Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #26 Skrevet 28. august 2020 2 timer siden, the amazing spidermamma skrev: Hehe, her har ingen av oss lappen, vi er vel både moderne og umodne, vi, da. Men så lenge vi bor midt i byen, med kollektivtilbud og alle mulige andre tilbud i umiddelbar nærhet, så går det veldig greit. Jeg tenker å ta lappen selv, men det er mest fordi vi har arvet ei hytte som det er tungvint å komme seg til uten bil. Dessuten begynner vi å få gamle foreldre som kan komme til å trenge kjørehjelp om noen år, kanskje... Man kan forresten kjøre uendelig mye taxi for det det koster å eie bil Skjønner veldig godt at det kompliserer livet hvis man bor et sted hvor bussen går to ganger om dagen, da ville nok vi ha hatt lappen også. Men synes det er litt rart å ha det som et kriterium - han var drømmemannen, men han hadde ikke lappen...? Det er mellomting også mellom å bo midt i en by og et sted med buss som går to ganger for dagen. Vi bor i utkanten av en by, med buss som går to ganger i timen på dagtid, en gang i timen på kveld og i helger. Det er akkurat litt for langt å gå til butikken og trening osv og for mange bytter med buss (og dårlige overganger) til at det er greit til og fra jobb, for oss begge. F.eks. tar det meg to bussbytter og 50-60 minutter å komme meg til/fra jobb med buss, men bare 13 min å kjøre bil selv. Mye samme med mannen, men hakket lettere for ham. Selv om det bare tar oss drøye 10 min å være i sentrum av byen vår med bil, er vi altså helt avhengig av bil(er) for å få en normal hverdag med barn til å gå opp. Anonymkode: 3ba79...72a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #27 Skrevet 28. august 2020 En partner uten lappen hadde ikke vært høyt på lista nei. Og vi bor veldig sentralt. En mann uten lappen tenker jeg det er noe rart med. Anonymkode: df33c...012
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #28 Skrevet 28. august 2020 Bare et lite innlegg angående miljøvennlighet/urbanitet/bilkjøring/reising Folk som bor i Oslo uten bil/lappen reiser gjerne oftere på flyturer langt avgårde, basert på alle jeg kjenner (etter 30 år i Oslo og jeg jobber fortsatt i Oslo). Vi bodde i Oslo uten lapp og bil før. Flyttet til et lite sted og tok etterhvert lappen (i 30-årene!) og kjøpte oss bil. Men opplever at de fleste vi kjenner her så og si aldri reiser til utlandet. CO2-utslippet av bilkjøringen deres er nok lavere enn CO2-utslippet til kollektivreisende som drar på én tur til Guatemala eller Myanmar for å lære litt om lokale skikker, i tillegg til et par helgeturer til London/Paris i løpet av et år. I tillegg fører lavere lønnsnivå til lavere forbruk. Som også er positivt for miljøet Anonymkode: 51dfe...bf6
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #29 Skrevet 28. august 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: En partner uten lappen hadde ikke vært høyt på lista nei. Og vi bor veldig sentralt. En mann uten lappen tenker jeg det er noe rart med. Anonymkode: df33c...012 Det var strengt! Jeg bor supersentralt og trenger ikke bil. Nå har mannen min lappen, men jeg hadde ikke tenkt to ganger over det om han ikke hadde det. Selv har jeg førerkort, men hater å kjøre bil, så det gjør jeg så lite det går - og jeg klarer meg også veldig bra med kollektivtransport. Forventer heller aldri å bli kjørt, eller at barna skal bli kjørt noe som helst sted. Anonymkode: 3c71f...17e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #30 Skrevet 28. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Bare et lite innlegg angående miljøvennlighet/urbanitet/bilkjøring/reising Folk som bor i Oslo uten bil/lappen reiser gjerne oftere på flyturer langt avgårde, basert på alle jeg kjenner (etter 30 år i Oslo og jeg jobber fortsatt i Oslo). Vi bodde i Oslo uten lapp og bil før. Flyttet til et lite sted og tok etterhvert lappen (i 30-årene!) og kjøpte oss bil. Men opplever at de fleste vi kjenner her så og si aldri reiser til utlandet. CO2-utslippet av bilkjøringen deres er nok lavere enn CO2-utslippet til kollektivreisende som drar på én tur til Guatemala eller Myanmar for å lære litt om lokale skikker, i tillegg til et par helgeturer til London/Paris i løpet av et år. I tillegg fører lavere lønnsnivå til lavere forbruk. Som også er positivt for miljøet Anonymkode: 51dfe...bf6 Hva i all verden har lønnsnivået med saken å gjøre? Det er jo heller ikke alle som bor sentralt og som ikke har bil (for eksempel meg) som bruker kollektivt primært av miljøhensyn. Jeg har først og fremst ikke bil fordi det er for dyrt mtp alternativene her jeg bor - og fordi alternativene fungerer veldig bra (og jeg kan leie bil om jeg MÅ). På andreplass kommer det faktum at jeg hater å kjøre. At det i tillegg er noen miljøfordeler er jo bare bra, men jeg har aldri holdt det opp mot antall flyturer for eksempel. Anonymkode: 3c71f...17e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #31 Skrevet 28. august 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare et lite innlegg angående miljøvennlighet/urbanitet/bilkjøring/reising Folk som bor i Oslo uten bil/lappen reiser gjerne oftere på flyturer langt avgårde, basert på alle jeg kjenner (etter 30 år i Oslo og jeg jobber fortsatt i Oslo). Vi bodde i Oslo uten lapp og bil før. Flyttet til et lite sted og tok etterhvert lappen (i 30-årene!) og kjøpte oss bil. Men opplever at de fleste vi kjenner her så og si aldri reiser til utlandet. CO2-utslippet av bilkjøringen deres er nok lavere enn CO2-utslippet til kollektivreisende som drar på én tur til Guatemala eller Myanmar for å lære litt om lokale skikker, i tillegg til et par helgeturer til London/Paris i løpet av et år. I tillegg fører lavere lønnsnivå til lavere forbruk. Som også er positivt for miljøet Anonymkode: 51dfe...bf6 Og forøvrig, om det er by-land-diskusjonen vi sikter oss inn mot nå, så er det altså gode argumenter for at det å bo i by er bedre for miljøet enn å bo på bygda, men det henger selvsagt sammen med andre ting enn kun bilkjøring. https://globaltperspektiv.no/2017/10/17/vi-skal-bo-i-byer-det-er-langt-mer-miljovennlig/ Anonymkode: 3c71f...17e
Superdolly Skrevet 28. august 2020 #32 Skrevet 28. august 2020 Nei. Jeg (vi) bor langt ute på bygda. Kollektivtilbudet er skolebussen, og de fleste (alle) voksne har lenger arbeidstider enn skoledagen. Så hvis jeg skulle bodd her, og hatt en mann uten bil, måtte han enten ha syklet til jobb hele året, eller jeg måtte ha vært sjåføren hans. Og det siste der ville vært avhengig av at arbeidstidene hans stemte noenlunde overens med mine. Sykling er forresten skikkelig kjipt når gradestokken kryper godt under -25 på vinteren. Vi bor også slik til at alt krever kjøring: Kjøre barna til venner, kjøre til butikken, kjøre til treninger og øvinger. Jeg hadde ikke orket å vite at det alltid var min tur til å kjøre og hente, uansett om jeg egentlig skulle jobbet overtid eller var syk eller hva som helst.
Himmel og hav Skrevet 28. august 2020 #33 Skrevet 28. august 2020 Om alt annet klaffa med mannen, så ville ikke et manglende sertifikat gjort at jeg vraka han, men jeg er glad for at jeg er gift med en som har. Det hadde blitt tungvint om bare jeg kjørte. Det går busser her, som fungerer ganske bra, bare du ikke skal noe på kvelden i byen og vil være til etter 22. Eller at du skal noe på en søndag før 14. Jeg hadde nok blitt lei av at det alltid var han som kunne ta vin til maten i selskaper og at det alltid var meg som måtte holde meg våken på veien hjem, alt det alltid var jeg som måtte hente, bringe, handle og alt det der. Jeg har ei venninne som ikke har lappen. Hun sier at det ikke er noe problem, men hun har verdens snilleste mann som kjører henne hit og dit.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #34 Skrevet 28. august 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare et lite innlegg angående miljøvennlighet/urbanitet/bilkjøring/reising Folk som bor i Oslo uten bil/lappen reiser gjerne oftere på flyturer langt avgårde, basert på alle jeg kjenner (etter 30 år i Oslo og jeg jobber fortsatt i Oslo). Vi bodde i Oslo uten lapp og bil før. Flyttet til et lite sted og tok etterhvert lappen (i 30-årene!) og kjøpte oss bil. Men opplever at de fleste vi kjenner her så og si aldri reiser til utlandet. CO2-utslippet av bilkjøringen deres er nok lavere enn CO2-utslippet til kollektivreisende som drar på én tur til Guatemala eller Myanmar for å lære litt om lokale skikker, i tillegg til et par helgeturer til London/Paris i løpet av et år. I tillegg fører lavere lønnsnivå til lavere forbruk. Som også er positivt for miljøet Anonymkode: 51dfe...bf6 Det var litt av en svogerforskning. Anonymkode: fdaa6...6f7
sug lut Skrevet 28. august 2020 #35 Skrevet 28. august 2020 Uaktuelt. Jeg ville jo ikke vært uten lappen selv heller. For jeg vil heller ikke pålegge ungene eller meg selv et så inderlig begrensa liv.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #36 Skrevet 28. august 2020 Jeg har lappen, men har ikke bil. Hadde det da barna var små, men etterhvert så sto bilen bare mer og mer i garasjen. Da jeg kom meg raskere på jobb med kollektivtrafikk. Det var mye lettere å ta buss til byen enn bil. Og vi har kjøpesenter med treningssenter 500 m unna. Det gikk og raskt med buss til barnas fritidsaktiviteter, skulle vi ta bil ble det veldig dyrt med parkering. Så da solgte jeg bilen, da den nesten ikke ble brukt. Og om en mann har lappen bryr jeg meg lite om. Anonymkode: ce6e5...616
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #37 Skrevet 28. august 2020 Det hadde ikke spilt noen rolle. Da hadde vi bare måtte bosette oss slik at bil stort sett ikke ble nødvendig. Min har førerkortet på det meste, men bruker buss og tog til og fra jobb. Når han skal på møter bruker han buss eller beina. Ungene kommer seg stort sett til og fra skole og fritidsaktiviteter selv, så det er ikke hver uke han sitter bak rattet. Lege og tannlege er det stort sett jeg som ordner med uansett. Anonymkode: 681bf...9df
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #38 Skrevet 28. august 2020 Bor i Oslo sentrum, så ingen problem. Mannen har ikke sertifikatet og vi har ikke bil. Skal derimot flytte om et års tid, og da står sertifikat på han høyt på lista. Og bil Anonymkode: de9d2...549
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 28. august 2020 #39 Skrevet 28. august 2020 Her vi bor er det langt bare til levering av barn og tilbake til jobb feks. Jeg var sammen med en uten sertifikat en lang stund. Han tok det som en selvfølge å skulle bli hentet hvor som helst, men var svært lite takknemlig, og ønsket heller ikke å bidra på bensin feks. Det var jo tross alt ikke hans bil, han hadde jo valgt dette sa han, fordi han hadde bein å gå på. Så nei, det skjer ikke igjen
beef sister Skrevet 28. august 2020 #40 Skrevet 28. august 2020 Hadde ikke spilt noen rolle; kjører svært sjelden bil. Kunne godt ha kvittet oss med bilene også, uten at det ville ha påvirket livet i særlig grad. Men det er jo allikevel tidvis praktisk å ha lappen og bil.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #41 Skrevet 28. august 2020 7 hours ago, Anonym bruker said: Det virker til å ha blitt en slags "mote" å ikke ta sertifikatet, fordi man skal være så miljøbevisst. Selv tenker jeg at det hadde vært helt uaktuelt å bo sammen med en person uten førerkort. Da hadde partneren min blitt vel avhengig av meg, måtte kjøres hit og dit, jeg måtte ordnet alle fritidsaktiviteter med unger, legebesøk, innkjøp, vært sjåfør hver eneste gang om vi skulle noe sted. I tillegg ville mannen mannen min brukt lenger tid til og fra jobb, og jeg måtte hentet/levere unger i bhg/skole, lage middag osv hver arbeidsdag. Man ville vært en byrde i steden for en glede om jeg måtte fikset alt. Hadde dere holdt ut med noen uten sertifikat (og bil)? Anonymkode: 175ef...348 Ja, det kunne jeg fint ha hatt Anonymkode: 85f32...295
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #42 Skrevet 28. august 2020 Jeg har ikke lappen pga sykdom. Jeg kommer meg rundt for det. Jeg leverer og henter barna på skole og bhg. Jeg handler. Så mannen merker omtrent ikke at jeg ikke har lappen. Desuten gjør jeg så mye i heimen, så at han må kjøre til hytta, det skulle bare mangle. Anonymkode: 1a0ff...5d5
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #43 Skrevet 28. august 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det virker til å ha blitt en slags "mote" å ikke ta sertifikatet, fordi man skal være så miljøbevisst. Selv tenker jeg at det hadde vært helt uaktuelt å bo sammen med en person uten førerkort. Da hadde partneren min blitt vel avhengig av meg, måtte kjøres hit og dit, jeg måtte ordnet alle fritidsaktiviteter med unger, legebesøk, innkjøp, vært sjåfør hver eneste gang om vi skulle noe sted. I tillegg ville mannen mannen min brukt lenger tid til og fra jobb, og jeg måtte hentet/levere unger i bhg/skole, lage middag osv hver arbeidsdag. Man ville vært en byrde i steden for en glede om jeg måtte fikset alt. Hadde dere holdt ut med noen uten sertifikat (og bil)? Anonymkode: 175ef...348 Synes du har en merkelig tankegang. Vi har klart oss helt fint uten bil hele livet. Det går buss, tog og sykkel og ben har man også. Anonymkode: 82024...511
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #44 Skrevet 28. august 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det hadde vært veldig upraktisk, jeg forventer at mannen tar sin del av kjøring. Vi må kjøre til matbutikk, barnas aktiviteter, kamper, på ferie etc. Vi har forresten noen bekjente som sier de klarer seg så bra uten bil, men det er jo kun fordi de sender barna sine med alle hele tiden.... Anonymkode: fe8f7...62d Har de ikke sykkel eller bein å gå på? Har for øvrig selv fulgt de minste barna til og fra til fots eller med buss Anonymkode: 82024...511
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #45 Skrevet 28. august 2020 NEI... Kan heller ikke fordra når folk over 20 uten lappen skal kjøres rundt av andre. Anonymkode: 0036f...fda
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #46 Skrevet 28. august 2020 6 timer siden, sug lut skrev: Uaktuelt. Jeg ville jo ikke vært uten lappen selv heller. For jeg vil heller ikke pålegge ungene eller meg selv et så inderlig begrensa liv. Du bor tydeligvis langt utpå landet? Anonymkode: 82024...511
sug lut Skrevet 28. august 2020 #47 Skrevet 28. august 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du bor tydeligvis langt utpå landet? Anonymkode: 82024...511 Slett ikke. Men det vi ønsker å gjøre med vår fritid gjør gjerne det.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #48 Skrevet 28. august 2020 Nei, det kunne jeg ikke hatt. Å ikke nok med det, han må også kunne taue campingvogna på ferie. Anonymkode: 92cba...890
Anonym bruker Skrevet 29. august 2020 #49 Skrevet 29. august 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Bare et lite innlegg angående miljøvennlighet/urbanitet/bilkjøring/reising Folk som bor i Oslo uten bil/lappen reiser gjerne oftere på flyturer langt avgårde, basert på alle jeg kjenner (etter 30 år i Oslo og jeg jobber fortsatt i Oslo). Vi bodde i Oslo uten lapp og bil før. Flyttet til et lite sted og tok etterhvert lappen (i 30-årene!) og kjøpte oss bil. Men opplever at de fleste vi kjenner her så og si aldri reiser til utlandet. CO2-utslippet av bilkjøringen deres er nok lavere enn CO2-utslippet til kollektivreisende som drar på én tur til Guatemala eller Myanmar for å lære litt om lokale skikker, i tillegg til et par helgeturer til London/Paris i løpet av et år. I tillegg fører lavere lønnsnivå til lavere forbruk. Som også er positivt for miljøet Anonymkode: 51dfe...bf6 Atte hæ? Der var det jammen mye fordommer og svogerforskning på et sted...! Anonymkode: 104ba...9ba
Anonym bruker Skrevet 29. august 2020 #50 Skrevet 29. august 2020 Jeg tok lappen for en måned siden, i en alder av 32. Jeg klarte meg helt fint uten, men barnet er nådd en alder hvor det er best å kunne kjøre litt rundt. Ser det er flere som sier at man ikke kan bidra. Mannen min har lappen, men det er fortsatt jeg som er på alle foreldremøter, henter og leverer til lekeavtaler/bursdager, det er jeg som handler osv. Man er ikke hjelpeløs bare fordi man ikke kjører bil. Anonymkode: adc10...e60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå