Anonym bruker Skrevet 29. august 2020 #1 Skrevet 29. august 2020 Etter å ha gjentatte ganger oppdaget at 13-åringen går opp og henter mobilen sin etter at vi har lagt oss tok vi det skrittet. Han har da flere ganger ligget oppe til langt på natt og spilt, sett på YouTube ut i de små timer selv med skole. Så når han trosser advarsler har vi skrudd av Internett på PS og mobilen hans mellom kl 23.00 - 06.30 hver dag. Flere som skrur av nettilgang på natten for barn/tenåringer? Anonymkode: 997f4...eac
TinaK 1990 Skrevet 29. august 2020 #2 Skrevet 29. august 2020 Ja, her er det ikke nett på barnas mobiler/nettbrett mellom 22.30 og 7.00. Bortsett fra når de har venner på overnatting
Anonym bruker Skrevet 29. august 2020 #3 Skrevet 29. august 2020 Det er faktisk mulig å oppfordre til sunne mobilbruksvaner i stedet for å drive med begrensning. Hvis han ikke bruker telefonen lenger, bruker han noe annet. Det går også an å bruke telefonen uten WiFi, i tilfelle du ikke var klar over det. Anonymkode: 01223...fdf
Anonym bruker Skrevet 29. august 2020 #4 Skrevet 29. august 2020 7 minutter siden, TinaK 1990 skrev: Ja, her er det ikke nett på barnas mobiler/nettbrett mellom 22.30 og 7.00. Bortsett fra når de har venner på overnatting Hvordan får du skrudd av nett på enkelte tlf/nettbrett? Anonymkode: 85440...ac0
Anonym bruker Skrevet 29. august 2020 #5 Skrevet 29. august 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk mulig å oppfordre til sunne mobilbruksvaner i stedet for å drive med begrensning. Hvis han ikke bruker telefonen lenger, bruker han noe annet. Det går også an å bruke telefonen uten WiFi, i tilfelle du ikke var klar over det. Anonymkode: 01223...fdf Neida, skrur av skjermtid via min og det er ikke mulig å åpne de apper jeg ønsker stengt, feks safari/snap mm. Oppfordring er en ting....men i praksis funker det ikke per dags dato Anonymkode: 997f4...eac
Anonym bruker Skrevet 29. august 2020 #6 Skrevet 29. august 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan får du skrudd av nett på enkelte tlf/nettbrett? Anonymkode: 85440...ac0 Via min mobil Anonymkode: 997f4...eac
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 Har en app hvor jeg kan regulere nettilgang til hver enkelt dings. Der har vi fast leggetid for tlf. Vi forsøkte i lang tid ulike metoder for å oppmuntre til selvregulering og sunne vaner, men en tenåringshjerne som vil chatte, snappe eller spille er ikke så veldig mottakelig for slike innspill. Derfor stenger alle apper som trenger nett kl.21. Problem løst. Anonymkode: 32b01...7e3
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har en app hvor jeg kan regulere nettilgang til hver enkelt dings. Der har vi fast leggetid for tlf. Vi forsøkte i lang tid ulike metoder for å oppmuntre til selvregulering og sunne vaner, men en tenåringshjerne som vil chatte, snappe eller spille er ikke så veldig mottakelig for slike innspill. Derfor stenger alle apper som trenger nett kl.21. Problem løst. Anonymkode: 32b01...7e3 Hvilken app bruker du? Anonymkode: f108a...9e3
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 Det gjør vi også! Barna er 14 og 7 år. Ingen nett er kl 20 og 22.30 Anonymkode: 61b19...ac9
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 Jeg slipper heldigvis det. Barna legger tlf fra seg når de skal og tar den ikke opp igjen. De har ikke noe internettdingser på rommene sine Anonymkode: 014c1...14f
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #11 Skrevet 30. august 2020 For en fallitterklæring! Det er noe alvorlig galt med maktbalansen i en familie når barna har så liten respekt for foreldrene at de ikke aksepeterer husreglene. Hva gjør dere med ting som ikke kan stenges av eller låses? Har barna fritt spillerom der? Anonymkode: 9117b...daf
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #12 Skrevet 30. august 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: For en fallitterklæring! Det er noe alvorlig galt med maktbalansen i en familie når barna har så liten respekt for foreldrene at de ikke aksepeterer husreglene. Hva gjør dere med ting som ikke kan stenges av eller låses? Har barna fritt spillerom der? Anonymkode: 9117b...daf Er alt så svart hvitt hos deg? Anonymkode: 997f4...eac
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #13 Skrevet 30. august 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: For en fallitterklæring! Det er noe alvorlig galt med maktbalansen i en familie når barna har så liten respekt for foreldrene at de ikke aksepeterer husreglene. Hva gjør dere med ting som ikke kan stenges av eller låses? Har barna fritt spillerom der? Anonymkode: 9117b...daf Gratulerer med å være eksempel på perfekte foreldre. Ikke alle er like gode vet du! Sånn, føler du deg (enda) bedre? Anonymkode: 61b19...ac9
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #14 Skrevet 30. august 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: For en fallitterklæring! Det er noe alvorlig galt med maktbalansen i en familie når barna har så liten respekt for foreldrene at de ikke aksepeterer husreglene. Hva gjør dere med ting som ikke kan stenges av eller låses? Har barna fritt spillerom der? Anonymkode: 9117b...daf Hallo! Tenåringer er programmert til å teste grenser, noen veldig mye mer enn andre. La oss snu det. Det er noe alvorlig galt med dine barn som ikke tør/ønsker å utfordre noen grenser. Har de blitt hjernevasket? Manipulert? Ser du hvor tåpelig det du skriver er? Anonymkode: 6f081...c59
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #15 Skrevet 30. august 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er alt så svart hvitt hos deg? Anonymkode: 997f4...eac 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gratulerer med å være eksempel på perfekte foreldre. Ikke alle er like gode vet du! Sånn, føler du deg (enda) bedre? Anonymkode: 61b19...ac9 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hallo! Tenåringer er programmert til å teste grenser, noen veldig mye mer enn andre. La oss snu det. Det er noe alvorlig galt med dine barn som ikke tør/ønsker å utfordre noen grenser. Har de blitt hjernevasket? Manipulert? Ser du hvor tåpelig det du skriver er? Anonymkode: 6f081...c59 Oioioi, her var det mange ømme tær! Selvsagt tester tenåringene grenser. Det er normalt og sunt. Noen tester lenger og hardere enn andre, men jeg tenker at foreldre som ikke orker å stå i ‘kampen’ og som tyr til enkleste løsning ved å fjerne symptomet og ikke årsaken vil slite den gangen utfordringen ikke kan løses ved å trykke på en knapp. Kommunikasjon og respekt er vel det man kommer lengst med? Anonymkode: 9117b...daf
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #16 Skrevet 30. august 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oioioi, her var det mange ømme tær! Selvsagt tester tenåringene grenser. Det er normalt og sunt. Noen tester lenger og hardere enn andre, men jeg tenker at foreldre som ikke orker å stå i ‘kampen’ og som tyr til enkleste løsning ved å fjerne symptomet og ikke årsaken vil slite den gangen utfordringen ikke kan løses ved å trykke på en knapp. Kommunikasjon og respekt er vel det man kommer lengst med? Anonymkode: 9117b...daf La meg gjette: om du gar barn selv, så går de i barnehagen eller på barneskolen? Anonymkode: 9c4d7...1c1
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #17 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: La meg gjette: om du gar barn selv, så går de i barnehagen eller på barneskolen? Anonymkode: 9c4d7...1c1 Du kan godt gjette, men du bommer litt. Jeg har tre barn på 10, 18 og 23 år. Litt dumt at jeg vet hva jeg snakker om? Anonymkode: 9117b...daf
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #18 Skrevet 30. august 2020 Er det nødvendig så er det nødvendig. Her har det ikke vært nødvendig. Anonymkode: 55b59...49b
TinaK 1990 Skrevet 30. august 2020 #19 Skrevet 30. august 2020 Her var det nødvendig. Her var det den grensen som ble testet og vi måtte stenge nettet på natta. Lever fint med det!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #20 Skrevet 30. august 2020 Ungdom er ulike og familier er ulike. Poden her er litt yngre og respekterer foreløpig å levere inn tlf på kvelden. Vi har snakket mye om behovet for hvile, også for hjernen. At det er viktig at man ikke alltid er "på" og at man for rom til andre ting i livet. Anyways så har jeg jobbet mye opp mot familier og ungdomsskoler og kan melde om at for noen ungdommer er det helt nødvendig at fristelsen fjernes. De er i utvikling og klarer i enda mindre grad enn voksne å motstå så sterke fristelser. Kjenner voksne som trenger ganske klare "regler" for seg selv for å legge bort tlf/surfe mindre så tenker det er selvsagt at barn og ungdom trenger grenser og veiledning på dette- og at fristelsen noen ganger rett og slett må fjernes. Noen ungdommer må jo nærmest på rehab og da må man ha hjelp til å hiolde seg unna. Det å ta denne kampen selv om det kan ha sklidd ut før, er da virkelig ikke en fallitterklæring, men foreldre som bretter opp ermene. Bra jobba tenker jeg! Anonymkode: de13e...cab
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #21 Skrevet 30. august 2020 Her skrur vi også av nettet, men det er på lik linje med at kaffetrakter og sånt trekkes ut på grunn av brannfare Anonymkode: b00a8...1a1
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #22 Skrevet 30. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du kan godt gjette, men du bommer litt. Jeg har tre barn på 10, 18 og 23 år. Litt dumt at jeg vet hva jeg snakker om? Anonymkode: 9117b...daf Ja og igjen, ikke alle er like gode som deg! Barn kan slite med forskjellige ting, og hos noen kan det være en tilstrekkelig konsekvens at nettet skrur seg av for en periode. Det betyr ikke at man ikke orker å møte problemene, men at man prøver ut forskjellige ting. Det at nettet skrur seg av er ikke det første man prøver ut. De fleste foreldre tyr ikke til så harde konsekvenser som første steg. Anonymkode: 61b19...ac9
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #23 Skrevet 30. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja og igjen, ikke alle er like gode som deg! Barn kan slite med forskjellige ting, og hos noen kan det være en tilstrekkelig konsekvens at nettet skrur seg av for en periode. Det betyr ikke at man ikke orker å møte problemene, men at man prøver ut forskjellige ting. Det at nettet skrur seg av er ikke det første man prøver ut. De fleste foreldre tyr ikke til så harde konsekvenser som første steg. Anonymkode: 61b19...ac9 Men hva gjør slike foreldre når de møter på utfordringer som ikke kan løses ved å trykke på en knapp? Og jeg føler meg virkelig ikke bedre enn andre. Jeg får heller følelsen av at du føler deg dårligere? Anonymkode: 9117b...daf
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #24 Skrevet 30. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hva gjør slike foreldre når de møter på utfordringer som ikke kan løses ved å trykke på en knapp? Og jeg føler meg virkelig ikke bedre enn andre. Jeg får heller følelsen av at du føler deg dårligere? Anonymkode: 9117b...daf Jeg føler meg absolutt ikke dårlig, og heller ikke bedre enn andre foreldre med barn som kanskje strever litt. Jeg føler meg som en mor som gjør ting som kan være vanskelig men som man likevel må teste ut. Så har ikke kun vært «å trykke på en knapp», men mange ting man har prøvd i forveien. Du skjønner bare ikke at barn kan trenge forskjellige konsekvenser. Dette er noe vi gjør i samarbeid med abup, og føler vi har tatt riktig avgjørelse. Det er en ting han har fått godt forklart. Det har funket på vår gutt! Også når det gjelder andre ting. Anonymkode: 61b19...ac9
Anonym bruker Skrevet 30. august 2020 #25 Skrevet 30. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg føler meg absolutt ikke dårlig, og heller ikke bedre enn andre foreldre med barn som kanskje strever litt. Jeg føler meg som en mor som gjør ting som kan være vanskelig men som man likevel må teste ut. Så har ikke kun vært «å trykke på en knapp», men mange ting man har prøvd i forveien. Du skjønner bare ikke at barn kan trenge forskjellige konsekvenser. Dette er noe vi gjør i samarbeid med abup, og føler vi har tatt riktig avgjørelse. Det er en ting han har fått godt forklart. Det har funket på vår gutt! Også når det gjelder andre ting. Anonymkode: 61b19...ac9 Min holdning er selvsagt på normaltfungerende barn/tenåringer. Har man så store utfordringer at man involverer bup osv er det selvsagt en annen sak. Ganske typisk DIB at det kommer slike utfyllende opplysninger når man ellers sliter med argumentasjonen. Så for å sammenfatte min mening, så mener jeg at den vanlige tenåring må lære seg å følge regler uten å bli fysisk utestengt fra fristelsen. Tenåringer med div utfordringer må selvsagt møtes på en annen måte og med andre krav. Anonymkode: 9117b...daf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå