorlig mobbing de fire første årene, og får ikke bort minnene. Hun har venner, men opplever at hun alltid er andrevalget og at ingen hører etter når hun snakker. Jeg har sagt at dersom hun vil bytte skole så støtter vi henne på det. Har lurt på om Montessorri skolen her vi bor vil være et alternativ. Men den er visst vanskelig å komme inn på. Hvordan er det å bytte skole når skoleåret har begynt? Og siste året på barneskolen? Burde vi vente til ungdomsskolen? Noen som kjenner til det å gå fra ordinær skole til Montessorri? Anonymkode: a6b9a...dca
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har en jente i 7. klasse. Det har alltid vært problemer for henne på skolen, Og i går kveld knakk hun sammen og sa at hun snart ikke orker mer. Hun blir ikke mobbet, sier hun, men hun blir heller ikke inkludert. Opplevde mye og alvorlig mobbing de fire første årene, og får ikke bort minnene. Hun har venner, men opplever at hun alltid er andrevalget og at ingen hører etter når hun snakker. Jeg har sagt at dersom hun vil bytte skole så støtter vi henne på det. Har lurt på om Montessorri skolen her vi bor vil være et alternativ. Men den er visst vanskelig å komme inn på. Hvordan er det å bytte skole når skoleåret har begynt? Og siste året på barneskolen? Burde vi vente til ungdomsskolen? Noen som kjenner til det å gå fra ordinær skole til Montessorri? Anonymkode: a6b9a...dca Jeg har ingen erfaring med barn som bytter midt i skoleår eller i 7., men mine barn byttet skole på småtrinnet da vi flyttet fra en landsdel til en annen. Vi gjorde masse forarbeid som å besøke skolen, snakke med skolen og ny lærer etc, og det gikk kjempebra. Kjenner også til elever (jeg er lærer) og klassekamerater av barna mine, som har byttet til Steinerskole eller Montessori, fordi de aldri fant seg til rette i klassen. Har snakket med foreldrene til flere av dem, som sier at det var veldig positivt for deres barn, og de har fått det mye bedre. Den ene jenta som gikk i klasse med min datter, byttet til Steinerskole siste par årene av barneskolen, men kom tilbake og gikk på ordinær ungdomsskole sammen med blant annet de hun hadde gått på barneskole sammen med. Min datter merket at hun var blitt mye gladere og fått mye mer selvtillit, og hun ble populær og en lederskikkelse på ungdomsskolen. Jeg vil anbefale deg å føle magefølelsen. Generelt tenker jeg at folk er for redd for forandring, "man får holde ut" eller "det ordner seg sikkert". Vel, jeg tenker mer sånn at man ikke bør kaste bort sitt korte liv på å ha det dårlig. Lykke til uansett hva dere bestemmer dere for. Anonymkode: 8af68...7c1
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 Min sønn byttet midt i 5. Trinn. Angrer på at vi prøvde så lenge først. Har mange vonde opplevelser med seg nå og sliter med mye. Nye skolen fungerer supert. De tilrettelegger, støtter, følger opp og læreren hans er et unikum. Han har fått mange nye venner men holdt kontakt med to av vennene fra gamleskolen. Han har begynt på en kristen friskole selv om vi ikke er kristne så er skolen utrolig bra. Når dette har vart så lenge ville jeg bare byttet, og gitt en ny start. Anonymkode: 8c78b...7df
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Med slik langvarig mistrivsel tenker jeg det er verdt å prøve. Snakk med den nye skolen. Sjekk muligheten og dra evt.på besøk. Nytt miljø kan være alfa og omega i den alderen. Anonymkode: 6db22...381
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ingen erfaring med barn som bytter midt i skoleår eller i 7., men mine barn byttet skole på småtrinnet da vi flyttet fra en landsdel til en annen. Vi gjorde masse forarbeid som å besøke skolen, snakke med skolen og ny lærer etc, og det gikk kjempebra. Kjenner også til elever (jeg er lærer) og klassekamerater av barna mine, som har byttet til Steinerskole eller Montessori, fordi de aldri fant seg til rette i klassen. Har snakket med foreldrene til flere av dem, som sier at det var veldig positivt for deres barn, og de har fått det mye bedre. Den ene jenta som gikk i klasse med min datter, byttet til Steinerskole siste par årene av barneskolen, men kom tilbake og gikk på ordinær ungdomsskole sammen med blant annet de hun hadde gått på barneskole sammen med. Min datter merket at hun var blitt mye gladere og fått mye mer selvtillit, og hun ble populær og en lederskikkelse på ungdomsskolen. Jeg vil anbefale deg å føle magefølelsen. Generelt tenker jeg at folk er for redd for forandring, "man får holde ut" eller "det ordner seg sikkert". Vel, jeg tenker mer sånn at man ikke bør kaste bort sitt korte liv på å ha det dårlig. Lykke til uansett hva dere bestemmer dere for. Anonymkode: 8af68...7c1 Tusen takk! Det jeg har vært litt redd for er at det ikke skal bedre seg på ny skole. Hun bærer jo med seg så mye negativ erfaring, og har fått problemer med å stole på andre barn. Dersom det gjentar seg på ny skole er det liksom enda et nederlag. Så vi har tenkt at det beste ville være å samarbeide med skole om å løse situasjonen der vi er.. men nå ser jeg jo at det ikke funker Vi fikk jo en god pekepinn under hjemmeskolen på hvor mye skolen faktisk tynger henne - vi fikk et helt nytt barn, rett og slett.. HI Anonymkode: a6b9a...dca
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min sønn byttet midt i 5. Trinn. Angrer på at vi prøvde så lenge først. Har mange vonde opplevelser med seg nå og sliter med mye. Nye skolen fungerer supert. De tilrettelegger, støtter, følger opp og læreren hans er et unikum. Han har fått mange nye venner men holdt kontakt med to av vennene fra gamleskolen. Han har begynt på en kristen friskole selv om vi ikke er kristne så er skolen utrolig bra. Når dette har vart så lenge ville jeg bare byttet, og gitt en ny start. Anonymkode: 8c78b...7df Takk for din historie. Det er fint å høre om andres opplevelser med det samme. Vi har jo liksom latt det bero, siden hun har hatt venner og tilsynelatende trivdes med dem. Men så er visst også det vanskelig Vi har bedt henne ta med seg tanken på skolebytte, også vet hun at vi vil støtte henne. Vi skal selvsagt ikke legge avgjørelsen helt på henne - men det er greit å gi det litt tid siden det er litt opp og bed og mange store følelser i denne alderen. HI Anonymkode: a6b9a...dca
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med slik langvarig mistrivsel tenker jeg det er verdt å prøve. Snakk med den nye skolen. Sjekk muligheten og dra evt.på besøk. Nytt miljø kan være alfa og omega i den alderen. Anonymkode: 6db22...381 Ja, det er veldig viktig. Men så er jeg samtidig litt skeptisk fordi jeg ser at hun støtter seg veldig til de vennene hun har, og er skeptisk til å gå inn i nye og etablerte grupper. Men vi ringer Montessorri på mandag og hører. Også snakker vi med læreren.. kanskje de forstår alvoret mer da. Hun gjør lite ut av seg og er faglig sterk, så jeg tror det er vanskelig å fange opp problemene.. Vi har hele tiden vært i dialog om dette, men så går det så greit i følge læreren.. HI Anonymkode: a6b9a...dca
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 Min datter byttet til montesorriskole, og hun stortrivdes, og virkelig blomstret. Hun startet der i slutten av september. Og det gikk veldig fint. Anonymkode: 9dd4d...ff4
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 En i klassen til sønnen min kom ny i år. De startet i 7. Nå. Han kom fra nabo skolen. Han hadde sagt etter to dager at det var fantstisk med ny skole. Han blomster nå. Anonymkode: acfa6...4ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå