Gå til innhold

Barnevernet visste om eskalerende rusbruk...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y3LXKg/sarpsborg-doedsfallet-barnevernet-visste-om-eskalerende-rusbruk

Helt utrolig at det er dette vi har å tilby barn/ungdom under offentlig omsorg! Dette må få konsekvenser for de som hadde ansvaret for jenta!!!

Anonymkode: fdfe0...2cb

Selvfølgelig bør tilbudet være bedre. 

Men helt seriøst; hva er ditt forslag til hvordan man skal løse slike saker. Det skal SVÆRT mye til for å holde på avrusning/behandling med tvang. Uansett om de er mindreårige. 

Anonymkode: 84a21...932

Skrevet

Selvfølgelig bør tilbudet være bedre. 

Men helt seriøst; hva er ditt forslag til hvordan man skal løse slike saker. Det skal SVÆRT mye til for å holde på avrusning/behandling med tvang. Uansett om de er mindreårige. 

Det er snakk om en 15 år gammel jente!!! På et hotellrom med en kjent rusmisbruker på 27 år! Hun var ikke engang meldt savnet! De har jo hatt null kontroll tross at de kjente til eskalerende rusmisbruk!!!

Når man fjerner et barn fra familien må jo det offentlige tilby bedre enn dette!!!

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er snakk om en 15 år gammel jente!!! På et hotellrom med en kjent rusmisbruker på 27 år! Hun var ikke engang meldt savnet! De har jo hatt null kontroll tross at de kjente til eskalerende rusmisbruk!!!

Når man fjerner et barn fra familien må jo det offentlige tilby bedre enn dette!!!

Hun var plassert i fosterhjem. Og ja, hun burde fått er bedre tilbud.

Mitt spørsmål til deg hvor HVA skal man gjøre konkret. De kan sjelden holdes med tvang. Og hva foreslår du at man da gjør? Hva skal tilbudet være sånn helt konkret. 

Skrevet

Det at en femtenåring i blant ruser seg, gir ikke nødvendigvis grunnlag for å sette inn tvangstiltak. Og selv når tvangstiltak settes inn, er det sjelden spesielt virksomt med ren, fysisk tvang. Særlig når man jobber med traumatisert ungdom (som gjelder flertallet av barnevernsbarn med rusproblemer).

Lurer som hun over på akkurat hva du mener skulle vært gjort. Sannsynligheten for at noe kunne vært gjort bedre er selvsagt stor, men det er ikke slik at barnevernet har virkemidler til å trylle bort de alvorlige vanskene mange barn har sånn på en-to-tre.

Anonymkode: 4ea81...1d0

Skrevet

Jeg fatter ikke at noen her sitter å forsvarer barnevernet! At en 15 åring havner på hotellrom med en 27 årig rusmisbruker KAN ikke forsvares! 

Hadde det vært mitt barn som utviklet et rusproblem hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse og fått barnet inn i behandling! 

Det er rett og slett for dårlig av barnevernstjenesten som hadde ansvar for jenta! Ikke hadde de meldt henne savnet heller, noe som tyder på at de har hatt null kontroll. Vi kan rett og slett ikke være bekjent slikt! Det er de mest sårbare ungene blant oss det er snakk om her! Da må det offentlige tilby bedre enn dette!

Skrevet

Før folk faktisk kan innrømme at dette er altfor dårlig kan vi jo ikke få på plass bedre ordninger for disse ungene heller! Så ikke bare kast henda i været som at ikke de kunne gjort en bedre jobb for de mest sårbare barna vi har i landet vårt! 

Skrevet

Hadde det vært mitt barn som utviklet et rusproblem hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse og fått barnet inn i behandling!

Men akkurat HVA hadde du gjort? Hvordan hadde du fått barnet inn i behandling? Hva hadde du gjort når barnet ikke ville møte til behandling, truet terapeuten med kniv og rømte ut vinduet ved første anledning? Når barnet stjal, løy og ble farlig for omgivelsene?

Nå sier jeg for ordens skyld ikke at dette barnet oppførte seg akkurat slik, men det er slett ikke uvanlig. Og det finnes ingen mirakelkur.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fatter ikke at noen her sitter å forsvarer barnevernet! At en 15 åring havner på hotellrom med en 27 årig rusmisbruker KAN ikke forsvares! 

Det er rett og slett for dårlig av barnevernstjenesten som hadde ansvar for jenta! Ikke hadde de meldt henne savnet heller, noe som tyder på at de har hatt null kontroll. Vi kan rett og slett ikke være bekjent slikt! Det er de mest sårbare ungene blant oss det er snakk om her! Da må det offentlige tilby bedre enn dette!

Denne jenta hardde vert i bv i 3 år. Har tidligere hatt tvangsbehandling står der. Men hva skal bv gjøre når det ikke virker. Låse henne inne? 

Anonymkode: 4b84d...1ca

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplever ikke at noen her forsvarer barnevernet. Eller fosterforeldrene. Eller foreldrene til jenta!

Tilbud om behandling finnes. Men ungdommen må ville det. Hva koblet mener du man skal gjøre når de stikker av fra institusjon, truer foreldre og hjelpeapparatet, nekter å møte til behandling, mishandler søsken og besteforeldre, utøver vold, ran osv. 

Sånn helt KONKRET; hvordan ville DU løst det? Låst de inne? Lagt i reimer? Hyret vekter hjemme?

En av mine venninner begynte å ruse seg da hun var 14-15 år. Først hasj, deretter tyngre stoffer. Begynte p henge i et dårlig miljø og tok overdose like før hun var 18. Foreldre, hjelpeapparat, psykolog, lege, institusjoner osv sto virkelig på for å hjelpe. Men hun stakk av hver gang. På der værste gjorde hun innbrudd hos besteforeldrene for p få penger til stoff, dyttet bestefaren ned trappa og truet lillesøster med kniv for at hun skulle gi fra seg sparepengene sine. Tvangsinnleggelse skjedde også, men tvangen ble opphevet etter kort tid hver gang....

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med deg. Ulempen for mange barnevernsbarn er at de kanskje ikke har ressurssterke foreldre. Dvs folk som oss som setter himmel og jord i bevegelse. 

Anonymkode: aca6b...b8d

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Helt enig med deg. Ulempen for mange barnevernsbarn er at de kanskje ikke har ressurssterke foreldre. Dvs folk som oss som setter himmel og jord i bevegelse. 

Du mener sikkert ikke noe vondt med det, men det du skriver er en skikkelig belastning for pårørende for rusavhengige. 

Det finnes så mange foreldre som har brukt store deler av livet på å sette himmel og jord i bevegelse. Uten at barna er blitt rusfri. 

Det kan hende barnevernet har sviktet, men det hjelper ikke å ignorere hvor utrolig vanskelig det er å få noen rusfri. Fosterbarn eller ei.. 

Anonymkode: cf88b...ee3

Skrevet

Hva er årsaken til at hun havnet i fosterhjem? Det kan fint være at foreldrene selv var rusmisbrukere 

Anonymkode: 84c10...3bd

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener sikkert ikke noe vondt med det, men det du skriver er en skikkelig belastning for pårørende for rusavhengige. 

Det finnes så mange foreldre som har brukt store deler av livet på å sette himmel og jord i bevegelse. Uten at barna er blitt rusfri. 

Det kan hende barnevernet har sviktet, men det hjelper ikke å ignorere hvor utrolig vanskelig det er å få noen rusfri. Fosterbarn eller ei.. 

Ser jeg ordla meg mangelfullt. Selvfølgelig enig med deg. Mange foreldre gjør alt hva de kan for å hjelpe sine rusavhengige barn. Ikke minst svikter systemet fordi det er mangel på plasser for å bli rusfri. Så problemstillingen er sammensatt. Ettersom hun var bv barn antar jeg at problemstillingen var enda mer komplisert enn som så ettersom hun bodde ikke fikk bo hjemme.

Skrevet

Det er helt klart at jenta har blitt sviktet. Men hvem har sviktet, og når? 

Er det familien som sviktet henne allerede før barnevernet måtte overta? 

Sviktet barnevernet etter overtakelsen? Eller kanskje før overtakelsen? 

Sviktet rusomsorgen? 

Sviktet vi som samfunn, ved å ikke gi barnevern og rusomsorg verktøy til å hjelpe? 

Mulighetene til å bruke tvang mot barn er veldig små. Kanskje må det være sånn, kanskje hadde det vært vedre med litt større muligheter. Det er viktig å huske på at de faktisk ganske frie tøylene vi foreldre har til tvangsbruk mot egne barn, har ikke hverken barnevernet eller rusomsorgen. Kanskje burde de hatt større handlingsrom her, selvsagt under strenge kriterier og kontroll. 

Jeg har mange spørsmål, men er ikke i nærheten av å ha svarene. Nå går fylkesmannen inn og ser på hva som ble gjort, og hva som ikke ble gjort. Det er bra, kanskje det vil være oppklarende. 

Anonymkode: 3d30b...fbc

Skrevet

Å rette spørsmålet tilbake til meg er jo latterlig. Jeg skrev at hadde det vært mitt barn hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse. 

Vi snakker om et barn, muligens et veldig skadet barn, som har vært under bv i tre år. Hvordan kan dette barnet havne på hotellrom med en voksen mann og dø av en overdose uten at hun engang blir meldt savnet?? Da er hjelpen hun har fått ikke god nok på noe plan, og jeg håper «hoder må rulle». Bv har tilgang på flere ressurser, eksperter og hjelpetiltak enn vanlige folk. Vi kan rett og slett ikke godta at sårbare barn går til grunne i det som skal være et hjelpesystem. Å tove hender og «unnskylde» med at det er jo ikke så lett 🤷🏼‍♀️ hjelper ingen. Vi kan ikke godta dette som et moderne velferdssamfunn. Det er rett og slett ikke godt nok. 

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å rette spørsmålet tilbake til meg er jo latterlig. Jeg skrev at hadde det vært mitt barn hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse. 

Vi snakker om et barn, muligens et veldig skadet barn, som har vært under bv i tre år. Hvordan kan dette barnet havne på hotellrom med en voksen mann og dø av en overdose uten at hun engang blir meldt savnet?? Da er hjelpen hun har fått ikke god nok på noe plan, og jeg håper «hoder må rulle». Bv har tilgang på flere ressurser, eksperter og hjelpetiltak enn vanlige folk. Vi kan rett og slett ikke godta at sårbare barn går til grunne i det som skal være et hjelpesystem. Å tove hender og «unnskylde» med at det er jo ikke så lett 🤷🏼‍♀️ hjelper ingen. Vi kan ikke godta dette som et moderne velferdssamfunn. Det er rett og slett ikke godt nok. 

Barneverntjenesten er bundet av lovverket. Lovverket er ikke nødvendigvis tilpasset hvordan en del av disse barna fungerer. Og selv om det var det, er det ikke slik at dypt traumatiserte unger som smertelindrer med selvskading og rusmisbruk kan tryllefikses selv om de er under offentlig omsorg. For å unngå tilfeller som dette, må man redde mange av disse barna fra barndommen de har hatt. Før den skjer.

Man kan kauke om hoderulling alt man vil, men det er ikke spesielt konstruktivt.

Skrevet
50 minutes ago, Anonym bruker said:

Latterlig faktisk...

Å sette himmel og jord i bevegelse, HVA er det?

Å søke behandling til barnet som ikke vil ha behandling? Å avruse et barn som boikotter avrusing? Å stenge inne et barn som vil rømme? 

Ville barnet skjønt at det å sette himmel og jord i bevegelse er til hjelp? Eller ville det tatt mer avstand fra deg?

Det er for naivt å tro at rusbruk hos ungdom handler om foreldre (eller barnevern) som ikke bryr seg nok.

Skrevet

Hva skulle barnevernet gjort uten å bryte norsk lov? Låse henne inne er frihetsberøvelse. Tvang er ikke tillatt uten kjennelse fra tingretten. Antakelig er ikke foreldreansvaret fratatt foreldrene, så de må samtykke. At mor går ut og sier det burde vært gjort mer for jenta tenker jeg er vanlig. Hun trenger noen å skylde på for at det gikk så galt. Det hadde nok gått galt under mors omsorg også.

Anonymkode: daf26...7ce

Skrevet

Hadde det vært mitt barn, vilke jeg også satt himmel og jord i bevegelse. Men vi vet ingenting om hennes familie, og om de hadde muligheten til å gjøre dette.

Vi vet heller ingenting om jenta... har dere noen gang prøvd å hjelpe noen som ikke selv skjønner at de trenger hjelp? Har dere noen gang prøvd å fortelle en tenåring at veien hun går er farlig, og hun må ta imot rådene og hjelpen som tilbys? Høres det ukjent ut for dere at tenåringer flest er "verdensmestre og udødelige"?

Vi vet for lite om saken til å kunne henge ut en part. 

Vi vet for lite om tiltakene som var igangsatt, og hvordan jenta forholdt seg til dette. Vi vet generelt for lite, og vi får aldri vite det heller.

Det eneste som er 100% sikkert, er at dette er en helt forferdelig tragisk sak!  

Anonymkode: 497a1...0d1

Skrevet

Vi hadde en sak i bygda for noen få år tilbake der ei 15 år gammel jente ble etter eks antal ganger med rømning, trusler og rus ble satt på institusjon av barneværnet i håp om å få hjulpet henne. 

Foreldrene kom rett og slett til ett punkt der de trengte hjelp siden de har flere barn og hadde dermed ikke kapasitet til å lete land og strand rundt flere netter i uken etter jenta. Samt at de måtte tenke på sikkerheten til resten av barna. 

Etter ett par uker fikk de vite at jenta hadde stukket av. Hun hadde vært borte i en uke og var da i en av byene rundt. Institusjonen har ikke hjemmel for tvang. Ergo kunne de ikke hente henne tilbake. 

Hva er da vitsen med å be om hjelp? I dette tilfellet kunne foreldrene likså greit bare la jenta stikke uten å blande inn barnevernet. Resultatet hadde vært det samme, men da hadde de tross alt vist når hun forsvant og kunne tatt en runde og sett til henne innimellom. 

Anonymkode: 06782...5d4

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi hadde en sak i bygda for noen få år tilbake der ei 15 år gammel jente ble etter eks antal ganger med rømning, trusler og rus ble satt på institusjon av barneværnet i håp om å få hjulpet henne. 

Foreldrene kom rett og slett til ett punkt der de trengte hjelp siden de har flere barn og hadde dermed ikke kapasitet til å lete land og strand rundt flere netter i uken etter jenta. Samt at de måtte tenke på sikkerheten til resten av barna. 

Etter ett par uker fikk de vite at jenta hadde stukket av. Hun hadde vært borte i en uke og var da i en av byene rundt. Institusjonen har ikke hjemmel for tvang. Ergo kunne de ikke hente henne tilbake. 

Hva er da vitsen med å be om hjelp? I dette tilfellet kunne foreldrene likså greit bare la jenta stikke uten å blande inn barnevernet. Resultatet hadde vært det samme, men da hadde de tross alt vist når hun forsvant og kunne tatt en runde og sett til henne innimellom. 

Anonymkode: 06782...5d4

Men det er desverre ikke institusjonen sin feil. De har lover og regler de må følge. Det er ikke lov med makt og tvang, "desverre"....

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er desverre ikke institusjonen sin feil. De har lover og regler de må følge. Det er ikke lov med makt og tvang, "desverre"....

Men de må melde til politiet i det minste når noen blir borte! 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de må melde til politiet i det minste når noen blir borte! 

Og det er det rutiner for. Men det er temmelig standard at politiet rett og slett ikke foretar seg noe som helst før etter en viss tid om det ikke er begrunnet mistanke om at vedkommende er bortført med makt eller har dratt for å ta livet av seg. Det er sannsynlig at, om barnet hadde vært borte lenge nok til at noen ble bekymret for det, både lokal barnevernvakt og institusjon var på utkikk etter henne.

Det er på ingen måte slik at "femtenåring med kjent rusmisbruk uteblir fra omsorgsbase" fører til noe som helst fra politiets side. Selv etter en gitt tid vil det stort sett bare innebære at det loggføres og man tar kontakt om barnet tilfeldig påtreffes.

Skrevet

Burde vært bootcamp her i Norge. For de som havner på skråplan. Med selvfølgelig alt de trenger av psykisk hjelp også. 

Og nei. Ingenting er så enkelt som å si at sånn burde det være, og sånn burde de ikke gjøre. Svært få her har hele fulle svaret på hva alle trenger.  

Anonymkode: 4cfe7...81d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...