Gå til innhold

Hva tenker dere om dette barnet? Dere som har barn med diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 4 år. Hun snakker ikke, eller dvs hun snakket ikke, men nå kommer det mer og mer dag for dag. Hun er aktiv og alltid i bevegelse, men kan sitte i ro om vi leser bok eller om hun leker med noe hun interesserer seg for. Hun er stort sett alltid blid, sover godt, spiser godt. Hun er litt «underlig», lager litt grimaser (for å være morsom) og babler i vei på sitt eget språk. Hun bruker ikke bleie og avvenning var veldig lett. Hun virker mer som en 2 1/2-3 åring enn en 4 åring. Veldig kosete, snill og fornøyd jente. Leker ikke så mye med jentene på sin egen alder, men heller de som er yngre eller eldre. Svarer sjelden på det jeg spør henne om. Hun svarer av og til. Fikk briller for 3 mnd siden da synet var dårlig. Hun klarer å kle av seg selv men å kle på seg er hun ikke flink til. Hørsel er sjekket og er bra. Hun er utredet for både ADHD og autisme hun har ikke det menes det. 

Anonymkode: 06820...9ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan føye til at hun er ganske klønete finmotrisk også, kan ikke tegne feks. 

Skrevet

Hverken adhd eller autismespekterforstyrrelser kan avvises på et så lite barn, det må sjekkes på nytt når hun blir eldre. 

Jeg tenker at der er mange barn på 4 år som er litt "rare". Noen får man en diagnose på etterhvert, andre var bare litt trege/umodne og noen fortsetter bare å være litt spesielle. 

Anonymkode: fcb57...4e7

Skrevet

Er det gjort kognitive tester? Mtp.at hun kan ligge litt bak i utviklingen...? Har dere vært på bup eller hab? Er språkvansker vurdert?

Anonymkode: 30cac...c51

Skrevet

Det trenger ikke være noe. Hun kan rett og slett bare være litt sein og umoden. Hva tenker du selv da? Det er du som kjenner henne best? Og hva sier barnehagen? 

Skrevet

Jeg tenker at dette ikke nødvendigvis trenger å være en diagnose, men at det kan være knyttet til språkvansker eller bare språklig forsinkelse. Kanskje hun bare er litt umoden og trenger litt tid på seg. Kanskje vil språket komme seg innen hun begynner på skolen, kanskje er det vansker hun må leve med hele livet. 

Som foreldre finnes det mye veiledning for kommunikasjon og språkstimulering. Søk råd fra spesialpedagog i barnehagen og teamet rundt henne (hvis det er etablert). Det er også nødvendig med innsats fra barnehagen på dette området. Ved språkvansker er det også viktig å arbeide med sosial kompetanse. Hun er fremdeles ganske liten, men det er viktig med tidlig innsats for å minske det språklige gapet mellom henne og jevnaldrende. 

Hvis hun er utredet for autisme så har dere også vært innom habiliteringstjenesten. De skal også ha kompetanse på språk og kan gi veiledning. 

Prøv å ikke tenke på hva dette er for noe. Det trenger ikke være noe som helst, men at hun bare trenger tid. Jobb i samarbeid med barnehagen omkring vanskene hennes og gi henne masse kjærlighet. Det er det viktigste! 

For øvrig syns jeg det var veldig hjelpsomt å hente råd fra hvordan man kan kommunisere med barn som har ADHD. Jeg har selv et barn med omfattende språkvansker og syns rådene gjeldene kommunikasjon var veldig nyttige! Hvis du ikke finner det på nett så kan jeg skrive ned slike råd senere i kveld når jeg har litt bedre tid :)

Anonymkode: ab612...fa0

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det gjort kognitive tester? Mtp.at hun kan ligge litt bak i utviklingen...? Har dere vært på bup eller hab? Er språkvansker vurdert?

Anonymkode: 30cac...c51

Både bup og habu, de skulle ta kognitive tester men hun var så vill og ukonsentrert den dagen. Litt sener ble hun observert over flere dager og de mener hun har ikke utviklingshemming. 

Skrevet
26 minutter siden, ulenissen skrev:

Det trenger ikke være noe. Hun kan rett og slett bare være litt sein og umoden. Hva tenker du selv da? Det er du som kjenner henne best? Og hva sier barnehagen? 

Tenker at hun er sen, barnehagen er enig men ser stadig utvikling :)

Skrevet

Kan legge til at hun lærte seg hele alfabetet for ett år siden og kjenner igjen alle bokstaver og kan telle til 30. Kan også alle farger og former feks. 

Skrevet

Altså hvor dårlig syn har hun? Jeg har en sønn som var kjempe sen med alt så fikk vi vite at han har veldig dårlig syn. Dette har påvirket han litt på samme måte som du beskriver. Leker med yngre, alltid blid og smiler, dårlig finmotorikk! Han hadde en eksplosiv utvikling etter at han fikk riktige briller 

Anonymkode: 4bb54...a0f

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså hvor dårlig syn har hun? Jeg har en sønn som var kjempe sen med alt så fikk vi vite at han har veldig dårlig syn. Dette har påvirket han litt på samme måte som du beskriver. Leker med yngre, alltid blid og smiler, dårlig finmotorikk! Han hadde en eksplosiv utvikling etter at han fikk riktige briller 

Anonymkode: 4bb54...a0f

Hadde +5 på en øyet. Mener det var + 1,5 på det andre.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan legge til at hun lærte seg hele alfabetet for ett år siden og kjenner igjen alle bokstaver og kan telle til 30. Kan også alle farger og former feks. 

Hun snakker ikke med kan alfabetet, kan telle og kan formering farger??

Anonymkode: 9a94b...2d4

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun snakker ikke med kan alfabetet, kan telle og kan formering farger??

Anonymkode: 9a94b...2d4

Ja. Hun kan mange ord! Men snakket ikke

Skrevet

Jeg tror du skal slappe av litt, puste med magen og ikke henge deg oppi alt hun ikke gjør like godt som alle andre. Du sier selv hun fikk briller for litt siden, når hun har sett dårlig i hele livet sitt så har hun mye å ta igjen. Ikke rart hun har dårlig finmotorikk når hun ikke ser bra,så det hunhadde lært seg automatisk før må hun nå lære seg og det kan ta tid. Dere som foreldre kan nok med fordel finne leker og oppgaver i hjemmet som gjør at hun trener seg opp på dette uten at hun føler det blir ett press og mas. 

Det finnes mange ulike leker som kan trene opp finmotorikken uten at det føles ut som dere skal trene henne. Maxi perler (vanlige perler kan fort bli for vanskelige frem til finmotorikken sitter mer) lego, klosser, geomag (om de heter så, magnet leker. De er nok for større unger, men mine har lekt med når de var små. Jeg syns nemlig de var kjempe gøye, flaks for meg at ungene også syns det) bygge togbane,bli med ut i snekkerboden og lag en fuglekasse sammen, hjelpe til med å brette klær( kluter er noe enkelt å begynne med. 

Unger er ulike, de har ulike interesser og de trives med ulike venner og dermed også ulike aldere. Jeg har to helt normale barn, de har lekt med eldre og yngre venner. Det er ikke noe rart eller unormalt med det. Hu som straks er 18år var ute og lekte med nabojenta på 6år her omdagen, slikt er helt normalt i gata her. Alle leker med alle uansett alder og kjønn. Hun var veldig treg med å prate, sa ikke ett ord før hun var 3,5 år. Hun knakk lesekoden selv før hun var 5år. Jeg gadd ikke bekjymre meg for at hun var treg med å prate, jeg var nesten like sen selv. Lillesøster var stikk motsatt, hun pratet i lange settninger før hun var ett år. Ikke kunne hun tegne, skrive navnet sitt eller en eneste bokstav før hun begynte på skolen. Noen uker på skolen og lese og skrivekoden var ferdig knekt. Hun lærte seg å tegne nå i coronatiden, først da hadde hun anledning til å gjøre det sa hun. Hun er nå 15år. 

Anonymkode: 13d8f...285

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Autisme. Tenkte det før su kom med denne opplysningen også. 

Anonymkode: 79d1f...c94

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ei jente på 4 år. Hun snakker ikke, eller dvs hun snakket ikke, men nå kommer det mer og mer dag for dag. Hun er aktiv og alltid i bevegelse, men kan sitte i ro om vi leser bok eller om hun leker med noe hun interesserer seg for. Hun er stort sett alltid blid, sover godt, spiser godt. Hun er litt «underlig», lager litt grimaser (for å være morsom) og babler i vei på sitt eget språk. Hun bruker ikke bleie og avvenning var veldig lett. Hun virker mer som en 2 1/2-3 åring enn en 4 åring. Veldig kosete, snill og fornøyd jente. Leker ikke så mye med jentene på sin egen alder, men heller de som er yngre eller eldre. Svarer sjelden på det jeg spør henne om. Hun svarer av og til. Fikk briller for 3 mnd siden da synet var dårlig. Hun klarer å kle av seg selv men å kle på seg er hun ikke flink til. Hørsel er sjekket og er bra. Hun er utredet for både ADHD og autisme hun har ikke det menes det. 

Ett eller annet medfødt syndrom?

Anonymkode: 63119...f98

Skrevet

Har hun øyekontakt? Reagerer hun på navnet sitt?

Skrevet
13 minutter siden, Prettyprey skrev:

Har hun øyekontakt? Reagerer hun på navnet sitt?

Ja til begge :)

Skrevet

Jeg har er yrke hvor jeg er mye borti barn med diagnoser. Selvfølgelig kan jeg ikke sette noe diagnose på din datter av å bare lese det du skriver her. Men det du sier om at hun kan telle,alfabetet osv er så vanlig at foreldre sier når man mistenker at et barn har diagnose.

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn,men tenker at mange foreldre vil bevise at sitt barn kan masse selv om andre ser at barnet kanskje ikke er helt som «alle» andre barn.

Det er jo ikke sånn at alle barn med diagnose ikke kan noen ting.... de er jo like forskjellige som alle andre mennesker.

Anonymkode: 51338...d63

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har er yrke hvor jeg er mye borti barn med diagnoser. Selvfølgelig kan jeg ikke sette noe diagnose på din datter av å bare lese det du skriver her. Men det du sier om at hun kan telle,alfabetet osv er så vanlig at foreldre sier når man mistenker at et barn har diagnose.

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn,men tenker at mange foreldre vil bevise at sitt barn kan masse selv om andre ser at barnet kanskje ikke er helt som «alle» andre barn.

Det er jo ikke sånn at alle barn med diagnose ikke kan noen ting.... de er jo like forskjellige som alle andre mennesker.

Ja det var vel for å beskrive henne, både styrker og svakheter. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette. Barn med diagnoser har nødvendigvis ikke alle varselsflaggene som tilsier at de har en diagnose. Noen har bare noen av tegnene som er typisk for diagnosen, andre har alle. Felles for alle disse barna er at de pleier å være seine. Å være så sein med språk er et varselstegn for meg.

Anonymkode: cae29...e86

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja til begge :)

Har hun vært et ørebarn eller slitet med hørselen på noe vis? Da blir man gjerne treg språkmessig og 🙂 

Skrevet
3 minutter siden, Prettyprey skrev:

Har hun vært et ørebarn eller slitet med hørselen på noe vis? Da blir man gjerne treg språkmessig og 🙂 

Ja det har hun. Fikk dren da hun var 2,5 år :)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja det har hun. Fikk dren da hun var 2,5 år :)

Da er nok det årsaken :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...