Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #1 Skrevet 28. august 2020 Det virker til å ha blitt en slags "mote" å ikke ta sertifikatet, fordi man skal være så miljøbevisst. Selv tenker jeg at det hadde vært helt uaktuelt å bo sammen med en person uten førerkort. Da hadde partneren min blitt vel avhengig av meg, måtte kjøres hit og dit, jeg måtte ordnet alle fritidsaktiviteter med unger, legebesøk, innkjøp, vært sjåfør hver eneste gang om vi skulle noe sted. I tillegg ville mannen mannen min brukt lenger tid til og fra jobb, og jeg måtte hentet/levere unger i bhg/skole, lage middag osv hver arbeidsdag. Man ville vært en byrde i steden for en glede om jeg måtte fikset alt. Hadde dere holdt ut med noen uten sertifikat (og bil)? Anonymkode: 175ef...348
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #3 Skrevet 28. august 2020 Ja, det hadde gått helt fint. Bi er ikke avhengig av bil her vi bor. Anonymkode: fdaa6...6f7
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #4 Skrevet 28. august 2020 Hadde vært helt uproblematisk. Jeg verken kjører eller eier bil selv, om enn av andre årsaker enn miljøbevissthet. Det går helt fint. Betinger selvsagt at man tilpasser bosted etter dette. Jeg kunne ikke hatt en partner som ikke bidro til familien. Men det blir jo noe helt annet. Anonymkode: 46341...240
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #5 Skrevet 28. august 2020 Nei, ikke slik vi bor og med fire unger. Anonymkode: 3ba79...72a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #6 Skrevet 28. august 2020 Jeg har ikke sertifikat. Eller jeg har, men kjører ikke bil. Var passasjer i dødsulykke og har ikke kommet over traumene. Vi bor litt landlig til så lappen er egentlig et must. Men jeg er en reser på kollektiv og å gå. Gjør meg ingen ting å måtte planlegge etter bussruter osv. Belaster folk rundt meg fint lite. Joda, det er min samboer som må kjøre barna til bortekamper eller til venner som bor langt unna når det ikke går buss, men jeg gjør mye annet som ikke han gjør. Jeg er glad ikke mannen min forlot meg da jeg sluttet å kjøre bil. Anonymkode: 55e91...520
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #7 Skrevet 28. august 2020 Jeg mistet lappen 3 ganger i en periode over 15 år av helsemessige årsaker (epilepsi), hver gang for minst 1 år. Disse perioder var utrolig slitsom for oss alle og all ære til min mann. Så jeg vil svare at det ville vært uaktuelt med en uten sertifikat dersom han valgte å være uten. Hvis vi bodde i Oslo eller en annen by der man utmerket kommer seg rundt med offentlig transport kunne jeg vurdert men som barnefamilie er det definitiv enklere å ha bilkjøring som opsjon. Anonymkode: cfa78...2e2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #8 Skrevet 28. august 2020 Hadde gått fint siden jeg har. Men helt ærlig synes jeg det er skikkelig turn off med menn som ikke kan kjøre bil og fikse bil. Nå får jeg sikkert kvinnebevegelsen på nakken. Jeg kan mye bil selv så det blir helt feil om jeg skulle vært den som kan det. Jeg liker litt tøffe fikse mannfolk. De må kunne håndtere verktøy, snekre og fikse bil. Ellers mener jeg også at kvinner må lære seg å klare seg selv. Så jeg er ikke EM dame som ønsker å «være til pynt». Anonymkode: 8cbe9...18e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #9 Skrevet 28. august 2020 Bare om han er innstilt på å greie seg uten, altså å greie seg uten sjåfør. Det innebærer å komme seg dit han skal og følge ungene dit de skal når det er hans tur å følge. Her vi bor er det utopisk. Anonymkode: bfa8d...5ea
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #10 Skrevet 28. august 2020 Vi bor midt i Oslo så det hadde gått helt fint! Anonymkode: 368b5...43c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #11 Skrevet 28. august 2020 Nei, det er noe umodent over ikke å ha førerkort. Hadde følt meg som moren hans som måtte kjøre han overalt. Vi er avhengige av bil her hvor vi bor. Anonymkode: d4c20...c4f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #12 Skrevet 28. august 2020 Sånn som vi bor, og med fire barn, så hadde det vært problematisk. Jeg mistet lappen i 9 mnd pga helse en gang, og det gikk jo selv om det var tungvindt. Måtte bruke foreldre til barnas venner, besteforeldre osv for å få kabalen til å gå opp. Selv om alle bidro med glede, selv naboer tilbød å kjøre til butikken osv så det ordnet seg jo. Jeg hadde ikke gått fra mannen om han mistet lappen liksom, men da vi ble sammen var det en selvfølge at vi begge kjørte bil. Anonymkode: 9ada8...863
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #13 Skrevet 28. august 2020 Da legger man opp livet sitt etter det. Anonymkode: a4346...097
the amazing spidermamma Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 Hehe, her har ingen av oss lappen, vi er vel både moderne og umodne, vi, da. Men så lenge vi bor midt i byen, med kollektivtilbud og alle mulige andre tilbud i umiddelbar nærhet, så går det veldig greit. Jeg tenker å ta lappen selv, men det er mest fordi vi har arvet ei hytte som det er tungvint å komme seg til uten bil. Dessuten begynner vi å få gamle foreldre som kan komme til å trenge kjørehjelp om noen år, kanskje... Man kan forresten kjøre uendelig mye taxi for det det koster å eie bil Skjønner veldig godt at det kompliserer livet hvis man bor et sted hvor bussen går to ganger om dagen, da ville nok vi ha hatt lappen også. Men synes det er litt rart å ha det som et kriterium - han var drømmemannen, men han hadde ikke lappen...?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #15 Skrevet 28. august 2020 20 minutter siden, the amazing spidermamma skrev: Hehe, her har ingen av oss lappen, vi er vel både moderne og umodne, vi, da. Men så lenge vi bor midt i byen, med kollektivtilbud og alle mulige andre tilbud i umiddelbar nærhet, så går det veldig greit. Jeg tenker å ta lappen selv, men det er mest fordi vi har arvet ei hytte som det er tungvint å komme seg til uten bil. Dessuten begynner vi å få gamle foreldre som kan komme til å trenge kjørehjelp om noen år, kanskje... Man kan forresten kjøre uendelig mye taxi for det det koster å eie bil Skjønner veldig godt at det kompliserer livet hvis man bor et sted hvor bussen går to ganger om dagen, da ville nok vi ha hatt lappen også. Men synes det er litt rart å ha det som et kriterium - han var drømmemannen, men han hadde ikke lappen...? Ja, å for eksempel å ta en norgesferie for dere er jo helt uaktuelt. Er jo bare å ta taxi til hytta hvis det er så mye billigere enn å ta lappen, å ha bil... Anonymkode: 530c1...24e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 Helt uaktuelt for meg, noe umandig over mann uten lappen synes jeg og fryktelig upraktisk. Her vi bor må man ha lappen for å få hverdagen til å gå opp. Anonymkode: 7d74a...6b0
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #17 Skrevet 28. august 2020 Det kommer jo helt an på hvor man bor det. Klarer han å komme seg til og fra jobb selv er det null problem. Klarer han å la vær å klage på andres kjøring er det null problem. Anonymkode: b3df9...a4a
Oktavia Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 Ja da! Men han hadde fått bruke beina eller kollektiv transport. Han hadde måtte ta sin del av handling i butikken og ordnet det han selv trenger. Jeg har nok med barnas avtaler/treninger og mine avtaler.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #19 Skrevet 28. august 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, å for eksempel å ta en norgesferie for dere er jo helt uaktuelt. Er jo bare å ta taxi til hytta hvis det er så mye billigere enn å ta lappen, å ha bil... Anonymkode: 530c1...24e Hvorfor er det uaktuelt med Norgesferie uten lappen? Det går jo både fly, tog og busser Anonymkode: e5a31...0fd
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #20 Skrevet 28. august 2020 Bor i Oslo, så null problem, har ikke lappen selv heller. Hadde vi bodd på bygda med dårlig kollektivdekning hadde det jo vært praktisk, og jeg ville tatt lappen selv også. Nå vurderer jeg å ta lappen samtidig med at eldste tar den om et par år, vi får se. Har kjøpt hytte det fint går an å ta buss til, men bil ville halvert tiden (men fra to til én time har ikke all verden å si). Vi begynner å blir såpass mange voksne med lappen i nær familie at vi kan ha vårt eget bilkollektiv (ønsker ikke kostnaden med egen bil egentlig). Anonymkode: 2d244...07f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 28. august 2020 #21 Skrevet 28. august 2020 Hadde ikke gått fra han om han mistet den. Men om han hadde valgt å ikke ha den her vi bor så hadde han vært for sær for meg.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #22 Skrevet 28. august 2020 Det hadde vært veldig upraktisk, jeg forventer at mannen tar sin del av kjøring. Vi må kjøre til matbutikk, barnas aktiviteter, kamper, på ferie etc. Vi har forresten noen bekjente som sier de klarer seg så bra uten bil, men det er jo kun fordi de sender barna sine med alle hele tiden.... Anonymkode: fe8f7...62d
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #23 Skrevet 28. august 2020 Hverken jeg eller mannen hadde lappen da vi traff hverandre. Foreløpig har vi bare hatt råd til at én av oss skulle ta den, og da falt valget på mannen. Det var han som var mest ivrig på det, så føler egentlig ikke han kan klage på at han må være sjåfør. 😛 (Det var også noe jeg advarte ham om da vi diskuterte det.) Men vi har det over hodet ikke som du beskriver. Man legger jo opp livet sitt etter det. Vi bor slik at lege, butikk, skole og barnehage er i gangavstand. Da barnet vårt gikk i bhg var det jeg som leverte og hentet hver dag. Mannen tar ukeshandlingen, men om vi mangler noe småtteri i løpet av uka tar jeg en ryggsekk og går. Barnet går til og fra skolen selv. Jeg går til lege selv og følger barnet. (Mannen kjører når han skal til lege, han har blitt litt lat av å ha den friheten. ) Til ting som er lenger unna tar jeg og barnet buss hvis det passer med ruta, ellers må mannen kjøre. I praksis blir det ca 50/50. Anonymkode: c7989...380
the amazing spidermamma Skrevet 28. august 2020 #24 Skrevet 28. august 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, å for eksempel å ta en norgesferie for dere er jo helt uaktuelt. Er jo bare å ta taxi til hytta hvis det er så mye billigere enn å ta lappen, å ha bil... Anonymkode: 530c1...24e Vi har faktisk tatt tog og taxi til hytta flere ganger, det går helt greit. Vi sykler til nærbutikken der, og vi bestiller mat på hjemlevering. Det handler egentlig bare om å snu tankesettet sitt litt. For noen er det utenkelig å gå til butikken selv om den ligger fem minutter unna, de hiver seg i bilen uansett. Men med tid og stunder blir det nødvendig med oppussing og slikt på denne hytta, og da gidder vi ikke å drive med taxi og tog. Dette handler jo ikke om at bilen er den store Satan som man aldri må bruke, men at det hittil i våre liv ikke har vært et stort behov for å kjøre bil, og da ser jeg ikke helt poenget. Men hvordan jeg og min familie innretter oss uten bil er egentlig på siden av det som diskuteres, da.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #25 Skrevet 28. august 2020 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, å for eksempel å ta en norgesferie for dere er jo helt uaktuelt. Er jo bare å ta taxi til hytta hvis det er så mye billigere enn å ta lappen, å ha bil... Anonymkode: 530c1...24e Kan man ikke ha norgesferie uten å ha bil/lappen? Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Anonymkode: fdaa6...6f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå