Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Vi har jo en god stund snakket om det at vi skal gifte oss, så det har ligget i kortene at han kom til å fri, noe han nå har gjort. Men han sier han ikke er klar for å snakke om bryllup, ønsker ikke å strte noen planlegging. Så jeg aner ikke hva han tenker, om han ser for seg to eller sju år liksom. Er dette vanlige "mannetanker" eller det litt rart? Anonymkode: 13c23...ce0
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Dere er ikke forlovet før dere har noenlunde konkrete gifteplaner. Forlovelse er ikke et løfte om å kanskje gifte seg, men en plan om å faktisk gifte seg. Et minimum er å ha en noenlunde spikra tidshorisont (i løpet av det neste året, når vi er ferdige å studere, når vi har spart opp til bryllup (om man ønsker bryllupsfest vel å merke), når vi skal til Paris/Oslo/hjembygda eller hva som helst annet). Anonymkode: eef0e...62b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere er ikke forlovet før dere har noenlunde konkrete gifteplaner. Forlovelse er ikke et løfte om å kanskje gifte seg, men en plan om å faktisk gifte seg. Et minimum er å ha en noenlunde spikra tidshorisont (i løpet av det neste året, når vi er ferdige å studere, når vi har spart opp til bryllup (om man ønsker bryllupsfest vel å merke), når vi skal til Paris/Oslo/hjembygda eller hva som helst annet). Anonymkode: eef0e...62b Jo, vi har en plan om å gifte oss, og det har han også, men han sier han ikke vil snakke om når enda. Han har jo kjøpt ringer osv, og han gikk jo ned på kne og spurte om jeg ville gifte meg med han. Det er vel slik man forlover seg? Nå var det uansett litt på siden av det jeg spurte om. Anonymkode: 13c23...ce0
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jo, vi har en plan om å gifte oss, og det har han også, men han sier han ikke vil snakke om når enda. Han har jo kjøpt ringer osv, og han gikk jo ned på kne og spurte om jeg ville gifte meg med han. Det er vel slik man forlover seg? Nå var det uansett litt på siden av det jeg spurte om. Anonymkode: 13c23...ce0 Uten tidsperspektiv har dere ikke en plan, men en drøm. Det er noe annet. Du får spørre han hva han tenker, du kan ikke lese tankene hans og vi her inne kan det enda mindre. Anonymkode: eef0e...62b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Uten tidsperspektiv har dere ikke en plan, men en drøm. Det er noe annet. Du får spørre han hva han tenker, du kan ikke lese tankene hans og vi her inne kan det enda mindre. Anonymkode: eef0e...62b Jeg spør ikke dere hva han tenker, jeg spør hva som er vanlig. Jeg vet ikke helt hva du svarer på? Anonymkode: 13c23...ce0
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg spør ikke dere hva han tenker, jeg spør hva som er vanlig. Jeg vet ikke helt hva du svarer på? Anonymkode: 13c23...ce0 Jeg svarer på hva som er vanlig. En forlovelse er en gifteplan, ikke en giftedrøm. Jeg trodde jeg svarte tydelig, og skjønner ikke helt hvor vi snakker forbi hverandre. Anonymkode: eef0e...62b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg svarer på hva som er vanlig. En forlovelse er en gifteplan, ikke en giftedrøm. Jeg trodde jeg svarte tydelig, og skjønner ikke helt hvor vi snakker forbi hverandre. Anonymkode: eef0e...62b Jeg tror ikke du sitter på fasiten på hva forlovelse er, en forlovelse er vel en lovnad om giftemål, er det ikke? Vi skal jo gifte oss, det er ikke slik at det er drøm, det er plan. Du har ikke svart på hva som er vanlig, du har kun skrevet om hva du mener en forlovelse er, og at jeg må spørre han hva han tenker. Anonymkode: 13c23...ce0
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke du sitter på fasiten på hva forlovelse er, en forlovelse er vel en lovnad om giftemål, er det ikke? Vi skal jo gifte oss, det er ikke slik at det er drøm, det er plan. Du har ikke svart på hva som er vanlig, du har kun skrevet om hva du mener en forlovelse er, og at jeg må spørre han hva han tenker. Anonymkode: 13c23...ce0 Jeg svarer på hva som er vanlig å legge i en forlovelse, men om du vil ha et annet svar så gjerne for meg. Jeg har vel kommet dit at jeg spør meg selv hvorfor det er viktig for meg at du forstår og anerkjenner mitt svar. Og svaret er vel at det er det jo virkelig ikke. Anonymkode: eef0e...62b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 Jeg mener «forlovelse» uten å ha konkrete planer om bryllup innen rimelig tid (maks et par år), er tøv. Anonymkode: f4e2b...da5
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 Jeg synes 62b svarer ganske klart på spørsmålet ditt. Du liker det bare ikke kanskje? Det vanlige er å ha en konkret plan om bryllup når man forlover seg. Det er ikke vanlig å ikke ville snakke om når man skal gifte seg når man er forlovet. Dere trenger ikke å sette en dato allerede, men det er vanlig å bli enige om noenlunde perspektiv. Hva er forskjellen nå fra før dere forlovet dere? Da hadde dere også en «plan» om å gifte dere en gang. Forlovelsen har ikke fått dere nærmere målet. Etter mannen min fridde, var noe av det første han sa at nå kan jeg begynne å planlegge bryllup med et stort smil 😊 Anonymkode: 5e829...878
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener «forlovelse» uten å ha konkrete planer om bryllup innen rimelig tid (maks et par år), er tøv. Anonymkode: f4e2b...da5 Ja, jeg er i grunnen enig. Derfor lurer jeg litt på hvordan kanskje mannfolk flest tenker. Jeg vet jo at han her vil gifte seg, og er ikke redd for noe anna på en måte. Men jeg mener likevel at når man setter på seg ringer så bør man kanskje være klare for å planlegge et bryllup. Men så kan det jo være at jeg er vanskelig. Derfor lurte jeg på hva som er vanlig.. Anonymkode: 13c23...ce0
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg synes 62b svarer ganske klart på spørsmålet ditt. Du liker det bare ikke kanskje? Det vanlige er å ha en konkret plan om bryllup når man forlover seg. Det er ikke vanlig å ikke ville snakke om når man skal gifte seg når man er forlovet. Dere trenger ikke å sette en dato allerede, men det er vanlig å bli enige om noenlunde perspektiv. Hva er forskjellen nå fra før dere forlovet dere? Da hadde dere også en «plan» om å gifte dere en gang. Forlovelsen har ikke fått dere nærmere målet. Etter mannen min fridde, var noe av det første han sa at nå kan jeg begynne å planlegge bryllup med et stort smil 😊 Anonymkode: 5e829...878 Ja, nei, det er jo forsåvidt ingen forskjell fra nå og før vi satte på oss ringer.. og det synes jeg er litt leit da. Han sier han vil vi skal være forlovet en stund først og kjenne litt på det, SÅ kan vi begynne å planlegge. Jeg mener at en forlovelse og tiden man er forlovet dreier seg om å planlegge bryllupet og se frem til et ekteskap. Pff.. Anonymkode: 13c23...ce0
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg svarer på hva som er vanlig å legge i en forlovelse, men om du vil ha et annet svar så gjerne for meg. Jeg har vel kommet dit at jeg spør meg selv hvorfor det er viktig for meg at du forstår og anerkjenner mitt svar. Og svaret er vel at det er det jo virkelig ikke. Anonymkode: eef0e...62b Jada, jeg ser den. Ikke meningen å virke ufin, jeg tror jeg bare leste svaret ditt litt annerledes enn du skrev det😁 Anonymkode: 13c23...ce0
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #14 Skrevet 27. august 2020 Jeg mener også at når man forlover seg er det for å planlegge bryllupet. Om noen forteller meg at de har forlovet seg så svarer jo jeg "Så koselig, gratulerer! Når skal bryllupet stå?" Man forlover seg ikke for å være forlovet liksom, man forlover seg fordi man nå planlegger bryllup. Anonymkode: d1d07...b58
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #15 Skrevet 27. august 2020 Litt klipp og lim: "En forlovelse (gammel form: trolovelse) inngås av et par for å kunngjøre for slekt og venner at man har til hensikt å gifte seg i nær fremtid, normalt innenfor ett års tid." Man forlover seg ikke hvis en har null planer om å begynne å sette i sammen et bryllup. Anonymkode: 7a265...9ac
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #16 Skrevet 27. august 2020 Jeg ga klar beskjed til min mann, da kjæreste at om vi forlover oss så skal vi planlegge bryllup. Enten er vi kjærester/ samboere eller gift, ingen poeng å være forlovet i 8 år typ. Han fridde på julaften 2008 og vi giftet oss juni 2010, må ha god tid på å booke passende lokale etc her vi bor i Oslo. Anonymkode: 69dc7...e6b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #17 Skrevet 27. august 2020 Vi har vært forlovet i snart 5 år 😅 han fridde, jeg sa ja, så skjedde livet. Fant ut at vi ville eie hus først i stedet for å leie, så da ble det jo dårlig med penger til bryllup. Så ble det oppussing. Senere måtte vi bytte ut bilen. Vi har selvfølgelig tenkt til å gifte oss, og det skulle jo vært gjort før, men det er veldig dyrt og vi har hatt andre prioriteringer. Synes dere er fryktelig rigide på hva en forlovelse betyr her inne 🙈 vi er i aller høyeste grad forlovet, vi skal definitivt gifte oss, men det blir når vi har tid og penger til det. Slapp av, HI, dere er forlovet uansett hva alle kjettingene her mener og det er nok vanligere enn du tror å vente. Anonymkode: 61083...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke du sitter på fasiten på hva forlovelse er, en forlovelse er vel en lovnad om giftemål, er det ikke? Vi skal jo gifte oss, det er ikke slik at det er drøm, det er plan. Du har ikke svart på hva som er vanlig, du har kun skrevet om hva du mener en forlovelse er, og at jeg må spørre han hva han tenker. Anonymkode: 13c23...ce0 Dere har vel egentlig ikke Bie konkret plan om giftemål all den tid han ikke vil snakke om det og planlegge? Å «kjenne litt på p være forlovet» er vel nettopp det man gjør når man planlegger bryllup. vi forlovet oss i februar (han fridde) og vi giftet oss sommeren året etter. Anonymkode: 0981d...27e
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 Hva som er vanlig? jeg tror det meste er vanlig og av og til går ting ikke etter planen og plutselig har man vært forlovet i flere år, men de fleste rundt meg, slik at jeg syns det er det vanlige fulgte dette løpet frieri-forlovelse- planlegge bryllup- gjennomføre bryllup innen 1-2 år. om dere ikke har en plan om når så har dere ikke forlovet dere men har vel på sett og vis svart hverandre at joda vi satser på hverandre og målet er å gifte seg. Men forlovelse? nja ikke i i ordets historiske mening, man forlovet seg, kunngjorde det i kirken, giftet seg innen et par måneder. men nå varer det nok litt lenger siden de fleste gifter seg på sommeren og bruker et år på detaljplanleggingen fra datoen settes... Anonymkode: 382af...bd2
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #20 Skrevet 27. august 2020 Jeg synes det høres ut som at han ikke vil ha "mas", men vil flyte på at han har fridd. Anonymkode: c2ac4...67f
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #21 Skrevet 27. august 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det høres ut som at han ikke vil ha "mas", men vil flyte på at han har fridd. Anonymkode: c2ac4...67f Enig med denne. Som en annen også har skrevet, hvis noen forteller meg at de har forlovet seg vil jeg automatisk spørre om når bryllupet skal stå. Har de ikke satt dato, kan de stort sett i hvert fall si noe sånt som «neste høst» eller lignende. Å forlove seg for å være forlovet er i grunnen litt flaut. Man forlover seg for å starte prosessen med bryllupsplanlegging, og gifter seg normalt sett innen 1-2 år. At uforutsette ting skjer, eller at man velger å feks kjøpe bolig, få barn etc. før bryllup er én ting, men å «kjenne litt på det å være forlovet» før man begynner planleggingen, er i grunnen det samme som å ikke være forlovet. Tror faktisk ikke jeg hadde villet dele at jeg var forlovet, hvis min «kommende» mann ikke engang ville planlegge å gifte seg. Unntaket er hvis dere er VELDIG unge, type 19-20 år. Men til og med de jeg kjenner som har forlovet seg i så ung alder, har hatt en plan, selv om det kanskje har vært å gifte seg innen 5 år. Anonymkode: b73a8...8b8
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #22 Skrevet 27. august 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det høres ut som at han ikke vil ha "mas", men vil flyte på at han har fridd. Anonymkode: c2ac4...67f Enig med dette. Har han følt på et press på å fri, TS? Anonymkode: 0513f...157
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #23 Skrevet 27. august 2020 Vi har vært forlovet i 5 år, vi hadde ikke råd til å spare de første åra, og nå skulle vi gifta oss i sommer . Korona stoppa den planen 🙈 Anonymkode: 31cd9...ee0
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #24 Skrevet 27. august 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig med dette. Har han følt på et press på å fri, TS? Anonymkode: 0513f...157 Nei, det har ikke vært noe press. Men vi har jo snakket om ekteskap, og han har jo hele tiden sagt at det er det han ønsker. Nå føler jeg meg bare dum. Har snakket med han om det igjen nå, og han mener at jeg ved å snakke om bryllup allerede nå, ikke respekterer at han trenger mer tid. Jeg forklarte han hva jeg mener det innebærer å være forlova, noe han sier han også mener, og at han ikke snakker om lang tid. Jeg forklarte at jeg nok hadde en forventning om at den dagen han gikk ned på kne så ville han være klar for å snakke om og planlegge bryllupet vårt og fremtiden. Anonymkode: 13c23...ce0
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #25 Skrevet 27. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, det har ikke vært noe press. Men vi har jo snakket om ekteskap, og han har jo hele tiden sagt at det er det han ønsker. Nå føler jeg meg bare dum. Har snakket med han om det igjen nå, og han mener at jeg ved å snakke om bryllup allerede nå, ikke respekterer at han trenger mer tid. Jeg forklarte han hva jeg mener det innebærer å være forlova, noe han sier han også mener, og at han ikke snakker om lang tid. Jeg forklarte at jeg nok hadde en forventning om at den dagen han gikk ned på kne så ville han være klar for å snakke om og planlegge bryllupet vårt og fremtiden. Anonymkode: 13c23...ce0 Altså, hvis mannen mener at du må respektere at han trenger mer tid så burde han jo overhodet ikke ha fridd! Forstår i grunnen at du føler deg dum, en forlovelse skal være et skritt videre i livet og dere står på nøyaktig samme plass. Jeg hadde vært skuffet og ville nok heller ønsket ingen frieri fremfor «ikke mas» frieri. Anonymkode: b73a8...8b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå