Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Jeg vil ned noen kilo og begynte med å kutte godteri og spise sunnere. Jeg gikk ned litt, men nå står det helt stille!Jeg spiser veldig lite om dagen og er mye i aktivitet. Noen med gode tips?Erfaringer? Anonymkode: a9125...9d5
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Kanskje du spiser for lite? Anonymkode: dd958...516
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kanskje du spiser for lite? Anonymkode: dd958...516 Hmmm er det mulig da?🤔Stopper det opp da? Anonymkode: a9125...9d5
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 Ja, det gjør det Anonymkode: dd958...516
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje du spiser for lite? Anonymkode: dd958...516 Hvor er logikken i det? Det er så enkelt som at man må spise mindre enn man trenger. Anonymkode: 74cd9...993
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor er logikken i det? Det er så enkelt som at man må spise mindre enn man trenger. Anonymkode: 74cd9...993 Logikken i det er at kroppen har en krisemodus. Hvis du ligger på et fornuftig kaloriunderskudd (500 kcal) hver dag, (av gjennomsnittlig behov på 2000) går du ned ca en halv kg i uka. Hvis du lever på 500 kcal om dagen tror kroppen ofte at du er i en krise, og vil skru ned forbrenningen for å spare på kaloriene. I tillegg vil den lagre mest mulig av kalorier hvis du spiser mer. https://www.nrk.no/livsstil/derfor-ma-vekta-sakte-ned-1.6396373 Anonymkode: dd958...516
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Logikken i det er at kroppen har en krisemodus. Hvis du ligger på et fornuftig kaloriunderskudd (500 kcal) hver dag, (av gjennomsnittlig behov på 2000) går du ned ca en halv kg i uka. Hvis du lever på 500 kcal om dagen tror kroppen ofte at du er i en krise, og vil skru ned forbrenningen for å spare på kaloriene. I tillegg vil den lagre mest mulig av kalorier hvis du spiser mer. https://www.nrk.no/livsstil/derfor-ma-vekta-sakte-ned-1.6396373 Anonymkode: dd958...516 Denne «logikken» ser jeg gå igjen rundt omkring. Men det faller jo helt på sin egen urimelighet; da ville det ikke vært farlig tynne anorektikere, det ville vært minst én fange i fangeleirene under 2.verdenskrig som ikke ble helt skrapa osv. Joda, de første 4-6 ukene kan det være det står stille, men etter det vil man begynne å rase ned i vekt om man lever på 500kcal om dagen. Om ikke annet vil man begynne å miste enormt med muskelmasse. Hi: det kan være du nå har begynt å spise mer enn du tidligere gjorde fordi du har kuttet søtsaker. Anbefaler deg å bruke en uke på å veie og måle alt du spiser for å få en oversikt. Anonymkode: dfd7d...19c
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Denne «logikken» ser jeg gå igjen rundt omkring. Men det faller jo helt på sin egen urimelighet; da ville det ikke vært farlig tynne anorektikere, det ville vært minst én fange i fangeleirene under 2.verdenskrig som ikke ble helt skrapa osv. Joda, de første 4-6 ukene kan det være det står stille, men etter det vil man begynne å rase ned i vekt om man lever på 500kcal om dagen. Om ikke annet vil man begynne å miste enormt med muskelmasse. Hi: det kan være du nå har begynt å spise mer enn du tidligere gjorde fordi du har kuttet søtsaker. Anbefaler deg å bruke en uke på å veie og måle alt du spiser for å få en oversikt. Anonymkode: dfd7d...19c Ja, hvorfor stole på forskere? 🙄 Hverken anoreksikere eller kobsentrasjonsleirfanger blir vel skrapa på noen måneder. Anonymkode: dd958...516
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, hvorfor stole på forskere? 🙄 Hverken anoreksikere eller kobsentrasjonsleirfanger blir vel skrapa på noen måneder. Anonymkode: dd958...516 Mulig vi egentlig er enige med hverandre her; jeg mener ikke at det er slik at man går ned masse på null komma svisj, men i lengden vil man jo gå ganske drastisk ned på et slikt underskudd (om så kun i muskelmasse). Jeg leste ikke linken du la ved, og gikk nok utifra at du mente det samme som jeg har «hørt» både her og andre steder, nemlig at man ikke vil gå ned i det hele tatt om man spiser «for lite» fordi kroppen går i krisemodus. Anonymkode: dfd7d...19c
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Denne «logikken» ser jeg gå igjen rundt omkring. Men det faller jo helt på sin egen urimelighet; da ville det ikke vært farlig tynne anorektikere, det ville vært minst én fange i fangeleirene under 2.verdenskrig som ikke ble helt skrapa osv. Joda, de første 4-6 ukene kan det være det står stille, men etter det vil man begynne å rase ned i vekt om man lever på 500kcal om dagen. Om ikke annet vil man begynne å miste enormt med muskelmasse. Hi: det kan være du nå har begynt å spise mer enn du tidligere gjorde fordi du har kuttet søtsaker. Anbefaler deg å bruke en uke på å veie og måle alt du spiser for å få en oversikt. Anonymkode: dfd7d...19c Anorektikere spiser vel ingenting... Det er en ganske stor forskjell på å spise noe og ingenting. Anonymkode: 60fd5...0db
beef sister Skrevet 28. august 2020 #11 Skrevet 28. august 2020 4 hours ago, Anonym bruker said: Anorektikere spiser vel ingenting... Det er en ganske stor forskjell på å spise noe og ingenting. Anonymkode: 60fd5...0db Det stemmer jo ikke. Det vil være store forskjeller, men en anorektiker spiser. Vedkommende spiser derimot svært lite og begrenser seg som oftest til enkelte matvarer.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #12 Skrevet 28. august 2020 For at det skal brenne i ovnen må man stadig legge i mer ved for at det skal brenne mer. Sånn er kroppen vår også, den må ha mat (ved) for å forbrenne (brenne). Anonymkode: 1ea2a...1c2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #13 Skrevet 28. august 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: For at det skal brenne i ovnen må man stadig legge i mer ved for at det skal brenne mer. Sånn er kroppen vår også, den må ha mat (ved) for å forbrenne (brenne). Anonymkode: 1ea2a...1c2 Åh, men så bra! Om bare konsentrasjonsleirfangene hadde visst om det så hadde de ikke trengt å dø av sult. Da hadde de jo ikke mistet noen næring, i og med at de ikke spiste noe! Anonymkode: a7856...18f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Åh, men så bra! Om bare konsentrasjonsleirfangene hadde visst om det så hadde de ikke trengt å dø av sult. Da hadde de jo ikke mistet noen næring, i og med at de ikke spiste noe! Anonymkode: a7856...18f Gudhjelpemeg 🙄 Det er forskjell på underernæring og slanking. Selvsagt vil man bli underernært og miste vekt (og muskelmasse!) ved å ikke få mat eller nok næring omtrent i det hele tatt. Jeg antar at det ikke er dette HI forsøker å oppnå. Anonymkode: 5abd6...514
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #15 Skrevet 28. august 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gudhjelpemeg 🙄 Det er forskjell på underernæring og slanking. Selvsagt vil man bli underernært og miste vekt (og muskelmasse!) ved å ikke få mat eller nok næring omtrent i det hele tatt. Jeg antar at det ikke er dette HI forsøker å oppnå. Anonymkode: 5abd6...514 Ja, men i følge 1c2 så er løsningen på verdens sult-problemer bare å ikke spise mere, så forbrennes heller ingen energi i kroppen. 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: For at det skal brenne i ovnen må man stadig legge i mer ved for at det skal brenne mer. Sånn er kroppen vår også, den må ha mat (ved) for å forbrenne (brenne). Anonymkode: 1ea2a...1c2 Jeg er enig med deg, 514, i at det er helt ulogisk det 1c2 hevder. Men 1c2 får heller forklare hva hun mener, eller om hun plutselig har innsett at det var feil det hun påsto. Anonymkode: a7856...18f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 Det at man må gå ned sakte, er faktisk tilbakevist i senere studier. Artikkelen det ble henvist til over er utdatert. Det er ikke kaloriunderskuddet som skaper spareblusseffekten, det er vekttapet i seg selv. Det at vi ikke skal spise «for lite» handler mer om å innarbeide sunne vaner som kan vare, og å få i oss nok næringsstoffer. I tillegg til at det gjerne er lettere å ta aktive og bedre valg når vi ikke er skrubbsultne. Men - ved å spise mindre blir også kroppen mer stresset. Og stress kan motvirke vekttap på hormonelt nivå. Fysisk aktivitet er og en stressfaktor for kroppen. Kanskje du rett og slett bør trene mindre? Og heller se på sammensetning av kosten og kanskje begrense spisevinduet ditt (periodisk faste). Anonymkode: 7f84f...8cc
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #17 Skrevet 28. august 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men i følge 1c2 så er løsningen på verdens sult-problemer bare å ikke spise mere, så forbrennes heller ingen energi i kroppen. Jeg er enig med deg, 514, i at det er helt ulogisk det 1c2 hevder. Men 1c2 får heller forklare hva hun mener, eller om hun plutselig har innsett at det var feil det hun påsto. Anonymkode: a7856...18f Hvis man ønsker å misforstå så kan man selvsagt si at det er feil, men det er nok bare en voldsom forenkling for å forklare prinsippet om at kroppen går i krisemodus og reduserer forbrenningen hvis du får i deg altfor lite. Den reduserte forbrenningen i vil ikke hindre at kroppen går ned over tid og jo mindre du spiser, dess mindre har kroppen å stille opp med, men den vil gjøre at det tar lenger tid før du blir farlig underernært og dør. Sunn vektnedgang er det uansett ikke. Nok næring er et nøkkelord her. Anonymkode: 5abd6...514
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis man ønsker å misforstå så kan man selvsagt si at det er feil, men det er nok bare en voldsom forenkling for å forklare prinsippet om at kroppen går i krisemodus og reduserer forbrenningen hvis du får i deg altfor lite. Den reduserte forbrenningen i vil ikke hindre at kroppen går ned over tid og jo mindre du spiser, dess mindre har kroppen å stille opp med, men den vil gjøre at det tar lenger tid før du blir farlig underernært og dør. Sunn vektnedgang er det uansett ikke. Nok næring er et nøkkelord her. Anonymkode: 5abd6...514 Men hun skrev ikke redusert forbrenning. Hun skrev at den stoppet helt. Du misforstår med vilje, ja. Hvorfor prøver du å late som om 1c2 skrev noe hun ikke skrev? Hun skrev ikke at forbrenningen går sakte om en fjerner all ved, hun skrev at den opphører helt! Og at det er slik med kroppen vår også, spiser en ikke noe så går en ikke ned i vekt i det hele tatt. Anonymkode: a7856...18f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #19 Skrevet 28. august 2020 Jeg prøvde det samme som deg, og opplevde det samme: at det ikke gikk noe ned, så jeg gav opp og gikk opp i vekt i stedet. Så begynte jeg 1. august med vektklubb fra VG, og med den holder jeg kontinuerlig oversikt over kaloriinntak. Jeg trener mer og holder meg innenfor kalorimengde hver dag, og har nå gått ned 4 kg på 4 uker. Innser at jeg ikke kuttet nok da jeg prøvde alene, og at trening øker forbrenningen totalt sett. Anonymkode: c1720...c77
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #20 Skrevet 28. august 2020 Trening gjør også at sultfølelsen forsvinner hos meg, så det får dobbelt positiv effekt 😊 Anonymkode: c1720...c77
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #21 Skrevet 28. august 2020 5:2 funker for meg når det stopper opp.. Anonymkode: d5a04...fa3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå