Gå til innhold

Kunne du hatt en partner uten sertifikatet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det uaktuelt med Norgesferie uten lappen? Det går jo både fly, tog og busser

Anonymkode: e5a31...0fd

Hvis du tror det går fly, tog og buss overalt har du ikke vært mye rundt i Norge. Du kan dra til de fleste byene, riktignok, men det er ganske begrenset radius. 

Anonymkode: 443ed...f9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tror det går fly, tog og buss overalt har du ikke vært mye rundt i Norge. Du kan dra til de fleste byene, riktignok, men det er ganske begrenset radius. 

Vi har blant annet hytte et sted det går buss. Én buss. På tirsdag....

Anonymkode: fc7ad...dd0

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart man ikke kan ha bilferie i Norge uten lappen, men der er jo veldig mange måter å ha norgesferie på som ikke nødvendigvis innebærer at man må kjøre bil. Vi uten bil planlegger jo selvfølgelig etter dette, og man kommer mange flotte steder med buss eller tog. 

Anonymkode: d2452...71a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Klart man ikke kan ha bilferie i Norge uten lappen, men der er jo veldig mange måter å ha norgesferie på som ikke nødvendigvis innebærer at man må kjøre bil. Vi uten bil planlegger jo selvfølgelig etter dette, og man kommer mange flotte steder med buss eller tog. 

Anonymkode: d2452...71a

Ja, og da er det jo som jeg sa relativt begrenset hvor du kan reise. Det er et faktum.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok lappen for en måned siden, i en alder av 32. 

Jeg klarte meg helt fint uten, men barnet er nådd en alder hvor det er best å kunne kjøre litt rundt. 
Ser det er flere som sier at man ikke kan bidra. Mannen min har lappen, men det er fortsatt jeg som er på alle foreldremøter, henter og leverer til lekeavtaler/bursdager, det er jeg som handler osv. Man er ikke hjelpeløs bare fordi man ikke kjører bil. 

Anonymkode: adc10...e60

Men det avhenger jo helt av hvor man bor, kollektivtilbudet der og avstandene. Og til en viss grad klima. Skulle likt å se folk sykle 15 km til jobb i -25 grader på dårlig brøytede vinterveger i februar. Og få med seg et barnehagebarn og et barn til SFO i samme slengen. 

Her hvor jeg bor er det så enkelt som dette: Har du ikke lappen, kan du ikke bidra like mye som den som kjører.

Skrevet

Min mor kjørte selv til føden med babyens hode nesten ute fordi barnefar hadde ikke lappen. Hun hadde kort vei til sykehuset og født før og regne med at hun rakk fram. 

Da ieg fikk vite denne historien bestemte jeg meg for at han jeg får barn med bør ha lappen før fødsel, for ikke søren om jeg vil kjøre selv eller måtte vente på taxi eller ambulanse. Jeg har født selv og kan ikke forstå at min mor klarte å kjøre bil hvis den historien er sann. 

Anonymkode: bcf62...564

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min mor kjørte selv til føden med babyens hode nesten ute fordi barnefar hadde ikke lappen. Hun hadde kort vei til sykehuset og født før og regne med at hun rakk fram. 

Da ieg fikk vite denne historien bestemte jeg meg for at han jeg får barn med bør ha lappen før fødsel, for ikke søren om jeg vil kjøre selv eller måtte vente på taxi eller ambulanse. Jeg har født selv og kan ikke forstå at min mor klarte å kjøre bil hvis den historien er sann. 

Og mine foreldre hadde ikke bil og ble kjørt av en nabo til føden. 

Jeg mener at alle voksne må kunne kjøre bil om man skal bo utenfor ring tre i Oslo, men dette er det tynneste av alle argumenter jeg har lest i denne tråden. 

Anonymkode: bfa8d...5ea

Skrevet

Og mine foreldre hadde ikke bil og ble kjørt av en nabo til føden. 

Jeg mener at alle voksne må kunne kjøre bil om man skal bo utenfor ring tre i Oslo, men dette er det tynneste av alle argumenter jeg har lest i denne tråden. 

Ikke alle som har hjelpsomme naboer som gidder å kjøre til føden. 

Skrevet

Ikke alle som skal føde 20 ganger heller, for de fleste skjer dette 0-3 ganger i livet.

Skal godt gjøres at en av de ytterst få gangene kommer barnet for fort til å kjøre selv, alle taxier og ambulanser er opptatt og alle naboer er vrange. Alt på en gang.

Skrevet

Men en som har ikke har tatt sertifikat pga miljøevissthet forventer vel ikke at partneren skal være taxi vel? Jeg hadde ikke giddet det i hvert fall, og  den miljøbevisste partneren min måtte ha tatt sin skjerv av ansvaret uten min hjelp. Hvis ikke partneren hadde hatt sertifikat av andre grunner, så hadde jeg ikke hatt noe i mot å kjøre noen ganger, regner med at partner da ville gjort andre ting så det ville gått opp i opp.Men regner og med at partner ville vært vant til å bruke kollektiv eller sykker endel. Men lar man vær å ta sertifikatet av miljøvennlige hensyn, så får man ta følgene av det og finne andre transportmåter, da stiller ikke jeg bilen til disposisjon.

Anonymkode: ae31c...288

Skrevet
På 28.8.2020 den 16.30, Anonym bruker skrev:

Jeg har lappen, men har ikke bil. Hadde det da barna var små, men etterhvert så sto bilen bare mer og mer i garasjen. Da jeg kom meg raskere på jobb med kollektivtrafikk. Det var mye lettere å ta buss til byen enn bil. Og vi har kjøpesenter med treningssenter 500 m unna. Det gikk og raskt med buss til barnas fritidsaktiviteter, skulle vi ta bil ble det veldig dyrt med parkering. Så da solgte jeg bilen, da den nesten ikke ble brukt. Og om en mann har lappen bryr jeg meg lite om.

Anonymkode: ce6e5...616

Fornuftig.

I følge luksusfellens økonomer koster det minimum 3000 kr per måned å ha bil og bruke den litt, selv om folk flest innbiller seg at det ikke koster dem mye. 

Du kan kjøre mye taxi for de pengene...

Skrevet

Jeg tok taxi, og det gjorde flere andre jeg kjenner når de skulle føde

Anonymkode: 82024...511

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tok taxi, og det gjorde flere andre jeg kjenner når de skulle føde

Anonymkode: 82024...511

Skulle ikke være anonym

Skrevet

Uten bil hadde livet mitt vært utrolig tungvint, rett og slett. Jeg hadde ikke hatt råd til å besøke foreldrene mine med familien fordi fly/tog er så mye dyrere enn bil. Jeg hadde brukt masse tid til og fra jobb. Barns mine kunne ikke spilt fotball og håndball og drevet med friidrett, jeg kunne ikke dratt på hytta. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...